Protest tegen afmaken wilde hengst bij Geeuwenbrug

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:03

Suelza schreef:
Pearlx schreef:
Als ze het dier in een trailer willen krijgen, waarom dan niet terugbrengen naar het natuurgebied?

Wordt een wild paard eigenlijk voor consumptie geslacht? Of kan dat niet omdat het een wild paard betreft zonder paspoort, mogelijke parasieten etc?

Wilde paarden ofwel paarden in begrazingsprojecten, krijgen vaak een paspoort van het Shetlander stamboek :j is goedkoop en dat maakt dat ze voor consumptie weg mogen. Worden vaak bij het vangen gechipt en daarna meteen weggebracht.

Aha! bedankt! dat heb ik nooit geweten.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:05

Ik ben het met Vjestagirl eens :j
Daarbij heeft het paard gewoon een eigenaar en ik neem aan dat hij uiteindelijk beslist wat er met het paard gebeurd.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:45

Suelza schreef:
Wilde paarden ofwel paarden in begrazingsprojecten, krijgen vaak een paspoort van het Shetlander stamboek :j is goedkoop en dat maakt dat ze voor consumptie weg mogen. Worden vaak bij het vangen gechipt en daarna meteen weggebracht.

Dat is onzin, ik heb bij natuurbeheerders zelf meegedraait en wilde paarden krijgen geen shet paspoort als ze naar de slacht gaan.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:58

Rider01 schreef:
Suelza schreef:

Dat is onzin, ik heb bij natuurbeheerders zelf meegedraait en wilde paarden krijgen geen shet paspoort als ze naar de slacht gaan.

En ik weet van een klant van mij, die zelf zo n begrazingsproject heeft, dat ze dat wel krijgen, dus om meteen te roepen dat het onzin is, is nog onzinniger :')

romyloverrr

Re: Protest tegen afmaken wilde hengst bij Geeuwenbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:04

Eerlijkgezegd vind ik het best paardonvriendelijk om hem in de trailer te vervoeren (=stress)
en daarna tussen de mensen geslacht moet worden (= nog meer stress)
Ik denk dat hij beter gewoon in de wei kan worden neergeschoten. Dat is veel diervriendelijker.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:15

Suelza, oke, laat ik het dan anders zeggen.
Het shet stamboek wordt niet gebruikt door de grote 'natuurorganisaties' (als ik dat zo mag omschrijven) of iemand is erg aan het sjoemelen maar dat komt dan vanzelf boven tafel.
Wat een kleine partij of particulier doet, daar heb ik geen kijk op.

maar misschien gaan we iets te veel offtopic nu

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:16

idd ik snap niet dat er zo n ophef wordt gemaakt over een paard dood schieten, kijk is hoeveel er wekelijks worden geschoten ws ook gezonde paarden.
maar nee deze staat in de buurt en dan komt het wel heel dichtbij ...

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:23

Als ik op Facebook berichten hier over zie, kan gelukkig iedereen de wilde hengst wel temmen en hem een lang en gelukkig leven bezorgen, en moet natuurlijk de eigenaar zelf afgemaakt worden, want paarden slachten is sieluuug!!! Ik hoop dat ze vanavond genieten van het stukje vlees op hun bord. :+

Wat ben ik dan blij als ik op Bokt kijk en mensen met hele redelijke en doordachte meningen zie!

Ik ben het er ook mee eens dat het dier beter op het weiland geschoten kan worden. Als ik het zo lees was de eigenaar toch al van plan om hem vroeg of laat te laten slachten en daar heeft hij vast en zeker ook zo zijn redenen voor. Vervoeren met trailer en al dat gedoe bezorgt ook alleen maar stres. Maarja, dat is voor het geweten van de buurtbewoners kennelijk beter.

Ik snap best dat het een vervelende gedachte kan zijn dat het zo moet aflopen, maar ik heb niet het idee dat zo een paard gelukkig zal worden als hij "gered" word.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:49

Rider01 schreef:
Het shet stamboek wordt niet gebruikt door de grote 'natuurorganisaties' (als ik dat zo mag omschrijven) of iemand is erg aan het sjoemelen maar dat komt dan vanzelf boven tafel.

