Man neemt deel aan NK Dameszadel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:59

Sammylover schreef:
Dit is op mijn manege en ik wil even wat uitleg geven. Het zijn inderdaad manegepaarden, zowel degene die wegschiet als het schimmeltje wat je ziet. Degene die wegschiet (Luuk) is blind aan 1 oog, waardoor hij bij spannende dingen weleens wegschiet. Bij het wijken moet hij wijken voor een zweep, dit gevoel kent hij niet, waardoor hij dus weggaat. Andere kant op wijken is wel rustig zoals jullie kunnen zien. Ik schoot ook in de lach toen ze net dat stukje dat hij wegschoot lieten zien met het commentaar 'Hij is lekker rustig vandaag'. Ik heb eigenlijk de hele dag gekeken en vond zowel bij de manegeruiters als bij de eigen paarden een aantal ruiters onrustig rijden (veel zweepgebruik, gepluk in de mond enzovoort). Het meisje met de zwarte rok op de bruine pony was in mijn ogen te groot voor die pony. En ik weet dat dit meer is gezegd. Het ziet er netjes uit op de film, ze reed hem vriendelijk, maar ik had daar graag een iets kleiner meisje op zien rijden.

Ik heb foto's gemaakt en zou ook wel een fototopic willen maken als daar behoefte aan is? Sowieso komen de foto's op den duur op mijn eigen site terecht :)

Het meisje waar jij het over hebt rijd deze pony normaal niet veel meer, maar het paard wat ze heeft is nog te jong om dameszadel mee te rijden.
Daarnaast was dit haar laatste jaar op deze pony.
Het meisje is misschien wel lang, maar weegt bijna niks, dus zie liever dat dan een te jong paard in de ring, want die worden er wel scheef van.

En ben benieuwd naar foto's.
Heb nog niks terug gezien.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:02

HTM schreef:
Sammylover schreef:
Dit is op mijn manege en ik wil even wat uitleg geven. Het zijn inderdaad manegepaarden, zowel degene die wegschiet als het schimmeltje wat je ziet. Degene die wegschiet (Luuk) is blind aan 1 oog, waardoor hij bij spannende dingen weleens wegschiet. Bij het wijken moet hij wijken voor een zweep, dit gevoel kent hij niet, waardoor hij dus weggaat. Andere kant op wijken is wel rustig zoals jullie kunnen zien. Ik schoot ook in de lach toen ze net dat stukje dat hij wegschoot lieten zien met het commentaar 'Hij is lekker rustig vandaag'. Ik heb eigenlijk de hele dag gekeken en vond zowel bij de manegeruiters als bij de eigen paarden een aantal ruiters onrustig rijden (veel zweepgebruik, gepluk in de mond enzovoort). Het meisje met de zwarte rok op de bruine pony was in mijn ogen te groot voor die pony. En ik weet dat dit meer is gezegd. Het ziet er netjes uit op de film, ze reed hem vriendelijk, maar ik had daar graag een iets kleiner meisje op zien rijden.

Ik heb foto's gemaakt en zou ook wel een fototopic willen maken als daar behoefte aan is? Sowieso komen de foto's op den duur op mijn eigen site terecht :)

Het meisje waar jij het over hebt rijd deze pony normaal niet veel meer, maar het paard wat ze heeft is nog te jong om dameszadel mee te rijden.
Daarnaast was dit haar laatste jaar op deze pony.
Het meisje is misschien wel lang, maar weegt bijna niks, dus zie liever dat dan een te jong paard in de ring, want die worden er wel scheef van.

En ben benieuwd naar foto's.

Dank je wel voor deze uitleg :) Dat is natuurlijk de kant van het verhaal wat ik nog niet wist. Dan heb ik inderdaad ook liever dit dan een te jong paard in de ring. Er liep er trouwens ook eentje van 6 jaar mee, die een half jaar stil had gestaan met een peesblessure op vijfjarige leeftijd. Is zo'n paard al volledig volgroeid dat hij zonder schade mee kan doen met een kampioenschap dameszadelrijden?

De foto's zullen tussen mijn schoolverslagen en alles bewerkt worden := Dus het kan wat langer duren, maar ze komen er zeker aan!

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:03

Ik vind het er ook niet rustig uitzien.
Gepluk, getrek en nergens zie je een paard ontspannen lopen.

