Blog: Paard verkopen of toch doorzetten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mnon1994

Re: Blog: Paard verkopen of toch doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:53

Ik zit nou precies in zn situatie. Paard verkopen of toch door gaan...
heb ma 3kwart jaar toch besloten om hem te verkopen, en een leuk en goed huisje te zoeken.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 07:48

Ik heb het mijn mijn vorige merrie gehad
Gekocht als braaf gereden, bleek staatsgevaarlijk te zijn en niet echt zadelmak ben er enorm hard afgeklapt de 1e keer dat ik erop zat
Heb toen toch door gezet
En na veel grondwerk is het een fijner paard geworden
Behalve onder het zadel ik bleef schril houden en verzon telkens smoesjes om niet te hoeven rijden

Na 4 jaar heb ik de knoop door gehakt , wij pasten niet bij elkaar en ze is verkocht

Net zoals dat sommige mensen geen vrienden kunnen worden, kan dat ook tussen een paard en een mens
En als dat zo is moet je het paard een ander mens gunnen waarmee het wel goed is

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 07:49

Leuk artikel, sommige punten zijn heel herkenbaar. Ik ben blij dat ik mijn paard heb gehouden.. Al gaat niet alles altijd even makkelijk. De keren dat we succes hebben zijn onbetaalbaar :)

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:57

Die klik moet er wel degelijk zijn vind ik hoor. Wij hadden een welshje gekocht, een super braaf dier, totdat ze een paar maanden bij ons stond. Gemeen bokken om je eraf te hebben. Iedereen die we om hulp gevraagt hadden werd eraf gegooid. Mijn toen 9 jarige dochter ook. Op een gegeven moment werd het gewoon gevaarlijk. Achteraf gezegt was Keira ongelukkig bij ons. Ze staat nu bij een ander meisje en is daar weer het ontzettend lieve beestje wat we eerst hadden. Daarna Sindy, onze superleerpony, de beste die er was, helaas na 3 jaar in moeten laten slapen. Nu een ontzettend gevoelige tinker, voor mijn dochter af en toe moeilijk omdat zij hsp is en die 2 elkaar spiegelen. Toch ook veel mooie momenten, waarin ik dan ook merk dat Kwiny volledig op mijn dochter vertrouwt en zij op haar Kwiny.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:10

yarrah schreef:
Ik heb doorgezet. Ik heb een superpaard en in de weken dat ik hem net had kon ik me geen beter paard wensen. Hij was nog hengst en net ingereden. Twee weken nadat ik hem gekocht had en heb laten castreren reed ik al alleen buiten met hem. Alleen dressuur wilde maar niet lukken ik kwam vaak met minder dan 160 punten thuis. Ik kreeg hem gewoon niet naar beneden. En moest naar beneden het gaf al rugproblemen. Vele instructeurs gehad, maar nageven, vergeet het maar. Totdat ik meedeed aan een clinic van Johan Hamminga. Met hele simpele tips lukt het. We zijn M1 met 8 winstpunten uiteindelijk geworden en vaak met een prijs thuis gekomen. Nu staan hij stil met een peesblessure. De dressuursport heb ik nu achter me gelaten. Ik heb een bijrijpaard die ik aan het omscholen ben dat vind ik een leukere uitdaging.

Maar ik denk dat er ook heel veel ruiters zijn die zichzelf overschatten en als het niet lukt de schuld bij het paard leggen.

Dat laatste denk ik zeker, en hun lat te hoog leggen. Ik wil Z worden of ik wil springen en dan een paard kopen met een bloedlijn waar je een puntje aan kunt zuigen en er totaal geen plezier in hebben.

