Boete voor ruiters die stopteken boswachter negeren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 08:47

mrie schreef:
Tja, banketstaaf, maar het klopt wel... Al vraag ik me af waarin die boswachter zo getergd was dat hij deze vervolgactie deed. Ik zou het niet weten ik praat gewoon met de boswachter, ook als ie wat op me aan te merken heeft.

Personen die de aanlijnplicht aan hun laars lappen hebben wellicht voor de verandering wel een opgevoede hond bij zich... Heb je soms last van mening?
Een paard is pas verkeersveilig als ie ook hondproof is. Dat gedeelte wordt nogal eens overgeslagen

Honden die los lopen kunnen vaak ook niet met paarden. Mijn paard is gewend aan honden maar een hond hoord niet te gaan blaffen en achter een paard aan te rennen aks de hond los loopt.

Laureentje

Re: Boete voor ruiters die stopteken boswachter negeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 08:59

ik heb in het verleden ook vaak de hond meegenomen met het paard. Maar mijn hond is wel onder appel, of ik nu op het paard zit of naast haar loop. Persoonlijk vond ik het heerlijk om paard en hond mee op buitenrit te nemen. Beide genoten enorm.
Lastig vind ik wanneer ik mensen met onaangelijnde honden tegenkom die dus NIET onder appel staan. Dan heb ik dus een super braaf paard die honden kent en het niet erg vind dat een hond meeloopt of rent en een beetje blaft. Wat hij wel minder vind is die mensen die dan alleen maar kunnen schreeuwen in het bos. Je kunt schreeuwen wat je wil tegen een hond, pas op het moment dat zijn aandacht weer naar jouw als baas gaat dan kun je hem roepen en zal hij ook reageren. Dus heb ik op die manier al wat hondjes terug naar het baasje gebracht. Typisch dat de honden dan wel normaal op mij reageren en niet op hun baas.Maar dat is een andere discussie.
Heeft de boswachter gelijk, natuurlijk. Was het een ander verhaal geweest als de ruiters gestopt waren en hun fout erkend hadden. Ja.
Maar ik geef toe dat ik ook buiten de ruiterpaden rijd, al is het alleen maar voor mijn veiligheid, zeker wanneer ik de quads hoor die dus ook volle poelle op de ruiterpaden scheuren. Ja dan wijk ik er vanaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 09:34

Pff een handige actie van de ruiters, al moet ik eerlijk bekennen dat ik het vroeger ook wel eens heb gedaan met een vriendin :o

Honden en paarden is toch altijd een lastige combi. Ik was eens met mijn paard op de hei en had ineens ook een hond bij me lopen. Deed verder niks, maar bleef me wel volgen. Ik wou een grote weg over, maar ben toen eerst maar omgedraaid om het baasje van de hond te gaan zoeken. Stond die man midden in hei met nog 2 honden "Ja k was hem al kwijt...." :roll: Gezegd dat hij die hond bij zich moet houden en als ie niet luistert hij de hond aan de riem moet doen. Gaf ie me toch wel gelijk in dat het niet handig was :+

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 09:36

Grappig dat vrijwel iedereen valt over Het los hebben van de hond, maar over rijden buiten het ruiterpad hoor ik deze personen niet, daar stoor ik me als hondeneigenaar aan.

Loop ik netjes met mn hond los waar het mag, zonder ruiterpaden, rijden ze gewoon te paard voorbij... hoe Asso is dat, daar hoor ik hier bijna niemand over.

Gelukkig ben ik ook paardengek en is mn hond niet onder de indruk van paarden maar je zou een verkeerde hond treffen

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 09:41

Ach. Stom dat ze niet gewoon fatsoenlijk gestopt zijn.

Ik ga ook op buitenrit met mijn hond. Op een plek waar ze officieel aan de lijn hoort. Ik weet dat het niet mag, en neem dus bewust het risico op een boete. Word ik aangehouden, dan zal ik me dus ook gewoon fatsoenlijk gedragen, en de boete zonder morren betalen.

