Opinie: Endurancepaard als wegwerpproduct

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:05

farahdiba46 schreef:
Degenen die zo met hun paarden omgaan, diskwalificeren en uitsluiten bij aanmelden bij een volgende wedstrijd. Het is allemaal niet zo moeilijk. Gewoon weren die hap.

dus wel want er gaat behoorlijk wat geld in om... En degene die zo met hun dieren omgaan sponseren behoorlijk wat wedstrijden en er zal ongetwijfeld ook best eens een papiertje in een,pasoort van een,paard zitten..

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:38

kim345 schreef:
farahdiba46 schreef:
Degenen die zo met hun paarden omgaan, diskwalificeren en uitsluiten bij aanmelden bij een volgende wedstrijd. Het is allemaal niet zo moeilijk. Gewoon weren die hap.

dus wel want er gaat behoorlijk wat geld in om... En degene die zo met hun dieren omgaan sponseren behoorlijk wat wedstrijden en er zal ongetwijfeld ook best eens een papiertje in een,pasoort van een,paard zitten..

Ah, dus met een briefje in het paspoort kun je ongestraft je paard de dood inrijden? Walgelijk. Zoek lekker andere sponoren zou ik zeggen. Ik werk op een bedrijf met behoorlijk wat klanten uit saoediearabie en weet hoe vreselijk, niet te bevatten zoveel geld deze gasten hebben, maar dat dat zelfs in een "ontwikkeld EU" tot zulke praktijken kan leiden, daar val ik echt vanvan mijn stoel.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:51

Citaat:
Dat is bij endurance ook niet het geval. Praktisch iedere wedstrijd op basis niveau (en dan praten we over klasse I II III) waarbij het warm is, worden paarden onwel. Puur door de stommiteiten van de eigenaar/ruiter.

Mwah.... iets genuanceerder graag. "Worden paarden onwel". Dat is schromelijk overdreven. En een paard aan het infuus is nog heel wat anders dan een paard wat overlijdt. De 5 wedstrijden die ik bij dit jaar in klasse I heb gereden (wat wat mij betreft echt nog geen endurance is hoor, dat is niet te vergelijken met waar het hier feitelijk om gaat) is er geen een aan het infuus beland of onwel geworden, in klasse II (bij de wedstrijden die ik heb meegemaakt) een paard. En dat was binnen een uurtje weer opgelost. Een infuus lijkt overigens erg maar is zeer diervriendelijk ze knappen dan vlotter op dan een paar uur laten bijkomen in een paddock. Niet dat ik dat propageer, integendeel maar wat je zegt is absoluut onjuist, gezien de cijfers/aantallen starts en veterinaire problemen in de basiswedstrijdsport klasse I/III.

Niet dat het niet erg is, maar ik durf te wedden dat als bij andere disciplines de hartslagen zodanig gecontroleerd zouden worden als bij endurance er verhoudingsgewijs meer dieren aan het infuus of op advis van DA niet vervoerd zouden worden dan nu het geval is.

In mijn ogen gaat het hier om de internationale endurancesport vanaf 90 km en eigenlijk vanaf 120 km. En ik snap absoluut niet hoe het komt dat vets en officials een brandbrief schrijven en tegelijkertijd combinaties niet diskwalificeren :? Als de vets en de controles goed zijn, en als een paard wat eruit gaat bijv een startverbod krijgt van een half jaar of zoiets, dan scheelt dat al heel wat.

Zannekin

Re: Opinie: Endurancepaard als wegwerpproduct

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:09

Ook europese teams gaan aan het infuus hoor, met grote regelmaat. Ik denk niet dat geld met dierenwelzijn te maken heeft. Tov het oostblok hebben wij ook massa's geld, maar dat wil niet zeggen dat de dieren daar beter behandeld worden.
Tegenwoordig kan iedereen de opinie aansturen. Ik heb gezocht naar de eigenaar van paardvisie, kan de naam alleszins niet linken.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:00

Zannekin schreef:
Ook europese teams gaan aan het infuus hoor, met grote regelmaat. Ik denk niet dat geld met dierenwelzijn te maken heeft. Tov het oostblok hebben wij ook massa's geld, maar dat wil niet zeggen dat de dieren daar beter behandeld worden.
Tegenwoordig kan iedereen de opinie aansturen. Ik heb gezocht naar de eigenaar van paardvisie, kan de naam alleszins niet linken.

