Twee jonge paarden dodelijk getroffen door bliksem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:15

Springs schreef:
In de trailer zetten is het beste :j
Die functioneert namelijk als een zgn kooi van Faraday. Hetzelfde geld voor een auto, wel de deuren dicht. Als de bliksem dan inslaat zit je veilig.
Was een tijd geleden nog een artikel over; http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=1784433&p=89510562&hilit=faraday#p89510562

Ik vraag me af in hoeverre dit klopt. Een trailer moet ten eerste volledig van metaal zijn, een hoop trailers zijn gemaakt van polyester of hout of combinatie daarvan. Daarbij heb je de opening boven de laadklep, dit maakt de "kooi" niet volledig afgesloten.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:20

Bij mijn familie op de boerderij hebben we een weiland waar regelmatig de bliksem inslaat. Dat stuk gebruiken we ook alleen maar om te hooien. In het verleden zijn daar ook wel pony's gedood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:33

gohya

Re: Twee jonge paarden dodelijk getroffen door bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:38

Idd. voor bliksem ben je in princiepe nergens veilig.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:39

Morganlefay schreef:
mignonne2403 schreef:
in de woonkamer :)
Maar heel sneu dat jonge paarden zo aan hun einde moeten komen :(

Op je bolle hoofd
https://plus.google.com/photos/10309033 ... banner=pwa

dan wordt het toch pony in de auto proppen :')

Maar wel erg sneu, wens de eigenaren veel succes.

Diego_1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:43

Sterkte voor de eigenaren we leven met jullie mee hier was het ook een flinke bui de paarden stonden gewoon buiten maar wel ik met buikpijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:48

Is vorig jaar november gebeurd. Huis finaal naar de vaantjes. Muren ontzet, leidingen doorgesmolten enz.
Wonen twee ouwetjes. Niet echt leuk.
Om even een beeld te geven van de kracht. Alle huizen in de buurt konden hun huishoudelijke apparatuur vervangen.

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:57

bliksem slaat in op het punt met de Laagste weerstand dat is niet automatisch het hoogste punt B-)
Zelf al eens meegemaakt dat de bliksem insloeg op een afval container van 2 meter hoog terwijl er een kraan van 40 meter hoog naast stond, dat was best schrikken

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:01

Valt niet te voorkomen. De paarden zelf gaan met echt lelijk weer altijd BUITEN de inloopstal staan. Als dan het noodweer voorbij is gaan ze weer naar binnen.
Sterkte voor de getroffenen. Ben ook altijd bang voor onweer en haal ze altijd naar huis zodat ik tenminste zicht heb op de paardjes.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:13

Masi1 schreef:
Springs schreef:
In de trailer zetten is het beste :j
Die functioneert namelijk als een zgn kooi van Faraday. Hetzelfde geld voor een auto, wel de deuren dicht. Als de bliksem dan inslaat zit je veilig.
Was een tijd geleden nog een artikel over; http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=1784433&p=89510562&hilit=faraday#p89510562

Ik vraag me af in hoeverre dit klopt. Een trailer moet ten eerste volledig van metaal zijn, een hoop trailers zijn gemaakt van polyester of hout of combinatie daarvan. Daarbij heb je de opening boven de laadklep, dit maakt de "kooi" niet volledig afgesloten.

Volgens mij, maar ik kan mis zijn dus don't shoot me if I'm wrong, gaat de "kooi" vnl om het feit dat de constructie de grond niet raakt behalve dan via de rubberbanden die geen elektriciteit geleiden en dus ook de constructie niet in contact brengen met de grond. Zo lang je niks anders raakt kan je in principe gewoon aan een hoogspanningskabel gaan hangen Het probleem ontstaat pas wanneer er "aarding" is óf je bv een andere kabel aan raakt.. :) Ook de reden dat bv vogels op elektriciteitskabels kunnen zitten; er is geen aarding..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:09

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday . Het werkt dus alleen als het een metalen omhulsel heeft... Zoals een auto.

Het principe van hangen aan hoogspanningskabels en vogels die erop kunnen zitten is weer een ander principe volgens mij, dat heeft in elk geval niet echt iets met de kooi van Faraday te maken.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:37

Bliksem slaat hier regelmatig in de buurt in .... inmiddels ten koste van meerdere paarden (waaronder de pony van mijn partner) en wat andere zaken zoals bomen en weidepalen (waaronder in ons eigen land, godzijdank stonden de paarden binnen en was ook ik net op tijd met de honden binnen!)

Hier gaan de paarden dus bij elke dreiging van onweer direct naar binnen!
En om sommige mensen even naar wakker te schudden: blikseminslag hoeft niet direct dodelijk te zijn ... in mijn directe omgeving jaren geleden 's nachts bliksem ingeslagen in een grote kudde: volgende ochtend enkele paarden dood gevonden, maar helaas ook nog net levende die alsnog uit lijden verlost moest worden :(

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:51

Jet schreef:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday . Het werkt dus alleen als het een metalen omhulsel heeft... Zoals een auto.

Het principe van hangen aan hoogspanningskabels en vogels die erop kunnen zitten is weer een ander principe volgens mij, dat heeft in elk geval niet echt iets met de kooi van Faraday te maken.

Maar gezien polyester volgens mij niet geleid... Kom je dan niet op het "vogels op de draad" verhaal? En ivm de rubbere banden ook in geval van hout?
Kooii van Faraday is het idd niet. :o Excuus

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:00

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:02

sterkte voor de eigenaren!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:04

Jet schreef:
http://www.hoogspanningsnet.com/faqs/al ... el-zitten/ .

Het antwoord op mensen aan kabels en vogels op kabels...

Dan wel geen pony's en bliksemgebeuren, maar toch wel interessant.