Overigens heb ik geen ongeleid projectiel, maar een hond die strak bij me blijft en wild 100% met rust laat. (En ja, ik heb met paard en hond al oog in oog gestaan met reeen, konijnen en ander spul)

Ik wil heel graag met hond en paard samen naar buiten, en dat mag vrijwel nergens officieel. Ik neem dus bewust dat risico. Overigens is regel 1 bij mij wel dat een ander daar dus dan ook echt, maar dan ook echt geen last van heeft.

Ik sta op een plaats waar wel wat ruiterpaden zijn, maar waar echt ontzettend weinig gereden wordt, en waar je vrijwel nooit wandelaars tegen komt. Wel veel wild :-)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 12:26

:') Geweldig er vandoor gaan.. want je bent toch sneller. :')

Hilarisch ik had hun gezichten wel willen zien.. toen de politie aan de deur stond en de hoogte van de boetes vertelde _O-

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 12:51

iedereen doet wel iets wat hij niet mag, en iedereen is jong geweest.
je mag met je auto ook niet te snel rijden, wie heeft dit nu nog nooit gedaan.

@femke :Als je bereid bent de boete te betalen dan zou ik zeggen doe gewoon zo voort :P
doe ik ook, gewoon veiligheid voorop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:23

Wat is nut van aan lijn plicht als vervolgens niemand zich er aan houd?
Groot gelijk dat de boswachter het aanpakt.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 18:37

vuurneon schreef:
Al is je paard nog zo snel, de boete achterhaald je wel :j

_/-\o_ :')

mrie schreef:
Personen die de aanlijnplicht aan hun laars lappen hebben wellicht voor de verandering wel een opgevoede hond bij zich... Heb je soms last van mening?
Een paard is pas verkeersveilig als ie ook hondproof is. Dat gedeelte wordt nogal eens overgeslagen

Wil je dat de hondeneigenaren hier dan even komen uitleggen? 9 van de 10 loslopende hond hier is namelijk níet opgevoed. Of niet met paarden, hoe je het wilt hebben. Hondproof zijn of onverwachts een blaffende niet luisterende hond op je af/ achter je aan...vind ik 2 verschillende dingen.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:44

Dus fietsen op de snelweg mag ook, als je fiets heel goed opgevoed is. Juiiiiist....

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:49

Haarbal schreef:
Dus fietsen op de snelweg mag ook, als je fiets heel goed opgevoed is. Juiiiiist....

Dat vind ik een kromme vergelijking.

Goed dat ze aangehouden zijn.
Zelf baal ik als ik een stuk wil galoperen en er lopen mensen op het ruiterpad. Al helemaal als de hond losloopt en niet goed luistert.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 19:57

Op een snelweg mogen alleen (motor)voertuigen die minimaal 60 kilometer per uur kunnen rijden. Dat heb ik zelfs Lance Armstrong met doping nog nooit vol zien houden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:58

Kleine_Reijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:10

Fjorj schreef:
Wat is nut van aan lijn plicht als vervolgens niemand zich er aan houd?
Groot gelijk dat de boswachter het aanpakt.

Ze rijden niet op de voor ruiters toegestane paden...
Ze gaan er vandoor wanneer de boswachter hen aanhoud...

Ergens tussendoor hebben ze het over de aanlijnplicht en waar gaat het hier meteen voornamelijk over?

De hond........

Mensen, ik begrijp heel goed, dat honden voor jullie ontzettend vervelend kunnen zijn wanneer jullie buiten rijden!
Sommigen hebben een zeer goed afgerichte hond, anderen hebben een ongeleid projectiel welke zeer zeker aangelijnd moet worden!

Maar om op de grootste stommiteit terug te komen:
Ze gaan er vandoor voor de boswachter!
Ze negeren zijn stopteken!
Ze rijden buiten de ruiterpaden!

Die dingen zijn toch veel "erger" als het verzuimen van de aanlijnplicht in dit geval?!

En natuurlijk, zoals al gezegd, is iedereen jong (geweest), heeft iedereen stommiteiten uit gehaald!! Of haalt ze nog uit :D.
Maar om nou alweer alleen maar te klagen over de 'aanlijnplicht' die velen aan hun laars lappen is ook weer zo wat...
Ik kom in het bos, wanneer ik in gebieden loop waar honden los mogen! ook ruiters tegen waar ze NIET mogen komen! Daar klaag ik toch ook niet over? Moeten ze zelf weten... Boetes zijn voor hen.

