Pulliter, de veiligheidsgordel voor ruiters: Waanzin of ...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:29

als je paard op zijn rug valt, nou zeg je leven dan ook maar gedag

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:04

Citaat:
Niet mee eens. Alsof je zelfverzekerd wordt van rondjes aan een longeerlijn rijden.
Zo kun je echt niet leren rijden.

Ik denk dat dit echt wel een prima systeem zou kunnen zijn voor sommige ruiters. Alleen dan wel in de bak! En met iemand erbij die een afstandsbediening heeft!

Het is ook niet de bedoeling om dom rondjes te rijden.
Als je ruiters zelfverzekerd wil laten worden laat je ze oefeningen doen! tenen aanraken, handen in de lucht, rondje in je zadel draaien etc etc. Dingen die je vroeger nog wel kreeg in de manege les.
Met een goede balans zul je veel zelfverzekerder zijn.

Verder moeten er goede paarden gefokt worden dus niet alleen met doel: grand prix en er 10 miljoen aan verdienen. tevens moeten de paarden een goede basis opleiding krijgen. Dus niet met 6 maanden in de opfok pleuren en met 3 een zadel erop.
Niks mis met de paarden die regelmatig in handen komen en eens meegaan naar vreemd terrein.
Paarden meer naar buiten in de winter zodat ze hun energie kwijt kunnen. Als ik zie hoeveel ruiters eraf vallen bij ons alleen op stal al...elke winter wel een ambu op het pad.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:32

ik ben het er mee eens het is een handige oplossing :j voor onzekkere ruitser of onstabiele ruiters.

maar toch vind ik het maar nicks om het mee te leren is tot daar aantoe maar als je echt paardrijd vind ik dat je moet kunnen vallen :#

aan paardijden zit een gevaar die je loopt en als je er mee begint weet je dat ook je weet dat je ooit eens van een paard zal vallen en dat hoor er dan ook zekker bij.

maar nog steeds vraag ik me af als je paard echt raar begint te doen en je raakt echt uit balance je hebt een riem om je middel is dat niet pijnlijk?
en worden je ruggen wervels er niet mee beschadicht als je een rare klap achter over maakt ofzo? :wow:

Geels

Re: Pulliter, de veiligheidsgordel voor ruiters: Waanzin of ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:09

haha wat een onzin, en wat als je zadel glijdt dan zit je straks onder je paard zijn buik ! xD

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:25

ik heb het systeem ook uitgetest, en je kan er niet afvallen of er naast te komen hangen. zo gauw het dekje gaat schuiven naar de zijkant dan schiet het systeem los. en heb het op bokkende uitgetest die met 4 benen tegelijk omhoog sprong en dan ook nog in 1x omdraaide. heb er nergens last van over gehouden, en je blijft beter in het zadel zitten. voor degene die het niet willen geloven wil ik wel een demonstratie geven op een rodeopaard.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:27

paardje1983 schreef:
ik heb het systeem ook uitgetest, en je kan er niet afvallen of er naast te komen hangen. zo gauw het dekje gaat schuiven naar de zijkant dan schiet het systeem los. en heb het op bokkende uitgetest die met 4 benen tegelijk omhoog sprong en dan ook nog in 1x omdraaide. heb er nergens last van over gehouden, en je blijft beter in het zadel zitten. voor degene die het niet willen geloven wil ik wel een demonstratie geven op een rodeopaard.

Schiet de gordel ook los als je met paard en al achterover gaat, of als je er alleen zelf achter over afvalt?

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:30

pluklief schreef:
paardje1983 schreef:

Schiet de gordel ook los als je met paard en al achterover gaat, of als je er alleen zelf achter over afvalt?

als ie steil omhoog komt schiet ie automatisch los. kan je zelf instellen tot hoeveel graden dat ie omhoog mag.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 22:49

Die enkele keer dat ik val, val ik met paard en al. Geen optie voor mij dus :o

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 00:52

Cowgirl schreef:
Citaat:
Niet mee eens. Alsof je zelfverzekerd wordt van rondjes aan een longeerlijn rijden.
Zo kun je echt niet leren rijden.

Ik denk dat dit echt wel een prima systeem zou kunnen zijn voor sommige ruiters. Alleen dan wel in de bak! En met iemand erbij die een afstandsbediening heeft!

