Perl-Borg: Rath met Totilas naar 85.180 procent

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 08:13

Jannepauli schreef:
Is dit een nieuwe hype, deze combinatie zo hoog scoren terwijl de nuchtere beschouwer wel kan zien dat dit niet helemaal verdiend is?

Ergens is het logisch, als mens wil je er nog steeds van uit gaan dat de FEI en zijn personeel het beste met het paard en de sport voor heeft.
En dat daar voldoende expertise aanwezig is om dit te waarborgen.

Paar jaar terug ging ik daar ook nog vanuit.

Jannepauli

Re: Perl-Borg: Rath met Totilas naar 85.180 procent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 08:16

Nah ja, laten we maar vaststellen dat het in ieder geval goed is voor het zelfvertrouwen van Rath :))

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 08:21

Jannepauli schreef:
Nah ja, laten we maar vaststellen dat het in ieder geval goed is voor het zelfvertrouwen van Rath :))

Nou alle respect wat dat betreft, je zal in zijn rijlaarzen staan :(:)

Ik had ze aan de wilgen gehangen en was gaan kantklossen ergens ver van de bewoonde wereld.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 08:23

LBLGypsyCobs schreef:
Jannepauli schreef:

Nou alle respect wat dat betreft, je zal in zijn rijlaarzen staan :(:)

Ik had ze aan de wilgen gehangen en was gaan kantklossen ergens ver van de bewoonde wereld.

_O- :D maar ben het wel met je eens. Ik hoop dat dat ongelijke er nog uit getraind wordt. :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 08:40

Ayasha schreef:
Neuh is niet nieuw, was bij de vorige ruiter met dit paard ook al zo. :D

Ben het hier niet mee eens. Jij doet er alles aan om Gal nu zwart te maken. Ik vind dit net als anderen er bij vlagen gewoon onregelmatig uit zien. En je kunt op het laatste lijntje heel duidelijk zien dat Totilas het nog wil redden voor zijn ruiter. Maar dat zijn ruiter hem met zijn stugge handen tegen houd. En nee, zo rijd Gal niet. Die rijd met rust, zoals afgelopen week ook in Rotterdam was te zien. Waar ook iemand met een slechte proef won. Waar totaal geen ontspanning in zat en dikke fouten in zaten. Zo vind ik Charlotte ook stug met haar handen. Geef mij Edward en HP dan maar, die proberen het tenminste met rust op te lossen. Daar zie je bijna niet aan dat ze hulpen geven of dat ze iets aan het corrigeren zijn.

Als wij zo zouden rijden op een wedstrijden, hadden wij echt niet dit soort punten gekregen. Nog niet eens een winstpunt.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 28-06-14 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 08:40

Hier op Bokt lopen er wat deze combinatie betreft al jaren een aantal zaken door elkaar: het 'medelijden' met Rath, en het beoordelen van het paard in de proef. Het zou goed zijn om dat nou 's los van elkaar te zien.

In de proef zitten ontegenzeggelijk haperingen, terwijl er - nogmaals - nuchter beschouwd geen dingen getoond worden die zó goed zijn dat de minpuntjes weggepoetst worden door hele hoge scores voor dingen die wel gelukt zijn. Ik denk wel dat er progressie in zit, sinds hij bij Jansen traint lukken dingen toch beter dan voorheen en lijkt Rath op weg te zijn de knoppen te vinden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 08:43

Jannepauli schreef:
Hier op Bokt lopen er wat deze combinatie betreft al jaren een aantal zaken door elkaar: het 'medelijden' met Rath, en het beoordelen van het paard in de proef. Het zou goed zijn om dat nou 's los van elkaar te zien.

In de proef zitten ontegenzeggelijk haperingen, terwijl er - nogmaals - nuchter beschouwd geen dingen getoond worden die zó goed zijn dat de minpuntjes weggepoetst worden door hele hoge scores voor dingen die wel gelukt zijn. Ik denk wel dat er progressie in zit, sinds hij bij Jansen traint lukken dingen toch beter dan voorheen en lijkt Rath op weg te zijn de knoppen te vinden.

