Dronten APV: "Paardenpoep direct opruimen"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 12:05

CM_ schreef:
Ik snap al die ophef niet.. en dan dat zakje wat je mee kan nemen, ja hoor kun je ook echt met het hedendaagse (dressuur)paard... Ik hoef dat bij mijn wedstrijdpaarden echt niet te doen hoor.

Kan je het paard toch aan laten wennen? Als je paard daar al niet aan kan wennen heb ik er grote twijfels bij als je met dat paard naar buiten gaat.

Ik moet bekennen dat ik in het verleden wel eens mest op het fietspad heb laten liggen. In aan agrarisch gebied, maar toch. :o

Joke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 12:21

Die poepzakken werken opzich wel hoor, ken een manege waar alle paarden ermee lopen, zodat tijdens de lessen niet steeds iemand in de bak hoeft te lopen om alles op te ruimen. Nadeel is 1x poepen en hij is vol, dan zul je hem wel ergens moeten legen voor je paard weer moet. Ook galopperen met een volle zak ik niet aan te raden. Verder is het wel een goede oplossing, je kan even doorrijden naar een goede plek om hem te legen. Dat is ook simpel met de clips aan de onderkant.

m1992

Re: Dronten APV: "Paardenpoep direct opruimen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 12:29

Als ik aan het mennen ben met mijn pony ga ik echt niet van de kar af om rustig de mest op te ruimen. Paard zou er maar vandoor gaan met wagen en al, veel te gevaarlijk.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 12:33

Arabesk schreef:
ja ik ga niet voor ... rijden zeg 8-)

Jij gaat natuurlijk niet voor zak rijden..

Ik vind het grote onzin zolang kattenpoep ook niet opgeruimd hoeft te worden. Ik ga echt geen zakken meenemen als ik een rondje wil gaan wandelen o.i.d. Ligt het op het voetpad dan schuif ik het netjes de berm in, maar op de weg is het toch zo platgereden en is er niets meer van over.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 12:34

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 12:41

Hmm ik snap t ook wel dat ze dit ingesteld hebben.
In Dronten zelf staat de manege midden tussen de woonwijken. Zal vast wat mest op.de straten achterblijven.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 12:52

Als ik afstap om de poep op te ruimen.Kom ik nooit meer op het paard zonder krukje.Moet de kruk ook mee.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:01

Wat dacht je dan hoe het moet als je paard heel groot is en je niet zonder opstapje op je paard kan komen, Ga je met je goede gedrag de mest opruimen, kom je niet meer op je paard, en moet je dus naar huis lopen. Misschien ben je dan wel 5 km van huis. Nou lekker dan....

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:03

Tja, ik snap het wel. Snap ook het probleem in Dronten, want als je vanaf de manege of een redeljjk grote stalling naar het grote bos wil, moet je een heel eind over een fietspad. Dat pad ligt altijd vol paardenstront en hoe plantaardig het ook is, in de winter bevriest het en is het hartstikke gevaarlijk... Daarbij valt het wel mee als het een enkel portie stront zou zijn, maar dat pad ligt altijd helemaal vol...

Verbaas me er wel over hoeveel mensen een probleem van het hele gebeuren maken :'). Als je niet van je paard af wil, dan hang je er toch gewoon zo'n zakje aan... Daar moet je een paard echt wel aan kunnen laten wennen.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:10

Hoe lang is dat pad dan? Anders gewoon als je terug bent van je buitenrit een bezem en schep van stal meenemen en even teruglopen naar de mestplek ;)

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:10

Er zijn buiten genoeg manier om op je paard te komen zonder opstapje.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:11

Ik vind het terecht, er zijn al meer ongevallen gebeurd met motorrijders (zelfs sterfgevallen).
Lijkt me dan toch terecht of niet?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:14

m1992 schreef:
Als ik aan het mennen ben met mijn pony ga ik echt niet van de kar af om rustig de mest op te ruimen. Paard zou er maar vandoor gaan met wagen en al, veel te gevaarlijk.

Je kan een poepzeiltje aan het lamoen maken. De toeristenkoetsen in steden hebben die al standaard (verplicht). Lastige is ruiters, daar is een vangzak ronduit oncomfortabel omdat paard het moet dragen ipv de kar.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:28

x_Rebecca schreef:
Tja, ik snap het wel. Snap ook het probleem in Dronten, want als je vanaf de manege of een redeljjk grote stalling naar het grote bos wil, moet je een heel eind over een fietspad. Dat pad ligt altijd vol paardenstront en hoe plantaardig het ook is, in de winter bevriest het en is het hartstikke gevaarlijk... Daarbij valt het wel mee als het een enkel portie stront zou zijn, maar dat pad ligt altijd helemaal vol...

