Blog: "Lagere punten dan verwacht. $%#@!!! En nu?!"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Re: Blog: "Lagere punten dan verwacht. $%#@!!! En nu?!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:47

Dan blijf je toch de schuld buiten jezelf leggen. Dat ligt buiten je invloedssfeer, dus ik denk dat je verder komt met naar je eigen prestaties kijken.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:57

Ik laat mijn proeven vaak ook filmen inderdaad, kan je zelf ook zien hoe het beeld is. Soms voelt ie heel fijn maar loopt ie er net met zn neus uit bv. Vaak als ik de films terugkijk vind ik vooral mn houding en zit belabberd en daar heb ik dan weer een 7 voor :'). Vind het wel jammer dat sinds ik verhuist ben mijn ouders er vaak niet meer zijn (wonen in Katwijk ik nu in Hellevoetsluis). Die filmden vaak mijn proeven en dan kon ik ze even terug kijken. Toch maar een nieuw slachtoffer vinden die mijn proeven wil filmen :P.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:00

Naar mezelf kijken is het eerste dat ik gedaan heb na een wedstrijd. Met protocol en als het er was ook een filmpje. Mijn doel met wedstrijden was vooral om ontspannen te rijden. Paard netjes in de aanleuning, ontspannen, over de rug, enz.
Maar was hij eindelijk een wedstrijd ontspannen, reed ik geen winst. Figuren waren netjes, proef was inderdaad ontspannen, maar het zag er tam uit en daarom geen winst waard. Letterlijke woorden van de jury.

De proeven die bij mij het hoogste gepunten werden, waren de proeven waar hij vol spanning liep te drammen, nek erop, marcherend, spectaculair. Maar alles behalve ontspannen, niet fijn over de rug en eigenlijk een valse aanleuning. En dan dik in de 190 rijden.

Ik heb het hier overigens over de B en L1, maar een jury zou toch dat verschil moeten zien en juist die spanning en valse aanleuning moeten afstraffen in plaats van belonen? Ik had namelijk na zo'n proef nooit een goed gevoel en vond ze zeker niet wp waardig. Maar ik reed ze wel. En dan niet rond de 180.
En ja, ook meerdere gesprekken met verschillende jury's gehad, maar de ontspannen proeven waren te tam, te braaf. Wel correct hoor, maar braaf.

Welke les moest ik hier uit leren? Dat ik mijn paard op moest fokken en gespannen een proef moet rijden omdat het er beter uit ziet? Als ik hem spectaculair had kunnen rijden mét ontspanning, de juiste aanspanning en controle had ik dat zeker gedaan. Maar zover waren wij nog niet.
En als ik moet kiezen tussen opfokken en spanning of ontspanning en dan wat minder spectaculair kies ik toch voor het laatste. Want dat is het behoud van je paard en zo hoor je te rijden. En van daaruit kun je richting spektakel en oprichting rijden, wat volgens mij in de B en L nog niet zo spannend zou moeten zijn, maar vooral correct. Maar goed, zoals iemand anders al opmerkte, dan moet je er mee stoppen en dat heb ik ook gedaan :D

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:12

Amanda: Heel herkenbaar hoor jou verhaal. Ik heb dat in mijn proeven ook wel terug gezien. Had ik m goed voorwaarts dan was de fijne aanleuning weg en werd ie sterk, liep ie ontspannen dan was de proef gewoon te mat en had ik soms net aan winst en vaak ook gewoon helemaal niet. Maar kan m nu eindelijk wel voorwaarts en in de aanleuning rijden en ineens rijd je elk onderdeel een punt extra. Duurt even maar dan heb je ook wat :').

Maar het is inderdaad heel dubbel, ik zou in de B ook meer naar ontspanning kijken dan naar het spectaculaire maar dan wel met spanning en weggedrukte rug. Maar ja wat ik ook vaak gezien en gehoord heb ik dat het voor mijn gevoel echt bagger is en ik heel veel spanning voel maar dat het voor de jury niet zichtbaar is. Dat is natuurlijk weer het verschil tussen gevoel en het beeld wat je laat zien....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:30

Ja, dat is ook zeker. Ik zag het ook niet altijd aan de filmpjes af. Maar ik voelde het wel. Sterker nog, hij is wel eens over de hekjes gesprongen omdat ik even losliet. Zeker in het begin was het ook gewoon heel spannend. Dat mocht ook, maar dan reed ik ook nog eens dik winst. Heel verrassend. Hij kon dan ook wel echt marcheren en met zijn toch al zware hals die hij er dan opzette zag het er ook heel gaaf uit. Maar voelde echt niet lekker :=

Dat is ook het lastige. Rijd je naar het beeld of rijd je naar je gevoel? Mooiste zou zijn als je natuurlijk beiden kunt. Maar hoeveel mensen kunnen dat in de B of L? Dan is met een ontspannen paard wel je eerste vereiste.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:31

Ik ben ook voor het gevoel gegaan, en daar steeds verder in oefenen ;). Het heeft me ook bijna een jaar geduurd en echt elke week instructie van een hele goede instructrice om zowel het beeld als het gevoel goed te krijgen :P. Het is echt pas sinds een paar weken dat de aanleuning echt goed is en dat ik m ook naar voren kan rijden en dat ie daar dan gewoon blijft. En resultaat was dat ik van officieel B net in de 180 of zelfs in de 170 naar onderling L1 met 199 punten ben gegaan. Zaterdag gaan we het maar officieel proberen en kijken wat het dan wordt ;).

