Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Deliana1993 schreef:Nou ik heb vorige week onze hengsten bij elkaar gezet, ging een dag goed nu slaan ze elkaar door het lint. Heb ze maar weer apart staan.
tamary schreef:Naast een stuk opvoeding en geschikte ruimte zal je ook moeten gaan selecteren op dekhengst als gebruikspaard en dat is niet echt standaard. Dat hormonale geschreeuw zet die hengst wel vooraan op de keuring, terwijl die dieren eigenlijk juist met zichzelf in de knoop zitten door een te hoog testosterongehalte en dat is mede veroorzaakt door fokselectie. Eigenlijk zou een hengst zich moeten bewijzen als gebruikspaard (dus niet enkel voor profs en die 10% top ruiters) voordat je er mee fokt.
Cassidy schreef:Om een hengst veilig hengst te kunnen laten moeten er wel een paar dingen kloppen, een daarvan is de kennis en de expertise van de mensen die met hem omgaan en dat van veulen af aan, een andere is een sociale manier van opfok, en de laatste en eigenlijk de meeste belangrijke is de huisvesting en het werk wat hij doet.
En dan nog kan een hengst op het meest onverwachtte manier uit de hoek komen, ook als jij met 40 graden koorts in je lijf hem toch wilt verzorgen of even wat minder oplettend bent, of je hebt een stalgenootje of stalhouder die niet zo slimme dingen doet in de buurt van een hengst (zoals een hengste merrie direct voor zijn stal parkeren). Je hebt het niet altijd in eigen hand. Niet als je je paard elders moet stallen en niet het voorrecht hebt van stallen aan huis en alles in eigen hand kunt houden.
Gypsy schreef:Ruimte is denk ik het sleutelwoord... En laten we dat nou net net niet zoveel hebben in Nederland.
Daarmee wil ik niet zeggen dat het daarom maar oké is om hengsten apart te houden. Maar het betekend imo dat je of moet ruinen, of een van de mazzelaars bent die ruimte heeft.
Kuggur schreef:Juist het gaat om wetenschappers, geen reclameburo. Zorgvuldig formuleren mag (moet!) van ze verwacht worden.