Verbaas me er wel over hoeveel mensen een probleem van het hele gebeuren maken :'). Als je niet van je paard af wil, dan hang je er toch gewoon zo'n zakje aan... Daar moet je een paard echt wel aan kunnen laten wennen.

Ik eigenlijk ook wel: voor mensen met grote paarden bestaan er zelfs uitklapbare stijgbeugels, scheelt minstens 10 centimeter... en een mestzak op de kar is een eitje, wel een kwestie van wennen voor het paard, geef ik toe, maar dat is met alles. En zo is er altijd wel een oplossing te vinden, als mensen maar WILLEN.
Voor de hypergevoelige rijpaardjes: ze hebben stomtoevallig wel aan een zadel en hoofdstel, pessoateugel, thiedemann, slofteugel, voortuig, bijzetteugel, halsverlenger en een enórme deken kunnen wennen? :)*

Het probleem is gewoon, als ruiters welkom willen blijven in het al aardig volgebouwde Nederland kunnen ze beter wat moeite doen om mest op te ruimen... beter dan dat we straks met ons allen alleen nog maar in een manége kunnen rondkrabbelen.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:40

Ik vind het wel een redelijke regel hoor, in het bos gaat natuurlijk niemand afstappen om de drollen op te ruimen maar als je op een fietspad rijd kun je op zn minst even de poep in de berm schoppen. En als je in een woonwijk of in de binnenstad bent met je paard dan mag je best een zakje meenemen :)

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 14:00

Ik kan absoluut niet op mijn paard komen zonder dat er iemand aan het zadel gaat hangen aan de andere kant, anders gaat het zadel namelijk scheef, hoe strak ik ook aansingel.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 14:18

Er zijn buiten meer dan genoeg opstap mogelijkheden.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 14:19

Ik snap die regel wel hoor,en zoals ze al zeggen er word heus geen klopjacht op paardenpoep geopend hahaha.
Maar wat als je van die knuppels >;) hebt die met hun paard over de stoep lopen,paard legt daar even een giga spoor aan stront neer en de ruiter rijd lekker door zonder zich om te draaien!
Dat is iets wat ik vaker zie en dat maakt mij dan wel boos,die dummy's verpesten het dus voor de rest van de ruiters! -:(-
Zo creeër je haat op paarden en ruiters. |o

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 14:33

Mijn paard durft nooit langs bankjes te staan.

Er is ook al haat op honden. Ik zou gewoon bijna geen hond willen hebben, omdat mensen altijd zo zeiken, en dan ben je van plan het op te ruimen en voordat je de poep op kan ruimen, beginnen mensen al te zeuren en boos te worden. Doe even rustig man.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 14:39

RianneH schreef:
Wij moeten op buitenrit door een dorpsstraat en nemen tegenwoordig standaard een plastic tas mee. Nu mest die van mij nooit, maar de anderen wel, stappen dan af, schuiven alles zo goed mogelijk in de tas en dumpen het of in de bosjes of vuilnisbak. Dorpsgenoten waarderen het ook zeker, waar we eerder gezeur kregen als het in de goot werd geschoven. Buitenuit en in het bos laten we het gewoon liggen.

Ik hoop niet dat je die mest met plastic zak en al in de bosjes gooit als je geen vuilnisbak kan vinden. Dan ben je vervuilender bezig dan gewoon de mest te laten liggen.

Die poepzaken aan het paard zijn ook slechte dingen. Ik kan mij ergens herinneren dat er een heel stuk toen over geschreven was, maar ik kan het niet zo snel terug vinden. Het lijk mij in ieder geval alles behalve bevorderlijk om een volle mestzak zo op deze manier aan het paard te laten hangen.
Nee, de afspraak hier op stal is, dat je of tijdens het rijden afstapt en in de goot schuift of na je rit even terug fietst met de mestboy. En aangezien wij veel buitenrijden en de buurt ons persoonlijk kent weten ze ook dat we terug komen als er gemest is. Al is het ook wel eens voorgekomen dat ik terug fietste en dat de vrouw die daar woonde de mest in haar tuin had gegooid, voor de rozen. Als ze dat even had gezegd toen ik daar reed had het mij een fietsritje bespaard. :')

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 16:10

De vergelijking tussen een hond en een paard kan ik op zich wel begrijpen, maar met een kat? Een hond loopt altijd nog, in principe, aan de lijn en die kun je nog enigszins trainen dat hij poept waar het mag (iig, de honden van een vriendin poepen echt alleen maar waar zij het toelaat en inmiddels herkennen ze die ook). Nu lijkt mij dat met een paard moeilijker, want je voelt het niet bij ieder paard makkelijk zat aan en ik ken er geen een die je kunt trainen in bepalen wanneer het mag of niet (al zijn er wel een heleboel die op buitenrit helemaal niet mesten).

