Drenthe loopt paardentoeristen mis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 22:30

Nou, noem mij maar gek..maar ik vind de paden hier in Drenthe prima hoor en och, je komt wel eens paden tegen waar een boom omgevallen is, je moet keren of erover moet..zelfs de menpaden worden keurig onderhouden. Ok, mss mag het wel iets vaker..maar voor de lente begint is de gemeente oa druk bezig om het weer netjes te maken en als je iets vind wat er niet hoort, zoals die omgevallen boom, dan bel je even en dan staan ze er in veel gevallen de volgende dag al om het in orde te maken..
We betalen niets hier om te mogen rijden in de bossen en idd, als je dagen wilt rijden, dan zul je stukjes weg over moeten..maar die moet je toch over als je naar je overnachtingsplek wilt.
Genoeg buitenrij mogelijkheden hier..Drents Friese Woud bv.
Wat ik wel lastig vind, eerlijk is eerlijk, de routes mogen beter uitgestippeld worden. Ik heb gewoon niet het talent van kaartlezen in een bos, ahum..en presteer het dan ook om altijd te verdwalen :P

Wat mij meer dwars zit, zijn die crosbrommers en mountainbikers, die in een noodtempo voorbij vliegen, of je gaan uitschelden..terwijl we het allemaal met diezelfde paden moeten doen (en de crosbrommers overigens verboden zijn)..maar ook daar, het zijn maar enkele die een asokop opzetten en als je er dan een geintje van maakt, ontdooien ze wel.
Nee, de toeristen, die zijn lastig.."jullie rijden altijd naast elkaar he, wij komen hier om te mennen en nu zijn er hoefsporen waardoor de kar lastig te trekken is" uuh, ja, daar zijn de menpaden voor?!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 06:25

Kuggur schreef:
ikke schreef:
Maar als er een goede pot met geld was, zou de route wel tot in de puntjes onderhouden worden. DAAR zit simpelweg het probleem. Allerlei instanties hebben allerlei leuke ideeën, maar als er dan geld op tafel moet komen om het uit te voeren en vooral: in stand houden; dan haken de financiers een voor een af......

Zoals je zelf aangaf, zijn er nauwelijks ruiters die van dergelijke grootschalige voorzieningen gebruik zouden maken, en nog minder die bereid zijn er zelf voor te dokken. Weinig reden voor financiers hier geld in te steken lijkt me zo...

En om dan toch weer wat geld los te peuteren, worden dit soort berichten de wereld ingestuurd.
Op zich niet ongezond maar wel jammer dat het zo moet en dat er op beleidsniveau niet eens fatsoenlijk wordt nagedacht.......

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 06:57

Rhys schreef:
Over de paden hoor je mij in principe niet klagen. Wat ik wel jammer vind, en idd werkt dat in het DFW wel, is dat er niet veel routes echt aangegeven staan. Mijn orientatie is niet echt super, en ik rijd nu daarom vaak het ene bekende rondje.
Als er bijv in verschillende gebieden routes van 15 of 20 kilometer zouden zijn, zou ik die absoluut gaan rijden!
En als dat in het DFW kan, waarom dan niet in andere gebieden? Kosten kunnen dan toch geen argument zijn.

Amy77 schreef:
Wat ik wel lastig vind, eerlijk is eerlijk, de routes mogen beter uitgestippeld worden. Ik heb gewoon niet het talent van kaartlezen in een bos, ahum..en presteer het dan ook om altijd te verdwalen :P

Je kunt natuurlijk op papieren kaarten rijden, SHTN levert alle (Drentse) kaarten waarop ruiterpaden aangegeven staan: http://www.hippisch-toerisme.nl/website/index.php?docid=2&provincie=3. Digitaal is eveneens mogelijk, bij Ruiterenenmennen kun je downloaden: http://www.ruiterenenmennen.nl/stap3.php?route=eigen&regio=10 (zelf geen ervaring mee).

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 07:08

En om nog eenmaal terug te komen op de geldkwestie; het uitstippelen en 'aanleggen' van een route hoeft niet zo duur te zijn. Zeker niet in provincies als Drenthe en Gelderland, immers, (zand)paden te over! Die paar bordjes kunnen je de kop niet kosten als initiatiefnemer. Benader een paar horeca- of paardengelegenheden in de buurt van de route, en je hebt het benodigde bedrag zo bij elkaar.

