Wiki: Tips voor rijden warm weer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 11:28

Ik moet nu wel 's avonds rijden, overdag werken.
Maar rijden niet zo lang, en eer ik er ben is het half 9.

Alleen zondag wedstrijd.. om 10 over 1 en 10 over half 2 (ongeveer). Ik doe lekker rustig aan met m, veel stappen en neem wel extra water mee voor paardlief.
Mensen verder nog tips voor zondag?

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 11:30

Ess_Ramona schreef:
Ik moet nu wel 's avonds rijden, overdag werken.
Maar rijden niet zo lang, en eer ik er ben is het half 9.

Alleen zondag wedstrijd.. om 10 over 1 en 10 over half 2 (ongeveer). Ik doe lekker rustig aan met m, veel stappen en neem wel extra water mee voor paardlief.
Mensen verder nog tips voor zondag?

Waar heb je wedstrijd Zondag?? Woon ook in gld, miss kom ik nog even kijken omdat een rijvriendin van me Zondag ook wedstrijd heeft!! Mag ook via Pb

Paisano

Re: Wiki: Tips voor rijden warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:28

Vergeet ook zeker niet om jezelf in te smeren, ik ben gister lekker verbrand :P

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:40

Heb nu zondag ook wedstrijd, om half 12 4-tal en om 14u52 individuele proef, maar ik zal er toch niet voor 17u weg zijn, met een beetje geluk als de jury snel telt :P
Op wedstrijd met zo'n warm weer rij ik nooit langer dan 20 minuten in, ik heb geluk dat mijn paard het niet nodig heeft om eerst moe gereden te worden. Daarbij stap ik wel veel, en tijdens de proef moeten we er allebei maar even tegenaan.
De meeste wedstrijden die ik rij zijn gelukkig op grasvelden, dus als 't zo verschrikkelijk warm is maak ik hem buiten de trailer vast en laat ik hem lekker grazen :)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:16

ik geef ze maar 2 dagen vrij....
Ze staan op een pensionstal en ik werk de hele dag.
Kan niet voor mij werk erheen en moet ze zelf binnenhalen....
Ben er dus pas rond half 6..... als ze binnen staan zijn ze echt moe van de wei en de warmte....
ik douche ze gewoon en ga denk ik maandag er pas weer op....

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:07

Ik verbaas me erover hoeveel paarden (van werk naar huis onderweg) geen schaduwplek hebben...... 80% ongeveer.....

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:28

Dat viel mij ook op quintusgl. Heb vanmiddag een kort wandelingetje gemaakt met m'n bijrijdpaard en zag ook wat paarden staan in de volle zon zonder schuilstal. Moet er niet aan denken :=

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:45

Bij ons in de wei is er tot 11u/half 12 schaduw, in de paddock ook tot een uur of 12. Daarna staat ze vol in de zon dus ik heb mijn haf van 11 tot half 5 binnen gezet. Ik heb der net met vliegendeken lekker afgespoten en ze staat nu weer in de paddock. Ik baal verschrikkelijk van het feit dat er 's middags geen schaduw is maar we redden het al 8 jaar. Het is gewoon een kwestie van op de hete uren binnen zetten. :j

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:52

Die van ons kunnen in de hete uren niet naar binnen, er is namelijk geen "binnen" momenteel.
Ze staan in een wei met rondom bomen, dus altijd schaduw, in die bomen rijen genoeg gaten gesnoeid, zodat het ook waait.
Ze hebben genoeg water, en zat er vanochtend al vroeg op. Redden het prima zo.

Zelf ook genoeg water en zouten binnenkrijgen, zweet je er namelijk allemaal uit. Geldt ook voor je paard, water, zoutsteen, elektrolyten..

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 16:42

Mijn paard staat in de heetste uren lekker in zijn koele stal. Savonds lekker naar buiten.
Alleen zou ik morgen wedstrijd hebben, en ik weet niet of ik er wel verstandig aan doe om te gaan. Met als starttijd 14:16 zit ik echt midden in de hitte en er is amper schaduw op het terrein waar ik mijn trailer kwijt kan.
Even goed nadenken of ik wel ga.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 16:54

Ja je moet het allemaal maar kunnen regelen. Om 6uur gaan rijden is wat lastig als stal pas om 8 uur opengaat. En in de schaduw op de wei ook als er gewoon geen bomen zijn. Dus je kan wel spreken van "schande" of "niet voor te stellen" maar je moet er maar het beste van maken met de middelen die je hebt.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 17:16

miss_lizje schreef:
Mijn paard staat in de heetste uren lekker in zijn koele stal. Savonds lekker naar buiten.
Alleen zou ik morgen wedstrijd hebben, en ik weet niet of ik er wel verstandig aan doe om te gaan. Met als starttijd 14:16 zit ik echt midden in de hitte en er is amper schaduw op het terrein waar ik mijn trailer kwijt kan.

Een B proef is nog prima te doen. Gewoon zo kort mogelijk warmrijden en na de proef direct afzadelen en koelen. Je zou een bliegendeken mee kunnen nemen die je erna nat kan maken en op je pony kan leggen, zo koelt die ook af. Trailer open laten staan pf meteen naar huis en slobber geven zodat die vocht binnen krijgt (veel paarden drinken niet op vreemd terein).

finally

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 17:29

Mijn paard heeft geen schaduwplek op de wei en bij de stallen is het nog warmer,daar was geen verkoelend briesje,op de wei in de polder wel,heb hem vanmiddag lekker afgespoten,trekker erover en weer vliegendeken erop,hij voelde lekker koel aan en heb hem weer terug op de wei gezet. :D

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 18:20

Amiigo schreef:
miss_lizje schreef:

Een B proef is nog prima te doen. Gewoon zo kort mogelijk warmrijden en na de proef direct afzadelen en koelen. Je zou een bliegendeken mee kunnen nemen die je erna nat kan maken en op je pony kan leggen, zo koelt die ook af. Trailer open laten staan pf meteen naar huis en slobber geven zodat die vocht binnen krijgt (veel paarden drinken niet op vreemd terein).

Na overleg met mijn trainster maar afgemeld. We hebben totaal niet getraind op de warmte (vooral smorgens gereden) en dan om 14:16 rijden met deze temperaturen gaat mijn paard mij niet in dank afnemen. Zonde van mijn startgeld, maar gezondheid en comfort van mijn paard vind ik toch wat belangrijker dan die 2 tientjes.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:41

miss_lizje schreef:

Ik moet morgen om 1630, gelukkig na de 'ergste' hitte meteorlogisch gezien. Ik neem iig een emmer mee zodat paardlief kan drinken tussendoor en niet zo intensief inrijden. Het is mijn eerste wedstrijd (ook die van haar) en we gaan het maar meemaken. Als het echt te gek is zeg ik af.

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:13

Ik rij aangespannen, en neem 2, 5 liter cans mee, deze gooi leeg over dr hals. Rijders kunnen lege flessen vullen met water en tijdens het rijden leeggooien. Kan in zadeltas of rugzak.