Paarden horen op de ruiterpaden en daarmee basta! ;-) ;-) :-)

Stopteken van boswachter moet voor gestopt worden...

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:18

Ik vind het alleen maar goed dat er een algemene aanlijnplicht is. Veel hondeneigenaren vinden dat hun hond prima luistert, terwijl deze helemaal niet onder appel staat. Of ze vinden dat de hond wel los kan, 'omdat hij toch niets doet'. Totdat hij wel een paard aan het schrikken maakt en dan krijg je waarschijnlijk te horen: "Dat doet 'ie anders nóóit!".
Ook het rijden buiten het ruiterpad vind ik een kwalijke zaak. Moet je "ze" eens horen als er iets of iemand op het ruiterpad loopt wat daar niet hoort, dan is de wereld te klein want dat zou gevaarlijk zijn. Ook voetgangers willen graag in alle rust en vrijheid van 'hun' eigen pad genieten en wensen niet altijd een paard tegen te komen.
Het verbaast me overigens niks dat ze ervandoor zijn gegaan, als ze denken dat zij zich niet aan de regels hoeven te houden, dan zullen ze ook wel hebben gedacht dat weglopen voor de boswachter de juiste oplossing is. Wees dan ook zo flink om de boete in ontvangst te nemen.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 11:12

Tja, jammer voor hun, maar ze moeten zich natuurlijk aan de regels houden.
Het is niet omdat ze ruiter zijn, dat ze meer mogen dan een ander.
Regels zijn er voor iedereen en zijn ook voor ieder hetzelfde, dus ik vind het wel terecht voor die twee ruiters die er vandoor gingen.
Vind het zelfs fun dat ze ondanks hun poging om te ontsnappen toch gestrikt werden, zo zie je maar ...

Wat honden betreft.
Paar jaar geleden ging ik wandelen in het bos met paard.
We waren rustig aan het stappen toen er plots zo'n ongeleid projectiel uit de bosjes kwam, gevolgd door een baasje (dorpsgenote) dat nog meer kabaal maakte in een poging om haar hond alsnog terug te krijgen.
Paard beetje begon te dribbelen want hond bleef rondspringen en tot overmaat van ramp ook happen.
Baasje begon hoe langer hoe paniekeriger te schreeuwen naar haar hond.
Tja, hou ze dan maar rustig of "hondproof" zoals iemand hier beweerde.
Paard bleef wel bij me, maar ging enorm flippen, want hond hapte raak.
Ik ben erop blijven zitten, want had het gevoel dat als ik zou afstappen, hem niet meer bij zou kunnen houden, zo erg was hij in paniek.
Het eindigde met het verhaal dat de hond mijn paard stevig in de achterbenen beet en het paard daarop de hond enkele meters door de lucht katapulteerde.
Einde verhaal zou je denken...
Baasje met hond ging naar huis, hond mankte wel, maar liep mee.
Ik ging ook naar huis en heb de dierenarts gebeld, bijtwonden laten verzorgen, extra spuitje tegen tetanus laten zetten.
Diezelfde avond de eigenaar van de hond aan de deur, met de vraag op vergoeding, want de hond was ingeslapen door inwendige verwondingen.
*zucht*
Heel jammer voor het dier, vond ik ook, maar wie is dan de dader/oorzaak/slachtoffer ?
Ik heb haar vriendelijk gezegd dat ik het heel naar vond voor haar en de hond.
Dat ik best de dierenartskosten voor haar hond wou dragen, als zij die voor mijn paard wou vergoeden, want de hond was tenslotte loslopend in gebied waar dat niet mocht en had het paard toch echt eerst gebeten.
Na een hele hoop verwensingen van haar kant heb ik er verder niets meer van gehoord.
Hoort misschien niet hier in dit topic, maar zit me al zoveel jaren dwars, dat het toch nog even eruit moest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 11:18

mrie schreef:
Tja, banketstaaf, maar het klopt wel... Al vraag ik me af waarin die boswachter zo getergd was dat hij deze vervolgactie deed. Ik zou het niet weten ik praat gewoon met de boswachter, ook als ie wat op me aan te merken heeft.

Al is je hond nog zo goed opgevoed, als er een aanlijnplicht is, dan lijn je hem aan. Lijkt me niet zo moeilijk?

