Hondeneigenaar moet helft betalen voor paard te water

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hondeneigenaar moet helft betalen voor paard te water

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:00

Bij mijn weten wordt de kat uit de boom juist wel aan de eigenaar doorbelast (en terecht!) en ik kan me voorstellen dat dit ook geld voor koeien en paarden in de sloot.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:07

Relaxed schreef:
Ineke2 schreef:
Tja... als de hond bijt... dan is het logisch dat je paard in paniek raakt. In hoeverre je dat als ruiter kunt voorkomen / in de hand kan houden is in zo'n situatie maar de vraag...

Waar staat dat ie beet? :?
nergens, maar dat zegt de jongeman, waar ereerder wordt gesteld dat de hond opsprong tegen het paard. Jammer weer dat er wordt gezegd amerikaanse vechthond en het paard heeft geen beschadigingen, dus ik geloof dat er niet gebeten is, was dat wel zo, had je dat echt wel gezien! Hier trouwens ook een"amerikaanse vechthond" in huis die geen vlieg kwaad doet, waar mijn windhond met haar hertenogen alles en iedereen de strot afbijt als zede kans zou krijgen en nee, die kans krijgt ze niet, dus relax graag iedereen. Ras heeft er NIETS mee te maken en vind het nogal rellerig van de jongeman (hoe sneu ik het gebeurde ook vind, om dat te benoemen).

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:08

http://decentrale.regelgeving.overheid. ... 28400.html Zo te zien valt hulpverlening aan mens en dier onder de wettelijke taak. Dus dan zou de gemeente de kosten aan de brandweer vergoeden. Dit is van de site van Nieuwegein, wat ik zo even kon vinden. Misschien dat dat landelijk is? Of het per gemeente zou verschillen?

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:49

Heb wel eens gehoord dat de brandweer wel voor de kat in de boom komt, maar dat daarvoor aan de eigenaar inderdaad een bedrag in rekening wordt gebracht. Dat was vroeger niet zo. Hoe dat zit in dit soort gevallen weet ik niet.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:01

goeroe schreef:
Dat dit soort zaken via de rechter moet worden uitgevochten vind ik onbegrijpelijk. Twee jaar lang dus hebben mensen zich hier druk om lopen maken. Hoeveel tijd hebben mensen nodig om tot het besef te komen dat het die paar rotcenten niet waard is? Op het eerste gezicht lijkt het misschien veel geld, maar het is een fooi vergeleken met wat dit juridische circus gekost heeft en dan heb ik het nog niet eens over alle negatieve energie die betrokkenen ongetwijfeld hebben opgebouwd. Iedereen wil winnen met als gevolg dat iedereen verliest. Hopelijk hebben ze er iets van geleerd.

Toch heeft iedereen het recht om hiervoor naar de (kanton)rechter te stappen. Ik werk op een advocatenkantoor en het gebeurt inderdaad dat men voor ogenschijnlijk niets naar de rechter willen, met alle (financiele) gevolgen van dien. Ik denk vaak genoeg laat lekker gaan en doorgaan met je leven, maar voor diegene is het waarschijnlijk heel belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 19:21

ohjajoh6 schreef:
Ja ik ben het er ook niet mee eens hoor, want wat als die nou een kind in zijn been bijt en die springt van schrik in het water en verzuipt? Word dan ook de schade gedeeld? Lijkt mij toch niet eigenlijk...

Vind die jongen ook echt hartstikke sneu, hoop dat het met het paard allemaal wel weer goed is gekomen.

Wel een "posh" manege trouwens, als die zulke zadels op zijn manege paarden legt...

'Wat als'.. Dat de hond het paard heeft gebeten betekend niet dat hij agressief naar kinderen is.
Jammer dat er een rechtszaak voor nodig was, imo is het niet meer dan normaal dat de eigenaar van de hond mee betaald, de hond was de aanleiding van het ongeluk.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 20:52

Blijf het vreemd vinden dat mensen die hun hond niet onder controle hebben ze toch los laten lopen met alle gevolgen van dien!
Als je hond niet los kan lopen omdat hij dit soort fratsen uit kan halen , hou hem dan in vredesnaam aan de lijn!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:00

KarinLF schreef:
Blijf het vreemd vinden dat mensen die hun hond niet onder controle hebben ze toch los laten lopen met alle gevolgen van dien!
Als je hond niet los kan lopen omdat hij dit soort fratsen uit kan halen , hou hem dan in vredesnaam aan de lijn!