Wanderers, dat verhaal van die 5 paarden ken ik volgens mij nog wel.

Interessant stukje. :j
En de rubber banden van een trailer helpen ook niks tegen bliksem inslag? (puur interesse)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:13

Niet echt, omdat de rest van de trailer niet van metaal is en dus het stroom van de blikseminslag niet kan afvoeren. Ik denk dat een trailer waar de bliksem inslaat net als een boom en een huis in de fik gaat, rubber banden of niet. Daarvoor is de stroom van de bliksem te hoog. Net als dat je zelf op iets met rubber zolen staat en het stroomdraad pakt, dan voel je niet of nauwelijks stroom ( als het droog is). Maar is alles nat of heb je geen rubberzolen, kan je en pittige tik krijgen van stroomdraad.

Een aluminium trailer zou trouwens wel werken als ik het zo op diverse sites lees, o.a. hier: http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/16445 .

KimBruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:19

Jeetje, wat erg..
het zou je paardje maar zijn

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:28

mignonne2403 schreef:
Maar heel sneu dat jonge paarden zo aan hun einde moeten komen :(

Nu als je jonge paarden moet kwijtraken (hypothetisch dan).
dan is dit toch een van de meest vriendelijke manieren om heen te gaan (mits ze niet bang zijn voor onweer of slecht weer, want dan hebben ze eerst paniek gehad).

De paardjes zullen zich niet eens gerealiseerd hebben dat ze stierven. flits en weg.
als ze dan toch moesten sterven, dan is een manier waarbij ze van het ene moment op het andere in een keer weg zijn toch het beste.

vooral bij de mensen die achterblijven is het erg. Het lijkt immers zo vreselijk.. maar dat is meer het idee denk ik.. diezelfde mensen zouden hun paardje niet wekenlang ziek willen zien, of met een gebroken been na een ongeluk of iets anders..

hoeveel dieren zullen een natuurlijke dood sterven waarbij ze van gezond naar in 1x dood gaan.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:31

Erg vervelend, is vroeger bij opa en oma op de boerderij ook een keer gebeurd :n

domitjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 16:06

Mijn vriend werkt in de hoogspanning en geloof me er zitten nooit vogels op de lijnen waar het stroom doorheen gaat. Let maar op, ze zitten allemaal op het bovenste draad. De aarde (bliksemafleider) verder staan hier de paarden ook altijd buiten. Zijn ze minder onrustig dan binnen

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 18:25

Jeetje wat schrikken :( ook een grote angst van mij.

Ik zie hier verder diverse mensen met kennis reageren. Ik heb altijd geleerd om de stroom van het stroomdraad af te halen met onweer omdat het meestal op het draad zou slaan of doortrekken oid? Klopt dit eigenlijk wel?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:20

gohya schreef:

Onzin. In een huis( ofstal gebouw) is gewoonweg de meest veilige plek tijdens een fikse onweersbui)
Zeker als er bliksemafleiders geplaatst zijn.

Niemand gaat tijdens een zeer hevige onweers bui "voor de zekerheid" maar even buiten staan mocht het huis in de fik vliegen. Het advies luid dan altijd blijf maar binnen. En nee,...de meeste huizen hebben volgens mij geen bliksemafleider.

Het aantal stallen dat in as gelegt wordt door de bliksem is echt lager dan het aantal dieren dat dodelijk door de bliksem getroffen wordt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:01

NatasjavE schreef:
gohya schreef:

Onzin. In een huis( ofstal gebouw) is gewoonweg de meest veilige plek tijdens een fikse onweersbui)
Zeker als er bliksemafleiders geplaatst zijn.

Niemand gaat tijdens een zeer hevige onweers bui "voor de zekerheid" maar even buiten staan mocht het huis in de fik vliegen. Het advies luid dan altijd blijf maar binnen. En nee,...de meeste huizen hebben volgens mij geen bliksemafleider.

Het aantal stallen dat in as gelegt wordt door de bliksem is echt lager dan het aantal dieren dat dodelijk door de bliksem getroffen wordt.

Nee zelfs in huis ben je niet veilig voor bliksem. Dat heb ik zelf mee gemaakt toen de bliksem hier in huis sloeg! alle aparaten die aan stonden zijn kapot geslagen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 14:50

Ayasha schreef:
Jet schreef:

Maar gezien polyester volgens mij niet geleid... Kom je dan niet op het "vogels op de draad" verhaal? En ivm de rubbere banden ook in geval van hout?
Kooii van Faraday is het idd niet. :o Excuus

vogels kunnen op de draad zitten, omdat de draad de elektriciteit geleid en de volgens niet de grond aanraken + de draad, er is dus geen 'reden voor de stroom' om een ommetje te gaan maken door de vogel.
raak je de grond wel dan zal het door je lijf naar de grond gaan (weg laagste weerstand).

het punt van de auto als kooi van farradai is juist de rubberbanden.. hierdoor ben je niet veilig, door die banden ben je nog steeds in gevaar.. de spanning is gevangen in je auto.. zodra jij uitstapt ben je de lul.. daarom moet je je auto ook langzaam tegen een boom rijden zodat de spanning wordt afgevloeid voor je uitstapt..

probleem met de trailer (als die de inslag al overleefd en niet in de fik vliegt) is dat de spanning niet afgevoerd wordt.. daarom moet je verbinding met de grond maken.. banden er dus juist af en velgen op de grond.. er moet wel een gesloten metalen contstructie zijn om de elektra te geleiden.. dus metalen dak, dan kunstofwanden en dan metalen onderstel gaat niet werken.. er moet dan verbinding van het dak naar het onderstel worden gevormd. hoe beter de metalen verbindingen dan zijn, hoe betrouwbaarderder je kooi van ferradai.