Nieuwe stapmolen met ovale vorm nu in Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:15

Exquis heeft deze molen ook al kei lang..

xSlvna

Re: Nieuwe stapmolen met ovale vorm nu in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:00

Ik vind het wel fijn. Lekker om los te stappen of als extra cooling down bijvoorbeeld in de winter.

Mijne gaat na een heftige training gelijk de wei op om zich op zijn manier af te koelen en lang genoeg te laten koelen, maar als dat bij sportpaarden niet gaat in de winter is een kwartiertje in de (ovale) stapmolen een heerlijk extratje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:30

Lijkt me inderdaad een fijnere stapmolen dan de ronde. Had er nog niet vangehoord. Leuk om te zien.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:44

Volgens mij is dit de eerste molen van een Nederlandse leverancier. Het systeem was er inderdaad al, maar kwam uit Duitsland. Ik heb op een Duitse website eens voorbeelden gezien van echt gigantische molens die volgens mij wel 40 bij 40 waren. Onbetaalbaar, maar wel ontzettend goed t.o.v. een normale stapmolen.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:24

Stapmolen? Waarom niet op je paard gaan zitten, ermee wandelen of fietsen of gewoon lekker in het weiland zitten luieren en kijken hoe je paard staat te eten en met vriendjes speelt? :D

Ik snap de zin van die dingen niet zo, eerlijk gezegd. Al zal deze vorm wellicht iets minder belastend zijn dan de ronde.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:44

Cassidy schreef:
Ik heb dit systeem al eerder gezien, is absoluut niet nieuw in NL.

volgens mij had een hengstenhouder in Aldeboarn (Friesland) 10 jaar geleden al zo'n ovale molen... kan me de reclame nog wel herinneren.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:12

Leuk, maar niet nieuw.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 05:10

Die dingen zijn alleen maar ten gunste van de eigenaar. Tijdbesparing. Al won ik de loterij, zo'n ding zou nooit op het terrein komen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 06:02

Alsof het zo een belasting is om een paard 30 minuutjes zonder ruiter en tuig te laten stappen.

simoneval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 06:37

Ziet er goed uit. Lijkt mij beter dan de ronde vorm. Maar ja bij ons kan het helaas niet. Wij moeten het doen met ons weiland.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 06:46

Als het geen belasting is, is het dan dus ook geen training, alleen wat beweging. Nou, dan zet ik ze liever dat half uur extra in de wei of in de paddock.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 08:13

In Frankrijk hebben ze heel grote ovale stapmolens, waarin de renpaarden zelfs in galop kunnen getraind worden.

Ik heb zelf een kleine ronde stapmolen (diam. 12m), enkel geschikt voor stap, en de paarden vinden het eigenlijk wel fijn. Ik zet de poort open en ze gaan erin, en als ik ze eruit haal, glipt er vaak eentje weer naar binnen, dus zo'n foltering zal het niet zijn.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 08:30

Ik vraag mij wel af hoe groot zo'n ding is haha :+
Verder wel heel handig! ik kan het op m'n buik schrijven.. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 08:34

Lijkt me inderdaad wel heel fijn, zo'n ovale molen! Een extra in/uitgang zou inderdaad geen overbodige luxe zijn :+ Maar ziet er fijn uit :j

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 09:52

Ik heb een paard gehad met een peesblessure, waarbij aan de hand stappen onmogelijk werk. Hij sprong alle kanten uit. Toen heb ik hem na overleg met de dierenarts op een stal gezet waar ze een hele grote stapmolen hadden. Daar kwam hij meerdere keren per dag in en dat was echt een grote verbetering. Ook dan gaf hij af en toe nog wel eens een bok, maar het was veel beter dan aan de hand. Dus ja, ik vind het voor zoiets wel een uitkomst.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:01

@Connepon, in zo'n geval kan ik het me voorstellen, dat het prettig is, ten behoeve van revalidatie. Maar anders vind ik het echt onzin, een stapmolen. Lijkt me meer iets voor de luie ruiter... toekijken terwijl je paard beweegt. Om maar niet te spreken over dat sommige paarden dus blijkbaar óf in de stapmolen staan óf er dus dan een keer minder uitkomen. Maar goed, that's me :D

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:04

Da's alles behalve nieuw...

