Spanje: Paard gewond bij stierenvechten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:05

Walgelijk...

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:16

|( Wat blijft dit toch een achterlijke 'sport' heb er geen woorden voor..

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:58

Ansie schreef:
Precies Luckystory. Zo heb ik eens een filmpje gezien van een paard dat los in een bak staat met een stier. Paard daagt de stier gewoon continue uit. Filmpje heb ik zo niet bij de hand. Zal eens zoeken. Daar worden de paarden blijkbaar op gefokt. Des te schrijnender om een paard zo geblinddoekt de ring in te sturen, compleet overgeleverd aan de ruiter en zijn reactievermogen. Zo is het paard dus kansloos op dit soort momenten. Eenmaal geraakt al helemaal, hoe moet dat dier nog inschatten hoe hij weg kan komen..
En buiten dit, is heel het stierengevechten een vreselijke bezigheid in mijn ogen, vooral ook voor de stieren. Treurig.

Filmpje gevonden: http://www.youtube.com/watch?v=bzfFyPNQL_U&feature=youtu.be

Je hoeft niet met samengeknepen billen te kijken, er gebeurt gelukkig met beide dieren niks ernstigs.
Dit paard lijkt heel goed in de gaten te hebben dat degene die in actie blijft bepaalt wat er gebeurd.

Voor de duidelijkheid, voor mij hoeft het niet hoor zo'n filmpje. En deze stier is ook niet te vergelijken met een stier die al meermalen gespietst is in de arena. Maar het geeft aan dat een paard dus wel handig kan zijn in het anticiperen en daar ook voor gefokt wordt. Een geblinddoekt paard neem je dat al compleet af, die is voornamelijk overgeleverd aan zijn ruiter.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:28

Waarom laat men dit doorgaan onder het excuus van traditie en valt de halve wereld over onze Sinterklaas traditie?

xSlvna

Re: Spanje: Paard gewond bij stierenvechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:28

Omdat mensen afkraken erger is dan dieren vermoorden, daarom.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:29

Ook ik heb hier een hekel aan, maar verafschuw daarom niet het gehele land Spanje..
Ook in Portugal gebeurt dit!

Het is een walgelijke traditie, evenals het stierenrennen in Pamplona..

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:37

Gillbo schreef:
Ja natuurlijk heeft die Merlin een snelle reactie, die rent voor zijn leven!!
Heeft niks te maken met goede training of weet ik veel wat. Dat paard ziet een stier keer op keer op zich afstormen.
Een paard is een vluchtdier dus hij maakt zich wel uit de voeten.
Triest voor alle dieren

Sorry maar dat is echt onzin. Dit paard is juist zeer goed getraind en absoluut niet bang voor de stier.
Bange paarden worden niet ingezet voor stierengevechten.
Ik ben tegen stierenvechten en elke vorm van dierenmishandeling, maar als je een beetje verstand hebt van paarden en hun lichaamstaal dan maak je niet zo'n opmerking naar aanleiding van dat filmpje. Dan zie je aan het paard dat het gehoorzaamd en niet vlucht.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:58

LBLGypsyCobs schreef:
Waarom laat men dit doorgaan onder het excuus van traditie en valt de halve wereld over onze Sinterklaas traditie?

Omdat die "traditie" zich niet zuiver beperkt tot wat er in die stierenring gebeurt.
Maar dat er een hele manier van traditioneel stieren fokken, paarden fokken, personencultus etc... en andere folklore rond hangt. Neem het weg en je pakt wel degelijk een stuk van de eigenheid van de regio af.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:01

En héél veel mensen zonder geld (en leven).

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:18

Spanje...aangesloten bij de EU...van dierenrechten hebben ze daar nauwelijks gehoord..middeleeuws gewoon....niet alleen paarden, stieren, maar ook honden....wij hebben een podenco uit Spanje...een hond die verschrikkelijk bang is voor mensen...ja...hoe zou dat komen...ik ken een stierenvechterspaardje...hij heeft veel littekens...is schrikkerig, bang voor mannen, triest...macho cultuur...Ik wil het land en de cultuur niet over 1 kam scheren, en zijn genoeg mensen die het anders willen en doen...maar het feit dat het nog steeds structureel gebeurt is een ernstige zaak :-(

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:24

Akhal_Teke schreef:
Gillbo schreef:
Heeft niks te maken met goede training of weet ik veel wat. Dat paard ziet een stier keer op keer op zich afstormen.
Triest voor alle dieren

Sorry maar dat is echt onzin. Dit paard is juist zeer goed getraind en absoluut niet bang voor de stier.
Ik ben tegen stierenvechten en elke vorm van dierenmishandeling, maar als je een beetje verstand hebt van paarden en hun lichaamstaal dan maak je niet zo'n opmerking naar aanleiding van dat filmpje. Dan zie je aan het paard dat het gehoorzaamd en niet vlucht.