Wel gaaf dat mensen het kunnen.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:09

Sammylover schreef:
Dank je wel voor deze uitleg :) Dat is natuurlijk de kant van het verhaal wat ik nog niet wist. Dan heb ik inderdaad ook liever dit dan een te jong paard in de ring. Er liep er trouwens ook eentje van 6 jaar mee, die een half jaar stil had gestaan met een peesblessure op vijfjarige leeftijd. Is zo'n paard al volledig volgroeid dat hij zonder schade mee kan doen met een kampioenschap dameszadelrijden?

De foto's zullen tussen mijn schoolverslagen en alles bewerkt worden := Dus het kan wat langer duren, maar ze komen er zeker aan!

Dat is die van mijn zusje.
En met dat paard wordt er nog niet vaak in dameszadel gereden, wel af en toe getraind, maar niet wekelijks.
En dat paard loopt M1 (mag M2 starten) dus is dressuurmatig ook wel leuk voor elkaar in gewoon zadel.

gea_thora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:10

Inderdaad, wat hierboven al enkele malen benoemd is, er liep een behoorlijk aantal manegepaarden + manegeruiters mee, en daarnaast ook zeker een aantal met een eigen paard/pony. Hierdoor ligt het niveau enorm uit elkaar.
Iedere 2 maanden wordt er een dameszadel-les georganiseerd bij ons op de manege (De Buitenwijck, Stuifzand), dus zo vaak lopen deze paarden niet onder dameszadel, en oefenen de ruiters dit ook niet.

gea_thora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:12

Citaat:
en ben benieuwd naar foto's.

HTM, Heb je de site van foto4u.nl al bekeken? Ik zag net dat daar al wel foto's op staan. ;)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:13

gea_thora schreef:
Citaat:
en ben benieuwd naar foto's.

HTM, Heb je de site van foto4u.nl al bekeken? Ik zag net dat daar al wel foto's op staan. ;)

*\o/* *\o/* *\o/*
Gisteravond gekeken, en toen stonden ze er nog niet.
Maar nu dus wel *\o/* *\o/*

miccamaaike

Re: Man neemt deel aan NK Dameszadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:21

Gea, staan daar ook foto's van jou bij? Ben wel benieuwd!
en je moet je onderschrift eens even bijwerken :P

gea_thora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 13:32

miccamaaike schreef:
Gea, staan daar ook foto's van jou bij? Ben wel benieuwd!
en je moet je onderschrift eens even bijwerken :P

Ja, ik sta daar ook tussen. Moet je op de beginpagina op 1 van de foto's klikken van dameszadel, en daarna in de rubrieken L2 en kur op muziek. Ik zit op een voskleurig paard. (bij de dressuur geloof ik net voor de haflinger), en bij de kur op muziek zijn we verkleed als piraten ;)

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:17

voor de mensen idd die "klagen" over het niet fijne beeld, en dat het eventueel slecht zou zijn. hier zijn wat foto's van mijn verzorgpaard met eigenaresse die meededen. dit geeft denk ik een fijner beeld voor velen :)

iets te diep alleen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en een mooie eerste plek :) (hoort misschien niet zo dat ik hier foto's plaats , dan excuses en mag mijn bericht verwijderd worden)
Afbeelding

dansae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:31

Ik vind het geweldig om te zien. En dat voor een 21 jarig manegepaard wat aan 1 oog blind is!! Top. Ik doe het ze niet na maar ja ik vind het plezier dat ze hebben veel leuker om te zien. Het is zo gemakkelijk om commentaar te geven op een ander. Veel succes allemaal op het NK.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:45

Even een beetje een rare vraag misschien, maar ik las even vluchtig dit topic, en als een jong paard scheef wordt van in dameszadel rijden (het is niet goed voor jonge paarden heb ik minimaal twee keer gelezen), waarom kun je dan stellen dat het geen verschil is met het rijden met herenzadel? Als het voor jonge paarden niet gezond is, is het dan wel gezond voor oudere paarden?

Oh ja, en vanuit de ruiter gezien, als je met je bovenlichaam wel recht zit, op beide zitbeenknobbels (kan dat überhaupt met gelijke druk als je benen zo liggen?), maar je benen zo naar een kant, is dat niet een heel scheve belasting? En kun je dan goed vanuit je bekken meebewegen met het paard? Daar zijn vast al wel studies naar gedaan.

