Vier veulens geboren uit embryo's geselecteerd op geslacht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 19:31

jorretje schreef:
[naam] schreef:
Ik krijg altijd een btje de griebels van dit soort dingen...
Over 1000 jaar, bestaan er geen 'normale mensen' meer en alleen de beste van de beste opgeleiden/slimme mensen, worden dan gekloont om de wereld draaiende te houden. *Ziet een film voor zich*

Moet je keer idiocracy kijken, is basicly het omgekeerde haha.

Tja leuk dat ze het kunnen, maar moet het dan ook, omdat het kan?
Ik zie er zeker voordelen in hoor, maar ja waar ligt de grens.

Misschien beter als ik zulke dingen niet kijk. Heb nogal een levendige fantasie hahahaha

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 19:51

Lotte_Wessel schreef:
Ik vind het erg bijzonder en knap hoe ver ze al zijn met de technologie. Ik vind het eigenlijk erg interessant en het geeft veel mogelijkheden voor de toekomst.

Ben overigens wel verbaast hoeveel mensen hier eigenlijk vinden dat het verkeerd is en onnatuurlijk. Als een vrouw een kinderwens heeft en natuurlijk geen kind kan krijgen, worden alle stoppen uit de kast getrokken om op een onnatuurlijke manier toch zwanger te worden. Hier wordt dan ook niets van gezegd maar dit is verkeerd? Deze manier van fokken kan erg goed zijn. Veel problemen kunnen worden opgelost genetisch gezien en het geeft ons mogelijkheden in de toekomst. Het is en hele vooruitgang!

Daarmee ben ik het eens.

Vind alleen niet dat ze het zomaar moeten gaan toepassen (ook al zullen veel mensen dit niet kunnen betalen uiteindelijk). Voor bepaalde genetische ziektes etc. zou het wel echt een uitkomst zijn, maar alleen het geslacht bepalen met zo'n manier vind ik niet goed. Het is toch leuk om af te wachten en te gokken welk geslacht het wordt..?

Ik vind het echt heel knap dat ze al zoveel kunnen, maar ik vind dat het alleen met belangrijke zaken gebruikt mag worden, om bepaalde ziektes uit te roeien en niet om het geslacht zelf te bepalen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 19:52

Lotte_Wessel schreef:
Ik vind het erg bijzonder en knap hoe ver ze al zijn met de technologie. Ik vind het eigenlijk erg interessant en het geeft veel mogelijkheden voor de toekomst.

Ben overigens wel verbaast hoeveel mensen hier eigenlijk vinden dat het verkeerd is en onnatuurlijk. Als een vrouw een kinderwens heeft en natuurlijk geen kind kan krijgen, worden alle stoppen uit de kast getrokken om op een onnatuurlijke manier toch zwanger te worden. Hier wordt dan ook niets van gezegd maar dit is verkeerd? Deze manier van fokken kan erg goed zijn. Veel problemen kunnen worden opgelost genetisch gezien en het geeft ons mogelijkheden in de toekomst. Het is en hele vooruitgang!

Ik blijf het niet correct vinden om mensen met dieren te gaan vergelijken. Bovendien heb ik niets tegen KI of IVF bij mens of dier, en in het geval van mensen tegen selectie van geslacht van een kind bij KI als er Y gerelateerde aandoeningen zijn zoals bijv. Duchenne en er toch een kinderwens is. Maar genetic engineering schiet in mijn ogen zijn doel voorbij, en in het geval van dieren opteer ik er dan voor om gewoon met die dieren NIET te gaan fokken.

