Laagvliegend vliegtuig veroorzaakt chaos bij paardenshow

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:31

tamary schreef:
Koekeroekus schreef:
Mesten in de wei naast de bak is compleet wat anders dan een vliegtuig! Prima dat je zo denkt maar dat is niet erg realistisch.

Mest wegscheppen, dus mestvork en een kruiwagen, geen giga trekker met mestspreider en herrie. gewoon rustig wandelend mens (die als mens herkenbaar is) met kruiwagen (ook bekend ding).

Ik ben op de hoogte van wat er met mesten bedoelt word. En nogmaals, dat is geen vergelijkingsmateriaal.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:33

jeetje gewoon stom van de organisatie en ik lees KINDEREN op pony's hier, ben ik de enige die een soort bixie hier bij voorsteld? iig niet zodanig dat ze overal heen gaan om onder vliegtuigen te rijden :+ en ze te trainen

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:37

Ja, ze kunnen niet allemaal zo mak zijn.. :P
Afbeelding

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:38

Niks gewend? Wat een vreemde opmerking! Ik heb ook een verkeersmak paard en als er een helikopter overvliegt is er niks aan de hand, maar dit op zo'n hoogte maakt toch wel een herrie!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:39

Ik ben het echt wel eens met dat veel paarden slecht opgevoed zijn en dat schriktraining ook regelmatig vergeten wordt. Het stoort mij ook als ik word verzocht een andere route te nemen want het paard van iemand uit de omgeving reageert op andere paarden die langs komen. Tja, dan wen je je paard daar maar aan, je bak ligt langs een doorgaande weg in een paardendorp. Moet je in een zomertje toch wel voor elkaar kunnen krijgen.

Vergeet niet dat paarden niet alleen reageren op dat laagvliegend vliegtuig en elkaar, maar ook op de ruiters. Blijft de ruiter rustig en gaat die door alsof die het hele vliegtuig niet heeft opgemerkt ookal blies het ding de cap van z'n hoofd en ontploft de wereld om hem heen, dan hoort/ zal een goed opgevoed paard ook doorgaan met wat ie aan het doen was. Maar komt er een vliegtuig zo laag overvliegen, dan zijn er maar heel weinig ruiters/ begeleiders die zo rustig blijven dat ze hun paard ook rustig kunnen houden. En als de ruiter/ begeleider op dat moment even niet gerust kan stellen omdat die nog aan het bedenken is wat er net eigenlijk gebeurde en de rest van de omgeving is ook van de rel, is dat voor het paard meer dan genoeg reden om aan te nemen dat er dus echt iets engs was, en dat ie het eventjes zelf moet opknappen. En dan neemt ie dus de benen. En dat kan je hem niet eens kwalijk nemen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:42

mick75 schreef:
Ik ben het echt wel eens met dat veel paarden slecht opgevoed zijn en dat schriktraining ook regelmatig vergeten wordt. Het stoort mij ook als ik word verzocht een andere route te nemen want het paard van iemand uit de omgeving reageert op andere paarden die langs komen. Tja, dan wen je je paard daar maar aan, je bak ligt langs een doorgaande weg in een paardendorp. Moet je in een zomertje toch wel voor elkaar kunnen krijgen.

Vergeet niet dat paarden niet alleen reageren op dat laagvliegend vliegtuig en elkaar, maar ook op de ruiters. Blijft de ruiter rustig en gaat die door alsof die het hele vliegtuig niet heeft opgemerkt ookal blies het ding de cap van z'n hoofd en ontploft de wereld om hem heen, dan hoort/ zal een goed opgevoed paard ook doorgaan met wat ie aan het doen was. Maar komt er een vliegtuig zo laag overvliegen, dan zijn er maar heel weinig ruiters/ begeleiders die zo rustig blijven dat ze hun paard ook rustig kunnen houden. En als de ruiter/ begeleider op dat moment even niet gerust kan stellen omdat die nog aan het bedenken is wat er net eigenlijk gebeurde en de rest van de omgeving is ook van de rel, is dat voor het paard meer dan genoeg reden om aan te nemen dat er dus echt iets engs was, en dat ie het eventjes zelf moet opknappen. En dan neemt ie dus de benen. En dat kan je hem niet eens kwalijk nemen!