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:42

Hier ook deelneemster.
Het is al super tof dat de manege er alles aan doet om deze tak van sport in eer te houden.

Je kunt dit niet vergelijken met een kampioenschap met super paarden dit is meer voor iedereen die het kan en mee wil doen.

Heb het rijden in dameszadel geleerd op en manege paard en toen heb ik mijn paard mee genomen naar de manege en zo met haar dameszadel getraind dus 1x in de twee maand trainen we.

Ik stap met mijn haflinger in het filmpje

@pandy een jong paard heeft geen volgroeide rug vandaar dat je daar mee voorzichtig moet zijn

Het rijden op zich je zit idd op je zitbeentjes en daar rij je ook mee. Tevens zit je recht dus niks meer druk ok rechts of links

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:16

_Pansy_ schreef:
Even een beetje een rare vraag misschien, maar ik las even vluchtig dit topic, en als een jong paard scheef wordt van in dameszadel rijden (het is niet goed voor jonge paarden heb ik minimaal twee keer gelezen), waarom kun je dan stellen dat het geen verschil is met het rijden met herenzadel? Als het voor jonge paarden niet gezond is, is het dan wel gezond voor oudere paarden?

Het heeft er mee te maken dat het kraakbeen niet volledig volgroeid is, en dit dan dus scheef kan groeien.
Omdat je een a-symmetrisch zadel hebt om de druk gelijk te houden.
Er is dus wel degelijk een verschil met het rijden is heren zadel, maar als je het goed doet maakt het voor het paard weinig uit.
Zit je scheef in een dameszadel wordt je paard scheef, maar als je scheef zit in een herenzadel gebeurd dit ook, dus daar zie ik weinig verschil in.
En zowiezo moet je met het rijden van een jong paard ook in gewoon zadel al voorzichtig zijn, want je maakt eerder iets kapot dan dat je het weer gemaakt hebt.

BlueSun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:24

Deed hij mee aan het NK?
Sorry maar daar klopt iets niet.
0,0 ontspanning, trekken en plukken in de mond van het paard.

Begrijp me niet verkeerd het is dapper dat ie meedoet, maar een B proefje is meer op z'n plaats.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:52

Lowara schreef:
Pearlx schreef:
"Hij is lekker rustig" :')

En dan half wegschieten naar voren, echt geniaal :D
Maar god.... Ik weet het niet hoor,maar als dit een kampioenschap was...... Ik zie er welgeteld 1 in het gehele filmpje ( meisje in zwarte rok op volledig bruin paardje) die haar paard niet flink in de weg zit en waarvan het dier nog min of meer een beetje lijkt te lopen.
Is het niveau zo extreem laag in nederland bij de dameszadels? Of gewoon pech dat net de verkeerde mensen op het filmpje staan?

Niet alleen in deze discipline hoor! ;)
Zeker nog nooit op een westernsedstrijd wezen kijken?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 17:58

Ik denk, nee weet wel zeker dat de personen die meedoen met het dameszadel rijden, zich terdege bewust zijn van het scheefzit probleem. Denk zelfs meer dan een doorsnee paard/ponyruiter die ook eens in de maand een lesje heeft.
Ik heb er bewondering voor, okee niet elk paard en elk mens is er geschikt voor, dat mag ook gezegd worden. Maar het is wel een heel goedsysteem om je te laten zien hoe jij als ruiter zit. Kan jij namelijk als je uit balans bent, je balance weer vinden of pas jij je aan aan je zadel en je paard?? Denk daar maar eens over na ;)

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:05

Ik ken iemand die een slipjacht rijd met dameszadel

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:06

IzAw schreef:
Deed hij mee aan het NK?

Begrijp me niet verkeerd het is dapper dat ie meedoet, maar een B proefje is meer op z'n plaats.

Weet jij dan wat voor niveau het nk dameszadel is?
Leuk dat zoiets nog steeds bestaat en dat een manege daarmee bezig is. Is weer is heel wat anders.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:16

Wat een negativiteit over het niveau zeg. Ik vind het leuk dat dit gedaan wordt! Moest wel lachen, eerste shot van de wedstrijd: "Wijken voor het rechterbeen". Eh........