Oke dit vind ik best hypocriet, mijn excuses. Maar dit geld net zo hard voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:45

dees_daan schreef:
ohjajoh6 schreef:
Ja ik ben het er ook niet mee eens hoor, want wat als die nou een kind in zijn been bijt en die springt van schrik in het water en verzuipt? Word dan ook de schade gedeeld? Lijkt mij toch niet eigenlijk...

Vind die jongen ook echt hartstikke sneu, hoop dat het met het paard allemaal wel weer goed is gekomen.

Wel een "posh" manege trouwens, als die zulke zadels op zijn manege paarden legt...

'Wat als'.. Dat de hond het paard heeft gebeten betekend niet dat hij agressief naar kinderen is.
Jammer dat er een rechtszaak voor nodig was, imo is het niet meer dan normaal dat de eigenaar van de hond mee betaald, de hond was de aanleiding van het ongeluk.

Dat zeg ik toch ook helemaal niet Dees?
De hond bijt en dan maakt het dus blijkbaar uit wat de hond bijt, want ik kan mij gewoon niet voorstellen dat als een hond een kind bijt er dan ook gezegd word; "schade delen , want het is bekend dat er daar honden los mogen lopen"
"Dat als"

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 08:36

Paard was wel gewond las ik in de link naar het eerdere bericht. Iemand die het paard kent had als reactie gezet dat het paard gehecht was en dat het stijf stond van de spierpijn.
Of de wond door een beet kwam weet ik niet.

Als mijn hond los loopt en een schaap aanvalt van de schapenherder hier in het park en het beest springt in de vijver, ben ik ook aansprakelijk voor de schade. Mijn hond staat dan gewoon niet onder appèl of ik houd de omgeving en mijn hond niet goed in de gaten. Onverwachte situatie kunnen altijd gebeuren. Gelukkig is er dan ook nog een WA verzekering!

Als het paard de hond uitgedaagt had en zijn stok had afpakt en de hond bijt dan, tja.. Dan kan ik het wel begrijpen dat dit gebeurd. Alleen denk ik niet dat het zo gegaan is..

Wat ik wel vind is dat als je met je paard door een hondenlosloopgebied gaat dat je paard niet moet schrikken van honden die op hem afstormen.

Ik weet niet wat er gebeurd is.. Maar als die hond echt gebeten en dat het ongeluk daardoor ontstaan is, vind ik dat de hondeneigenaar verantwoordelijk is

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 09:23

Honden horen niet af te stormen op andere dieren of mensen. Niet ieder paard/kind is hondproof.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 10:06

petraaken schreef:
Honden horen niet af te stormen op andere dieren of mensen. Niet ieder paard/kind is hondproof.

Paarden ook niet in het water. Tenzij het een zeepaardje is :+

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 10:39

mbkaatje schreef:
goeroe schreef:
Dat dit soort zaken via de rechter moet worden uitgevochten vind ik onbegrijpelijk. Twee jaar lang dus hebben mensen zich hier druk om lopen maken. Hoeveel tijd hebben mensen nodig om tot het besef te komen dat het die paar rotcenten niet waard is? Op het eerste gezicht lijkt het misschien veel geld, maar het is een fooi vergeleken met wat dit juridische circus gekost heeft en dan heb ik het nog niet eens over alle negatieve energie die betrokkenen ongetwijfeld hebben opgebouwd. Iedereen wil winnen met als gevolg dat iedereen verliest. Hopelijk hebben ze er iets van geleerd.

Toch heeft iedereen het recht om hiervoor naar de (kanton)rechter te stappen. Ik werk op een advocatenkantoor en het gebeurt inderdaad dat men voor ogenschijnlijk niets naar de rechter willen, met alle (financiele) gevolgen van dien. Ik denk vaak genoeg laat lekker gaan en doorgaan met je leven, maar voor diegene is het waarschijnlijk heel belangrijk.

