Paard in modderweiland niet meer toegestaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:37

Vientje schreef:
Hoe willen ze dit in vredesnaam gaan naleven :+ Lekker vaag omschreven en niet-controleerbaar zo. Het initiatief is prima, maar de uitvoering mag nog wel even goed over nagedacht worden.

precies, ze kunnen hier helemaal niks mee, zolang "slecht beweidbaar" en "van korte duur" niet nader omschreven wordt

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:40

Ik weet dat ze bij jou ook droog kunnen staan en als je dat kunt aantonen denk ik dat het oké is.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:42

Ik denk dat het inderdaad als 'kapstokregel' bedoeld is, dat als de algemene conditie gewoon slecht is ze het hier aan kunnen 'ophangen', maar ben ook bang voor verkeerde interpretatie. Ik zie ze nog altijd liever met wat blub (na een flinke stortbui wordt elk weiland even wat drassiger) dan 24 uur per dag in de stal.

Die van mij heeft t ideaal kan 's winters zelf kiezen of ie in de schuilstal, op t harde of op t zand (tja dat is dan regelmatig blub) gaat staan.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:42

Ach dat deze regel er is betekent echt niet dat er nu massaal paarden uit drassige weilanden gehaald worden. Ze hebben nu gewoon een extra poot om op te staan lijkt me als ze paarden aantreffen die leven in erbarmelijke conditie. :) ik vind het een prima zaak, natuurlijk hebben de meeste weilanden slechte plekken, maar paarden die de hele dag door in de drek staan vind ik redelijk triest. :)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:44

Nu nog soepeler worden met het plaatsen van schuilstallen :j

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:44

Geld dit ook voor paddocks die in de winter na 2 regenbuien omgetoverd zijn in een grote modder bende..

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:45

jorretje schreef:
Ik denk dat het inderdaad als 'kapstokregel' bedoeld is, dat als de algemene conditie gewoon slecht is ze het hier aan kunnen 'ophangen', maar ben ook bang voor verkeerde interpretatie. Ik zie ze nog altijd liever met wat blub (na een flinke stortbui wordt elk weiland even wat drassiger) dan 24 uur per dag in de stal.

Die van mij heeft t ideaal kan 's winters zelf kiezen of ie in de schuilstal, op t harde of op t zand (tja dat is dan regelmatig blub) gaat staan.

Haha jij zei het ook al, kapstokregel idd :) denk niet dat het verkeerd geïnterpreteerd gaat worden hoor, er wordt niet zp snel ingegrepen over het algemeen. Dus als de paarden er voorderest prima bij staan en het net hard geregend heeft zullen ze echt niet aan je deur staan hoor :D

en idd majabeestje, dat zou ook wel zo fijn zijn!

hedwig111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:46

Ach , een kaak en tong stuk trekken met een bit, dat kan nog wel door de beugel, zeker als je een paardenVIP bent maar oei, oei als het dier in de modder staat. Dierenwelzijnactivisten stel andere prioriteiten a.u.b.......

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:47

Slechte wet. Al de dieren gewoon een goed stuk hebben om droog te staan moet het kunnen. Nu zullen nóg meer paarden (gedwongen) binnen moeten staan. En inderdaad, waar gaat men de grens trekken?

Een slechte (naar mijn mening) en onduidelijk wet.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:49

@horsesandme, misschien worteldoek tussen grond en zand plaatsen? Voldoende zand? Mest weghalen?
Wij hebben dit allemaal en bij ons ligt hij er al 6 jaar goed bij.

Ow ja, en geen hooi voeren in de paddock. Als niet anders kan in een goede slowfeeder zodat morsen word beperkt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:50

Iedereen kan een droog plekje maken op weide of paddock.Het is echt niet onmogelijk.
Ik vind het een goede regel! soms zie je paarden in een weiland staan waar niet 1 droog stukje te vinden is,en dát gaan ze nu aanpakken.

Geryon

Re: Paard in modderweiland niet meer toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:51

Maar is een droog plekje wel genoeg? Uit de OP kan ik dat niet opmaken..

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:52

Geryon schreef:

Lees mijn post dan. Deze regel is er gekomen omdat voorheen een drassige wei ook verboden was. Als ze dan de eigenaren erop aanspraken regelden ze een minuscuul stukje droge wei wat binnen een paar dagen toch weer drassig was. Wat veranderd is, is dus dat er nu een permanent stuk goede wei nodig is. Dit is inderdaad een 'kapstokregel'.
Laatst bijgewerkt door Tillie20 op 05-07-14 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:52

Geryon schreef:

Ja dat denk ik wel,men weet heus wel dat geen enkel weiland op de gehele oppervlakte droog is na weken lange regen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:55

Mooi is dat.. Dan kan ik mijn paarden swinters niet meer buiten laten staan.. Want dan staan ze oo een zandpaddock, die na flinke regen ook behoorlijk modderig kan zijn.. (er ligt een droog stuk on, maar de modder wordt verkozen boven droge voeten)

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:56

annelot schreef:
@horsesandme, misschien worteldoek tussen grond en zand plaatsen? Voldoende zand? Mest weghalen?
Wij hebben dit allemaal en bij ons ligt hij er al 6 jaar goed bij.

Ow ja, en geen hooi voeren in de paddock. Als niet anders kan in een goede slowfeeder zodat morsen word beperkt.

Ja de paddock moet een goeie drainage in. Maar het is niet mijn stal.
Maar misschien als de staleigenaar dit leest dat ie dan wel wat gaat doen aan de paddock :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:59

Dit is zo typisch he! Als een stel paarden verwaarloosd in de blub staat en de politie kan er niks aan doen, dan gilt iedereen dat de wet strenger moet worden om zoiets aan te kunnen pakken.
Nu is dat eindelijk gedaan en loopt iedereen te piepen dat het niet haalbaar is, te vaag of gewoon overdreven.