Maar ach scheelt ook dat ik een kritisch team om me heen heb die eerlijk zeggen als het prut was (al denk ik anders) en die ook zeggen dat het er echt goed uit zag (terwijl ik anders voel :P). En ik ga altijd maar op hun mening af en die punten, acht soms zit het mee en soms zit het tegen.... Af en toe krijg je ze niet terwijl je goed gereden hebt en soms krijg je ze gewoonweg cadeau. En dat moet je altijd maar in je achterhoofd houden als het is tegenvalt, want vaak vergeet je de punten die je 'gekregen' hebt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:40

Gesprekje met de jury aangaan kan ook veel verhelderen.
Het artikel is herkenbaar. Soms zit er een onverklaarbaar groot verschil tussen de ene proef en de andere proef in dezelfde wedstrijd. Nog begrijpelijk als er door verschillende juryleden beoordeeld is (alhoewel dat eigenlijk niet zou moeten uitmaken).

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:09

Amanda schreef:
Naar mezelf kijken is het eerste dat ik gedaan heb na een wedstrijd. Met protocol en als het er was ook een filmpje. Mijn doel met wedstrijden was vooral om ontspannen te rijden. Paard netjes in de aanleuning, ontspannen, over de rug, enz.
Maar was hij eindelijk een wedstrijd ontspannen, reed ik geen winst. Figuren waren netjes, proef was inderdaad ontspannen, maar het zag er tam uit en daarom geen winst waard. Letterlijke woorden van de jury.

De proeven die bij mij het hoogste gepunten werden, waren de proeven waar hij vol spanning liep te drammen, nek erop, marcherend, spectaculair. Maar alles behalve ontspannen, niet fijn over de rug en eigenlijk een valse aanleuning. En dan dik in de 190 rijden.

Precies dit. Ik heb afgelopen zondag Kringfinale gereden in het M1 waarbij ik mijn spanningsvretertje ontspannen, lekker door zijn lijf had en fijn in de aanleuning. Dat we dan wat inleveren op het spectaculaire, okee, daar kan ik in meegaan. Dus dat je dan - zeker op een finale - niet bovenin meedoet en een jury meer wil zien, snap ik. Maar wat krijg je: leuk paard, maar je rijdt m totaal niet, te tam en zwaar onder z'n tempo. 180 en 170. (Overigens mijn laagste punten ooit :') ) en laatste. Terwijl je dan een andere keer strak van de spanning de ring binnen komt en de punten je om de oren vliegen.

Hoewel ik begrijp dat een combinatie die wel én die ontspanning heeft én spectaculaire dingen laat zien ver boven mij eindigt, vind ik het dan erg lastig te verkroppen dat zelfs een stakend en steigerend paard nog boven mij eindigt. :') Ook de filmpjes nog teruggekeken, maar ik kan me gewoon niet vinden in het commentaar. Dus wat ik er dan mee doe? Naast me neer leggen. Ik begrijp wat deze jury meer wilde zien, maar dat gaat op dit moment nog ten koste van de ontspanning, die in mijn optiek belangrijker is. Dus gewoon verder trainen en volgende keer beter!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:11

Babootje schreef:
Gesprekje met de jury aangaan kan ook veel verhelderen.
Het artikel is herkenbaar. Soms zit er een onverklaarbaar groot verschil tussen de ene proef en de andere proef in dezelfde wedstrijd. Nog begrijpelijk als er door verschillende juryleden beoordeeld is (alhoewel dat eigenlijk niet zou moeten uitmaken).

Er kan tussen twee gelijkwaardige proeven echt wel zo maar 30 pt verschil zitten, hangt helemaal af van een 6 of 7tjes jury. De jury die gewoon een 7 geeft voor een correct gereden onderdeel maar ook een 2 of 8 heeft veruit mijn voorkeur want heel vaak zie je bij de 6jes jury misschien één zeven staan en twee vijven , terwijl je dan eigenlijk een goede proef hebt gereden krijg je dan net wat je toekomt, namelijk een winstpunt.
Van het spectaculaire, flink marcherende paard die alles vast zet maar wel vooruit dendert en toch hoge punten krijgt is heel herkenbaar, vooral in de B en L.