Je zult mij ook niet horen zeggen dat het verboden moet worden, maar dat het jammer is dat mensen zich niet realiseren dat het ten koste van alles willen winnen in veel gevallen betekent dat iedereen meer verliest dan nodig is. Liever met opgeheven hoofd een klein verlies nemen dan een rechter vragen om een besluit te nemen dat meestal voor iedereen onbevredigend is, dat is hoe ik er tegenaan kijk. Ik vind dat er van advocaten verwacht mag worden dat zij cliënten hier ook over laten nadenken. Ondanks dat het hun broodwinning is hebben ze naar mijn mening wel een verantwoordelijkheid om stil te staan bij de verwachtingen die hun cliënten hebben en daar een open gesprek over aan te gaan.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:03

Bij ons op kantoor wordt sowieso aangegeven of een procedure zinvol lijkt. Er wordt vaak genoeg een negatief advies afgegeven. Maar als cliënten dan toch willen procederen, dan is het niet anders.

Je hebt zeker gelijk dat er vaak geen winnaars zijn en dat mensen een onbevredigend gevoel aan over houden. Maar men stapt er toch vaak in met het gevoel dat ze wel moeten winnen, omdat ze gelijk hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:34

ohjajoh6 schreef:
dees_daan schreef:

Dat zeg ik toch ook helemaal niet Dees?
De hond bijt en dan maakt het dus blijkbaar uit wat de hond bijt, want ik kan mij gewoon niet voorstellen dat als een hond een kind bijt er dan ook gezegd word; "schade delen , want het is bekend dat er daar honden los mogen lopen"
"Dat als"

Ik vind dat er wel verschil in zit, als jou hond nog nooit een paard gezien heeft weet je niet hoe hij reageert, ja de eigenaar had hem aan moeten lijnen maar misschien was hij net te laat of had hij niet verwacht dat de hond zo zou reageren.
Ik praat het niet goed maar een paard is heel iets anders dan een kind, kinderen kom je overal tegen, en als de hond agressief op kinderen reageert dan is hij imo een gevaar omdat je op elke hoek van de straat kinderen tegen kan komen die niet altijd voorspelbaar reageren op de hond.
Paarden kom je niet zo snel tegen in het centrum bijvoorbeeld en die zullen ook geen hondje willen aaien..
Ik weet niet hoe vaak er paarden op die plek lopen maar het risico op een confrontatie is een stuk kleiner lijkt mij.
Een kind zal ook niet snel in het water springen en hoeft er ook niet uitgehaald te worden door de brandweer.
Plus dat het logischer is dat je op een plek waar honden loslopen een kind tegen komt dan een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:53

Ik vind dus niet dat er verschil in zit; een hond mag gewoon niet bijten, nooit niet. Ik vind het serieus een belachelijke uitspraak van de rechter, dat hij dus stelt, dat het in principe gedeeltelijk eigen risico is omdat men weet dat er daar honden los mogen lopen. Je kunt dus als honden eigenaar ook op je vingers na tellen dat er daar dan ook paarden en weet ik nog niet wat rond zal lopen en zul je je hond dus ten alle tijde onder appel moeten hebben , of aanlijnen. En dan maakt het ras niks uit.
Wat dan als het een politiepaard was geweest? Mooi dat de rapen dan gaar waren geweest en die had dan niet eens in het water hoeven te springen...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:06

Ja en we zijn er ook echt allemaal bij geweest.. :')
Misschien liep hij er uit nieuwsgierigheid heen, schrok door een uithalend paard missend paard dat ook schrok van de hond's ebthiusiasme en hapte hij. Allemaal natuurlijke reacties... Alsof geen enkele hond bijt en het beest dan meteen staatsgevaarlijk is. Mensen, denk even na.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:01

ohjajoh6 schreef:
Ik vind dus niet dat er verschil in zit; een hond mag gewoon niet bijten, nooit niet. Ik vind het serieus een belachelijke uitspraak van de rechter, dat hij dus stelt, dat het in principe gedeeltelijk eigen risico is omdat men weet dat er daar honden los mogen lopen. Je kunt dus als honden eigenaar ook op je vingers na tellen dat er daar dan ook paarden en weet ik nog niet wat rond zal lopen en zul je je hond dus ten alle tijde onder appel moeten hebben , of aanlijnen. En dan maakt het ras niks uit.
Wat dan als het een politiepaard was geweest? Mooi dat de rapen dan gaar waren geweest en die had dan niet eens in het water hoeven te springen...