Röwer & Rüb bv heeft dat al jaaaaaren...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:30

in Nederland s0
onder de foto staat "Ovale stapmolens worden in het buitenland al vaker gebruikt"

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:32

voor praktische dingen is een molen wel handig ..heb 10 x liever dat ze in de stapmolen staan tijdens het mesten en opstrooien dan dat ze in de stallen blijven staan ( wat je heel veel ziet ) want dan staat de helft op ventipulmine :+
het mag nooit een vervanger voor beweging of weidegang zijn inderdaad

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:33

Mij lijkt het heerlijk om er een te hebben, maar dan wel in aangepaste vorm :)
Ik heb 2 paddock-potatoes en die lopen echt niet uit zichzelf (naar het eten, naar de waterbak, slapen en soms naar de mestbak om te poepen :D )
Die komen met een uurtje rijden per dag écht niet aan hun beweging.
Dus ik wil wel zo'n stapmolen, maar dan zou ik wat hooinetten ophangen aan die 'drijf'panelen en een open deur. Dan kunnen ze eten, krijgen hun beweging, regenen niet nat c.q. staan in de schaduw en kunnen er uit als ze willen. Perfect :+

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:04

DubbelDun da's geniaal!
Dan ter grootte van een 20 x 40 bak, doe mij er maar een!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:11

Ik gebruikte hem ook best veel als in of uitstappen zodat ik in die tijd kon uitmesten. Ik had niet veel tijd en het was dus geen luiheid om haar maar in dat ding te pleuren.

(paard is overigens inmiddels verkocht wegens dat tijdgebrek, dus hoef daar verder geen commentaar op..)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:29

DubbelDun schreef:
Mij lijkt het heerlijk om er een te hebben, maar dan wel in aangepaste vorm :)
Ik heb 2 paddock-potatoes en die lopen echt niet uit zichzelf (naar het eten, naar de waterbak, slapen en soms naar de mestbak om te poepen :D )
Die komen met een uurtje rijden per dag écht niet aan hun beweging.
Dus ik wil wel zo'n stapmolen, maar dan zou ik wat hooinetten ophangen aan die 'drijf'panelen en een open deur. Dan kunnen ze eten, krijgen hun beweging, regenen niet nat c.q. staan in de schaduw en kunnen er uit als ze willen. Perfect :+

Prima idee, al zou ik het niet durven riskeren: als ze dan met 4 in hetzelfde vakje gaan, dan komen er wel brokken van, zeker als er eten mee gemoeid is. Hier lukt het nog net met 2 in 1 vak (ik zet ze met 4 tegelijk in stapmolen voor 3 paarden), maar zelfs dan wordt het soms spannend als het jonkie (4 jaar) liever wil gaan spelen en steigeren met zijn "vakgenoot".

Maar hier idd zelfde probleem: vreetkousen die veel te weinig bewegen uit zichzelf.

Maar hoe leer je een paard in de mestbak poepen? :7 Lijkt me wel handig en werkbesparend.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:34

Sok schreef:
Stapmolen? Waarom niet op je paard gaan zitten, ermee wandelen of fietsen of gewoon lekker in het weiland zitten luieren en kijken hoe je paard staat te eten en met vriendjes speelt? :D

Ik snap de zin van die dingen niet zo, eerlijk gezegd. Al zal deze vorm wellicht iets minder belastend zijn dan de ronde.

Lijkt me toch niet zo moeilijk te begrijpen, waarom 't nuttig is. Er zijn genoeg redenen genoemd :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:37

Je hoeft toch niet persé vakken te nemen dan? Eigenlijk gewoon een treintje met hooi erop en je bent er. :D