(leuke hond trouwens! Heb ook een Cairn Terrier!)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:52

je moet ook kijken naar waar je het paard goed mee doet. als jullie niet matchen heeft je paard daar ook last van en komt ook niet tot zijn recht en geluk.
soms is het juist voor het paard beter te verkopen. jij bent nooit de enige die goed voor hem kan zorgen, hij kan het bij een ander best eens veel beter krijgen dan bij jou omdat hij meer op zn plek is.

dus niet egoïstisch willen houden omdat jij als mens wil bewijzen dat je geen 'opgever' bent. kijk naar je paard en gun hem een baasje dat beter past.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 11:02

Ik heb een paard verkocht waar ik niet fijn mee kon werken. Heb haar een half jaar gehad en toen ik merkte dat ik er steeds minder na om keek de knoop door gehakt en verkocht. We hadden er allebei geen plezier in. Ze wilde veel liever buitenrijden in de bak was het vechten. Buiten rijden vind ik ook heerlijk maar ik doe ook graag dressuur en dit miste ik heel erg bij haar.

Mijn eerste paard was weer echt het tegenovergestelde in de bak fijn te rijden en buiten weer niet. Maar ik had wel echt een klik met dit dier ondanks haar onvoorspelbare karakter. Helaas op 8 jarige leeftijd in moeten laten slapen.

Nu heb ik sinds een maand of 8 een 15 jarige fjorden merrie. Werd ook wel gezegd dat ze bakwerk niet echt leuk vond maar toch gokte ik het want werd verliefd op haar vriendelijke vrolijke snoet. Ze was te dik en dressuurmatig weinig gedaan op dat moment. Maar ik kan nu wel zeggen deze dame gaat noooooit meer weg wat een heerlijk dier, het gaat niet vanzelf maar we gaan voorruit en dat houd het leuk :)

Dus ik zeg ja verkopen als je er geen voldoening uit haal, vind het anders zonde...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 11:11

geerke schreef:
ik heb nooit wedstrijdambities gehad...dus dan gaat het lang goed :+ Wat komt dat blijft....het woord ''geen klik'' ken ik niet.Ik pas mij aan aan het paard,naar zijn kunnen.

Juist Geer!

Ik heb wel wedstrijdambities, maar dan wel met dít paard. Als dat niet lukt, dan mijn persoonlijke doelen maar een beetje bijstellen (dus aanpassen aan het paard).

Ik weet eigenlijk niet helemaal voor welke ruiters dit bedoelt is? Ik denk wel eens dat veel hobby wedstrijdruiters, waar het overgrote deel paardenbezitters uit bestaat, zichzelf nog wel eens overschat :o . Waarom zou het aan het paard liggen als je niet de gewenste klasse behaald?

Als je alles al geprobeerd hebt, andere instructie, hulpteugels enz enz, ben je misschien een iets minder goede ruiter?

Ik bedoel dit niet aanvallend, want ben door de jaren heen ook tegen dergelijke situaties aangelopen, maar ik vraag het mij gewoon af.

Biancjuh77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:06

@ hwn: wat een prachtig verhaal! En fijn dat je weer zoveel plezier hebt met de paarden. :)

MariJanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:35

geerke schreef:
ik heb nooit wedstrijdambities gehad...dus dan gaat het lang goed :+ Wat komt dat blijft....het woord ''geen klik'' ken ik niet.Ik pas mij aan aan het paard,naar zijn kunnen.

Eigenlijk sla jij de spijker keihard op z'n kop!! :D

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 06:27

Ik zit nu in hetzelfde schuitje.
Mijn paardje begint het nu, na vele jaren, fijner te doen in de bak maar wordt tegelijkertijd vervelender tijdens het buitenrijden.
Naar buiten met hem durf ik niet meer en in de bak rijden vind ik zelf niet zo veel aan.
Buiten schiet ik steeds sneller in de spanning wat zijn uitwerking op mijn paardje heeft. Maar ik kan dit niet onderdrukken. Mijn vertrouwen in hem is weg. Blijf nu, tot hij verkocht is maar in de bak. Ik hoop op een gouden baasje voor hem die hem het vertrouwen kan geven dat hij verdient.
Het doet me enorm veel pijn maar na al die jaren proberen ben ik nu toch echt tot de conclusie gekomen dat we niet goed bij elkaar passen. Dit is voor beiden niet leuk meer.

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 06:52

Ik heb ook doorgezet, maar dan met een manegepaard. Ik rijd in de springles, op een vaste pony. Leuk dier, maar erg snel. Wordt ook soms echt overenthousiast.