Waarom geef je hier zo'n negatieve draai aan? Als het klopt dat dit vaker gebeurt (en ik weet niet of dat zo is) dan lijkt me dit nou juist een mooi voorbeeld van een win-winsituatie. Het vlees kan gewoon voor consumptie worden gebruikt en het stamboek verdient een leuk extra zakcentje, iedereen blij toch?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:52

waarschijnlijk achten ze de kans groot dat het dier opnieuw ontsnapt oid.

Ik snap het probleem niet zo eerlijk gezegd. sneu voor het dier, maar dier heeft wel een mooi leven gehad in een natuurgebied en dat kan je van je biefstukje vaak niet zeggen.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:10

We willen toch met zijn allen meer scharrelvlees? Beter kun je het niet krijgen. :D
Ik ben het mer de anderen eens, waarom maken we ons 'druk' over dit paard terwijl er dagelijks duizenden andere dieren geslacht worden?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:13

Mayflower_ schreef:
We willen toch met zijn allen meer scharrelvlees? Beter kun je het niet krijgen. :D
Ik ben het mer de anderen eens, waarom maken we ons 'druk' over dit paard terwijl er dagelijks duizenden andere dieren geslacht worden?

Omdat de mens nou eenmaal hypocriet is. Het is een stuk minder erg als de kat van 3 straten verderop doodgereden wordt dan als het je eigen kat is. De buurt bewoners bekommeren zich om dit dier, hechten zich eraan en beschouwen het daarmee misschien zelf wel als een stukje 'eigen' ("Wij hebben dit dier gered en verzorgd en nu willen ze het doden). Ik snap best dat ze het erg vinden.

Alleen dat een aantal buurtbewoners het erg vinden is geen reden om beslissingen te nemen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:23

Rider01 schreef:
Suelza, oke, laat ik het dan anders zeggen.
Wat een kleine partij of particulier doet, daar heb ik geen kijk op.

maar misschien gaan we iets te veel offtopic nu

Een paard heeft een paspoort nodig. Dit kun je aanvragen bij stamboominstanties.
Het wil niet zeggen dat er gesjoemeld wordt. Ieder paard kan een paspoort krijgen van welk ras dan ook. Dat maakt het paard niet automatisch behorend tot dat ras. Enkel hebben ze een paspoort uitgegeven door dat stamboek. Het Shetlandstamboek is een van de goedkoopste uitgevende instanties.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:27

Suelza schreef:

Voor zover ik het zo uit mijn hoofd weet moet die chip er minimaal 6 maanden in zitten voordat er geslacht mag worden?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:34

Vandaar dat er zoveel shetten bij de slacht belanden. :)*

(Sorry, wel erg off topic, maar ik ben serieus wel benieuwd in hoeverre dit de cijfers beïnvloedt.)

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:40

als alles wat er staat klopt..... en het paard dus geborsteld kan worden...
waarom moet hij dan afgeslacht worden? Verkoop het aaan iemand die er tijd in wil steken en wel moeite wil doen om dit paard weer op de rails te krijgen. _/-\o_

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:44

Sorry wven heel erg offtopic:
Paarden in natuurgebieden krijgen ook een paspoort en een chip en mogen voor consumptie geslacht worden.
Zij krijgen een paspoort waarop duidelijk vermeld staat dat het om paarden uit een natuurgebied betreft.
Normaal gesproken moeten veulebs binnen 6 mnd na geboorte aan de voet vd moeder gechipt worden en een paspoort krijgen, dan mogen ze in principe geslacht worden voor menselijke consumptie.
Natuurorganisaties hebben hier een ontheffing voor, mits zij aan een aantal regels voldoen. Vaak worden ze dus later dan binnen 6 maanden gechipt. Bij de eerste keer vangen pas.

Onder andere Free Nature laat haar koniks uit de natuurgebieden slachten voor humane consumptie. Via hun website kun je dat vlees bestellen. Daarnaast verkopen zij rundvlees van schotse hooglanders die ook in de natuurgebieden lopen.
Normale procedure is dat ze eens in de zoveel tijd wat dieren vangen en naar een (zo dichtbij als mogelijk gelegen) slachthuis worden vervoerd en daar op reguliere wijze worden geslacht.

