Eventingruiter Oliver Townend krijgt officiële waarschuwing

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joafan2003

Re: Eventingruiter Oliver Townend krijgt officiële waarschuwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:49

Mala26-goed idee! Petitie= geen kinderen onder bepaalde leeftijd op wedstrijden.

Roosch-vind ik ook aan de orde in dit geval. Wat nou als het paard van het kind geschrokken was en daardoor zich persoonlijke ongelukken met letsel had voorgedaan!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:50

Jonge grut hoeft helemaal niet verboden te worden, onverantwoordelijke ouders wel maar je komt er pas achter als het te laat is.

Je verwacht toch dat bij deze wedstrijden er genoeg controle is? Ik verschiet er serieus van dat op dit niveau een kindje de wedstrijd zodanig kan verstoren.

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:55

@ Maarten, precies! Gewoon verbieden die handel ;)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:17

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 08:29

Letitia1991 schreef:
Maartenn schreef:
Of een algeheel verbod op kinderen :')

Maartenn, jij hoort in ons HK-topic! }:)

[HK] Waarom géén kinderen?

Ja, Maartenn waar blijf je?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 08:39

Zo'n uitspraak kwalificeert idd wel voor ons topic :D

Verder begrijp ik dus écht zulke onverantwoorde ouders niet. Voor hetzelfde geldt was ruiter vol over het grut heen gedenderd, als je er zo aan gehecht bent dan let je toch beter op? Heel erg zuur voor de ruiter en respect dat hij zo netjes bleef.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 08:55

Ben het eens met Maarten, geen kinderen op het terrein of geen kinderen tot 12 jaar. En tja anders aan een tuigje.
Het is toch van de zotte dat hij een waarschuwing krijgt...... Die zouden ze aan die ouders moeten geven...
Niet aan hem die zijn verantwoordelijk voor dat kind die een wedstrijd verstoord.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:06

Dus een ruiter die betaald (veel betaald) om daar te kunnen rijden, die in een wedstrijd zit en dus voor een klassement rijdt krijgt een OW omdat ie niet meteen op de rem ging voor een of andere koter die daar in de eerste plaats niet had mogen zijn?
Dus hij had zijn wedstrijd én zijn ritme maar moeten ver**** voor een onverantwoorde moeder? :?
IMO zou de organisatie hier een opmerking moeten krijgen ipv de ruiter! :x (en niet te vergeten; de moeder die blijkbaar spijt had van haar moederschap)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:08

lrtj_ schreef:
Ben het eens met Maarten, geen kinderen op het terrein of geen kinderen tot 12 jaar. En tja anders aan een tuigje.
Het is toch van de zotte dat hij een waarschuwing krijgt...... Die zouden ze aan die ouders moeten geven...
Niet aan hem die zijn verantwoordelijk voor dat kind die een wedstrijd verstoord.

Onzin, als ik met mijn kinderen van 3,5 en 6,5 wil gaan kijken ga ik ze echt niet aanlijnen :') Zijn er dan echt zoveel incidenten met kinderen op concoursen of events?

Ik vind dit ook raar als het inderdaad binnen het parcours is gebeurt. Als hij over het wedstrijdterrein zou racen tussen mensen door vind ik het een ander verhaal. Dat kindje had nooit op het parcours mogen lopen.
Daarnaast is hij direct afgestapt en heeft zich bekommerd om het kind en excuses gemaakt. En eigenlijk excuses voor een situatie waar hij niets aan kon doen. Natuurlijk moet hij tijdens het rijden zijn ogen openhouden. Maar het moet toch niet zo zijn dat als hij zijn wedstrijd rijdt, hij rekening moet houden met de kans dat er een kind/volwassene/hond over het parcours loopt en daar zijn rijden op aan moet passen?

De ouders zijn verantwoordelijk ervoor dat het kind bij hen blijft en niet binnen het parcours mag/kan. Je kind uit het oog verliezen kan gebeuren. Ik zal nooit zeggen dat het mij niet zal overkomen. Maar waren er dan ook geen toeschouwers die dit zagen en het kind van het parcours hebben gehaald?