Is dat zo? Ik weet niet of het 'normaal' is dat er paarden komen in dat gebied aangezien het losloopgebied is.
Je kunt wel zeggen wat als het een kind, of wat als het een politiepaard geweest was maar dat was het niet..
De eigenaar heeft een fout gemaakt, dat is duidelijk maar hij kan ook te laat in de gaten gehad hebben dat er een paard aan kwam, en als je hond nog nooit een paard gezien heeft dan weet je niet hoe hij reageert.. Zelfs honden die normaal gesproken goed onder appél staan kunnen dan doof voor de baas worden..
Wij weten niet wat er gebeurd is, en ik weet niet of het normaal is dat er paarden lopen, lijkt me geen goede combi in ieder geval, losloopgebied en paarden.. Al gaat het hier meestal goed naast springende honden om de paarden heen maar hier staan ook regelmatig schapen in het gebied dus de honden die hier lopen zien regelmatig vee lopen..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:37

Ik heb er zowiezo een bloedhekel aan dat als je lekker buiten rijd er honden blaffend achter je aan komen omdat de baasjes ze niet in bedwang kunnen houden! Dat een paard er van schrikt is een heel normale reactie en als jij er dan af donderd of het paard springt in het water dan vind ik het niet meer dan normaal de eigenaren van de hond je vergoeden voor enig leed je geleden hebt.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:42

petraaken schreef:

Net als kinderen niet op honden af mogen stormen, niet elke hond is kindproof :+

Ik vind het een prima uitspraak. Ik heb een hond die niet met paarden kan en ik dus altijd aanlijn.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:43

Ik vind die hondeneigenaar aansprakelijk als het door de hond kwam.
Als diezelfde hond op straat loopt en jij zit in de auto en moet uitwijken krijg je ook de schade vergoed en wordt er ook niet gezegd dat je je auto niet onder controle hebt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:53

is dat zo snooki? Ik heb altijd begrepen, dat als jij een dier dat over de weg loopt probeert te ontwijken en daardoor een ongeluk veroorzaakt, het juist wel jouw schuld is.

En ik blijf bij mijn standpunt; als een hond niet onder appel staat, ten alle tijde, moet je hem niet losgooien maar altijd aangelijnd houden en het maakt in mijn ogen niet uit wat de hond in kwestie bijt, ik blijf het vreemd vinden dat er onderscheid daar in word gemaakt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:59

Snooki schreef:
Ik vind die hondeneigenaar aansprakelijk als het door de hond kwam.
Als diezelfde hond op straat loopt en jij zit in de auto en moet uitwijken krijg je ook de schade vergoed en wordt er ook niet gezegd dat je je auto niet onder controle hebt..

Je moet wel proportioneel reageren natuurlijk, als zou kunnen remmen maar je rijd in plaats daarvan tegen iets of iemand aan is dat nog wel je eigen fout ook al schrik je misschien van die hond je hebt daar zelf ook nog een aandeel in.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 18:01

ohjajoh6 schreef:
En ik blijf bij mijn standpunt; als een hond niet onder appel staat, ten alle tijde, moet je hem niet losgooien maar altijd aangelijnd houden en het maakt in mijn ogen niet uit wat de hond in kwestie bijt, ik blijf het vreemd vinden dat er onderscheid daar in word gemaakt.

99% van de honden staan niet altijd 100% onder appel, het blijven dieren he ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 19:32

Begrijp ik hoor Machie, maar neem dan wel je verantwoordelijkheid als eigenaar, ik begrijp eerlijk gezegd al niet waarom dit niet gewoon een verzekeringskwestie is gebleven. Ik vind het simpelweg niet correct, dat als mijn paard door een loslopende hond word gebeten, waar dan ook, het blijkbaar niet standaard meer is dat de eigenaar van de bijtende hond voor de kosten opdraait. Ik was het niet anders gewend eigenlijk, toen ikzelf nog eigenaar van een hond was.