1 keer in de week heb ik springles. We begonnen goed, niet te moeilijk en pony was braaf en sprong goed. Maar na een paar weekjes, begon de ellende. De pony ging elke keer als hij moet springen keihard rennen, ik was gewoon niet sterk genoeg om hem te houden. Ik heb wekenlang na elke springles liggen huilen in bed en zitten denken of ik dan toch niet moest stoppen met springen. Maar ik heb doorgezet. Ik ben er samen met de pony uitgekomen, hoewel ik maar 1 keer in de week reed. En nu? Nu gaan we foutloos over de moeilijkste hindernissen, zonder weigeringen.

ArmaWhis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 07:07

Ik had een leuk paard, maar het leek niet gelukkig te zijn bij mij en op de plek waar hij stond. Daarom lukte het maar niet om de band op te bouwen. het was niet mijn bedoeling om hem te verkopen, maar ik zag zijn verdriet en ik had ook veel verdriet omdat het niet lukken wou.
Uiteindelijk de knoop doorgehakt en verkocht (binnen een dag) dat moest zo zijn. Het is een gelukkig paard nu. ik ken hem niet weer. Ze hebben veel plezier van hem!
Ik heb inmiddels het paard gevonden wat wel gelukkig is met mij en hier thuis met mij. Ook dat gaat natuurlijk lang niet altijd goed, maar het is een goede keus van mij geweest om het toch zo te doen

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 07:19

Ook ik zit met het dilemma stoppen of doorgaan. Er is nog nooit een dier van mij herplaatst op basis van zijn karakter cq gedragingen of zoals vele het hier noemen de klik die er niet is. Ik heb altijd gezegd, ik pas me aan en accepteer het dier zoals het is dan werkt het wel degelijk. Echter na het overlijden van mijn ruin vorig jaar kan ik moeilijk accepteren dat ik nu een paardje heb dat voor de geringste scheet bang is ook al heeft hij het meerdere malen gezien.Ik probeer door te zetten daar hij nog ontzettend jong is maar tegelijkertijd besef ik me ook dat zelfs hij met zn leeftijd veel onder handen is en toch niet gewend raakt aan bepaalde dingen. Ga je door met als hoop het gaat over en verbetert wat ook weer als gevolg kan hebben dat het niet verbetert en juist doordat je zo gehecht bent aan m hem moeilijk kan verkopen. Of verkoop ik hem tijdig waardoor ik nooit zal weten of hij daadwerkelijk verandert is of juist niet en de keuze juist goed was? bij het maken van dergelijke beslissing wil ik natuurlijk ook dat mijn gevoel goed is en ik ben never nooit niet iemand geweest van opgeven, maar eerlijk waar het knaagt en demotiveert als ik zie dat mijn ruin maar niet vooruit gaat als het gaat om zijn gevoelig voorkomen en zijn reageren daarop.

De vraag is dan, heb ik gewoonweg een gevoelig paard of zal dit echt wel over gaan, het antwoord moet ik schuldig blijven waardoor ik dus met een dilemma zit en niet weet wat wijsheid is. De tijd zal het leren.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 07:28

geerke schreef:

Had t zelf niet beter kunnen zeggen.
Mooi verwoord!! :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 07:36

Kyno schreef:
geerke schreef:

Had t zelf niet beter kunnen zeggen.
Mooi verwoord!! :D

Tja ik heb een Fjord staan waarmee ik kan lezen en schrijven, maar toch heb ik daar geen klik mee.
Wel een band hoor, maar niet dat beetje extra.

Daarnaast heb ik nu nog een merrie staan waarmee ik die klik wel heb.
De klik had ik gelijk, de band met haar heeft echt moeten groeien.
Met haar heb ik wel dat beetje extra wat ik niet bij de fjord heb.

