mick75 schreef:Ik ben het echt wel eens met dat veel paarden slecht opgevoed zijn en dat schriktraining ook regelmatig vergeten wordt. Het stoort mij ook als ik word verzocht een andere route te nemen want het paard van iemand uit de omgeving reageert op andere paarden die langs komen. Tja, dan wen je je paard daar maar aan, je bak ligt langs een doorgaande weg in een paardendorp. Moet je in een zomertje toch wel voor elkaar kunnen krijgen.
Vergeet niet dat paarden niet alleen reageren op dat laagvliegend vliegtuig en elkaar, maar ook op de ruiters. Blijft de ruiter rustig en gaat die door alsof die het hele vliegtuig niet heeft opgemerkt ookal blies het ding de cap van z'n hoofd en ontploft de wereld om hem heen, dan hoort/ zal een goed opgevoed paard ook doorgaan met wat ie aan het doen was. Maar komt er een vliegtuig zo laag overvliegen, dan zijn er maar heel weinig ruiters/ begeleiders die zo rustig blijven dat ze hun paard ook rustig kunnen houden. En als de ruiter/ begeleider op dat moment even niet gerust kan stellen omdat die nog aan het bedenken is wat er net eigenlijk gebeurde en de rest van de omgeving is ook van de rel, is dat voor het paard meer dan genoeg reden om aan te nemen dat er dus echt iets engs was, en dat ie het eventjes zelf moet opknappen. En dan neemt ie dus de benen. En dat kan je hem niet eens kwalijk nemen!
En zeker hier zullen de paniekende ouders de schrikreactie ook een stuk(je) gevoed hebben.