Ayasha schreef:
Dus hij had zijn wedstrijd én zijn ritme maar moeten ver**** voor een onverantwoorde moeder? :?
IMO zou de organisatie hier een opmerking moeten krijgen ipv de ruiter! :x (en niet te vergeten; de moeder die blijkbaar spijt had van haar moederschap)

Nou dit vind ik nogal pittige uitspraken. Je weet toch nooit wat de oorzaak was dat dat kind daar liep? Dat hij/zij daar niet had moeten lopen is een feit. Maar om de moeder nu direct onverantwoord te noemen en te bestempelen als moeder die blijkbaar spijt had van haar moederschap vind ik wel erg ver gaan. Je weet toch niet wat er precies gebeurt is? En misschien was de vader er wel bij of opa?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:39

Ayasha schreef:
Dus een ruiter die betaald (veel betaald) om daar te kunnen rijden, die in een wedstrijd zit en dus voor een klassement rijdt krijgt een OW omdat ie niet meteen op de rem ging voor een of andere koter die daar in de eerste plaats niet had mogen zijn?

_O-

Delphi, ik denk dat Ayasha (en de anderen in het topic) voor het gemak van een moeder uitgaan.
Er was dus tijd genoeg om de ruiters te waarschuwen in het parcours dat er loslopend wild was, maar blijkbaar hadden de (groot) ouders geen tijd om het wild weer op te halen.

Dat is en blijft gewoon vreemd. Waarom grijpt bijvoorbeeld niet een andere omstander, een jury of steward in?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:46

Onali schreef:
_O-

Delphi, ik denk dat Ayasha (en de anderen in het topic) voor het gemak van een moeder uitgaan.
Er was dus tijd genoeg om de ruiters te waarschuwen in het parcours dat er loslopend wild was, maar blijkbaar hadden de (groot) ouders geen tijd om het wild weer op te halen.

Dat is en blijft gewoon vreemd. Waarom grijpt bijvoorbeeld niet een andere omstander, een jury of steward in?

Ja dat vind ik ook omgekeerde wereld. Het lijkt mij makkelijker om dan dat kind snel van het parcours te halen. En desnoods de ruiters informeren dat er iemand het parcours op is om een kind er af te halen. Dit is voor de ruiter ook gewoon erg vervelend.
Je kind een seconde uit het oog verliezen kan gebeuren, ik zal nooit zeggen dat het mij niet zal overkomen. Dat soort dingen gebeuren soms. Net als een ontsnapte hond die over het terrein rent en het parcours opschiet. Of een ruiter die van zijn paard valt en het paard dat vervolgens een ring of parcours in schiet. Dat zijn allemaal vervelende incidenten, maar dit valt dan niet de ruiter te verwijten.

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:36

Ik las hier iets over dat een kind aan een tuigje niet zou gebeuren. Echter vind ik een tuigje bij een kind helemaal niet vreemd. Goed zelfs. Honden moeten ook aan een tuigje, omdat ze vaak wel bij je blijven maar ze kunnen alsnog soms ontsnappen als ze iets zien. Dat is bij een kind precies zo. Ze blijven over het algemeen wel bij hun ouders, maar als ze iets zien kunnen ze er van tussen gaan. Zo verkeerd zou een tuigje dan niet zijn toch? Veiliger voor iedereen en minder ergernissen/onveilige situaties op bijvoorbeeld wedstrijden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:45

-kruipt uit meeleesmodus-

Ik geef Ayasha wel gelijk. Als je je kind niet in de gaten kan houden en je weet dat die er vantussen durft glippen, laat het dan thuis. Aangezien de verantwoordelijke niet eens direct heeft ingegrepen en het kind van de track heeft geplukt ga ik er zelfs van uit dat het kind ook buiten het zicht was van die "verantwoordelijke".

In een cross heb je vaak aardig overzicht over de track, tenzij in een stuk bos of als je net achter een hoop struiken ofzo staat. Wanneer een ruiter aankomt wordt er ook gefloten zodat de stewards weten dat de oversteekplaatsen dicht moeten tot de ruiter langs is gereden. Je bent op wedstrijd, je bent je kind kwijt, de track is meestal goed overzichtelijk... dan ZIE je dat toch als je kind daar rondhupt? De ruiter heeft een verwittiging gehad, heeft zijn snelheid beperkt maar het was niet snel genoeg om het kind te vermijden. Dan ga ik er van uit dat hij op een niet-overzichtelijk punt zat in het parcours en relatief dichtbij, want de snelheid is toch niet mis.