En waaruit denk je dat deze technieken van een paard ontstaan. Juist vanuit vlucht gedrag. Dit paard blijft echt niet staan als de ruiter dat van hem zou vragen.
Maar ja jij zal het wel beter weten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:33

Gillbo schreef:
En waaruit denk je dat deze technieken van een paard ontstaan. Juist vanuit vlucht gedrag. Dit paard blijft echt niet staan als de ruiter dat van hem zou vragen.

Is zo'n sneer nou echt nodig?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:40

Jolliegirl schreef:
Gillbo schreef:

Is zo'n sneer nou echt nodig?

als je de post leest waarop ik reager zie je dat die wel uiterst vriendelijk beschreven is. Waar er gesuggereerd wordt dat ik niks van paarden weet. Vandaar die opmerking dat hi/zij het wel beter zal wetrn

Daarbij bange paarden worden niet ingezet bij stierenvechten??? Waarvoor denk je dat een blinddoek is
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 30-07-14 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:40

Nickeltje schreef:
Toch knap dat een groot deel van de mensen deze vorm van dierenmishandeling nog steeds onder kunst en cultuur kunnen en durven schuiven...

En hier zetten mensen van de VN zich in om een andere vorm van cutluur, onze zwarte piet, te verbieden. Laat ze zich eens hard maken om deze vorm van volksvermaak te verbieden.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:44

Het blijft bijzonder treurig dat dit blijft gebeuren....

Ik weet er wel een en ander van.

Als eerste de vraag, waarom was het paard geblindoekt, terwijl bijvoorbeeld Merlin dat niet is:
Dit komt omdat er 2 verschillende manieren zijn van stierenvechten;
1 te paard (Rejoneo). Dan is het paard niet geblindoekt en doen ruiter en paard het samen. Dit zijn zeer wendbare, snelle paarden, zo goed als zonder angst.
2 te voet, de matador. De stier wordt echter voor hij het gevecht aangaat met de matador "bewerkt" door de picador, die zit op een geblindoekt paard met harnas om. Dit zijn veelal stevige paarden die een stootje kunnen hebben en rustig zijn.

Dan de vraag of Rejoneo paarden bang zijn. Nee absoluut niet!! Dit type paard is sowieso veel minder vluchtgevoelig als andere paarden en degene die dan nog echt gefokt zijn voor het stierenvechten kennen al helemaal geen angst en hebben zelf een enorme "vechtlust". Er zijn fimpjes en foto's dat bij een val van ruiter het paard zelf verder gaat, of zelfs mensen die dit hoofdstelloos kunnen met hun paard.

Iets anders is dat het er niet om gaat de stier te doden, maar de oude technieken van de vechtkunst te paard (of te voet) te tonen. En dat, dat hoeft in deze tijd niet meer zo!!!

Tegenwordig bestaat er ook nog schermen... maar zit er wel een dopje op het dingen en heft men beschermende pakken aan. En zo zou dit ook kunnen!! EN HET BESTAAT ZELFS AL!!! Met klitteband op de stier waar je de badarillas op kunt plaatsen en beschermhoezen om de horens. Alleen willen de echte stierenvechtliefhebbers daar nog niet aan...

Ik snap dat ze de rijcultuur niet af willen schaffen en ook hun vechtstier in ere willen houden. Ik heb zelf ook grote bewondering voor de paarden, de stieren en de ruiters (voor de vechters te voet niet die de stier eerst laten verminken). maar het hoeft gewoon niet meer zo.

Bedenk wel ook dat als je het helemaal zou afschaffen, de Toro Bravo gelijk zijn ondergang tegemoet ziet. Dit vee hok je niet ff op in een schuur om als vleesvee te dienen. Gelukkig maar, want onze bioindustrie is zeker niet vriendelijker dan dit, vergeet dat niet.... Er leven duizenden van deze stieren en koeien het prachtigste leven doordat enkelen dit te voorduren krijgen, die ook eerst dit leven hebben gehad. Het praat het niet goed, maar het is wel de andere kant van het verhaal.

Verder las ik dat iemand een kennis heft met een ex- stierenvechterpaard, dat lijkt me heel sterk, deze paarden zijn onbetaalbaar!!! Het zou wel een Doma Vaquera paard kunnen zijn, deze paarden hoeden het vee in het land , en krijgen ook wel eens een aanvaring natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Cyrina op 30-07-14 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:45

Gillbo schreef:

Dat paard blijft wel degelijk staan als het hem gevraagd wordt.
Kijk dat filmpje nog maar eens. Op een bepaalde moment zie je hem ter plaatse trippelen vlak voor de stier tot de ruiter hem zegt dat hij er naartoe mag gaan. Dat is zo'n moment dat hij wacht. En die draaien vlak voor de stier, terwijl hij hem ontwijkt is ook absoluut op commando.
Aan een angstig paard dat weg loopt, hebben ze in de ring niks. Dit zijn echt geen paarden die vluchten, maar dieren die van nature de neiging hebben om te chargeren.