Inderdaad. Maar dan wordt er hier wel gezegd, dat wij het voor Edward opnemen. En dat wij die combinatie niet los zien van elkaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 08:56

Wel of niet goed, het zal maar let maar eens op de komende tijd, als er wedstrijden in Duitsland zijn met bijna alleen Duitse deelnemers terwijl er een groot evenement aan zit te komen dan zijn de scores vaak zeer hoog, psychologische oorlogsvoering noemt men dat.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 08:57

Eén ding is voor mij nog steeds duidelijk...Rath kan gewoon niet aan de/het rijkunst(gevoel) van Edward tippen...Heb het idee dat Rath met zijn hoofd rijdt en Gal met zijn gevoel en daar hou ik meer van! Al heeft Edward er natuurlijk genoeg verstand bij/van!

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 08:59

Er zijn maar héél weinig ruiters als Edward die inderdaad dat laatste gevoel hebben wat anderen missen. Maar dan nog is het knap van Rath om deze score te rijden met een kreupel paard :+

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 09:07

Er zit zeker alweer verbetering in de proef. Meer ontspanning. Wel blijf ik vallen over de stugge manier van rijden. Zie enorm veel onregelmatigheid in de proef. Met zo'n proef kun je nooit zo'n score neer zetten. Bijna overal moet die al een punt of 2 aftrek krijgen voor taktfouten. Ben zeer benieuwd hoe hij het gaat doen in een beter deelnemersveld en niet in thuisland.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 09:07

Als je kijkt naar de combinatie op zich ( dus ruiter+paard ) dan blijft voor mij Gal/Totilas nog altijd de fijnere combinatie. En dan bedoel ik niet dressuur-technisch gezien, maar qua 'uitstraling'.
Dat unieke beetje extra dat vriend en vijand opgevallen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 09:28

Ik denk dat veel mensen hier niet los kunnen laten dat gal en totilas verleden tijd is.. Keer op keer vergelijken heeft ook helemaal geen zin. Totilas is nu bij rath en ik ben heel benieuwd naar de wereldruiterspelen! Ik denk dat dit maar zo een podiumplaats kan worden samen met Charlotte en helen.. Ik denk niet dat Nederland individueel goed genoeg is op dit moment voor een medaille.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 09:34

Al kwamen ze uit voor Mars en zat E.T. er op, dat vind ik niet zo belangrijk.

Wat me wel interesseert is hoe deze score tot stand is gekomen, hoe de beoordeling per onderdeel is.
Ik kan de vraag om een transparantere jurering heel goed begrijpen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 09:36

Ayasha schreef:
Neuh is niet nieuw, was bij de vorige ruiter met dit paard ook al zo. :D

Ja, hoe graag ik ook anders zou willen, ik ben het Met je eens.

Gal had een unieke band met dit paard waardoor vele niet zagen dat de scores die ze haalden gewoon onterecht waren.
Veel expressie van voren, veel show... maar heel weinig achterhand...

Rath heeft die band niet met dit paard en daarnaast zijn heel veel mensen nog steeds boos dat het dier verkocht is... maar... zoveel slechten als Gal doet Rath het niet hoor.
Gal heeft inderdaad net de beetje gevoel extra... maar ook bij hem liep dat paard niet zoals het hoor.
En het is trouwens niet het enige paard waarbij dit gebeurt die Gal rijd...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 09:36

Maar waarom nu vallen over een onzuivere takt? Ongeacht voor wie ik supporter en wat ik van de score vind, dat is nu een aspect dat Totilas altijd wel gehad heeft. Die heeft nooit zuiver met de voorbenen gelopen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 09:37

Gini schreef:
Maar waarom nu vallen over een onzuivere takt? Ongeacht voor wie ik supporter en wat ik van de score vind, dat is nu een aspect dat Totilas altijd wel gehad heeft. Die heeft nooit zuiver met de voorbenen gelopen.