Maar dat gaat toch sowieso alveel te ver? Een dier wat aan het infuus moet vanwege"de sport"Als men zo gecharmeerd is van duursport, gaat men ZELF maar lekker een marathon lopen, net zo lang tot je kotsend van vermoeidheid aan het infuus moet en dan, hop weer door.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:08

farahdiba46 schreef:
Ah, dus met een briefje in het paspoort kun je ongestraft je paard de dood inrijden? Walgelijk. Zoek lekker andere sponoren zou ik zeggen. Ik werk op een bedrijf met behoorlijk wat klanten uit saoediearabie en weet hoe vreselijk, niet te bevatten zoveel geld deze gasten hebben, maar dat dat zelfs in een "ontwikkeld EU" tot zulke praktijken kan leiden, daar val ik echt vanvan mijn stoel.

De saudies zijn nog maar peanuts qua geld ;-)
Maar de mensen uit het midden oosten, komen met hun geld hierheen.
Sponsoren wedstrijden op een dusdanige manier dat anderen het niet kunnen.

Voor een reguliere wedstrijd is het bijna niet mogelijk om sponsoren te vinden.
Ik ben een mede organisator, maar als ik al 1% van het sponsor geld zou krijgen, dan was ik meer dan tevreden.

Veel vets en juryleden staan direct of indirect op de payroll bij deze mensen.

Als deze zelfde groep mensen dan ook nog eens een enorm dikke vinger in de FEI pap hebben... tja dan is de enige optie om veranderingen te krijgen de publieke opinie te bewerken.

Maar per 1 augustus worden de nieuwe regelementen van kracht, dus ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken op de WEG.

Ik zit er bovenop ;-)

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:15

SA IS midden oosten :Y)

Maar goed dat je er bovenop zit! Alleen jammer dat het nodig is.....

R_Alexanderr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:29

Ik woon in Dubai en het is hier idd erg groot. Mijn stal ligt naar "Endurance City" en na een wedstrijd zie je vaker dan niet meerdere paarden onder een zeil. Afschuwelijk om te zien maar er is absoluut niks wat we d'r aan kunnen doen. Het punt is ook dat zodra er een probleem is met een endurance paard hier en het zal niet meer kunnen winnen, willen ze het ook niet meer. Het prijzengeld voor die wedstrijden valt af en toe rond de 100,000EUR en een mooie auto (meestal twv 150,000EUR+). Geld is voor de locale Emirati's inderdaad meestal geen probleem. Of het paard nu 10,000 of 50,000EUR kost, maakt hun niet uit en ze kopen liever een nieuw paard dan dat ze wachten tot hun eerste paard beter is.

Het probleem in Europa is dat de endurance racen meestal gesponsort worden door bedrijven uit het Midden-Oosten en de koninklijke familie(s). HRH Princess Haya is de president van de FEI, alle takken van de paardensport krijgen funding van Dubai Equestrian Club en Meydan enzovoort. Als d'r regels worden geintroduceerd die endurance zullen "veranderen", ookal is het beter voor de paarden moet het sowieso nadat iemand anders de president van de FEI word sinds een van de grootste endurance ruiters HRH Sheikh Mohammed is, HRH Princess Haya's man. Daarnaast is het ook niet handig dat meeste funding voor alle takken van de sport uit het Midden-Oosten komt. Daardoor als de regels veranderen tegen wat het M-O wil, zal de funding stoppen en dus zullen meeste wedstrijden zonder geld gaan en zullen ze niet door kunnen gaan. Helaas moet de FEI erg politiek werken om te zorgen dat het geld d'r blijft en het toch veiliger te maken voor de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:44

VanHuisUit schreef:
Citaat:
Dat is bij endurance ook niet het geval. Praktisch iedere wedstrijd op basis niveau (en dan praten we over klasse I II III) waarbij het warm is, worden paarden onwel. Puur door de stommiteiten van de eigenaar/ruiter.