Katten lopen echter nog altijd los buiten, bijna altijd zonder toezicht van de eigenaar. Ik heb zelf 5 katten en je kunt ze echt niet vertellen dat ze niet zomaar overal mogen schijten. Ik bedoel maar, je kunt het proberen, maar luisteren doen ze niet naar je.

Daarbij vind ik dat een kat gewoon een vrij dier mag zijn dus bij ons gaan ze ook buiten zolang ze willen, behalve 's avonds, dan blijven ze gewoon binnen. Die anderen aantal uren dat ze wel buiten lopen kan ik er niet de hele tijd bij zijn om te kijken waar ze wel of niet schijten, kan ik het dus ook niet opruimen. Voordeel aan een kat is dat ze het meestal begraven en dat je er als wandelaar oid dus niet snel last van zult hebben. Het grootste nadeel zal zijn op zandstukken waar kinderen spelen, bijvoorbeeld een speeltuin, of in je tuin en je het opgraaft.

Wat paarden betreft is het wel zo netjes als je het in ieder geval de berm oid in schopt. En mocht het kunnen, stuur je je paard gewoon op tijd de kant in. Fietsers of wandelaars hebben dan hooguit stankoverlast. Fietspaden hier liggen ook vaak vol met paardenmest en als ik daar met mijn fiets of scooter doorheen moet vind ik het toch knap irritant.

Maar goed, ik snap wel waar de moeilijkheden van een ruiter liggen. Als ik op buitenrit ga is het nooit een afstandje die je makkelijk loopt. Maar meer als mijn telefoon voor noodgevallen heb ik ook niet nodig, dus een tas heb ik ook vrijwel nooit bij me. Spullen om de mest dus echt mee op te ruimen/mee te nemen heb ik dus ook niet. En van wat ik op internet lees, is zo'n mestzak ook niet alles. Gelukkig mest mijn pony ook nooit op buitenrit.

Maar als het dus altijd vol ligt met mest snap ik de overlast, en dan is het minste wat je kunt doen het in ieder geval van het fiets/wandelpad af schoppen...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 16:23

Brainless schreef:
Arabesk schreef:
een keer een boze vent die schreeuwde dat ik maar een zak om zijn staart moest binden. Terwijl ik net afstapte om de mest opzij te schuiven maar goed.... een zak om de staart *succes* hahaha

Is gewoon te koop :D
http://www.agradi.nl/imperial-riding-po ... atcher.htm

[ Afbeelding ]

Zo'n schijtzak kost wel even 70 euries!
Alstublieft dankjewel.

Zou gewoon een rol pedaalemmer zakken kopen .

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 16:27

Mensen zeuren vaak over paardenpoep. ( als het regent is het zo weg en eigenlijk is het lang niet zo vies als honden en kattenpoep ) maar je hoort niemand over die smerige kattenpoep. Getver wat is dat toch vies. Lekker in de zandbak waar kinderen in spelen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 16:30

Bambi1995 schreef:
Ik kan absoluut niet op mijn paard komen zonder dat er iemand aan het zadel gaat hangen aan de andere kant, anders gaat het zadel namelijk scheef, hoe strak ik ook aansingel.

Volgens mij is dat gewoon jouw probleem en hoeft de rest van Nederland daar geen last van te hebben. Dus als jij er niet meer op komt, moet je gewoon lekker in de bak blijven en als je dat niet wilt, is het aan jou om een oplossing te verzinnen.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 16:32

TuttiFrutti_ schreef:
Mensen zeuren vaak over paardenpoep. ( als het regent is het zo weg en eigenlijk is het lang niet zo vies als honden en kattenpoep ) maar je hoort niemand over die smerige kattenpoep. Getver wat is dat toch vies. Lekker in de zandbak waar kinderen in spelen.

Dus kattenpoep maakt het paardenmest probleem natuurlijk goed :j

http://www.westlanders.nu/nieuws/paarde ... lweg-2252/

enz...