Politiepaarden in Houston bitloos en blootsvoets gereden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lienboon

Re: Politiepaarden in Houston bitloos en blootsvoets gereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:01

Fantastisch te lezen!! Hopen dat ooit op meer plekken paarden zo gehouden kunnen worden. Ik zal nooit gaan snappen waarom mensen hun paarden opsluiten :n

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:46

persoonlijk zou ik dit graag willen op deze manier, maar helaas zijn veel eigenaren afhankelijk van een pensionstal. Veel stallen (ook door gebrek aan genoeg land) houden de paarden liever binnen in de winter, jammer want buiten spelen (met evt een schuilstal) is toch wel heel mooi voor de door ons allen geliefde paarden.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 20:08

Pinda_Dipje schreef:
Tessa_93: Noem eens een voorbeeld?

Ik ondervind namelijk geen enkel probleem zonder ijzers. Veel meer grip, minder hoef/pees/beenproblemen, meer balans in de beweging.

Voor overmatige slijtage, ze lopen gemiddeld 7 uur op harde ondergrond.

Bij o.a ME inzet worden ze op scherp gezet op stal (proppen indraaien) om uitglijden te voorkomen. (Ja zonder ijzers kunnen ze uitglijden, heb ik zelf ondervonden)
Ze maken soms rare bewegingen dus dat is echt wel nodig.

Er werden hoefschoenen aanbevolen door iemand. Hoe wil je die omdoen op straat als er allemaal hooligans om je heen staan die je lopen te bekogelen? Ook niet echt veilig als er bierflesjes naar je worden gegooid en er komt glas tussen de hoefschoen te zitten.
Ook proberen mensen aan van alles te trekken als ze kwaad willen, stel ze trekken die hoefschoen half los wat dan? Dan doet het meer slecht dan goed..

Nee, dan liever ijzers met eventueel zooltjes.

Niet in elk land worden de paarden voor hetzelfde doel ingezet trouwens

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 21:13

Omg wat is dit een objectief nieuwsbericht. Not :')

Wat willen ze nou suggereren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 21:28

Btw, vergeet niet dat asfalt juist onnatuurlijke slijgtage geeft aan de hoeve waardoor de hoeven verkeerd afslijten.
Dan maar liever ijzers.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 23:23

Tessa_93 dan moeten er helemaal geen paarden ingezet worden als de reden is dat ze zich aan glas kunnen snijden dat tussen de hoefschoek zou komen. Wat niet mogenlijk is bij een goed passende hoefschoen. Paard kan overal iets krijgen loopt immers niet rond met een harnas.

Als een paard goed bekapt wordt zorgt de straal voor grip. Eeen paard dat ook gewend is om buiten rond te rennen, weet heel goed waar hij zn benen moet zetten wat uitglijden vrijwel onmogelijk maakt.

Wat je overmatige slijtage betreft een paard hoort van nature alleen op harde ondergrond te lopen. Dus die 7 uur op asfalt stelt weinig voor. Met de juiste bekapping is dat geen enkel probleem.

Fjorj: deels met je eens, ik men blootvoets met mijn pony dus veel over asfalt, hij slijt dan heel vlak af en de steunsels slijten ook niet bij omdat de weg te vlak is. Op een natuurlijke ondergrond Zouden ze over allerlei rotsige ondergronden moeten waardoor ze niet vlak afslijten en de steunsels ook bijslijten. Daarom moeten wij mensen een beetje helpen en de steunsels gelijk maken aan de zool en de hoefwand afronden.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 14:22

Tessa_93 schreef:
Pinda_Dipje schreef:
Tessa_93: Noem eens een voorbeeld?

Ik ondervind namelijk geen enkel probleem zonder ijzers. Veel meer grip, minder hoef/pees/beenproblemen, meer balans in de beweging.

Voor overmatige slijtage, ze lopen gemiddeld 7 uur op harde ondergrond.

Bij o.a ME inzet worden ze op scherp gezet op stal (proppen indraaien) om uitglijden te voorkomen. (Ja zonder ijzers kunnen ze uitglijden, heb ik zelf ondervonden)
Ze maken soms rare bewegingen dus dat is echt wel nodig.

Er werden hoefschoenen aanbevolen door iemand. Hoe wil je die omdoen op straat als er allemaal hooligans om je heen staan die je lopen te bekogelen? Ook niet echt veilig als er bierflesjes naar je worden gegooid en er komt glas tussen de hoefschoen te zitten.
Ook proberen mensen aan van alles te trekken als ze kwaad willen, stel ze trekken die hoefschoen half los wat dan? Dan doet het meer slecht dan goed..