Het is ook niet de bedoeling om dom rondjes te rijden.
Als je ruiters zelfverzekerd wil laten worden laat je ze oefeningen doen! tenen aanraken, handen in de lucht, rondje in je zadel draaien etc etc. Dingen die je vroeger nog wel kreeg in de manege les.
Met een goede balans zul je veel zelfverzekerder zijn.

Verder moeten er goede paarden gefokt worden dus niet alleen met doel: grand prix en er 10 miljoen aan verdienen. tevens moeten de paarden een goede basis opleiding krijgen. Dus niet met 6 maanden in de opfok pleuren en met 3 een zadel erop.
Niks mis met de paarden die regelmatig in handen komen en eens meegaan naar vreemd terrein.
Paarden meer naar buiten in de winter zodat ze hun energie kwijt kunnen. Als ik zie hoeveel ruiters eraf vallen bij ons alleen op stal al...elke winter wel een ambu op het pad.

Maar die oefeningen gebeuren wel op een paard die braaf zijn rondje loopt. Sowieso vind ik dat je eerst balans moet krijgen voor je van de longe gaat. Maar je moet ook zelfverzekerd zijn als je zelf je paard moet besturen en daar is deze gordel ideaal voor.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 00:56

Levensgevaarlijk, investeer liever in een goede cap en evt zo'n body(nek) protector die zichzelf opblaast bij val.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 01:02

Volgens mij had de TS dit verhaal niet hoeven schrijven.
Of niemand leest het of ze trekken zich er niks van aan en blijven oordelen terwijl ze het hele systeem niet kennen. |o

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 01:15

miss_lizje schreef:
Puntje bij paaltje voorkomt dit dure systeem het vallen an sich dus niet. Of je valt zonder, of je valt omdat het systeem open klapt. Veelste duur ding en ik spendeer liever dat geld aan zitlessen.

Hier ben ik het volledig mee eens. Ik denk dat het systeem in de hand werkt dat mensen meer risico's gaan nemen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 01:21

Ik zie eerlijk gezegd ook meer heil in gewoon valbescherming en goede training. In een bak op een braaf paard met een beginner/onzekere is een gordel misschien ook nog wel fijn om domme eerste vallen te voorkomen maar ik vraag me af of je dan nog goed leert zitten en je er niet teveel op gaat steunen.
Voor situaties met doldwaze paard lijkt mij dat blijven zitten niet altijd voordeliger is, rukken aan je middel zijn ook perce zonder gevolgen en inderdaad soms wil je er gewoon af. Tevens denk ik dan dat het misschien wat schijnveiligheid is waardoor mensen misschien teveel risico gaan nemen, zowel kwa rijstijl als misschien wat betreft het laten liggen van traditionele valbescherming. Terwijl het natuurlijk niet alle soorten ongelukken voorkomt. Ik bedoel neem dit artikel, zou je op een vreemd paard stappen waarvan je van te voren wist dat ie ging bokken en hollen zonder rem zonder deze gordel?

vaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 02:05

ik denk dat we dit allemaal eens wat objectiever kunnen bekijken. in onze eigen situatie is dit misschien niet gewenst, maar in een andere situatie kan iemand er heel wat aan hebben imo. zoals ik nu voor me zie: bijvoorbeeld op buitenrit zal ik er liever geen om hebben. Echter, wanneer een jong paard wordt ingereden, evt met een 2e persoon aan de kant, zie ik hier wel een hulpmiddel in. wat was de aanleiding van het ontwikkelen hiervan? welk probleem wilden ze hier (evt) mee oplossen? dat is veel mensen hier nog niet duidelijk als ik de reacties zo zie. snel oordelen is echter heel makkelijk. probeer een ander eens te helpen (opbouwende kritiek, dat doen we toch altijd op bokt?) en dan hoef je het natuurlijk echt niet altijd een perfecte uitvinding te vinden!

Arianaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 02:13

Als je paard nou achterover valt? Dan heb je wel een probleem

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 02:28

Er wordt ook helemaal niet goed gelezen hier :+.
De gordel schiet los als je achterover klapt, of naast je paard komt te hangen.
ik vind het voor in een bak echt een prima idee, zeker met jonge paarden. Jammer dat het de grond wordt ingeboord vanaf computers/telefoons, zonder dat het getest is door die mensen :n

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 02:40

Nee hoor geen waanzin denk ik.

niet voor maneges, en misschien is een buitenrit ook geen ideale combinatie, maar een fris paard die wat doorgereden moet worden, of een paard die door heeft dat een bok betekend dat de ruiter (onvrijwillig) afstapt en dat afgeleerd moet worden door een ruiter, denk ik dat dit een fijne hulp is. Ook met jonge paarden, of paarden die van een grassprietje al schrikken in de bak.