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 19:52

Cassidy schreef:
Ik blijf het niet correct vinden om mensen met dieren te gaan vergelijken. Bovendien heb ik niets tegen KI of IVF bij mens of dier, en in het geval van mensen tegen selectie van geslacht van een kind bij KI als er Y gerelateerde aandoeningen zijn zoals bijv. Duchenne en er toch een kinderwens is. Maar genetic engineering schiet in mijn ogen zijn doel voorbij, en in het geval van dieren opteer ik er dan voor om gewoon met die dieren NIET te gaan fokken.

daar ga ik volledig mee akkoord! dezelfde mening

nieniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 20:41

Ik vind t wel een goed idee. Als je nou een keer een veulentje wil hebben maar een hengst wil je niet of juist geen merrie, dan kun je daar je richting in geven en hoef je niet in spanning te wachten om daarna je paardje te moeten verkopen als het niet het goede geslacht is.

Cassidy

Re: Vier veulens geboren uit embryo's geselecteerd op geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 20:43

Als je een veulen wilt hebben en je wilt exact het geslacht kunnen bepalen, dan koop een veulen. Want ook met selectie via KI op geslacht heb je geen 100% garantie dat dit ook gaat lukken.

nieniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 20:46

Cassidy schreef:
Als je een veulen wilt hebben en je wilt exact het geslacht kunnen bepalen, dan koop een veulen. Want ook met selectie via KI op geslacht heb je geen 100% garantie dat dit ook gaat lukken.

Maar als je nou eens uit je eigen merrie voor één keertje voor de 'lol' een veulentje wil en absoluut geen hengstje omdat je hem dan bv niet kunt houden oid, is het wel erg handig!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 20:47

Hengstjes kunnen geruind worden. Daar al aan gedacht?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 21:11

Ja en dan willen mensen allemaal een merrie fokken. Ik vind het geen goede zaak dat er op geslacht geselecteerd wordt of gaat worden.

Equita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 21:22

Laat de natuur toch zijn gang gaan! Alle ziektes, geslachtsbepalingen enz. zijn door de natuur bedoeld om de biodiversiteit in stand te houden. En trouwens, is het leuke van fokken niet in spanning afwachten of het een merrie of een hengst gaat zijn, welk kleurtje het krijgt,...

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 21:23

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 22-04-22 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

nieniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 21:25

Cassidy schreef:

Ja natuurlijk denk ik daar aan! Er kunnen allerlei redenen zijn!

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 00:16

Als ze dat nu ook kunnen doen bij het sperma van varkens, dan is meteen het hele ge-emmer over castreren van jonge biggen en het daar aan vasthangende economisch belang, opgelost. :+

Bij Runderen gebeurt dit al heel lang. Handig als je je veestapel uit wil breiden met alleen eigen aanfok en je voorkomt meteen het grote risico van ziekte insleep als je dieren aan zou moeten kopen.

Heeft in mijn ogen voor en nadelen. Voor mij wegen de voordelen het zwaarst, maar dat is voor iedereen anders.

Edit: Castreren van hengsten is niet zonder risico. Het is een forse ingreep, alleen wordt er altijd zo makkelijk over gepraat.

nieniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 00:22

Famke160301 schreef:
Als ze dat nu ook kunnen doen bij het sperma van varkens, dan is meteen het hele ge-emmer over castreren van jonge biggen en het daar aan vasthangende economisch belang, opgelost. :+

Bij Runderen gebeurt dit al heel lang. Handig als je je veestapel uit wil breiden met alleen eigen aanfok en je voorkomt meteen het grote risico van ziekte insleep als je dieren aan zou moeten kopen.

Heeft in mijn ogen voor en nadelen. Voor mij wegen de voordelen het zwaarst, maar dat is voor iedereen anders.

Edit: Castreren van hengsten is niet zonder risico. Het is een forse ingreep, alleen wordt er altijd zo makkelijk over gepraat.

precies

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 00:33

Famke160301 schreef:

Hier word er ook geregeld gesekst sperma gebruikt en daarvan al heel wat kalveren gehad waarbij het niet klopte. -O-

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 07:22

nieniet schreef:
Cassidy schreef:

Ja natuurlijk denk ik daar aan! Er kunnen allerlei redenen zijn!