Mijn merrie was behoorlijk hondproof, van op haar afrennen en blaffen tot tegen haar op springen tot onder haar doorlopen, etc. Totdat er één of andere aso met onopgevoede hond onaangelijnd rondliep en die het ruiterpad op is komen rennen om haar van achter aan te vliegen. Gevolg waren een kapot hoofdstel, kapotte bril (van mij, niet van mijn paard :D ), en dan kwamen paardlief en ik er nog goed vanaf met wat schaafplekjes en ik met een behoorlijk dik been. Door deze aanvaring is ze nu dus wél bang voor honden die op het ruiterpad van achteraf op haar af komen rennen. En bedankt. -O- Oh, en excuses heb ik van geen enkele hondeneigenaar ooit gehad als hun hond het ruiterpad op komt en blaffend en springend om mijn paard heen staat. Die vinden vast (net als jij kennelijk) dat mijn paard maar hondproof moet zijn, ongeacht of hun hond het ruiterpad op vliegt en naar staarten of benen begint te happen..

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 11:37

Ewona schreef:
Tja, jammer voor hun, maar ze moeten zich natuurlijk aan de regels houden.
Het is niet omdat ze ruiter zijn, dat ze meer mogen dan een ander.
Regels zijn er voor iedereen en zijn ook voor ieder hetzelfde, dus ik vind het wel terecht voor die twee ruiters die er vandoor gingen.
Vind het zelfs fun dat ze ondanks hun poging om te ontsnappen toch gestrikt werden, zo zie je maar ...

Wat honden betreft.
Paar jaar geleden ging ik wandelen in het bos met paard.
We waren rustig aan het stappen toen er plots zo'n ongeleid projectiel uit de bosjes kwam, gevolgd door een baasje (dorpsgenote) dat nog meer kabaal maakte in een poging om haar hond alsnog terug te krijgen.
Paard beetje begon te dribbelen want hond bleef rondspringen en tot overmaat van ramp ook happen.
Baasje begon hoe langer hoe paniekeriger te schreeuwen naar haar hond.
Tja, hou ze dan maar rustig of "hondproof" zoals iemand hier beweerde.
Paard bleef wel bij me, maar ging enorm flippen, want hond hapte raak.
Ik ben erop blijven zitten, want had het gevoel dat als ik zou afstappen, hem niet meer bij zou kunnen houden, zo erg was hij in paniek.
Het eindigde met het verhaal dat de hond mijn paard stevig in de achterbenen beet en het paard daarop de hond enkele meters door de lucht katapulteerde.
Einde verhaal zou je denken...
Baasje met hond ging naar huis, hond mankte wel, maar liep mee.
Ik ging ook naar huis en heb de dierenarts gebeld, bijtwonden laten verzorgen, extra spuitje tegen tetanus laten zetten.
Diezelfde avond de eigenaar van de hond aan de deur, met de vraag op vergoeding, want de hond was ingeslapen door inwendige verwondingen.
*zucht*
Heel jammer voor het dier, vond ik ook, maar wie is dan de dader/oorzaak/slachtoffer ?
Ik heb haar vriendelijk gezegd dat ik het heel naar vond voor haar en de hond.
Dat ik best de dierenartskosten voor haar hond wou dragen, als zij die voor mijn paard wou vergoeden, want de hond was tenslotte loslopend in gebied waar dat niet mocht en had het paard toch echt eerst gebeten.
Na een hele hoop verwensingen van haar kant heb ik er verder niets meer van gehoord.
Hoort misschien niet hier in dit topic, maar zit me al zoveel jaren dwars, dat het toch nog even eruit moest.

Wat ontzettend sneu voor die hond zeg en ook voor de eigenaresse die op deze manier haar hond moest verliezen. Ik kan me voorstellen dat ze in haar verlies toch nog een schrale troost zocht door de kosten op jou te verhalen. Het is in zo'n situatie denk ik heel moeilijk om rationeel na te denken en in te zien dat het toch echt je eigen schuld is doordat je, je hond losliet terwijl deze niet naar je luisterde. Niettemin is er natuurlijk nooit een excuus om met verwensingen te smijten, dat is in mijn ogen een teken van onmacht.
Je kunt je trouwens serieus afvragen wiens kosten hoger waren: die van jou voor je paard, of die van haar voor het inslapen van haar hond. Ik denk dat ze nog van geluk mag spreken dat je de kosten niet op haar verhaald hebt. Het verliezen van haar hond is natuurlijk al verdrietig genoeg.
Hoe is je paard nu met honden als je die tegenkomt tijdens het rijden?