Als jij in opperste concentratie aan het rijden bent, gefocust op de volgende hindernis, de tijd, je snelheid en de conditie van je paard op dat moment dan geloof ik best dat zo'n ruiter even reactietijd nodig heeft als zo'n bericht doorkomt.

Het eerste wat ik doe als ik op wedstrijd (of op straat, of op locatie) ben, is checken waar de kinderen zitten en hoe het er aan toe gaat. Want jawel, er gebeuren zat incidenten met kinderen op wedstrijd. Zo heeft het paar maanden terug amper gescheeld of kind van 5 had een voorhoef met volle kracht in haar gezicht gehad, omdat papa haar zo nodig in het zand liet gaan zitten net als ik de bak uit ging op weg naar de wedstrijdring en mijn hengst ging even voorbeentje uitzwaaien.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:33

Je ziet bij rally rijden en wielrennen dat ook de volwassen toeschouwer geen idee van veiligheid en verantwoording heeft, laat staan een kind.
Betere afscherming is nodig maar ook duur. Maar een mensenleven is duurder.

En eventing is al spannend genoeg zonder bewegende obstakels, moet het echt een keer heel erg fout gaan?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:52

Delphi schreef:
Ayasha schreef:

Nou dit vind ik nogal pittige uitspraken. Je weet toch nooit wat de oorzaak was dat dat kind daar liep? Dat hij/zij daar niet had moeten lopen is een feit. Maar om de moeder nu direct onverantwoord te noemen en te bestempelen als moeder die blijkbaar spijt had van haar moederschap vind ik wel erg ver gaan. Je weet toch niet wat er precies gebeurt is? En misschien was de vader er wel bij of opa?

Dan onverantwoorde vader of opa of whatever. Als moeder weet je aan wie je je kind mee geeft. Geef je dat mee aan iemand die kennelijk niet verantwoord genoeg is om te begrijpen dat het mormel dood kon zijn als ie tussen de paardenbenen was gekomen dan kan ik dat geen verantwoorde moeder noemen. Wanneer je niet weet waar je kind uit hangt in een publieke plek (en ik mag hopen dat ze niet wist dat die kleine daar zat want anders is het helemaal mooi.) dan ben je imo gewoon niet verantwoord bezig. Of dat nu "kan gebeuren" of niet doet er voor mij niet toe. Als mijn hond los komt en iemand hinderd, ben ik ook onverantwoord bezig. Of dat nu expres was of niet.

Spijt hebben van het moederschap was meer een zwartgallig grapje maar bon. :+

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:54

je zou op een eventing wedstrijd toch verwachten dat het publiek de gevaren kent. 98% daar zijn ruiters, liefhebbers en hebben zelf paarden of bijrijdpaarden. Dan weet je toch dat zo'n paard 60 km per uur niet ineens blok stil staat. Die stewards en hindernisrechters staan er niet voor niets en blazen niet voor de lol op dat fluitje. Ook bij wielerwedstrijden sta ik soms echt verbaasd te kijken hoe stom mensen kunnen zijn. Kijk maar naar het vooral van laatst in van de belgische voorjaarsklassiekers. Je gaat toch niet op een vluchtheuvel gaan staan in het midden van de weg terwijl er 200 prof wielrenners er aan komen. Zeker met al die obstakels tegenwoordig is het voor die mannen al gevaarlijk zat laat staan dat ze ook nog eens in het midden van zo'n peloton alles kunnen zien.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:57

Lekker is dat... zo kun je toch niet met goed fatsoen gaan rijden als je ook al rekening moet houden met koters van ouders die hun kinderen blijkbaar een wel héél erg vrije opvoeding geven...
Nog nooit zo zout gegeten. Als de plaatselijke menvereniging een wedstrijdje ringsteken houdt en er eens een kind ondanks de dranghekken op het parcours loopt is dat meestal nog te regelen met even inhouden, maar tijdens een cross, zijn ze gek geworden?
Maar nee, een vreemde mag tegenwoordig niet meer een kind even naar een veilige plek leiden, dan waarschuwen we de ruiter. Van mij hadden de begeleiders van dat kind net zo goed een flinke waarschuwing mogen krijgen en/of eenverbod om weer zo'n evenement te bezoeken bijvoorbeeld, want zulke toeschouwers kunnen ze missen als kiespijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:14