:j En zeker hier zullen de paniekende ouders de schrikreactie ook een stuk(je) gevoed hebben.

xAnthea

Re: Laagvliegend vliegtuig veroorzaakt chaos bij paardenshow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:52

Heftig zeg! Gelukkig is er niets ergs gebeurd... Communicatie mocht zeker beter :=

Ik vind het ook raar om te zeggen dat ze niks gewend zijn.. Hoe vaak komt er een vliegtuig voorbij op die hoogte? :+

Ik kan me wel vinden in de reactie van mick75, maar ik ben er bijna zeker van dat mijn paarden niet rustig bleven bij zo'n vliegtuig als ik rustig zou blijven... Het blijven vluchtdieren en zo'n dingen maken ze niet elke dag mee... :n

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:05

Ik Denk dat dit toch ook te veel van het goede is.
En van kinderen kun je ook niet altijd verwachten dat ze hun pony onder controle kunnen houden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:12

Tamary, heb jij deze situatie al eens meegemaakt? Een oorlogstuig dat 50 m over je paard heen langs scheert, liefst in een bak met meerdere paarden.
Mijn paard is inderdaad geen robot die van niets niet schrikt. Het feit dat er maar 4 kinderen zijn afgevallen en er verder niets vermeld wordt over ernstige ongelukken of letsels doet mij trouwens geloven dat de dieren best wel onder controle stonden, maar een schrikreactie kan je echt niet "wegtrainen". Je kan enkel de manier waarop het paard kort daarna handelt een beetje sturen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:24

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook 7 kleuren zou schijten als er onverwacht een vliegtuig over mijn hoofd kwam langs geraasd. :=

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:30

Een paar weken terug had ik hier een mooi staaltje kuddegedrag.
De dierenarts kwam om de tanden van de paarden te doen en liep met een grote rammelende koffer op wieltjes over de bestrating naar de schuilstal. Onze twenter vond het reuze interessant. Ze rende het voerstation uit, in een drafje achter de koffer aan. Tot ze zag dat de andere, volwassen, paarden bang waren van die herrie, toen stond ze toch ook maar stil. Een prachtig voorbeeld van natuurlijk gedrag. En ik denk dat het voor een stel kindjes niet eenvoudig is dit gedrag te domineren als er een stel pony's aan de kletter gaan vanwege een laag overvliegend vliegtuig.
En persoonlijk zou ik ook heel erg veel kleuren sch*ten als het mij gebeurde.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:32

tamary schreef:
Koekeroekus schreef:
Mesten in de wei naast de bak is compleet wat anders dan een vliegtuig! Prima dat je zo denkt maar dat is niet erg realistisch.

Mest wegscheppen, dus mestvork en een kruiwagen, geen giga trekker met mestspreider en herrie. gewoon rustig wandelend mens (die als mens herkenbaar is) met kruiwagen (ook bekend ding).

wat heeft dat in vredesnaam met een vliegtuig dat dicht over vliegt te maken? En hoe weet jij dat ze van papieren ook geschrokken waren? Was je er bij?
(er vroeg nog al iemand dat maar daar reageer je niet op.)
Nee, ik ben het met je eens dat veel mensen er te veel eieren onder leggen maar imo is in dit geval je reactie zwaar overdreven.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 07-07-14 18:33, in het totaal 2 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:33

tamary schreef:
Communicatie fout is ronduit slordig, maar dat die pony's niks gewend zijn is net zo goed fout.

Ja, schandalig dat die pony's niet gewend zijn dat er een Dakota op 30 m hoogte overvliegt.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:34

Toen ik jaren geleden in de buitenbak reed en ze in het weiland ernaast bezig waren met de puppycursus, werd er o.a. getraind met het alarmpistool. De beste man had er even niet aan gedacht om mij te waarschuwen waarop hij het pistool liet afgaan. Ik zat zo ongeveer bovenin de lichtmast maar ponylief liep rustig door alsof er niets aan de hand was.
Het hoeven dus niet altijd de beesten te zijn die ergens van schrikken.
Ik reed op dat moment overigens alleen in de bak dus er was ook geen sprake van andere paarden die schrokken.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:56

Tamary, sorry, je vergelijkt echt appels met peren.