Niets mis mee, toch? Dieren hebben een prima leven gehad, geen troep ingespoten gekregen, prima vlees!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:02

LindyH schreef:
Vandaar dat er zoveel shetten bij de slacht belanden. :)*

(Sorry, wel erg off topic, maar ik ben serieus wel benieuwd in hoeverre dit de cijfers beïnvloedt.)

Als een paard een paspoort krijgt dat is uitgegeven door een bepaald stamboek wil dat niet zeggen dat het paard bij dat stamboek wordt ingeschreven. Het stamboek is slechts de paspoortuitgevende instantie. Het uitgeven van paspoorten en het registreren van paarden in het stamboek zijn dus handelingen die weliswaar beide door een stamboek verricht kunnen worden, maar verder niets met elkaar te maken hebben. Dit leidt steeds weer tot misverstanden. Vergelijk het met een winkel waar een postkantoor in gevestigd is: er is één voordeur en je wordt door hetzelfde personeel geholpen, maar er zijn twee (al dan niet strikt gescheiden) balies. :) Als jij bijvoorbeeld voor je Fries liever een paspoort aanvraagt bij het Fjordenstamboek omdat ze dat daar voor minder geld doen dan kan dat gewoon, zijn manen zullen er niet rechtop van gaan staan.

Ik denk dan ook niet dat dit 'de cijfers' beïnvloedt, maar om dat zeker te weten zul je preciezer moeten zijn over welke cijfers je bedoelt, zodat is na te gaan wie die cijfers verzamelt en op welke manier.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:18

Dat weet ik allemaal niet joh. Je hoort gewoon vaak dat er veel shetten geslacht worden. Als ik dan hier lees dat veel andere paarden een shet-paspoort krijgen dan denk ik: Als die bewering gebaseerd is op de paspoorten, dan kon dat dus nog wel eens een beeld zijn dat niet helemaal klopt.

That's all.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:18

Ik hoopte gewoon de waarheid uit eerste/eigen hand te delen om te voorkomen dat men denkt dat ieder paard bestemd als wild vlees een shet paspoort heeft.
Maar blijkbaar wordt het topic daardoor een hele andere discussie en dat is niet mijn bedoeling, sorry daarvoor.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:30

Er worden in het najaar -heel veel- shetlander(veulen)s geslacht.
Echte shetlanders dus, geen paarden met een door het shetlanderstamboek uitgegeven paspoort. Ik weet geen concrete aantallen, maar iig meer dan enkele tientallen.
Hoe ik dit weet? Eigen waarneming op slachthuizen en paardenmarkten, waarbij ik de handelaren ken welke voor de slacht opkopen.

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:47

Een paard meer of minder maakt echt geen verschil hoor. Alleen omdat het misschien afgeschoten werd is de omgeving in opstand. Vraag me af of ze ook in opstand komen als er konijnen of vossen worden geschoten.

En om even offtopic te gaan, wat is dat toch dat men momenteel alles van het slachthuis wil redden. Laatst kwam ik ook al een topic tegen om in Spanje (notabene!) paarden van de slacht te redden. Nou vraag ik je...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:28

Er staan op de webpagina van het nieuwsartikel verschillende linkjes, ook een paar audio-linkjes, waar je meer te weten komt over het hele verhaal. Volgens de eigenaar is het een 'bloedlink' paard en zijn er al meerdere incidenten geweest met het paard en is er ook schade...
Maar ja, het paard is nu lief en laat zich borstelen... dus de Pennieburen geloven er niets van. Tja, wie er gelijk heeft, dat weet je in zo'n geval nooit. Veel krengen van paarden doen lief als je ze wat lekkers geeft en verder niets van ze vraagt, zegt mij dus niet zo veel dat dat paard zo lief is nu.

http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/protest-tegen-afmaken-wilde-hengst-bij-geeuwenbrug Er zitten dus meerdere linkjes op die pagina.

cathyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:28

paard is dus nu verkocht naar paardenliefhebbers in de buurt

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:32

Verkocht?
Ben benieuwd aan wie dan