En dat heeft niets te maken met het aanpassen aan het paard, want met beide doe ik wat hun goed ligt.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 17:11

Ik heb een tijd doorgezet met een paard, maar na 1 jaar liep ik nog steeds te dubben. Toen tegen mezelf gezegd, nu ophouden met dubben en gaan rijden. Als je weer de gedachte krijgt en dus twijfelt, dan is het afgelopen en ga je hem verkopen. Tijdens het rijden, kreeg ik meteen weer twijfels en heb hem verkocht. Hij wilde recreatief en ik wilde dressuren. Bij nieuwe eigenaar kreeg hij dat en was helemaal gelukkig. De merrie die ik toen (onbeleerd) kocht, heb ik 10 jaar gehad met heel veel downs en wat ups. Toen ik me emotioneel los kon maken van haar, heb ik daarna nooit meer zo lang lopen dubben als ik geen klik had met een paard. Ik kan er nu met minder emoties naar kijken en veel beter de voors en tegens afwegen. De een kan dat wel, de ander niet of nooit.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 22:31

hwn schreef:
Het hangt er allemaal vanaf hoe groot de liefde is... Heb hier al bijna 30 jaar paarden, maar behalve mijn pony indertijd geen enkel paard waar ik qua rijden de "klik" mee had. Geen probleem, dan maar fokken, bij momenten had ik soms 10 paarden staan. De microbe was aan het uitdoven, niet meer verder gefokt, fokproducten verkocht, en lege stallen verhuurd.

Er stond hier ook een pensionpaard, in het begin een schatje, maar niet evident om mee te rijden. Na een tijd werd ze echter hoe langer hoe zuurder en chagrijniger, zowel in rijden als in omgang. Staken, steigeren, aanvallen, bijten... Paard was van 2 tieners van 14 en 11 jaar, en toen die op dezelfde dag aangevallen werden door dat paard, moest ze natuurlijk weg. Eigenaars wilden haar in de springsport laten uitbrengen, maar ik vond dat geen goed idee: paard had met vorige eigenaars ook al 6 pensionstallen gehad (in 1 jaar tijd) en was voordien verwaarloosd en uitgehongerd. Dus heb ik haar - toen veel te duur - gekocht.

Daar stonden we dan: ik die al 15 jaar niet meer reed, zelfs schrik op een brave manegeknol, dus ik zag er eerder een grasmaaier/fokmerrie in (heb eigen hengst). Ik heb heel veel problemen gehad om haar vertrouwen te winnen. Dankzij mijn NH-lesgeefster had ik haar redelijk snel veilig in de omgang, al hadden we wel es een terugval. Maar zelfs als ze me weer es bont en blauw gebeten had, voelde ik geen woede. Wel verdriet, medelijden, en vooral een onvoorwaardelijke liefde, bijna zoals een moeder met haar kind.

Nu zijn we zo'n 4 jaar later, en haar gedragsproblemen bleken te komen van rugklachten. Ze is enkele jaren fijn soepel geweest, maar het vertrouwen herstellen was moeilijker, heeft toch een tweetal jaar geduurd denk ik. Nu heeft ze af en toe fysiek weer een terugval, maar waar ze vroeger erg chagrijnig reageerde, vertrouwt ze me nu als ik op een pijnlijke plek druk.

Ook in het rijden heb ik alle vertrouwen. Ik ben nooit een wandelruiter geweest, was ik te bang voor, en zij durfde wel steigeren en terugkeren naar huis en zo, maar nu ga ik zelfs bitloos op straat met haar. Vroeger werd ze met pessoabit gereden, nu bitloos of op simpel trensje, ik droom zelfs van haar ooit op halsring te rijden, alleen is ze hiervoor nog niet stuurbaar genoeg door haar scheefheid.

Als ik naar haar kijk, voel ik nog altijd diezelfde liefde als toen, maar in plaats van een paard met de oren in de nek, zie ik nu twee fier gepunte oortjes in mijn richting, een vrolijke hinnik, en een lieve zachte blik in de ogen, een paard dat me los volgt langs een vijandig paard, omdat ze weet dat ik haar bescherm. Ze was alles wat ik niet aankon, maar ze heeft me opgetild naar een hoger niveau, en de trots en voldoening zijn niet te beschrijven. "She's under my skin", zoals ze in het Engels zeggen, en haar pijn is ook mijn pijn, is emotioneel heel zwaar voor mij als ze weer ergens pijn heeft, het blijft een levenslange emotional rollercoaster. Maar door haar is de passie weer opgelaaid, binnenkort leg ik mijn examen sportmassage af, zal ik weer pensionstal beginnen, hoop ik hier clinics te organiseren voor het fysiek en mentaal welzijn van paarden, terwijl anders de paardenpassie een stille dood zou gestorven zijn.