Nee, dan liever ijzers met eventueel zooltjes.

Niet in elk land worden de paarden voor hetzelfde doel ingezet trouwens

Hoeven wennen aan het veelvuldig lopen op harde ondergrond. Een goed bekapt paard gebruikt zijn straal optimaal waardoor het nagenoeg onmogelijk is om uit te glijden, juist een ijzer zorgt voor minder stabiliteit en een onzeker gevoel. De meeste paardeneigenaren blijven echter angstvallig vasthouden aan de gewoonte van het gebruik, wat overigens volkomen menselijk is.
Paardenhoeven zijn heus bestand tegen scherpe kiezels of glasscherven. Zeker een hoef die uitgehard is door het blootvoets lopen (Lees: De hoeven van mijn paarden laten zich niet meer zo gemakkelijk bijknippen hoor door de smid, zo'n tang komt er écht niet doorheen. Vijlen is de enige optie).

Eind 2007 heb ik afstand genomen van het gebruik van ijzers. Van probleempaard tot sportmerrie; Bij alle dieren bleken ijzers overbodig. Zelfs mijn 21 jarige ruin die ik zijn leven lang rondom op ijzers heb gehouden staat sinds 2,5 jaar blootvoets en kan probleemloos 12 uur per dag over asfalt lopen zonder dat zijn hoeven slijten (staat in een verhard paddock).
Het is heel simpel; De hoefgroei past zich aan de omstandigheden aan. Als je dit verdeeld over een aantal maanden opbouwt kan ieder paard (ook een politiepaard in NL) probleemloos zonder ijzers worden gereden over verharde wegen.

En juist het feit dat een volledig politiekorps nu op deze wijze paarden houd, vind ik prachtig! Zeker gezien de inspanning die de dieren dagelijks leveren.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 18:05

Voorkomen is beter dan genezen. :) ik ben voor ijzers :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 18:06

Weet je wel hoeveel schade hoefijzers geven? Misschien moet je je daar eerst in verdiepen. Je hebt volgens mij ook het artikel maar half gelezen, voorheen hadden ze veel problemen en na het verwijderen van de hoefijzers hebben ze deze niet meer gehad. Dat is voorkomen...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 19:23

Maartje1990 schreef:
Weet je wel hoeveel schade hoefijzers geven? Misschien moet je je daar eerst in verdiepen. Je hebt volgens mij ook het artikel maar half gelezen, voorheen hadden ze veel problemen en na het verwijderen van de hoefijzers hebben ze deze niet meer gehad. Dat is voorkomen...

Maar dat is zo suggestief.. Ken ook zat paarden die zonder ijzers problemen kregen. Oke zat is overdreven.
Iedereen moet lekker doen wat die zelf wilt. En als iemand zich niet wilt verdiepen en lekker blije knollen heeft met ijzertjes dan is het gewoon zo. Zonder ijzers is niet beter dan met, evenals omgekeerd.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 19:26

Tessa_93 schreef:

En dat is juist wat ze nu doen: zonder hoefijzers. Met hoefijzers geeft meer problemen dan zonder hoefijzers. Dus je spreekt jezelf tegen de bovenstaande zin ;)

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 19:59

Ingrid_92 schreef:
Tessa_93 schreef:

En dat is juist wat ze nu doen: zonder hoefijzers. Met hoefijzers geeft meer problemen dan zonder hoefijzers. Dus je spreekt jezelf tegen de bovenstaande zin ;)

Ik ken genoeg paarden die zonder ijzers het politiewerk niet kunnen uitvoeren. waarom zou je er dan geen ijzers onder slaan??
De paarden die ik ken hebben totaal geen hoefproblemen etc

Niet elk paard is hetzelfde :)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 20:12

Tessa_93 schreef:
Ik ken genoeg paarden die zonder ijzers het politiewerk niet kunnen uitvoeren. waarom zou je er dan geen ijzers onder slaan??
De paarden die ik ken hebben totaal geen hoefproblemen etc

Niet elk paard is hetzelfde :)

Maar dan heb je het niet meer over voorkomen, want dan weet je al dat ze problemen hèbben als ze zonder ijzers lopen lijkt mij.
Het gaat in dit stukje over politiepaarden die meer problemen hadden met ijzers, dan nu zonder ijzers. Dus om te voorkomen dat ze weer problemen krijgen, houden ze de paarden nu van de ijzers af.
En i.m.o. geen onverstandig besluit. Want waarom zou je er ijzers onder slaan als ze prima zonder kunnen? Dat verdient namelijk altijd nog de voorkeur.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 12:31

Punt blijft in deze ook de desinteresse van paardeneigenaren. Het is simpelweg gemakkelijker om vast te houden aan het gebruikelijke, en men interesseert zich te weinig om zich in te lezen en te ontdekken hoe eenvoudig blootvoets / natuurlijk houden van paarden eigenlijk is. Degene bij wie ik het 'fout' heb zien gaan waren ook stuk voor stuk paardeneigenaren die zich er nauwelijks in verdiept hadden.