Ik zou het dus niet constant dragen, maar als er een risico is, wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 07:31

Zoolgangster schreef:
Persoonlijk lijkt een systeem als de "RS-stor", een riem die je zelf in je hand houdt, alsof het een zweepje is, veiliger, dat kun je altijd loslaten als je eraf moet springen.

De RS-stor lijkt me vele malen veiliger dan dit.

Allemaal leuk en aardig dat je op je plek gehouden word. En als er situaties voordoen waar je liever niet over na denkt. Ik zeg trainen op de benen zodat je dan maar beter kunt blijven zitten. Wel ten alle tijden er veilig af kan rollen.

Nog even.en ze komen met een ingebouwde schiet stoel mafkezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 07:34

_lies_ schreef:
Er wordt ook helemaal niet goed gelezen hier :+.
De gordel schiet los als je achterover klapt, of naast je paard komt te hangen.
ik vind het voor in een bak echt een prima idee, zeker met jonge paarden. Jammer dat het de grond wordt ingeboord vanaf computers/telefoons, zonder dat het getest is door die mensen :n

Wat nou als die niet los schiet. Daar al over nagedacht. Moet er niet aan denken.

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:36

Als je nu zo'n paard hebt die tijdens het rijden
gaat rullen dan? :?
dan heb je volgens mij wel een probleem haha :=
(of is daar ook iets op bedacht?)
heb niet zo goed gelezen :')

ik heb ook filmpjes gezien, ziet er niet echt fijn uit
je zit vast maar je bovenkant wappert alle kanten op :roll:

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:49

Ik heb het verhaaltje wel doorgelezen. Kan voor sommige mensen echt wel handig zijn. Ik heb helaas rugproblemen overgehouden door het blijven zitten op een bokkend paard. Soms kan je gewoon beter vallen ipv alles in je rug op te vangen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:44

liedje89 schreef:
Ik zie eerlijk gezegd ook meer heil in gewoon valbescherming en goede training. In een bak op een braaf paard met een beginner/onzekere is een gordel misschien ook nog wel fijn om domme eerste vallen te voorkomen maar ik vraag me af of je dan nog goed leert zitten en je er niet teveel op gaat steunen.

Ik zie vaak beginnende ruiters naar voren vallen. Dat heeft vaak te maken met angst. Als zo'n gordel die ruiters wat meer vertrouwen geeft, waardoor ze beter kunnen ontspannen en leren zitten vind ik dat wel winst.

Ook kan ik me voorstellen dat als je beroepsmatig veel paarden inrijdt en er zitten een paar lastige bij, zo'n gordel ook best meerwaarde heeft. Als je een paar weken niet kunt werken omdat je (te hard) gevallen bent, dan heb je vaak ook even geen inkomen.

Ik vind het wel een "instrument" voor in de bak. Niet voor mensen die niet kunnen rijden en daar dan mee naar buiten willen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:47

Een paard dat zo heftig tekeer gaat dat het voor een professionele ruiter niet uit te zitten is moet misschien (eerst) op een andere manier getraind worden, of medisch nagekeken worden?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:54

Nikass schreef:
Een paard dat zo heftig tekeer gaat dat het voor een professionele ruiter niet uit te zitten is moet misschien (eerst) op een andere manier getraind worden, of medisch nagekeken worden?

Hoeft niet altijd wat medisch aan de hand te zijn. Een kennisje van mij werkte paraveterinair bij een veearts/hengstenhouder, reed daar ook veel jonge paarden in. Dat waren dan wel de betere sportpaarden en er waren er ook echt wel bij die behoorlijk lastig waren zonder dat er medisch iets aan de hand was. Zij heeft ook regelmatig de bakbodem gezien hoor. Maar zij kreeg natuurlijk gewoon loon doorbetaald mocht daardoor even niet kunnen werken. Kan me voorstellen dat als je gewoon zelfstandige bent en je doet dit werk het misschien toch wel fijn is om zo'n gordel te hebben.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 15:20

Babootje, ik zeg ook óf medisch óf anders getraind worden... als je zoveel weerstand ondervindt in je training denk ik dat je je training moet aanpassen.