Phoeh, lang verhaal geworden, hopelijk vindt iemand de moed om het helemaal te lezen.

Zeker gelezen! Bedankt voor het delen van je verhaal.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:59

sjattukuh25 schreef:
Ook ik zit met het dilemma stoppen of doorgaan. Er is nog nooit een dier van mij herplaatst op basis van zijn karakter cq gedragingen of zoals vele het hier noemen de klik die er niet is. Ik heb altijd gezegd, ik pas me aan en accepteer het dier zoals het is dan werkt het wel degelijk. Echter na het overlijden van mijn ruin vorig jaar kan ik moeilijk accepteren dat ik nu een paardje heb dat voor de geringste scheet bang is ook al heeft hij het meerdere malen gezien.Ik probeer door te zetten daar hij nog ontzettend jong is maar tegelijkertijd besef ik me ook dat zelfs hij met zn leeftijd veel onder handen is en toch niet gewend raakt aan bepaalde dingen. Ga je door met als hoop het gaat over en verbetert wat ook weer als gevolg kan hebben dat het niet verbetert en juist doordat je zo gehecht bent aan m hem moeilijk kan verkopen. Of verkoop ik hem tijdig waardoor ik nooit zal weten of hij daadwerkelijk verandert is of juist niet en de keuze juist goed was? bij het maken van dergelijke beslissing wil ik natuurlijk ook dat mijn gevoel goed is en ik ben never nooit niet iemand geweest van opgeven, maar eerlijk waar het knaagt en demotiveert als ik zie dat mijn ruin maar niet vooruit gaat als het gaat om zijn gevoelig voorkomen en zijn reageren daarop.

De vraag is dan, heb ik gewoonweg een gevoelig paard of zal dit echt wel over gaan, het antwoord moet ik schuldig blijven waardoor ik dus met een dilemma zit en niet weet wat wijsheid is. De tijd zal het leren.

Ik zag je advertentie, en daardoor ook dit bericht.
Je paard is gekruist met een fries, dus het gedrag wat je omschrijft zal blijven.
Ik heb zelf een Fries X KWPN en die deed precies het zelfde.
Inmiddels is het paard 10 (kreeg heb toen die 2 was) en nog steeds kan die ineens doodstil gespannen blijven staan.
Op dit moment heb ik ook een fries kruising van een klant staan die doet precies het zelfde.
Keihard snuiven, stil blijven staan als ze iets eng vindt, en dat is best veel :o

Met rijden is mijn ervaring dat mijn eigen paard als die iets eng vindt dat die eerst stil blijft staan, en daarna keihard aan het rennen gaat.
En dan echt hard!
Het paard wat ik nu in training heb zou dit ook doen.
Nu heb ik deze pas een weekje staan, dus nog niet veel mee gereden, maar weet wel wat ik verwachten kan.

Jij rijdt nog niet op je paard, maar weet dat het gedrag aan de hand onder het zadel nog meer kan zijn, aangezien je er dan niet als baasje (die ze volledig vertrouwen) naast staat, en het paard zich dan echt als een vluchtdier gedraagt.

Je moet hier mee om kunnen gaan, en geduld hebben wil je z'n paard houden.
Kun of wil je dit niet, dan doe je er goed aan een ander huisje voor hem te zoeken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:18

HTM schreef:
Je paard is gekruist met een fries, dus het gedrag wat je omschrijft zal blijven.
Inmiddels is het paard 10 (kreeg heb toen die 2 was) en nog steeds kan die ineens doodstil gespannen blijven staan.
Op dit moment heb ik ook een fries kruising van een klant staan die doet precies het zelfde.
Keihard snuiven, stil blijven staan als ze iets eng vindt, en dat is best veel

Ik vraag mij af of dat in het paard of de kruising zit. Volgens mij zit het gewoon in de opvoeding/africhting. Dan ben je als ruiter niet snel/handig genoeg om te voorkomen dat je paard stil gaat staan en zijn aandacht bij jou te houden.