Mwah.... iets genuanceerder graag. "Worden paarden onwel". Dat is schromelijk overdreven. En een paard aan het infuus is nog heel wat anders dan een paard wat overlijdt. De 5 wedstrijden die ik bij dit jaar in klasse I heb gereden (wat wat mij betreft echt nog geen endurance is hoor, dat is niet te vergelijken met waar het hier feitelijk om gaat) is er geen een aan het infuus beland of onwel geworden, in klasse II (bij de wedstrijden die ik heb meegemaakt) een paard. En dat was binnen een uurtje weer opgelost. Een infuus lijkt overigens erg maar is zeer diervriendelijk ze knappen dan vlotter op dan een paar uur laten bijkomen in een paddock. Niet dat ik dat propageer, integendeel maar wat je zegt is absoluut onjuist, gezien de cijfers/aantallen starts en veterinaire problemen in de basiswedstrijdsport klasse I/III.

Niet dat het niet erg is, maar ik durf te wedden dat als bij andere disciplines de hartslagen zodanig gecontroleerd zouden worden als bij endurance er verhoudingsgewijs meer dieren aan het infuus of op advis van DA niet vervoerd zouden worden dan nu het geval is.

In mijn ogen gaat het hier om de internationale endurancesport vanaf 90 km en eigenlijk vanaf 120 km. En ik snap absoluut niet hoe het komt dat vets en officials een brandbrief schrijven en tegelijkertijd combinaties niet diskwalificeren :? Als de vets en de controles goed zijn, en als een paard wat eruit gaat bijv een startverbod krijgt van een half jaar of zoiets, dan scheelt dat al heel wat.

Ik schrijf ook waneer het warm (25+), gelukkig gebeurt het niet iedere wedstrijd. Daarbij vind ik een infuus geen diervriendelijk "oplossing". Minder hard rijden en meer rust geven dat is een vriendelijk oplossing. Een infuus is slechts symptoom bestrijding ten goede van een egoistische ruiter.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:48

Wat een enorme afknapper op de Endurance, ik had al mijn zware bedenkingen gekregen toen ik me er enigzins in ging verdiepen, o.a. ook het vorige topic van het te magere paard, maar zo je nu leest is het niet een kwestie van een incident, maar is er structureel iets binnen de organisatie/sponsoren connectie mis.
Walgelijk.
Maar... waar tijd en geld samengaan, hebben in elke tak van paardensport de paarden er zwaar onder te lijden, al proberen de voorstanders ervan, het nog zo mooi te verkopen.
De sportiviteit is ver te zoeken bij dit soort activiteiten en wedstrijden, waar het ego hoogtij viert en het paard niets is dan een middel, en de eer en de glorie een doel.
Dit is trouwens niet anders bij springen, dressuur, ren-of drafsport.
Die mentaliteit....nee, niks voor mij.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 26-06-14 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:53

In mijn ogen zouden de Vets totaal los moeten staan van alles zodat ze ten alle tijden eerlijk kunnen zijn en als het nodig is paarden moeten kunnen afkeuren.
Daar ligt denk ik het probleem. Ze zijn te afhankelijk geworden van de "mensen met geld".

