Willen paarden een deken op?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:13

Gypsy schreef:
Ik vraag mij af in wat voor omstandigheden die paarden gehouden werden. Was er ook gelegenheid tot schuilen in dat weiland? Op z'n minst uit de wind staan?

Ja.

Verder kan ik mij herinneren dat we een jaar of drie geleden in de winter ineens binnen een halve week 18 graden omlaag gingen qua temperatuur. Voor de paarden die het gauw koud hebben is het dan handig als daar rekening mee wordt gehouden.

SophieMitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:16

Wat bijzonder, erg intressant artikel :j

superpony

Re: Willen paarden een deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 00:15

Volgens mij kunnen paarden zelf niet de situatie inschatten en het gevolg van hun keus.

Wij hebben 3 pony's die 24/7 buiten lopen met schuilstal. Zij willen vast en zeker liever zonder dekens staan. Je ziet ze dan meer kroelen en het zou in principe veel gezonder zijn.

Maar...........toen ze zonder stonden en de vliegjes etc begonnen, stonden zo continu te schuilen. Als we aankomen stonden ze in stal, je ziet waar ze eten en mesten, dus je weet dat ze veel binnen staan. Toen zijn de vliegendekens op gegaan en stonden ze meer buiten, want ze adden minder last van de vliegjes.

Afgelopen week weer. Met name de oude merrie had last van de kou en regen. Ze stonden veel binnen, haren rechtop en gevoelig op rug en achterhand. 0gr regendekens op en ze gingen weer meer buiten staan en voelden zich toch beter.
Die van ons hebben wel beschutting van bomen, krijgen voldoende(onbeperkt ) ruwvoer om het kacheltje aan te houden etc. etc.

Ze hebben in mijn ogen ook niet direct veel last van de dekens.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 00:19

superpony schreef:
Ze hebben in mijn ogen ook niet direct veel last van de dekens.

Nee, die dingen zijn voor paarden ontworpen. Als ze er al last van hebben dan is de deken bestemd voor een ander model paard. Mijn ruin is daar heel duidelijk in:

Deken ligt verfrommeld op de grond = deken past niet
Deken ligt gewoon nog op paard = deken past wel

Voor wie interesse heeft (en Noors kan lezen) is hier een linkje naar het onderzoek: http://www.bioforsk.no/ikbViewer/page/f ... _id=108073

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 00:20

Koper schreef:
Gypsy schreef:
Ik vraag mij af in wat voor omstandigheden die paarden gehouden werden. Was er ook gelegenheid tot schuilen in dat weiland? Op z'n minst uit de wind staan?

Ja.

Verder kan ik mij herinneren dat we een jaar of drie geleden in de winter ineens binnen een halve week 18 graden omlaag gingen qua temperatuur. Voor de paarden die het gauw koud hebben is het dan handig als daar rekening mee wordt gehouden.

Maar dat is een uitzondering?

Als ze mij de ene dag op een plek van -15°C zetten en de volgende 20°C zou ik inderdaad ook het kouder/warmer hebben, dan wanneer deze overgang geleidelijk zou gaan (weken/maanden)

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 00:22

Goh, misschien is mijn antwoord gevende paard (ja, nee, gapen) dus wél serieus in zijn antwoorden. :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 00:23

Oliiviia het komt inderdaad niet vaak voor dat we zulke temperatuurschommelingen hebben in Nederland.

Wat we hier wel hebben, en een stuk meer dan in Noorwegen ook, is waterkou. Dat verschilt soms behoorlijk van dag tot dag. En waterkou is veel vervelender voor een paard dan vrieskou.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 00:40

Hier ook 2 pony's die gillend gek worden zonder eczeemdeken, door de vele vliegen.
Vorig jaar had Xander een andere deken die hij niet graag omdat, de rambo wilde hij dit jaar wel graag om. Die zat vast lekkerder. :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 00:46

Maar hoever denkt een paard? Ik vind het een ook lekkerder zitten dan het ander, maar soms moet je gewoon iets aan. Thuis zou ik het liefst in slobber en niet teveel lopen. Wat ik lekker vind zitten kun je niet echt de straat mee op of naar een verjaardag. Nette kleding vind ik heel vervelend en voel me er niet prettig in.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 00:50

Een paard denkt überhaupt niet. Want paarden hebben geen verstand. Maar ze kunnen wel verbanden leggen. Als er aan de deken een positieve ervaring zit, zoals minder last van vliegen, snapt een paard dat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 00:53

Ik doelde ook op de test, hoe bewust ze zijn van de gevolgen? gewoon niet. En mensen die dekens niet vinden horen etc. prima, maar het is allemaal niet zo erg voor een paard om wel een deken op te hebben.