En ook biet met de achterbenen.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 09:41

Ik denk zeker, zoals in Wiesbaden, dat hij in het deelnemersveld positief opvalt. In Wiesbaden reden de meeste net 70%, jury is daardoor geneigd om hogere cijfers te geven. Daarnaast denk ik dat juryleden ook niet geheel objectief naar de combi kunnen kijken door het imago van Totilas. Kunnen mensen zeggen dat het onzin is, maar iedereen heeft in zijn onderbewustzijn een mening klaar over een combi en kijkt daardoor er weer heel anders tegenaan.

xSlvna

Heeft dat dier altijd zo ongelijk gelopen? Nooit opgevallen, kan toch niet goed zijn, of zeg ik nu wat verkeerds?

LBLGypsyCobs

Gini schreef:

Ik ben het met je eens dat het gezien de loopbaan van Totilas mosterd na de maaltijd is om daar nu aandacht voor te vragen.

Maar misschien is er ooit dispensatie voor aangevraagd en gekregen?
Of niemand bij de FEI heeft het hardop durven zeggen.

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 09:46

Netjes! Maar begrijp mij niet verkeerd... In Duitsland gaan de scores laatst wel erg hoog, eigenlijk onrealistisch.. Sprehe had laatst ook al 90% in de kür terwijl ze dat nooit had gereden, Bella Rosa (heel goed paard trouwens) gisteren ook opeens 4% hoger dan normaal... Zouden ze in NL ook moetn doen!! :j

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 10:09

Yvank_ schreef:
Totilas is nu bij rath en ik ben heel benieuwd naar de wereldruiterspelen!.

Dan gaan de Glock's pas haperen. :j

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 10:14

LBLGypsyCobs schreef:
Al kwamen ze uit voor Mars en zat E.T. er op, dat vind ik niet zo belangrijk.

Wat me wel interesseert is hoe deze score tot stand is gekomen, hoe de beoordeling per onderdeel is.
Ik kan de vraag om een transparantere jurering heel goed begrijpen.

Nou als het je zo interesseert zou je om te beginnen de link uit de openingspost kunnen volgen en dan op het vergrootglas achter de naam Rath klikken. Zie je precies de cijfers per onderdeel. Kun je ook zien dat zijn uitgestrekte draf niet erg goed beloond wordt (7's en een enkele 6,5) en zijn piaffe veel punten scoort. Aangezien tegenwoordig elke piaffe dubbel meetelt ( dit was niet zo toe Gal Totilas nog reed) is het logisch dat je hoger uitkomt. Als je de oude proeven van Gal volgens het nieuwe systeem zou punten komt hij ook iets hoger uit.
Mensen vinden de scores van nu te hoog, dat vind ik niet. Er wordt gewoon tegenwoordig gebruik gemaakt van alle cijfers van 1 tm 10. Waarom zou je eigenlijk niet de punten van 1 tm 10 mogen benutten bij dressuur.? Vroeger zag je vaak in de basissport dat uitsluitend de 5, 6 en 7 werden gebruikt. Dat vind ik pas echt onzinnig.
Heb de proef nog niet bekeken maar ik weet wel uit ervaring dat ik het vaker eens ben met O-jurylid Wüst dan met sommige Bokkers. :D

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 10:18

Wanneer begint men nou gewoon toe te geven dat het langzamerhand gewoon een goeie combinatie wordt? Ja, we waren allemaal wel fan van de combinatie met Edward, maar die is er niet meer. Ja, Rath heeft een enorm slechte start gehad, maar ondanks alle commentaar is hij toch door blijven gaan. Doorzettingsvermogen. Okee, het beest mag dan wel 16 miljoen gekost hebben en zal hij wel 'moeten', maar steeds dat gezeur, worden jullie daar nou niet zelf heel moe van? :')

Ik vond het een fijn ogende proef!

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 10:18

Anoli schreef:
Wat moet dat goed voelen voor rath zeg. Al dat gezeur en gezeik over zich heen gekregen en nu gewoon weer lekker kunnen rijden.

ik denk dat hij bij Sjef flink aan de bak heeft gemoeten.
Respect daarvoor, alleen met commiment, doorzettingsvermogen en talent wordt het hoogst haalbaar.
(geld was niet het probleem alleen een last).