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:26

Anoniem schreef:

Ik schrijf ook waneer het warm (25+), gelukkig gebeurt het niet iedere wedstrijd. Daarbij vind ik een infuus geen diervriendelijk "oplossing". Minder hard rijden en meer rust geven dat is een vriendelijk oplossing. Een infuus is slechts symptoom bestrijding ten goede van een egoistische ruiter.

tjsongejonhe wat ontzettend kort door de bocht. Mijn laatste wedstrijd moest er ook eentje aan het infuus. Je merkt er niks aan paard is vrolijk en eet gewoon lekker door. Het enige is dat de hf fluctueert. Daarom is hij aan het infuus gegaan. Wat bleek nou? Virusje onder de leden. Kun je als ruiter niks aan doen. De ruiter van wie het paard was is,iemand die ontzettend begaan is met haar paard en zheft ook,netjes binnen de grenzen,van haar paard gereden.
mijn pony moest ook ooit aan het infuus en het steekt dat je me dus egoïstisch noemt. Geloof me het is ontzettend rot om,je pony re zien met een infuus ernaast.... Was ok door een ssamenloop van omstandigheden... Dus ja volgens mij als ze aan het infuus gaan is het maar zeer zelden omdat men het paard echt over de kling jaagt.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:27

@terpentijn.
dit gaat over internationale wedstrijden. Geloof me nationaal gaat het er heel anders aan toe. Zeker wél de moeite waard,om,eens daar de sfeer te komen,proeven

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:42

Ik wil het graag geloven, kim345, en ik wil ook graag de sfeer daar eens komen proeven. Als het daar allemaal anders is.
Ik heb helaas in diverse disciplines al te veel narigheid gezien, begint al nationaal op voorij-terreinen.
Wat er dan "at home" gebeurt in de stallen/rijbaan thuis is nog vele malen erger. Ook gezien trouwens.

Het enige 'geluk" hier is, dat in de Int. Endurance mensen het nu zelf openlijk zien.

Of het verandert als er zoveel geld mee gemoeid is? dat kan alleen door de publieke opinie, men zou dat niet meer moeten WILLEN, dat soort sloop-wedstrijden. Aan de andere kant lopen 9 van de 10 mensen met een dikke vette roze bril op, dus ik verwacht niet veel verandering ten gunste van de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:44

kim345 schreef:
Anoniem schreef:

tjsongejonhe wat ontzettend kort door de bocht. Mijn laatste wedstrijd moest er ook eentje aan het infuus. Je merkt er niks aan paard is vrolijk en eet gewoon lekker door. Het enige is dat de hf fluctueert. Daarom is hij aan het infuus gegaan. Wat bleek nou? Virusje onder de leden. Kun je als ruiter niks aan doen. De ruiter van wie het paard was is,iemand die ontzettend begaan is met haar paard en zheft ook,netjes binnen de grenzen,van haar paard gereden.
mijn pony moest ook ooit aan het infuus en het steekt dat je me dus egoïstisch noemt. Geloof me het is ontzettend rot om,je pony re zien met een infuus ernaast.... Was ok door een ssamenloop van omstandigheden... Dus ja volgens mij als ze aan het infuus gaan is het maar zeer zelden omdat men het paard echt over de kling jaagt.

Soms is het stomme pech en kun je er idd niks aan doen. Paard kan ook ziek worden op stal. Maar op een spring/dressuur wedstrijd heb ik nog nooit een paard gezien dat aan het infuus lag. Daarbij zie ik ze zelde kreupel het terrein verlaten. (waarbij ik die takken van sport niet als zalig makend wil neer zetten dat is het zeker niet)
Maar dit lijkt me een eindeloze discussie. Dus ik wil het graag hierbij laten.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:48

Anoniem schreef:
kim345 schreef:

Soms is het stomme pech en kun je er idd niks aan doen. Paard kan ook ziek worden op stal. Maar op een spring/dressuur wedstrijd heb ik nog nooit een paard gezien dat aan het infuus lag. Daarbij zie ik ze zelde kreupel het terrein verlaten. (waarbij ik die takken van sport niet als zalig makend wil neer zetten dat is het zeker niet)

daarom zei ik, je ziet vaak niks aan het paard het enige wat je ziet is dat de hartslag flucteert. Bij dressuur en springen worden geen hartslagen gemeten en,geen,turgor gecheckt. Gewoon uit nieuws gierigheid je bent wel eens op een endurancewedstrijd geweest of ben je een rasechte dressuurpikker?