Gaat echt nergens over jouw vergelijkingen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:18

Zo'n vliegtuig maakt ook heel wat meer herrie dan de nieuwere vliegtuigen. Ik heb ooit eens een wedstrijd gehad van de LRV in Leffinge (België) en waar lagen de ringen? Juist pal achter het vliegveld van Oostende waar toen net ook een luchtshow bezig was. Menig paard zien de benen nemen toen die mannen aan hun show bezig waren boven onze hoofden. Op sommige momenten kon je niet eens je voorlezen horen. Moet zeggen dat ik verdomd blij was dat mijn merrie enkel oogjes en oortjes had die bijna uit haar hoofd puilden maar verder bleef ze gewoon braaf staan kijken. Niemand van de organisatie wist van de luchtshow. Menig proef die ook uitgesteld werd omdat je gewoon niemand kon verstaan door de herrie van die vliegtuigen. Dus ja communicatie had hier ook beter gekund.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:25

Ik denk dat ik zelf al zou schrikken.
Dat verwacht je toch niet.

En dat paarden daar maar aan moeten wennen... Lijkt mij lastig oefenen.
Maar natuurlijk zijn er in dit topic mensen die het allemaal veel beter weten en veel beter kunnen :j

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:12

Best knap dat er 9 bleven zitten. 30 meter hoogte is ook verrekte laag.

Hidalgo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:16

Haha tamary jouw vergelijking slaat nergen op. 30 meter is 100 voet en geloof mij zo'n hoogte is niet eens toegestaan om te vliegen moet je nagaan hoe laag dat is! Dus niet echt wereldvreemd dat pony's daar van schrikken....ooo en die dakota's maken ook nog eens een pokkeherie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:43

Jaren lang A'damse bos gereden, en daar komen ze afhankelijk van de wind ook net over de boomtoppen heen. Ook tijdens wedstrijden, niks aan de hand behalve dat je je proef moet kennen, want voorlezer is niet te verstaan.
Hier nu de heli's aan alle kanten (legerkazerne in de buurt).

Vergelijkingen gaat voor mij heel simpel dat als een mens lopend met een kruiwagen naast de bak al oncontroleerbare pony's oplevert er in de training toch echt iets mis is. Zowel met pony's die dus geen ervaring hebben met hoe te reageren op onverwachte dingen (geen training waardoor ze sneller uit de schrikreactie komen) en ook ruiters die kennelijk geen oefening hebben in wat te doen als pony gaat rennen.

Steeds weer zie ik reacties voorbij komen die het schrikken van het paard excuseren, eisen dat de gehele omgeving daar rekening mee houdt/begrip voor heeft, maar als er dan iemand de ruiter aanspreekt op zijn/haar verantwoordelijkheid om paard te leren omgaan met de uitdagingen die de omgeving waar jij het paard in brengt met zich mee brengen is dat niet mogelijk/onzin/etc. Ik vindt het een zeer verdrietige zaak dat je een paard in (semi)permanente stresstoestand brengt omdat je iets met dat dier wil waarvoor je hem kennelijk niet de voorbereidingen kan geven om daar mee om te gaan.

Komt ook nog eens bij dat het hele hameren op vluchtdier (vanuit de sector zelf nota bene!) en dus niet onze schuld dat paard onberekenbaar projectiel is een gevaarlijke situatie oplevert qua wat mag/kan er nog als dit zo blijft doorgaan. Als/zodra de verzekering dit oppakt gaan de premies of fors omhoog of wordt verzekeren geheel onmogelijk (ook WA/AVP). Krijgt een wetgever dit door dan zijn paarden op de openbare weg zo meteen verboden, want standaard gevaar voor het overige verkeer en dat is volgens artikel 5 wegen verkeerswet verboden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:46

Maar tamary, we hebben het hier niet over een kruiwagen langs de bak, kom op zeg. We hebben het hier over een vliegtuig uit de jaren 30/40 en over kinderen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:49