Die ruiter moet zich ook rot geschrokken zijn en tegelijk zijn hele wedstrijd naar de vaantjes. Kan je je inbeelden wat het zou geven als nu per toeval eens een kind op het WK op de grasmat zou gaan rondrennen? Die ouders zouden van de spelers en scheidsrechter geen bloemetje krijgen hoor met een lief woordje "graag je kindje bijhouden".

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:29

Wat triest voor de ruiter die er enorm veel training en geld in gestoken heeft. Daar ga je dan, naar huis met een waarschuwing omdat iemand meende dat het kinderspeelparadijs is. Ik ben zelf moeder maar no way dat mijn kleintje naar zo'n wedstrijd mee gaat als het nog niet oud genoeg is om te begrijpen dat het uit een parcours moet blijven.
Echt heel jammer voor de ruiter.... Ik zou woest zijn.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 14:24

Echt belachelijk, hij reageerde toch.
Een paard zet je maar niet effe op de rem als een auto of een fiets.
Hij deed dit echt niet bewust en zal zich rot geschrokken zijn.
Die ouders van dat kind moeten eens flink op hun donder krijgen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 14:24

Popke schreef:
Wat triest voor de ruiter die er enorm veel training en geld in gestoken heeft. Daar ga je dan, naar huis met een waarschuwing omdat iemand meende dat het kinderspeelparadijs is. Ik ben zelf moeder maar no way dat mijn kleintje naar zo'n wedstrijd mee gaat als het nog niet oud genoeg is om te begrijpen dat het uit een parcours moet blijven.
Echt heel jammer voor de ruiter.... Ik zou woest zijn.

Sluit ik me helemaal bij aan.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 14:29

Ik zie overal tuigjes voorbij komen, maar misschien is het aanprijzen van een autoritatieve opvoedingsstijl een net zo goed idee.

'Lieverd, blijf goed bij mama en papa want het is gevaarlijk als je bij de paarden in de buurt komt, als je bij ons blijft krijg je over een uurtje een ijsje!'

Maar dat zal wel te simpel gedacht zijn.

Al vind ik een OW ook oneerlijk tegenover de ruiter.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 14:31

Ze hadden toch van die tuigjes voor kinderen? :') Waren toen veel negatieve reacties op, maar ik vind het een geweldig concept!

Klopt helemaal Upendo, maar sommige kinderen zijn nou eenmaal erg brutaal en aangezien die lijntjes die de baan afzettend soms wat hoger zijn lopen die kinderen er zo onderdoor. Is gewoon hartstikke gevaarlijk.. Het is alleen wel aan de ouders daar op te letten, en niet de zaak van de ruiters of de organisatie, vind ik dan.

Ben het overigens helemaal eens met Ayasha en Popke, belachelijk gedoe!!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 14:33

De brutaliteit van een kind begint grotendeels bij het gedrag van de ouder(s). :D
Maar ik snap je punt! :)

Ik vraag me in dit geval ook wel af wat een kind daar doet. Neem wat speelgoed mee, dan entertaint het zichzelf veel beter..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 16:06

essie_blue schreef:
Ze hadden toch van die tuigjes voor kinderen? :') Waren toen veel negatieve reacties op, maar ik vind het een geweldig concept!

Klopt helemaal Upendo, maar sommige kinderen zijn nou eenmaal erg brutaal en aangezien die lijntjes die de baan afzettend soms wat hoger zijn lopen die kinderen er zo onderdoor. Is gewoon hartstikke gevaarlijk.. Het is alleen wel aan de ouders daar op te letten, en niet de zaak van de ruiters of de organisatie, vind ik dan.

Ben het overigens helemaal eens met Ayasha en Popke, belachelijk gedoe!!

Ik heb als kleine San87 altijd een tuigje om gehad in drukke gelegenheden. Ik heb er echt niks aan over gehouden :D. Behalve dan een bepaalde fetisj, maar daar reppen we maar niet over :)).