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:56

farahdiba46 schreef:
SA IS midden oosten :Y)

Maar goed dat je er bovenop zit! Alleen jammer dat het nodig is.....

Yup, maar in vergelijking met UAE, Qatar, Oman zijn saudies arme sloebers ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:00

kim345 schreef:
Anoniem schreef:

daarom zei ik, je ziet vaak niks aan het paard het enige wat je ziet is dat de hartslag flucteert. Bij dressuur en springen worden geen hartslagen gemeten en,geen,turgor gecheckt. Gewoon uit nieuws gierigheid je bent wel eens op een endurancewedstrijd geweest of ben je een rasechte dressuurpikker?

Ja hoor ben er regelmatig geweest als groom. En geen dressuur prikker ;)
Uiteraard word er geen hartslag of tugor gecheckt. Toch denk ik dat met verstandiger rijden, een hoop leed bespaard kan worden. En wanneer ruiters zelf die verantwoordelijkheid niet kunnen dragen (en het blijkt dat ruiters in de top dat niet kunnen). Deze verantwoordelijkheid opgelegd zou moeten worden.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:21

Hmmmm als er bij de andere takken van paardensport de zelfde keuringen zouden worden uitgevoerd zou je denk ik gaan schikken (en zeker ook de eigenaren)
Tuurlijk moet je met verstand rijden.
En elke eigenaar/trainer die ook zijn eigen paard uitbrengt doet daar ook vreselijk hard zijn best voor.
Waar het helaas fout gaat is zodra de stallen heel groot gaan worden en de wedstrijd ruiter dus niet meer zelf de paarden traint maar puur alleen nog uitbrengt.
Die ruiter is niet door en door bekent met dat paard en zal de eerste tekenen van vermoeidheid niet meer zien.
Dat infuus zie je ook bij maraton lopers en is gewoon een ding dat als je op de grens aan het rijden bent helaas soms nodig is.
Tijdens een wedstrijd wil je proberen 100% eruit te halen en niet op 80% te gaan rijden om safe te blijven, dat doe je ook in de dressuur ring.
Iedereen zet zijn doel met elke wedstrijd opnieuw uit en probeert daar naar toe te werken.
Nu laatst in Breda heb ik mijn eigen race gereden en langzamer gestart dan de massa start.
Ik wil mijn paard eerst leren rust te houden op wedstrijden en daarom die keuze.
een ander maakt die anders, maar dat kun je alleen doen als je dat paard kent en elke wedstrijd benaderd als doel opzich om weer een stapje verder te komen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 18:02

Citaat:

Mijn stelling is dat als er een metabool probleem is, een infuus prettiger is voor een paard dan het dier een paar uur zonder hulp bij te laten komen. Mijn stelling is beslist niet dat een infuus een oplossing is voor te hard en onverantwoord rijden en trainen :)

Overigens kan een infuus ook voorkomen op een klasse I bij een paard wat niet goed getraind is of iets anders onder de leden heeft en niet eens snel rijdt en wel de rust neemt. Maar dat terzijde.

Wat in endurance racing gebeurt, zal het dan zo maar noemen, vind ik totaal onverantwoord, dieronvriendelijk en volkomen vreselijk -O- en dood- en doodzonde voor het gezicht van de basissport.

@Baudyh totaal mee eens. Zolang vets en officials niet onafhankelijk zijn gaat dit door.

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:01

Paarden kunnen na een rondje van 20 km al aan het infuus komen als ze wat onder de leden hebben! De meeste problemen komen nu eenmaal uit het MO! Gros NL paarden is veeeeeeels te dik en als je een getraind paard in de endurance ziet , roepen mensen al snel ooooh wat zielig zeg, dierenmishandeling.