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 00:54

Maar dat is toch eigenlijk een vorm van denken?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 08:13

Overigens lijkt het mij dat de paarden gewend waren een deken te dragen, dus minder goed ontwikkelde vacht, wat mischien ook de voorkeur voor wel een deken van sommige paarden verklaard.

Ik ben echt niet anti deken hoor. Maar zonder lijkt mij prettiger. Tenzij ze hem echt nodig hebben, uiteraard.

Mijn paarden hebben een paddock met schuilgelegenheid, maar overdag gaan ze met de andere pensionpaarden in een wei waar dat niet is. Soms haal ik ze daar eerder uit, als het weer slecht is. De pony toen een keer licht bibberend aangetroffen,maar na een paar miminuten in een schuilstal met een berg hooi was dat over. Ik snap het waarom van dekens op gezonde paarden met schuilmogelijkheid gewoon niet zo... :o

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 09:03

superpony schreef:
Ik doelde ook op de test, hoe bewust ze zijn van de gevolgen? gewoon niet. En mensen die dekens niet vinden horen etc. prima, maar het is allemaal niet zo erg voor een paard om wel een deken op te hebben.

Dat wordt dus met deze testen onderzocht. Hoe "intelligent" zijn paarden nou eigenlijk. En natuurlijk is dit nog maar een kleine test die misschien nog geen wereldschokkend nieuws vermeldt, maar om het dan maar meteen weg te schuiven als 'ja ja, het zal wel'.
Ik denk dat paarden inderdaad kunnen nadenken over oorzaak-gevolg, waarom niet? Ik denk dat dat een minimale denkcapaciteit is: als ik dit doe, dan gebeurt dat. Dat vind ik nou geen nieuw idee.

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 09:27

Mijn paard heeft in een record tempo de deken weer af en maakt er poetslapjes van. Heeft helaas een heel dun huidje en dunne vacht en moet dus als het vriest wel een deken op.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 09:55

Voor mijn paard heb ik heel geen test nodig....die zegt het me anders.

Als het vriest gaat ze niet naar buiten. Ze weigert dan echt. Of ze springt over de draad en gaat terug haar stal in. En die kop....met van die opgetrokken neusvleugels.

:')

Met deken op doen kijkt ze overigens ook heel nukkig hoor. Leuk vin ze het niet. Maar ik doe hem dus wel op omdat ze dus anders echt weigert naar buiten te gaan.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 10:21

Mijn paard is ook heel duidelijk over dekens. Mijn deken hangt naast de poetsplaats en daar kan ze dus aan. En een hele zomer negeert ze dat deken tot eergisteren, dan ging ze zenuwachtig aan het deken liggen frutselen tijdens het poetsen. Dus dan is het voor madam dekentijd. Voor deken uit heb ik nog niks gevonden, dus daar zou ik eigenlijk ook een manier voor moeten vinden.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 10:37

Op wilt??

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 21:06

Of onze paarden uberhoupt nog wat te willen hebben :roll:

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 21:45

Ik geloof best dat een paard het comfort van een warme waterdichte deken kan waarderen. Maar een natte, doorgeregende of ingeregende deken..dat is een verschrikking voor een paard. Net als in een deken staan omdat de weersvoorspelling koude gaf en het plotseling opklaarde en het 15 graden warmer werd in de zon.

Dekens zijn best oké maar ik vind de gemiddelde paardeiegenaar er echt veel te snel mee. Ik geloof nooit dat het paard rekening houdt met het management van de eigenaar.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 22:06

rapido schreef:
Of onze paarden uberhoupt nog wat te willen hebben :roll:

De mijne wel hoor : :j

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:43

Ik vraag me af of een doorsnee paard uberhaupt al de link kan leggen tussen "een deken op doen" en "het warm/droog" hebben. Laat staan de link tussen "een bordje aanraken", "deken op" en dan ook nog "warm/droog". Denk maar aan een peuter: die komt ook niet vragen om een jas/trui als-ie het koud heeft... Hij komt hoogstens om troost bij het meest vertrouwde dat hij kent: zijn moeder.

Ik zou zo'n onderzoek eerder inrichten met bijvoorbeeld verschillende open paddocks die aansluiten op een centrale wei: als het paard (zelf) paddock 1 in loopt, krijgt hij een deken op, in paddock 2 wordt hij er weer af gehaald. Hij gaat dan de link leggen tussen zijn "verblijf in paddock 1" en "warm/droog worden", resp. "verblijf in paddock 2" en "afkoelen".

Natuurlijk zijn er uitzonderingen op, ik heb het dan ook over een doorsnee paard.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 18:13

In Nederland zou dat nog kunnen inderdaad doncamillo. In Noorwegen en Zweden is het gebruikelijk om paarden meer in een (loop)stal te zetten, in Zweden is dat meen ik in de winter zelfs verplicht voor een minimaal aantal uur per nacht/etmaal.