Ik snap helemaal dat je als merriehouder een opvolgster van je merrie wilt hebben, maar beperk je dan niet tot maar één veulen en ook niet voor de lol. Ga in bloedlijnen denken en merriestammen en niet in individuen. Want wat is de reden dat je perse dan een merrie moet hebben? Om daar ook ooit een keer een veulen van te kunnen fokken?

Als je fokt om een stukje van je merrie terug te willen zien in het merrieveulen kun je heel bedrogen uitkomen, omdat het character heel anders is. Een paard is een resultaat van genen, opfok, training en alle ervaringen die hij in zijn verleden heeft opgedaan. Je kunt gewoon geen kopie van je paard produceren. Nooit.

En als je geen hengstveulen wilt omdat er risico's aan een eventuele castratie zitten, bedenk dan dat er van alles met een veulen kan gebeuren waardoor het of de leeftijd van 3 jaar niet haalt, of voor die tijd een blessure kan oplopen waardoor hij of zij nooit bereden zou kunnen worden. Een veulen fokken en opfokken is duurder dan een volwassen dier kopen, plus dat er risico's aan vastzitten dat de merrie dracht of geboorte niet overleeft, dat je dan met een flesseveulen komt te zitten of ook het veulen niet levensvatbaar blijkt te zijn. Een dracht is altijd een risico, ook voor de merrie. Je zou zomaar beide kwijt kunnen raken. Ben je bereid om het leven van je merrie op het leven te zetten voor "een keer een veulentje voor de lol"?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 08:41

Ik zie veel mensen nu roepen dat ze nu genetisch gemodificeerde super paarden kunnen gaan maken, echter is een 'super'paard afhankelijk van heeeeel veeel genen, terwijl veel genetische afwijkingen, en in dit geval geslacht, maar van 1 gen afhangt.
Het zal dus niet zo'n vaart lopen dat je straks je eigen veulen kan gaan samenstellen.

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 08:44

dan is de verassing er af, is juist toch leuk om op het veulentje te wachten en te zien wat het wordt!

northequest1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:50

Hmmm, niet mijn cup of thee..... := ik vindt dit te ver gaan, zelfs voor science.
Nataschax schreef:
dan is de verassing er af, is juist toch leuk om op het veulentje te wachten en te zien wat het wordt!
helemaal mee eens! de grootste verassing elk jaar is 1: geslacht, 2: de kleur....

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:54

northequest1 schreef:
Hmmm, niet mijn cup of thee..... := ik vindt dit te ver gaan, zelfs voor science.
Nataschax schreef:
helemaal mee eens! de grootste verassing elk jaar is 1: geslacht, 2: de kleur....

haha ja inderdaad!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:55

De mensheid heeft geen natuurrampen nodig om onze wereld te vernietigen;
Dat lukt de mens prima zelf.
De wereld en de dieren hebben het miljoenen jaren prima gered zonder genetische manipulatie.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:30

janouk schreef:
De mensheid heeft geen natuurrampen nodig om onze wereld te vernietigen;
Dat lukt de mens prima zelf.
De wereld en de dieren hebben het miljoenen jaren prima gered zonder genetische manipulatie.

helemaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 14:06

jorretje schreef:
Share schreef:
Ik krijg altijd een btje de griebels van dit soort dingen...
Over 1000 jaar, bestaan er geen 'normale mensen' meer en alleen de beste van de beste opgeleiden/slimme mensen, worden dan gekloont om de wereld draaiende te houden. *Ziet een film voor zich*

Moet je keer idiocracy kijken, is basicly het omgekeerde haha.

Tja leuk dat ze het kunnen, maar moet het dan ook, omdat het kan?
Ik zie er zeker voordelen in hoor, maar ja waar ligt de grens.

Nou ik heb hem nu net gezien dus, Idiocrazy, maar dat is dus precies waar ik ook al altijd bang voor ben...