Of je een paard moet houden of verkopen begint met kritisch naar jezelf kijken; ben je handig genoeg om een probleem op te lossen of gaat het boven je macht? Eigenlijk begint het al voor de aanschaf; als je hogere dressuurambities hebt, moet je geen draver kopen. Als je graag wil springen moet je geen fries nemen. En als je weinig ervaring hebt is een jong/heet/sensibel paard meestal ook geen goed idee.

Als je je verstand gebruikt dan heb je hele grote kans dat die 'klik' er vanzelf komt.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:36

jasmijn78 schreef:
HTM schreef:
Keihard snuiven, stil blijven staan als ze iets eng vindt, en dat is best veel

Ik vraag mij af of dat in het paard of de kruising zit. Volgens mij zit het gewoon in de opvoeding/africhting. Dan ben je als ruiter niet snel/handig genoeg om te voorkomen dat je paard stil gaat staan en zijn aandacht bij jou te houden.

Of je een paard moet houden of verkopen begint met kritisch naar jezelf kijken; ben je handig genoeg om een probleem op te lossen of gaat het boven je macht? Eigenlijk begint het al voor de aanschaf; als je hogere dressuurambities hebt, moet je geen draver kopen. Als je graag wil springen moet je geen fries nemen. En als je weinig ervaring hebt is een jong/heet/sensibel paard meestal ook geen goed idee.

Als je je verstand gebruikt dan heb je hele grote kans dat die 'klik' er vanzelf komt.

Het kijken en stoppen komt vanuit het Fries bloed.
Was afgelopen zaterdag op een Friezen wedstrijd, zat bij de ring waar het M1 tot ZZ licht verreden werd.
En daar stopte de paarden nog voordat ze de ring in moesten. ( en niet 1 maar bijna allemaal!)
Daarna liepen ze wel braaf verder, maar ze stopte en keken.
Dit heeft weinig te maken met de capaciteiten van de ruiter op dat moment.
Alleen moet je als ruiter hiermee om kunnen gaan.

En zeker zit het ergens in de opvoeding en africhting, maar dat niet alleen, het zit ook voor een deel in het paard.

En de persoon waar ik op reageerde vraagt zich af of ze het paard moet houden of verkopen.
Aangezien het paard 2 jaar is is hier nog niet veel mee gedaan qua training, maar moet de persoon waar ik op reageerde zich wel goed afvragen of ze wel aan die training wil beginnen. En of ze dat dan wel kan.

Ik heb mijn eigen paard als 4-jarige verkocht gehad omdat ik er geen zin meer in had.
Binnen 2 weken was die alweer terug omdat die bij die mensen niks deed (maar dan ook echt niks meer) dus die konden er helemaal niks mee.

Ik ben daarna gaan rijden met hem, heb wat extra lessen gehad, en kan er nu alles mee wat ik wil, maar ben wel 6 jaar verder, en heb de nodige struikelingen met hem gehad.
Ik heb ook moeten leren, en ben dat samen met het paard gaan doen.
Maar je moet dit willen, en de tijd voor willen nemen en niet iedereen wil dit.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:51

Die persoon dat ben ik haha!

Het klopt van beiden kanten nl het zit voor een deel in het karakter maar het ligt ook zeer zeker aan mij hoor. Ik zal dit nooit ontkennen. Zodra je als leider goed functioneert, zal het paard ook goed functioneren dat staat buiten kijf.