Hét probleem is tweeledig: ten eerste het vinden van vrijwilligers die niet alleen de route voor het eerst willen beborden, maar daarna ook af en toe willen onderhouden in de zin van opruimen van gevallen takken en snoeien van overhangende takken.

Ten tweede zijn terreineigenaren steeds minder vaker bereid om een route over hun grond te laten lopen. Of ze denken dat er een strak aangeharkt zandpad moet worden aangelegd, wat vervolgens erg veel onderhoud vergt, of ze zijn bang voor de aansprakelijkheid (ongelukken met andere recreanten zoals wandelaars).
Het traject om deze eigenaren te overtuigen *toch* die route te laten uitstippelen, kan meerdere jaren in beslag nemen... Op dit moment wordt er ergens al bijna twee jaar gewerkt aan het 'ompraten' van een (1) eigenaar. Ik hoop werkelijk dat we eind dit jaar kunnen melden dat we een route erbij hebben, maar ik ben er nog niet van overtuigd.

Dus: geniet je van een reeds bestaande route, en wil je daar nog lang van genieten? Zoek uit wie de beheerder is, en biedt aan een of twee keer per jaar een middagje de handen uit de mouwen te steken. Bordjes wassen, afgevallen en overhangende takken verwijderen, rommel opruimen. Ze zullen je dankbaar zijn!

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 07:09

Is dit toerisme inderdaad echt aan de orde in Nederland?

Ik heb zelf meerdere meerdaagse trektochten gemaakt, maar nog nooit in Nl.
Daarvoor ben ik een aantal keer richting de Ardennen gegaan, naar Polen, naar Ierland en er stond eigenlijk Wales op de planning.
En dat is waar ik persoonlijk zou rijden: om voor zo'n vakantie naar Drenthe te gaan, komt eerlijk gezegd niet in mij op. Als ik dan toch extravagant ga doen, lekker in het buitenland waar je uren kunt gaan zonder een dorp, mountainbikers of een grote weg tegen te komen ;)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 07:10

Nou sorry maar ik krijg er toch een beetje een 1 april gevoel bij. Heb m'n hele jeugd daar rond gereden. Meerdere dagen en dagtochten. Denk dat ik echt wel elk stukje ruiterpad in die provincie heb gezien. Bij elk ijsboertje of snackbar wel gegeten. In elk plasje wel heb gezwommen.
Ondertussen woon ik al een behoorlijke tijd aan de andere kant van het land en het enige wat ik nog steeds mis is het ongelofelijk mooie buitenrijden in Drenthe.

Naath86

Re: Drenthe loopt paardentoeristen mis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 07:18

Als ik bij Schoonloo het bos in ga dan kan ik werkelijk tientallen kilometers maken richting Hooghalen zonder dat ik het bos ben uit geweest en dan zit er werkelijk maar één oversteek in van een wat drukkere weg. Verder blijf je dan volledig in het bos over zandpaden!! Volgens mij is er ook niet overal in de provincie evenveel bos, dus ik denk dat dat ook een verschil maakt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 07:22

Citaat:
Dus: geniet je van een reeds bestaande route, en wil je daar nog lang van genieten? Zoek uit wie de beheerder is, en biedt aan een of twee keer per jaar een middagje de handen uit de mouwen te steken. Bordjes wassen, afgevallen en overhangende takken verwijderen, rommel opruimen. Ze zullen je dankbaar zijn!
Dat vind ik een goede suggestie Dorien!
Ik zit met stijgende verbazing te lezen hoe mensen graag de natuur in willen, maar dan kennelijk verwachten dat Moeder Natuur dat presenteert en bijhoudt als ware het een rijbak met Achterberg bodem. En dan klágen. Is de mens dan zo hulpeloos dat je niet weet wat je met een laaghangende tak of rommel op je pad moet doen? Duiken of springen zou ik zeggen. ( OK, met een kar gaat dat niet)
Als je lol wil hebben, steek er dan ook energie in en schuif niet alles af op 'geld' - daar is in de huidige tijd toch te weinig van. Maar met een zootje vrijwilligers en de toestemming van de terreineigenaren kom je al een heel eind. :))

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 07:33

NoeskaMoos schreef:
Daarvoor ben ik een aantal keer richting de Ardennen gegaan, naar Polen, naar Ierland en er stond eigenlijk Wales op de planning.
En dat is waar ik persoonlijk zou rijden: om voor zo'n vakantie naar Drenthe te gaan, komt eerlijk gezegd niet in mij op. Als ik dan toch extravagant ga doen, lekker in het buitenland waar je uren kunt gaan zonder een dorp, mountainbikers of een grote weg tegen te komen ;)