Als je de natuurlijke anatomie van de paardenhoef bekijkt, zul je al heel snel ontdekken dat een ijzer onmogelijk van toevoegende waarde is.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 12:38

Pinda_Dipje schreef:
Punt blijft in deze ook de desinteresse van paardeneigenaren. Het is simpelweg gemakkelijker om vast te houden aan het gebruikelijke, en men interesseert zich te weinig om zich in te lezen en te ontdekken hoe eenvoudig blootvoets / natuurlijk houden van paarden eigenlijk is. Degene bij wie ik het 'fout' heb zien gaan waren ook stuk voor stuk paardeneigenaren die zich er nauwelijks in verdiept hadden.

Als je de natuurlijke anatomie van de paardenhoef bekijkt, zul je al heel snel ontdekken dat een ijzer onmogelijk van toevoegende waarde is.

Ja en dus niet slecht. Hooguit niet van toegevoegde waarde. Dat je tegen hoefijzers bent maakt je niet beter dan de rest.. >;) zo doet het althans voorkomen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 14:13

Als je terugleest zul je zien dat een deel van mijn paarden ALTIJD rondom op ijzers hebben gestaan. Ik ben evenmin een aanhanger van natuurlijk bekappen. Maar het bestuderen van de anatomie van mijn paarden, en het in kaart brengen van de ontstaansgeschiedenis van hun medische problemen heeft me wel op andere gedachten gebracht.
Hoefijzers zijn slecht in die zin dat de doorbloeding, schokdemping en groei word belemmerd. Ze bieden mijn inziens geen enkel voordeel meer nu ik weet dat het ook anders kan. Ik zal altijd open staan voor zinnige argumenten die voorstanders bepleiten.

Mijn mooiste voorbeeld heb ik zelf op stal staan, het desbetreffende dier heeft met zijn verhaal ook behoorlijke naamsbekendheid verworven hier op bokt en binnen de medische wereld. Het dier werd afgekeurd door 4 hoog aangeschreven dierenklinieken en uitbetaald door de verzekering; Compleet aan gort, artrose, terugkerende peesblessures, stijf van de pijnstillers. Alle professionals hielden zich vast aan het boekje; Rust en orthopedisch beslag hadden niet gewerkt, dan is er geen redmiddel meer behalve de dood. Er was geen enkele kans op een paardwaardig (pijnvrij) bestaan.
Ik besloot hem over te nemen en heb hem ontdaan van alles wat onnatuurlijk was. De moeite waarmee het vinden van welwillende professionals gepaard ging, getuigd al wel hoe de hippische wereld gewend is vast te houden aan het bekende. Uiteindelijk vond ik een fysiotherapeut, veearts en hoefsmid bereidwillig om dit paard te helpen.
Doordat de hoefwand van het desbetreffende dier weer de ruimte kreeg om te ademen en te verbreden kon de natuurlijke schokdemper (de straal) zijn werk weer doen. Deze schokdemper absorbeerde iedere stap waardoor de 'klap' op de pijnlijke gewrichten en pezen gereduceerd werd, zodat deze meer rust kregen. Bovendien werd de doorbloeding in het volledige been herstelt zodat het natuurlijk herstelproces sneller kon verlopen.
Binnen 4 maanden werd het dier klinisch goed bevonden, en bleken de pezen geheeld. Door de mogelijkheid in vrijheid te bewegen i.p.v. opgehokt te staan werden de artrose klachten nog verder gereduceerd, met als gevolg dat hij na 6 maanden volledig pijnstiller en glucosamine-vrij gehouden kon worden. Inmiddels 3 jaar later en hij galoppeert nog steeds probleemloos rond, en al die tijd is het dier volkomen stabiel gebleven.

Tessa_93: Waarom zouden die paarden het werk niet aan kunnen zonder ijzers?

Stom idee, maar bind zelf voor de grap eens een ijzer onder je blote voet (met een stukje tape bijv.) en stamp op de grond. Als je de pijn en trilling door je eigen botten voelt gaan realiseer je vaak ook al wat een dier incasseert.