Ik heb reeds mijn 3de jonge paard aan ervaring geen gebrek doch neemt dit niet weg dat ik met sommige situaties niet overweg kan of wil gaan. Mijn vorige ruin is vorig jaar op 4,5 jarige leeftijd overleden en jawel het was een kruising fries x kwpn Vader was Bonte Willem en wat was dit qua karakter een geweldig paard. Zo ontzettend cool en nuchter, bleef ook stilstaan als hij iets engs vond als ook onder het zadel maar deedvoor de rest niets. Mijn nu 2 jarige ruin is moeilijk te peilen wat hij gaat doen, stilstaan blijven staan? of enorm ineens schrikken waarvan je niet exact weet of hij ooit een keer tegen je aan komt. Dat het een kwestie is van opvoeden begrijp ik, maar ben er helaas na 6 maanden achter gekomen dat continu de confrontatie aan gaan met dergelijk gevoelig karakter voor mij niet is weggelegd. Eerlijk is eerlijk mijn ruin kwam plotsklaps te overlijden en ik wilde mijn hobby niet verloren laten gaan niet realiserende qua afstamming dat dit wel eens wat minder cool zou kunnen uitpakken terwijl veel mensen toch echt wel te spreken zijn over de nakomelingen van Ahoy.

Afijn de tijd zal het leren, ben al bezig om hem te willen verplaatsen naar een wei korter in de buurt van alle bedrijvigheid in de hoop dat hij dagelijks ziet dat het niets voorstelt. Is het moeilijk te voorspelen of hij zo blijft of dat dit zal veranderen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:12

HTM schreef:
Was afgelopen zaterdag op een Friezen wedstrijd, zat bij de ring waar het M1 tot ZZ licht verreden werd.

Dan waren die ook nog niet handig en snel genoeg ;)

HTM schreef:
Het kijken en stoppen komt vanuit het Fries bloed.

Maar waar het vandaan komt is toch niet relevant? Ik heb een hele sensibele KWPN-er. Kan ik ook wel zeggen; dat komt uit bloedlijn zus of zo. Maar het is aan mij om daarmee om te gaan. En als ik dat niet zodanig onder controle krijg dat het gevaarlijke situaties oplevert, dan heb ik een paard boven mijn macht gekocht.

HTM schreef:
Alleen moet je als ruiter hiermee om kunnen gaan.

Precies, daar gaat het om. In de dressuur moet alles 'van jou' zijn. Zolang een paard nog op eigen initiatief stil gaat staan is nog niet alles 'van jou'. Dus nog niet geheel gehoorzaam. Of dat erg is, is maar net wat voor jou als ruiter van belang is. :D

HTM schreef:
Ik heb ook moeten leren, en ben dat samen met het paard gaan doen.
Maar je moet dit willen, en de tijd voor willen nemen en niet iedereen wil dit.

Soms moet je even doorzetten, maar soms is het juist ook verstandig om te erkennen dat dit niet het juiste paard voor iemand is. Soms ook voor de eigen veiligheid. Alle goede bedoelingen ten spijt; sommige zaken los je niet op met alleen maar goede wil. Dan heb je ook verstand, kennis en ervaring nodig. En dat heeft niet iedereen. Ik vind het eerder te prijzen als iemand kritisch naar zichzelf kijkt en dan een verstandige beslissing neemt dan iemand die 10 jaar doormoddert en dan eigenlijk nog maar nauwelijks een stap verder is. Een ruiter die 10 jaar aanmoddert is voor een paard ook geen pretje.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 15:41

Interessante blog. Zelf heb ik ook het 'verkeerde' paard gekocht volgens velen en heb zelf ook wel eens met de moed in de schoenen gezeten. Jong sensibel paard dat nog niet eens ingereden was en jonge ruiter die alleen maar op manegepaarden had gereden. Dat vraagt om problemen zou je zeggen.

We hebben haar professioneel in laten rijden en door laten rijden en ik heb daarna goede begeleiding gehad. Het ging goed!
Ik wilde altijd al graag buitenrijden, nou daar dacht mijn paard dus anders over. Alleen naar buiten? Bekijk het maar :')
Dit probleem heb ik zelf met veel geduld op kunnen lossen en mijn paardje geniet inmiddels met volle teugen van het buitenrijden. Dat geeft zo'n goed gevoel dat bereikt te hebben.

Nog regelmatig kom ik uitdagingen tegen in het rijden en in de omgang. Het is een echte merrie.. Ik ervaar dat als een uitdaging en als een leerproces. Wanneer iets dan goed gaat, zoals buitenrijden of trailerladen, is dat zo'n overwinning en ben je zo trots. Zou haar echt nooit verkopen! :)