Paardenfokker wil verplichte chip niet [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 07:31

Ibonn schreef:
Nou is die betreffende fokker die genoemd wordt ook wel een speciaal geval := gisteren een lezing van hem gehoord en zat met krullende tenen. Niet zozeer onwaarheden maar meer een eigen mening die hij als waarheid verkondigt... Kan me ook zo voorstellen dat hij iets wat hij niet wil, ook echt niet wil maar als hij zijn paarden nog vaker op keuringen ed wil uitbrengen zal hij wel water bij de wijn moeten doen of hij is helemaal uitgedaan met zijn hobby... Regels gelden nu eenmaal voor iedereen....

Dat dus.. Als ieder ander er een bericht over had gezet had ik me er meteen op gestort.. maar bij deze fokker vraag ik me altijd af wat nou het echte verhaal is en wat zijn mening..

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 07:39

WAAR KAN IK DIT STEUNEN?!?!

Zo'n onzin die chip en het is NIET diervriendelijk! Brandmerken is veel diervriendelijker en daar zijn al meerdere onderzoeken naar gedaan. De pijn intensiteit bij het zetten/branden is hetzelfde, maar de napijn van chippen en het vervelende dat het in een spier moet (en dus bij iedere beweging voelbaar is) duurt zoveel langer.

Daarnaast is het helemaal niet veilig! Haal er een sterke magneet overheen en alle gegevens zijn eraf. Zo'n dom systeem dit!

Iets met DNA, kruinen, brandmerken, whatever. Allemaal beter dan chippen.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 07:47

Ipv een gevecht tussen pro-con chippen kan er beter onderzoek gedaan worden naar chippen en of paarden hier last van hebben.

Dit kan heel makkelijk door paarden die bijv op een universiteitskliniek sterven in de nek te onderzoeken naar ontstekingen in de buurt vd chip. Dit is iig een begin.

Ik heb een staaf van 4-5cm in mijn arm zitten en hier 0 last van. Dus voorwerpen kunnen ongestoord in het lichaam zitten. Nu kijken of dat ook bij paarden in de hals kan.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 07:59

LBLGypsyCobs schreef:
Het zou fijn zijn als er aan heel die verplichting voor de eigenaren ook eens wat voordelen werden toegevoegd.
Werken met een overschrijvingsbewijs zodat een dier echt op naam staat, en zorgen dat een paspoort een legaal eigendomsbewijs is.

Dit zou een groot voordeel zijn. Liefst net als kenteken bewijs bij auto's. Een deel op stal voor medicijn registratie. Waar de pensionhouder in geval van nood ook bij kan. En een eigendomsbewijs voor de eigenaar.

FrNo

Re: Paardenfokker wil verplichte chip niet [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:02

Wat betreft het chippen, ik denk dat plaatsen in de manenkam een verbetering is. En goed alternatief voor voren zou ik zo niet weten.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:12

Een alternatief is er natuurlijk wel, zoals het in het begin ook toegestaan was om DNA te bepalen via de haren. Zo is dat jaren geleden bij die van mij gedaan omdat ik geen chip wilde.
Gewoon belachelijk dat je niet meer mag kiezen.

Ik geef die fokker groots gelijk. Ik hoop dat hij bij z'n standpunt blijft en dat er meer gaan volgen.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:15

Ik ben wel fan van het chippen, maar het hele systeem erachter moet beter. Want zoals dat nu gaat is niet handig. Maar ik zie liever dat een paard in de manenkam (vet) wordt gechipt dan in eens spier.

Mijn (verzorg)paard is geboren in NL, hier ook gechipt, in zijn spier. Daarna verkocht naar Duitsland. Echter is enkele jaren daarna de eerste chip beschadigd en was die niet meer te lezen. Daar heeft hij een chip gekregen in zijn manenkam. Echter nadat hij weer verkocht is naar Nederland konden we opeens weer de eerste chip lezen. Hij heeft dus nu 2 chips in zijn lijf, op paspoort staan daarom ook 2 nummers. Alleen zowel de dierenarts als de verzekering heeft elk 1 nummer. Waardoor de verzekering elke keer weer staat te piepen als er een rekening wordt ingediend. Want het nummer van de dierenarts komt niet overeen met de verzekering. Beide kunnen of willen geen 2 nummer noteren.....

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:41

ik heb 2 keer een Welsh cob verkocht die 100% zeker gechipt waren en bij de verkoopkeuring konden ze bij de 2 jarige de chip niet vinden, toen moesten we naar de kliniek om foto's te maken en toen was dat ding dus gewoon pleite 8)7
Bij de 4 jarige hengst die ik 2 maanden geleden verkocht vonden we ook geen chip, dus weer foto's maken, toen zat ie er wel ,maar deed hij het niet, dus moest er een nieuwe in, dus die heeft nu 2 van die dingen in zijn nek |o

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:25

Ik weet dat het niet bedoeld is voor eigendomsregistratie, maar via de chip heb ik een verdwaald paard toch een keer weer bij zijn baasjes kunnen brengen (dierenambulance had een chiplezer > stamboek achterhaald > eigenaar achterhaald). Dus ik heb een positieve ervaring met chip en registratie.