Ik heb ook naast een vliegveld gezeten en paard is vrachtvliegtuig mak, maar als er op een rustig veldje ineens een trauma helicopter voor mijn neus land weet ik ook niet of het goed komt hoor.
Ik denk dat je je als ruiter ook het apelazerus schrikt, ben je dan zelf ook niet genoeg gedesensibiliseerd of zo :?
Ik neem de berichten van Tamary met een korreltje zout. Eerst maar eens zien wat er gebeurd als er ineens een parachutist met fakkel naast je paard land op een moment dat je geconcentreerd iets anders aan het doen was. Op internet kun je makkelijk praten.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:51

tamary schreef:
Jaren lang A'damse bos gereden, en daar komen ze afhankelijk van de wind ook net over de boomtoppen heen. Ook tijdens wedstrijden, niks aan de hand behalve dat je je proef moet kennen, want voorlezer is niet te verstaan.
Hier nu de heli's aan alle kanten (legerkazerne in de buurt).

Vergelijkingen gaat voor mij heel simpel dat als een mens lopend met een kruiwagen naast de bak al oncontroleerbare pony's oplevert er in de training toch echt iets mis is. Zowel met pony's die dus geen ervaring hebben met hoe te reageren op onverwachte dingen (geen training waardoor ze sneller uit de schrikreactie komen) en ook ruiters die kennelijk geen oefening hebben in wat te doen als pony gaat rennen.

Steeds weer zie ik reacties voorbij komen die het schrikken van het paard excuseren, eisen dat de gehele omgeving daar rekening mee houdt/begrip voor heeft, maar als er dan iemand de ruiter aanspreekt op zijn/haar verantwoordelijkheid om paard te leren omgaan met de uitdagingen die de omgeving waar jij het paard in brengt met zich mee brengen is dat niet mogelijk/onzin/etc. Ik vindt het een zeer verdrietige zaak dat je een paard in (semi)permanente stresstoestand brengt omdat je iets met dat dier wil waarvoor je hem kennelijk niet de voorbereidingen kan geven om daar mee om te gaan.

Komt ook nog eens bij dat het hele hameren op vluchtdier (vanuit de sector zelf nota bene!) en dus niet onze schuld dat paard onberekenbaar projectiel is een gevaarlijke situatie oplevert qua wat mag/kan er nog als dit zo blijft doorgaan. Als/zodra de verzekering dit oppakt gaan de premies of fors omhoog of wordt verzekeren geheel onmogelijk (ook WA/AVP). Krijgt een wetgever dit door dan zijn paarden op de openbare weg zo meteen verboden, want standaard gevaar voor het overige verkeer en dat is volgens artikel 5 wegen verkeerswet verboden.

Ik ben het compleet met je eens dat je paard niet is opgevoed als je zelfs niet naast de bak kunt mesten. Maar niet ieder paard is een vliegtuig gewend. Dat jij nu net bij Schiphol in de buurt woont kan wel wezen maar mijn pony staat gewoon in een rustig dorp en die ga ik niet helemaal naar Amsterdam slepen om hem vliegtuigmak te maken. Sorry maar die redenatie kan ik me niet bij neer leggen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:56

En dat ben ik met je eens koekeroekus. :) Ik zou ook niet weten WAAROM ik 'm vliegtuigmak moet maken. In Zutendaal en omstreken kom je niet zo heel veel vliegtuigen tegen in het verkeer. :) Van een gewoon overvliegend vliegtuig zal hij niks doen maar zo laag.. Nah, daar steek ik mijn hand niet voor in het vuur dat ie dat zonder paniek over zich heen laat komen. ( :D )

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:00

Ayasha schreef:
En dat ben ik met je eens koekeroekus. :) Ik zou ook niet weten WAAROM ik 'm vliegtuigmak moet maken. In Zutendaal en omstreken kom je niet zo heel veel vliegtuigen tegen in het verkeer. :) Van een gewoon overvliegend vliegtuig zal hij niks doen maar zo laag.. Nah, daar steek ik mijn hand niet voor in het vuur dat ie dat zonder paniek over zich heen laat komen. ( :D )

Nou, ik denk dat die van mij ook gewoon zwaar aan de kletter ga. Als ik het aan had zien komen was ik afgestapt en had ik hem los gelaten. Als ie dan gaat, dan gaat ie ook maar mooi alleen. En voor de rest is het een pony die alles eng vind maar die er gewoon langs moet en ook gewoon gaat als ik dat wil. Maar verwacht niet dat hij blijft staan als er een vliegtuig zo laag overkomt.