Je kunt dus uitstekend meerdere dagen uit de voeten op de Veluwe Trail. Geen uren zonder dorp of mountainbiker, maar ja, dat kan ook echt niet in Nederland. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan het herzien van de gids van de Veluwe Trail, de bedoeling is hem voor december opnieuw uit te brengen. Aan de kaarten verandert niets, aan de omschrijvingen en de meewerkende overnachtingsadressen wel.
Ik zal de link naar de VT niet weer plaatsen, dan word ik straks beschuldigd van reclame maken :+ Je kunt de link eerder in dit topic terugvinden.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 07:37

Jannepauli schreef:
Citaat:
Dus: geniet je van een reeds bestaande route, en wil je daar nog lang van genieten? Zoek uit wie de beheerder is, en bied aan een of twee keer per jaar een middagje de handen uit de mouwen te steken. Bordjes wassen, afgevallen en overhangende takken verwijderen, rommel opruimen. Ze zullen je dankbaar zijn!
Dat vind ik een goede suggestie Dorien!
Ik zit met stijgende verbazing te lezen hoe mensen graag de natuur in willen, maar dan kennelijk verwachten dat Moeder Natuur dat presenteert en bijhoudt als ware het een rijbak met Achterberg bodem. En dan klágen. Is de mens dan zo hulpeloos dat je niet weet wat je met een laaghangende tak of rommel op je pad moet doen? Duiken of springen zou ik zeggen. ( OK, met een kar gaat dat niet)
Als je lol wil hebben, steek er dan ook energie in en schuif niet alles af op 'geld' - daar is in de huidige tijd toch te weinig van. Maar met een zootje vrijwilligers en de toestemming van de terreineigenaren kom je al een heel eind. :))

Dat is inderdaad jammer. En als we zelf laten zien dat we heel blij zijn met routes, denk ik dat we 3/4 gewonnen hebben. Dan hoeven er ook geen petities opgestart te worden +:)+

Daarbij; hoe gezellig is het wel niet om met een paar gelijkgezinden een middagje in de natuur door te brengen? Gereedschap mee en gaan met die banaan!

Ik weet van een plek waar samen met Staatsbosbeheer af en toe een middag wordt georganiseerd. De boswachter is erbij, verschaft thee/koffie/koek en vertelt en passant ook nog wat over de natuur waarin de vrijwilligers zich bevinden. Staatsbosbeheer blij, ruiters/menners blij *\o/*

Edit: tikfoutje.
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 01-08-14 08:18, in het totaal 2 keer bewerkt

paddraigh

Re: Drenthe loopt paardentoeristen mis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 07:59

dwingeloo kun je ook heeeeel veel km maken zonder het bos uit te gaan!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:19

missanita84 schreef:
dwingeloo kun je ook heeeeel veel km maken zonder het bos uit te gaan!

Maar als je daar de paden niet kent, is het onmogelijk te rijden daar.. Afgelopen zomer geprobeerd, maar paden waren afgesloten, hielden opeens zomaar op, of waren zo dichtbegroeid dat je begon te twijfelen of het wel een ruiterpad was.. Heb de bordjes "verboden te rijden buiten ruiterpad" meer gezien dan waar ik dan WEL mag rijden.
En SBB verkoopt gewoon nog kaarten van 3 jaar oud, waar dus allemaal paden opstaan die niet meer bestaan...

Wat dat betreft ben ik blij dat ze hier (borger-Exloo) het vrij gesteld hebben. Er zijn ruiterpaden, maar in principe mag je overal rijden m.u.v. wandelpaden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:26

NoeskaMoos schreef:

Er is niks mis met goede koffie en appeltaart downtown Ouderkerk aan de Amstel :D Al helemaal niet als er worteltjes voor de paarden zijn.
Dus ja, dat toerisme is aan de orde in NL maar niet in de aantallen die sommige mensen graag zouden zien.

Ik ben het met je eens dat tochten door NL niet helemaal te vergelijken zijn met tochten in de Ardennen of Wales (of het Lakedistrict of....) maar het voordeel van NL is dat je gewoon opstapt en wegrijdt. Niks lastige reserveringen of risico's op slecht weer; gewoon vertrekken vanuit je eigen achtertuin als de voorspellingen je aanstaan.