Dat geblinddoekt paard in de matras vind ik heel wat anders. Duidelijk een dier dat niet daar had moeten zijn. :(

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:48

Gillbo schreef:
Akhal_Teke schreef:

Denk je nou werkelijk dat een ruiter dat zou vragen terwijl hij er zelf op zit. Het paard is voorzichtig ja dat klopt. Maar bang is het paard zeker niet. Het paard is getraind om te luisteren naar de ruiter (zoals de meeste gereden paarden dus). Het paard weet ook dat de ruiter niet wil dat het paard op de horens word genomen (want dan loopt hij zelf ook risico).
En die sneer op t eind, tja zegt wel wat ;)

Ik ben absoluut tegen stierenvechten maar ik vind het ergens heel gaaf om te zien hoe het paard de stier in de gaten houd en hoe gigantisch snel hij reageert. Maar geblinddoekte paarden de ring in sturen vind ik ook bruut en absoluut niet kunnen.
Ik snap sowieso niet wat er mooi en leuk aan moet zijn om een dier moedwillig te mishandelen.
Laatst bijgewerkt door ilaan op 30-07-14 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:48

Als je zo graag met een stier wil vechten en de stoere vent uit wil hangen, doe het dan zélf. Zonder paard.
Ben zowiezo voor afschaffing van dat hele stierenvechten.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:49

Elisa2 schreef:
Ah dat vindt ik echt erg! vooral ook dat het dier geblinddoekt is? waarom is het geblinddoekt? zo heeft ie helemaal geen kans om zich te verdedigen..

in het begin van een gevecht ( als je het al gevecht mag noemen) wordt een stier "aangeprikt" ,de stier valt dan het geharnste paard aan en de man op het paard steekt een speer in de vetbult van de stier,aangezien een paard normaal gesproken zou vluchten wordt het geblinddoekt,ze willen dus ook niet dat het paard vlucht,daar de stier dan niet aangeprikt kan worden.

pas als dit gebeurd is,beginnen de 'echte' gevechten met een torero.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:08

Wanneer word die vreselijke dierenmishandeling nou eens verboden OVERAL. Arme arme dieren..

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:10

Gillbo schreef:
Triest voor alle dieren

De paarden zijn echt niet bang hoor, kijk maar; https://www.youtube.com/watch?v=VRl1SGL7iPo

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:17

xSlvna schreef:
Omdat mensen afkraken erger is dan dieren vermoorden, daarom.

Pijnlijk. Absoluut een feit.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:19

kimmie261 schreef:
Elisa2 schreef:
Ah dat vindt ik echt erg! vooral ook dat het dier geblinddoekt is? waarom is het geblinddoekt? zo heeft ie helemaal geen kans om zich te verdedigen..

in het begin van een gevecht ( als je het al gevecht mag noemen) wordt een stier "aangeprikt" ,de stier valt dan het geharnste paard aan en de man op het paard steekt een speer in de vetbult van de stier,aangezien een paard normaal gesproken zou vluchten wordt het geblinddoekt,ze willen dus ook niet dat het paard vlucht,daar de stier dan niet aangeprikt kan worden.

pas als dit gebeurd is,beginnen de 'echte' gevechten met een torero.

die stokken worden toch in de longen van t dier gestoken? al met al ik vind dat stierenvechten gewoon enorme onzin

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:25

nee...aan het begin wordt een stier aangeprikt,er wordt dan een wond gemaakt in de vetbult,daarna komt het gevecht met de bekende gekleurde speren en aan het eind daarvan ,dan steekt de torero ipv een nieuwe speer een zwaard/lang mes in de stier,dit gaat nogal heel vaak mis,dat levert dan van die bloedspugende stieren op,of dat zwaard zit er maar half in,moeten ze 2x of 3x steken... ( -O- )

pas als de stier in elkaar zakt dan steken ze hem met een klein mes dood ---> snijden het ruggenmerg in de nek door....
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 30-07-14 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:26

kimmie261 schreef:
nee...aan het begin wordt een stier aangeprikt,er wordt dan een wond gemaakt in de vetbult,daarna komt het gevecht met de bekende gekleurde speren en aan het eind daarvan ,dan steekt de torero ipv een nieuwe speer een zwaard/lang mes in de stier,dit gaat nogal heel vaak mis,dat levert dan van die bloedspugende stieren op,of dat zwaard zit er maar half in,moeten ze 2x of 3x steken... ( -O- )

en als de stier in elkaar zakt dan steken ze hem met een klein mes dood,snijden het ruggenmerg in de nek door....

T is net ritueel slachten, maar dan nog wat erger.... :r :r