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:06

Erik Oosterhof :+ Ik ken die man wel, maar dat hij nu ook in een dameszadel rijd... :+
Hij heeft tenminste nu wel wedstrijdkleding aan...

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:36

SindyKaya schreef:
Erik Oosterhof :+ Ik ken die man wel, maar dat hij nu ook in een dameszadel rijd... :+
Hij heeft tenminste nu wel wedstrijdkleding aan...

Niet iedereen vindt het even belangrijk om wedstrijdkleding aan te schaffen voor die paar onderlinge wedstrijden per jaar Sindy. Erik rijdt al sinds het begin dat er lessen zijn in het dameszadelrijden mee op de manege. Doet ook mee aan de demonstraties op de open dagen.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:50

_Pansy_ schreef:

Oh ja, en vanuit de ruiter gezien, als je met je bovenlichaam wel recht zit, op beide zitbeenknobbels (kan dat überhaupt met gelijke druk als je benen zo liggen?), maar je benen zo naar een kant, is dat niet een heel scheve belasting? En kun je dan goed vanuit je bekken meebewegen met het paard? Daar zijn vast al wel studies naar gedaan.

Een dameszadel is groter dan een herenzadel, om de druk beter te verdelen. Het mag bijvoorbeeld langer zijn dan een herenzadel. Bij een jong paard, dat nog niet is uitgegroeid, kan dit inderdaad, zoals HTM ook zei, scheef groeien veroorzaken. Maar dit is in principe weinig anders dan bij een herenzadel. Echter door de grootte, en vaak onervarenheid van ruiters, wordt er aangeraden niet met een dameszadel te rijden voor het paard zes is :). Hoop dat dat het wat duidelijker maakt.

En ja hoor, je kunt heel netjes recht zitten! Je been ligt in een vergelijkbare positie als wanneer je je benen over elkaar slaat. Je bekken blijft recht en je gewicht blijft verdeeld over beide zitbeenknobbels.
Dat neemt niet weg dat het niet altijd even makkelijk is om je gewicht gelijk te verdelen ;). Maar wederom, dat is hetzelfde als in een herenzadel. Ik heb geprobeerd foto's te zoeken ter ondersteuning van mijn verhaal, maar het is lastig foto's te vinden die recht van voor of achter zijn genomen. Op de eerste pagina heb ik een foto geplaats van de correcte amazonezit.
Ik heb zelf rugklachten en ben zo scheef als een hoepel. Ik zit in een dameszadel vele malen rechter dan in een herenzadel.

Wat betreft studies; ik heb geen idee! Maar je bekken wordt vrijwel niet belemmerd in de beweging. Wel heb je flinke buikspieren nodig en bij voorkeur een paard dat lekker zit ;).
Er is wel enige discussie over het springen in dameszadel, omdat je niet kan gaan staan in de beugels. Je buigt dan wel mee naar voor, maar een echte verlichte zit wordt het niet. Het is daarom lastig om je paard voldoende ruimte te geven om te basculeren en te landen; filmpjes zien er ook vaak wat 'schokkerig' uit, niet zo vloeiend. Maar goed, daar heeft iedereen een eigen mening over :)

IzAw schreef:
Deed hij mee aan het NK?

Heb je gelezen IzAw? Het NK is een laagdrempelige wedstrijd voor iedereen die wel eens in een dameszadel rijdt, van complete beginners tot professionele ruiters; iedereen kan zich opgeven. NK heeft in die zin dus een compleet andere betekenis. Er zijn nou eenmaal niet zoveel ruiters die op niveau in dameszadel rijden. En het is toch juist leuk dat manegeruiters ook de kans krijgen met zoiets mee te doen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 21:13

IzAw schreef:
Deed hij mee aan het NK?

Op het NK worden ook B-proefjes gereden. Misschien de uitleg iets eerder in het topic eens doorlezen?

Mijn paard heeft enkele jaren geleden met een andere ruiter meegelopen op het NK, als gelegenheidscombinatie, ik geloof in het L en bestgaand.
Ik vond het erg leuk om eens te zien en erg bijzonder. Ik voelde me iig erg onstabiel in een dameszadel, maar wellicht ook omdat ik een jurk en hakken aan had toen ik er op zat ;) ik vond het echt een kunst je gewicht goed in het midden te houden iig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 03:56

Is net of ze het rijden versneld afspelen waardoor zo onrustig uitziet.