Mijn hond is een ontzettend lieverd en buiten aan de riem luistert hij prima, maar ik weet dat hij heel slecht kan luisteren als hij losloopt. Als hij dan iets in het vizier krijgt wat hij leuk of spannend vindt, dan MOET hij er per direct op af en dan kan ik roepen wat ik wil, maar dan ben ik lucht voor hem. Hij bedoelt het dan echt niet kwaad, maar hij concentreert zich dan volledig op datgene wat hij ziet. Buiten gaat hij dus absoluut nooit los, juist om dit soort situaties te voorkomen. Ik moet er niet aan denken dat hij schade aanricht of nog erger: dat hem iets overkomt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 11:45

mrie schreef:
Tja, lullig, maar het klopt wel... Al vraag ik me af waarin die boswachter zo getergd was dat hij deze vervolgactie deed. Ik zou het niet weten ik praat gewoon met de boswachter, ook als ie wat op me aan te merken heeft.

Mijn paarden zijn hondproof, en gaan er gelukkig niet vandoor.
Maar er zijn helaas nog steeds honden die het leuk vinden blaffend op je paard af te komen rennen die helaas niet onder controle staan van hun baas. (mijn paarden doen niks, maar het enige wat ik dan kan doen is stil gaan staan en wachten totdat de baas de hond gepakt en aangelijnd heeft).

Mijn vorige paard is in zijn achterbeen gebeten door een loslopende hond, en dat was volgens de baas mijn schuld want mijn paard sloeg met zijn staart en dat triggerde de hond om te happen.

PaintlingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:25

Een prooidier roofdierproof zal niet 100% gaan bij iedereen.

Kleine_Reijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:09

Mensen... Alsjeblieft... Er zijn al zoveel topics over het onderwerp

"Aanlijnplicht bij honden"

Ik snap dat sommigen hun frustratie kwijt moeten, maar zouden jullie dit in een van die andere topics willen doen waar het er specifiek over gaat??

PaintlingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:10

Ik zie niet zo goed wat jij er offtopic aan vind

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:23

Het gaat hier om 2 perende ruiters. Dat ze dan toevallig ook nog een loslopende hond bij zich hadden is eigenlijk niet van belang. Loslopen of niet kan hier uitgevochten worden: [BB] Boswandeling (tijdelijk) aangelijnd?

Kleine_Reijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:32

Mizora schreef:
Het gaat hier om 2 perende ruiters. Dat ze dan toevallig ook nog een loslopende hond bij zich hadden is eigenlijk niet van belang. Loslopen of niet kan hier uitgevochten worden: [BB] Boswandeling (tijdelijk) aangelijnd?

@Paintlinger: Dit bedoelde ik meer ^^ :-P
Thanks Mizora!

pennie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 16:34

Ik wil hier ook nog even op reageren.
Natuurlijk moet je blijven staan als de boswachter komt en natuurlijk moet de hond aangelijnd op de stukken waar ie niet los mag lopen maar:
Het bos rond Wolfheze wordt zeer slecht onderhouden, er liggen overal bomen.
De ruiterpaden zijn vaak niet goed te gebruiken waardoor je af en toe van de ruiterpaden af moet.
De bordjes zijn ook vaak verdwenen, daardoor is ook heel vaak niet duidelijk waar de ruiterpaden beginnen en eindigen.
Ik kan me wel voorstellen dat je daar een beetje de weg kwijt raakt (is mij ook wel eens overkomen daar) en dat je het gezeur van die boswachters een beetje zat bent. Ze weten namelijk wel te vertellen waar je niet mag rijden maar kunnen je niet vertellen waar je wel mag rijden! Ondertussen schrijven ze wel grijnzend een boete uit!
Dus voordat je oordeelt over de ruiters en hun hond, moet je eerst weten waar het was en hoe de situatie was.