Ik denk dat de focus gelegd moet worden op de echte boosdoeners! Laat er een aanpassing in het reglement komen of whatever. By the way maakt het het er voor onze NL riders niet leuker op, winnen kunnen ze niet, met zulke snelheden. Maar in mijn optiek kan dit niet zo door blijven gaan en de ogen staan nu op scherp richting MO, hoop dat endurance world de ballen heeft ze aan te pakken!!!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:39

Ergens snap ik het, waar geld is, is dieren of mensenleed, áltijd. Zeker wordt overal alles kapot gereden, maar is dat niet ook zo in de dressuur en spring top?

Sportpaarden gaan vaak op jonge leeftijd met een gescheurde aorta hemelen, sorry hoe vaak zie je dat bij 'normale' paarden? Volgens mij ook niet vaak. Ik denk dat over het algemeen overal in de top te veel gevraagd wordt van paardenlichamen.

Kijk wat gebeurd op de renbanen (met name met sprongen) waar echt véél geld rond gaat? Alles wordt dood en kapot gereden en verdwijnt dan de salami in. Bij iedere lichamelijke sport waar winnen (en geld) op de eerste plaats staat wordt meer kapot dan goed gemaakt. Ongeveer alles waar veel geld in is, gebeurd dat over de rug van andere dieren of mensen.

Wat doe je er aan? Niet aan mee werken. Ik denk dat maatregelen nemen niet gaat helpen, het zijn nog altijd (voor ons) gekken die met dat geld lopen en gooien. Wat boeit hun die dieren, wat boeit hun alles? Ze hebben geld en een harem vrouwen, liggen echt niet wakker van een overleden paard (of een stuk of 20) en al helemaal niet van wat andere mensen denken en zeggen. Is een beetje als 'ruzie met Rusland', alles stort in als zo iets gebeurd en dan zijn er veel mensen die financieel niet meer verder kunnen, spijtig voor die homo's in Rusland en die paarden in het MO dan... Even grof gezegd...
Als gekozen moet worden tussen een kleine groep die het zuur heeft (heel zuur), of het 20 dubbele daarvan is de keuze makkelijk gemaakt.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 23:36

Beetje jammer dat de basissport nu wordt vergeleken met de topsport ! De " basis" Endurance is nog altijd een hele dier vriendelijke sport! Sporen en hulpteugels ( behalve de martingaal) zijn verboden, zweep tot 90cm en alleen in klasse 1 en 2 toegestaan. De paarden lopen lekker ontspannen in de vrije natuur, inplaats van een uur lang in de bak met een gefrustreerde ruiter die op alle mogelijke manieren de oefeningen erin probeert te krijgen. De paarden krijgen over het algemeen zoveel mogelijk weidegang en gaan niet dood van een spatje regen, en hun baas ook niet! Paardenwelzijn gaat vaak voor op de ruiterwelzijn, wij zijn tevreden met een bos en veel weide inplaats van een agterbergbodem en postzegelweides anders verwond paardlief zich misschien wel. Ow en de sfeer op de endurance wedstrijden daar kunnen de disciplines als dressuur/springen wel eens een voorbeeld aan nemen! Uiteraard zijn er overal uitzondering op, en wie de schoen past trekt em aan!

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 10:39

Och, daar zijn de goedpraters al.....Jamaaar andere takken doen dit en dat. Daar gaat het dus nu niet over.en dan wordt hier ergens eerder iemand die haar mening geeft maar heel lullig weg gezet als dressuurprikker. Kinderachtig hoor en dan hierboven weer:beter dan beter dan bladiebla WIJ hoeven geen bladiebla en beter dan gefrustreerde paarden in een bak.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 10:45

Nee wat is jou oplossing dan? Vertel het eens. Nee, weet je niet hè? Tuurlijk niet, als iemand een oplossing had waar niemand onder hoeft te lijden dan was die er al, dan is de keus, laten we de paarden van de Sheiks lijden of laten we ongeveer iedereen lijden die er op leeft? Die de endurance wereld nodig heeft om te overleven, die de endurance wereld heeft om zijn eten en gezin voor te betalen?