Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
mrie schreef:Irrigatie die toevallig aan gaat terwijl je er langsrijdt. Aaaaaaa, vink, bin there, done that. Een paard snapt daar niks van, het klinkt als een slang, dus is het een slang. En slangen zijn heul gevaarlijk rennen dus.
Dit is echt een geval van vette pech hebben. Wat is dat goed afgelopen zeg.....
saskiakefie schreef:Nee ik heb het niet over het ras, maar over dat paarden die op hol slaan van een alarm die af gaat (zie OP) niet geschikt zijn voor dit werk... Natuurlijk, paarden blijven vluchtdieren, dat een paard schrikt kun je dan ook niet voorkomen maar het gaat erom wat het gedrag daarna is, of dat het paard zich snel hersteld of dat ie door gaat in het vluchtinstinct.
saskiakefie schreef:Oh wat gek dat ik er dan alarm van gemaakt heb, wss omdat ik geen idee heb van wat een irrigatiesysteem is. Maar dan nog blijf ik erbij dat bomproof paarden per definitie niet op hol slaan.
SAKKIA schreef:Van een irrigatiesysteem schrikt iedereen. Zelf mensen schrikken vaak en maken zich uit de voeten zodat ze niet nat worden.
Een paard is en blijft een vluchtdier en zelfs een bomproof paard kan ergens echt van schrikken. Daar kun je niks aan doen.
Zo ken ik een paard waar je echt alles mee kon doen, tot dat er mensen op skeelers aankwamen. Hij was als de dood voor dat geluid.
Daar kan ook een paar passen naar voren of opzij schieten bij horen. Het gaat erom wat er na de schrikreactie gebeurd en of dat het paard nog open staat voor wat de ruiter/menner het paard zegt of dat de schriktoestand doorslaat in vluchtinstinct/paniek. En ook het moment dat het paard geschrokken is is het nog niet gek dat de ademhaling en hartslag even omhoog blijft, het paard in extreem alerte toestand blijft maar het zal zich daarna snel moeten herstellen. (Tenzij het in werkelijke nood bevind, dat er bijv een tijger op zn rug hangt, maar dat is niet het geval in deze)