"Nieuw thuis voor gezelschapspaarden zeer schaars"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 08:23

Koper schreef:
Tijdje geleden was ik op zoek naar een sociale gezelschapspony. Niet in mijn eigendom, ik wilde een pensioenplek aanbieden tegen alleen de kosten van hooi.

Niet te vinden. Want o wat verdacht dat ik een oud/niet meer bruikbaar paard een thuis wilde bieden.

Dan moeten ze er alsnog voor betalen... Ik denk dat dat een groter probleem was dan dat je 'verdacht' was.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 08:23

Die van mij is nu 16... En ik heb nu wel bij een rusthuis geïnformeerd... Nu staat hij op een super stal, maar ik wil dat als hij straks met pensioen is, gewoon veel op de wei kan, en dat is daar niet mogelijk. En hij gaat hopelijk nog 10 jaar mee, maar dan ben ik dat vast voor...

Heb nu alle luxe en dat is fijn, maar voor mij geen noodzaak (geen fanatieke ruiter) dus mjah..

Het is wel zo, probeer maar eens iets te vinden. Zelf ben ik niet zo voor rusthuizen (a. de slechte verhalen en b. het voelt als een soort "dumpen", ik vind eigenlijk nog steeds dat ze instellingen die rusthuis zijn en zo'n klein bedrag vragen, dat ze dat alleen voor maneges moeten houden. Betaal je gewoon echt stalgeld, dan is het gewoon een andere stal zoeken die voor mijn gevoel meer aansluit op de behoeftes van een oudje). Dus naar zoiets op zoek in de buurt.... Nu al ja :)

Kendra

Re: "Nieuw thuis voor gezelschapspaarden zeer schaars"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 13:33

Een paard heeft geen besef van tijd, dus je doet het vooral voor jezelf....
Netjes wegbrengen naar de slager of in laten slapen getuigt van meer verantwoordelijkheidsbesef (en lef) dan 'wegdoen naar een goed adres' (terwijl je diep in je hart weet dat ie óók in de louche handel terecht kan komen). Als je kijkt hoeveel rijpaarden er zijn in NL kun je op je vingers natellen dat er nooit voor alle paarden een fatsoenlijke en goedkope oude-dag-voorziening te vinden is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 13:43

ik vind dat eigenaren hun verantwoordelijkheid moeten nemen....zeker als ze zelf het paard naar de filistijnen hebben gereden.Maar geen ruiter heeft dat door.Lekker iedere dag springen of dressuuroefeningen doen wat het paard helemaal nog niet kan...en dan is ie in ene stuk.En dan mag een ander het opknappen omdat er niet meer op te rijden is.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 22:41

Mijn erf staat vol met dergelijke gevallen die ergens in de maatschappij uitvielen, ik heb er iets teveel een zwak voor vrees ik.... En nog altijd worden ze me aangeboden of zie ik ze voorbijkomen en sla ik ze met veel moeite af...
Mij gaat het dan ook niet om het rijden, al doen we dat wel hoor. Er wordt eigenlijk met alle paarden en pony's hier wel gewerkt. Maar aangepast aan het paard en we zien wel wat wel en niet.

Ik val echt voor de karakters en uitstraling, evt gebreken neem ik voor lief.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 22:45

KarinLF schreef:
Blijft een lastig verhaal.

Wij hebben al zooooveel weide maatjes aan geboden gekregen, maar aan allemaal mankeerde wel wat!

We hebben ze ook alle afgeslagen, ik wil straks niet met de ellende (lees DA kosten ) van een ander zitten.

Ik snap het wel

Och ja. Die pony die ik er nu sinds een paar weken bij heb is hoefbevangen, heeft afgeschuurde manen en vreselijke jeuk. Maar de voeten gaan helemaal goed komen (en bekappen kost niks extra en hoeft niet vaker dan als ze niet bevangen zou zijn geweest), de manen groeien alweer en de jeuk en bulten worden al minder nu ze dezelfde druppeltjes krijgt als mijn ruin.

Dier is 24 en ze is net aan de tweede helft van d'r leven begonnen :D

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 22:45

geerke schreef:
ik vind dat eigenaren hun verantwoordelijkheid moeten nemen....zeker als ze zelf het paard naar de filistijnen hebben gereden.Maar geen ruiter heeft dat door.Lekker iedere dag springen of dressuuroefeningen doen wat het paard helemaal nog niet kan...en dan is ie in ene stuk.En dan mag een ander het opknappen omdat er niet meer op te rijden is.

Ben het helemaal met jou eens. Ik heb ook al heel veel gratis paarden aangeboden gekregen omdat ze oud zijn of wat mankeren. Ik hoef de ellende van een ander niet. Mijn eigen paard kost mij al genoeg zonder dat hij wat mankeerd. Laten ze er lekker zelf een oplossing voor zoeken ipv het op een ander af te schuiven omdat ze zelf niks willen betalen.

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 01:37

Wij thuis staan er juist wel voor open om een paard of ander dier op te vangen. We hebben het gedaan bij mijn eerste 2 paarden en "afkloppen" nog nooit een dierenarts bij moeten komen wegens ziekte alleen de hoefsmid moest wat vaker komen dan normaal vanwege de slechte hoeven. 1 van deze 2 paarden is inmiddels overleden aan de ouderdom met een mooie leeftijd van 34 jaar. En de andere is inmiddels 18. Ze kwamen uit de verwaarlozing waren broodmager en hadden slechte hoeven door het jaren in de modder en viezigheid staan. We hebben dit ook al met een hond, cavia's, ratten enz gedaan en hier eigenlijk nog nooit problemen van ondervonden. Ik denk maar zo het beestje heeft hier ook niet voor gekozen en heeft ook recht op een goed leven en een goed thuis. En alles wat bij ons binnenkomt blijft tot de dood.
En jullie hebben zeker een goed punt door te zeggen dat je niet de ellende van anderen op je nek wilt halen hoor!