_Pansy_ schreef:Even een beetje een rare vraag misschien, maar ik las even vluchtig dit topic, en als een jong paard scheef wordt van in dameszadel rijden (het is niet goed voor jonge paarden heb ik minimaal twee keer gelezen), waarom kun je dan stellen dat het geen verschil is met het rijden met herenzadel? Als het voor jonge paarden niet gezond is, is het dan wel gezond voor oudere paarden?
Oh ja, en vanuit de ruiter gezien, als je met je bovenlichaam wel recht zit, op beide zitbeenknobbels (kan dat überhaupt met gelijke druk als je benen zo liggen?), maar je benen zo naar een kant, is dat niet een heel scheve belasting? En kun je dan goed vanuit je bekken meebewegen met het paard? Daar zijn vast al wel studies naar gedaan.
Een dameszadel is groter dan een herenzadel, om de druk beter te verdelen. Het mag bijvoorbeeld langer zijn dan een herenzadel. Bij een jong paard, dat nog niet is uitgegroeid, kan dit inderdaad, zoals HTM ook zei, scheef groeien veroorzaken. Maar dit is in principe weinig anders dan bij een herenzadel. Echter door de grootte, en vaak onervarenheid van ruiters, wordt er aangeraden niet met een dameszadel te rijden voor het paard zes is
. Hoop dat dat het wat duidelijker maakt.
En ja hoor, je kunt heel netjes recht zitten! Je been ligt in een vergelijkbare positie als wanneer je je benen over elkaar slaat. Je bekken blijft recht en je gewicht blijft verdeeld over beide zitbeenknobbels.
Dat neemt niet weg dat het niet altijd even makkelijk is om je gewicht gelijk te verdelen
. Maar wederom, dat is hetzelfde als in een herenzadel. Ik heb geprobeerd foto's te zoeken ter ondersteuning van mijn verhaal, maar het is lastig foto's te vinden die recht van voor of achter zijn genomen. Op de eerste pagina heb ik een foto geplaats van de correcte amazonezit.
Ik heb zelf rugklachten en ben zo scheef als een hoepel. Ik zit in een dameszadel vele malen rechter dan in een herenzadel.
Wat betreft studies; ik heb geen idee! Maar je bekken wordt vrijwel niet belemmerd in de beweging. Wel heb je flinke buikspieren nodig en bij voorkeur een paard dat lekker zit
.
Er is wel enige discussie over het springen in dameszadel, omdat je niet kan gaan staan in de beugels. Je buigt dan wel mee naar voor, maar een echte verlichte zit wordt het niet. Het is daarom lastig om je paard voldoende ruimte te geven om te basculeren en te landen; filmpjes zien er ook vaak wat 'schokkerig' uit, niet zo vloeiend. Maar goed, daar heeft iedereen een eigen mening over 
IzAw schreef:Deed hij mee aan het NK?
Sorry maar daar klopt iets niet.
0,0 ontspanning, trekken en plukken in de mond van het paard.
Begrijp me niet verkeerd het is dapper dat ie meedoet, maar een B proefje is meer op z'n plaats.
Heb je gelezen IzAw? Het NK is een laagdrempelige wedstrijd voor iedereen die wel eens in een dameszadel rijdt, van complete beginners tot professionele ruiters; iedereen kan zich opgeven. NK heeft in die zin dus een compleet andere betekenis. Er zijn nou eenmaal niet zoveel ruiters die op niveau in dameszadel rijden. En het is toch juist leuk dat manegeruiters ook de kans krijgen met zoiets mee te doen?