Ook al is het vaag en is het nog maar de vraag hoe de handhaving hiervan in de praktijk gaat werken, ik ben er heel blij mee! Toch weer even een extra regel om mensen die verkeerd bezig zijn te kunnen pakken. Iedereen die hier nu opmerkt dat ze hun paard dan moeten ophokken: staan jullie paarden in een ongeschikt weiland dan? Zo nee, dan hoef je niks te vrezen. Ik weet zeker dat ik zelf niks te vrezen heb. Ik heb een stukje wat met 1 bui al blub is maar daarom heb ik geinvesteerd in een gedraineerde paddock. Op pensionstallen zal het lastiger worden, maar als we deze wet nou combineren met verplichte vrije uitloop elke dag, dan worden pensionstaleigenaren wel gedwongen om voldoende fatsoenlijke paddocks aan te leggen. Zie de mogelijkheden ipv de moeilijkheden!
Er zit hier bijv iemand in de omgeving die vaste klant is bij de rendac. Elk jaar nieuwe paarden kopen en elk jaar zie je die arme dieren vermageren totdat ze verdwenen zijn. Al zooooo vaak politie bij geweest maar die hebben geen poot om op te staan, behalve eisen dat ze voer en water krijgen (wat hij dan braaf doet tot de controles weer minder worden...) en hij moet elke keer de omheining repareren. Deze dieren vreten de hele grasmat weg, incl wortels, dus staan elke winter in de blub. Voor zulke personen is er nu dus een extra wet om op terug te vallen!

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:59

+:)+

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:00

pien_2010 schreef:
Succes wens ik diereneigenaren in NL waar het bekend is dat we in het kleine land vaak met kleine oppervlaktes wei, paddocks etc. moeten doen. Vind het een goede maatregel, zolang niet doorgeschoten wordt, maar het zal ook een moeilijke worden want daar waar de hectaren wei niet voor het oprapen liggen komen modderpoelen in de plaats.

En dus is het dierenleed acceptabel?
Ik wil graag 3 Deense Doggen maar woon op een klein flatje en werk de hele dag!
Die puppies zijn zo lief en hebben nog ruimte genoeg en als ze zindelijk zijn, kunnen ze hun behoefte op het balkon doen! ;)

M.a.w; de paardeneigenaren uit jouw voorbeeld moeten niet aan paarden beginnen! Zoek maar een boer met weiland ofzo!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:02

nine1987 schreef:
Mooi is dat.. Dan kan ik mijn paarden swinters niet meer buiten laten staan.. Want dan staan ze oo een zandpaddock, die na flinke regen ook behoorlijk modderig kan zijn.. (er ligt een droog stuk on, maar de modder wordt verkozen boven droge voeten)

Hoe vaak heb je zo vaak en lang regen dat de paddock helemaal nat blijft. En als ze s'nachts op stal gaan is er ook niks loos.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:03

hedwig111 schreef:
Ach , een kaak en tong stuk trekken met een bit, dat kan nog wel door de beugel, zeker als je een paardenVIP bent maar oei, oei als het dier in de modder staat. Dierenwelzijnactivisten stel andere prioriteiten a.u.b.......

Weer een stokpaardje gevonden ?. Wat heeft dit met de OP te maken?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:07

Ik heb ze snachts niet op stal.. Dit om twee redenen.. Als ze buiten kunnen lopen= meer bewegingsruimte=komt meer tegemoet aan behoeften van het paard.. En eentje schuurt zich wild in de stal..

En hoevaak de paddock nat blijft? Afgelopen winter met al die regen gebeurde dat redelijk vaak....

Dus ik zoe niet in waarom ik mijn paarden niet buiten zou kunnen zetten.. Mooie agemt die mij komt vertellen dat ik ze dan maar moet ophokken..

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:09

Majabeestje schreef:
Nu nog soepeler worden met het plaatsen van schuilstallen :j

:j
Dat zou een mooie aanvulling zijn op deze regel!
Zelf denk ik dat een schuilstal tegen zon,regen en wind op vaste ondergrond in een weiland veel zal verbeteren aan het ongewenste 'modderweiland'.
Mja, dat zal wel nooit gebeuren, denk ik zo... >;)

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:10

xSlvna schreef:
Het gaat erom dat de dieren (een deel van de dag) een goede plek hebben om te liggen en staan. Een droge stevige plek dus.

Heb jij je paard 24/7 op pure blub, ben je dus fout bezig. Staat die een dagdeel in de pure blub, mag het wel (8/10 uurtjes niet liggen is zo een probleem niet). Staat die op veel blub met een deel droog en ligbaar mag het dus ook.

Kwestie van logisch nadenken toch? Als er genoeg plek is om lekker te staan, scharrelen en liggen maakt niemand een probleem.

Precies dit :j
Je haalt mij de woorden uit de mond :=

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:11

Sommige mensen kunnen echt niet nadenken, of wel? *mist de facepalm-emoticon*

"Nu kan mijn paard 'swinters niet naar buiten", lekker vermoeiend zulke mensen :O

Nine, hebben ze dan geen een plek waar ze lekker kunnen liggen? Dan kun je ze nog beter een paar uurtjes ophokken.
Mijn merrie komt zodra de blub toeslaat in de kudde (hihi, veel hectare weiland en veel blub, zeker rondom de stal en het eten) op zijn eigen weiland te staan waar het gras van de zomer nog staat, geen blub, veel eten, véél grond (dus kán gewoon niet in de blub gelopen worden) en een schuilstal.

Ik zou haar nooit ergens zetten waar ze niet droog kan liggen. :n