Ik ken geen paarden die last hebben van hun chip. Mijn eigen paard heeft DNA-test en chip en beschrijving met kruinen in het paspoort en een stamboekbrandmerk (is van 1994).

Meer onderzoek zou m.i. goed zijn: hoeveel % van de paarden heeft er wel last van, bij hoeveel gaat de chip zwerven of wordt onleesbaar? Als dat lage aantallen zijn, mag de chipplicht van mij blijven (maar dan liever wel in de manenkam?). Als het hoge aantallen zijn, dan moet er naar een goed alternatief gezocht worden.

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:10

Dan kunnen ze een paard wisselen, en er kraait geen haan na wie het is.
Is bij een vorige paard bij mij gebeurd, staat nu te boek als vos?, was bruin.

Was een geblesseerd paard met goede papieren, papieren omgewisseld bij een paard zonder papieren.
deze heeft nu ook goede papieren en dat scheelt toch wel een paar duizend euro.
(toen was chippen nog niet verplicht.)
Of een dna test van je paard zodat je weet wat je koopt klopt.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:25

sonita schreef:
Een van mijn paarden heeft ook 2 chips!
Schijnbaar hadden ze niet de juiste uitlezer, nu heb ik dus 2 registraties voor 1 paard.
Vorig jaar zeer tegen mijn zin 2 paarden laten chippen, in de manenkam.
Hele discussie gehad met de NVWA, mijn hengst heeft een brandmerk ( komt uit de VS)is DNA getest voor het stamboek, en ja hoor, toch verplicht chippen.
Direct afschaffen die ellende, er is me nog nooit gecontroleerd, al ruim 18 jaar meerdere paarden.
Alleen als je de Rendac belt om een paard te halen vragen ze naar het LEVENSnummer?!?! _-:(
Je moet hem halen omdat ie dood is!
Mijn shettie laat ik niet chippen, overleg met DA ivm Rendac, dan doen ze het liggend. :=

Vorig jaar is mijn ruin zonder papieren en paspoort gewoon opgehaald door de rendac.
Het enige wat ze ermee doen is het betreffende paard afmelden bij het stamboek , en verder niks...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:42

de Rendac controleert bij het ophalen volgens mij nooit of het betreffende paard een chip heeft.

de dierenarts heeft bij mij ook nooit om het paspoort gevraagd (behalve bij inentingen), bij het toedienen van medicijnen of wormenkuren. Ik heb ooit wel laten registreren dat paardlief niet voor slacht bestemd is, maar geen dierenarts die hier ooit naar heeft gekeken of gevraagd. Wat nou als ik haar verkoop en de volgende eigenaar wil haar wel laten slachten... moet ze dan een nieuw paspoort / nieuwe chip?

Mijn paard heeft een heel lelijke kale plek (gevoelig huidje) gekregen op de hals, precies op de plek waar de chip is gezet.

Mijn paard is inmiddels 22 jaar oud, ik heb haar ooit via het NAS laten registreren, maar ben inmiddels verhuisd, en geen lid meer van een stamboek. Ik zou niet weten waar ik de verblijfplaats van mijn paard moet registreren. (voor het geval dat ze 'kwijt' raakt).

ik ben niet per definitie tegen chippen, maar het systeem werkt in mijn ogen niet. er zou misschien een database moeten zijn waar alles in geregistreerd zou moeten worden (zoals met koeien??).

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:31

@ Juval: Een paard wat ooit is geregistreerd dat het niet geslacht mag worden, kan nooit meer in de voedselketen terecht komen. Het kan dus wel geslacht worden, maar gaat daarna ook naar de Rendac.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:34

dus de eerste eigenaar bepaalt dat, een volgende eigenaar heeft daar niets over te zeggen???

in dat geval kan zo'n paspoort waar dat in geregistreerd staat toch gewoon 'kwijt' zijn op het moment dat het paard bij de slager wordt aangeboden.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:59

Mijati schreef:
Als je het hebt over indenficatie via DNA, dan zou je dus altijd eerst bloed moeten prikken voor indentificatie. Dat lijkt me ook niet echt paardvriendelijk.

nee hoor, paar haren uit de manen of wangslijmvlies kan ook!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:35

Ik ken meerdere paarden waar de chip niet meer te vinden of te lezen is, op een rare plaats zit of zelfs meerdere chips in zitten. Hopeloos gedoe. DNA registratie en kruinen/aftekeningen in het paspoort zetten werkt waarschijnlijk beter.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 16:30

Kala schreef:
WAAR KAN IK DIT STEUNEN?!?!

Zo'n onzin die chip en het is NIET diervriendelijk! Brandmerken is veel diervriendelijker en daar zijn al meerdere onderzoeken naar gedaan. De pijn intensiteit bij het zetten/branden is hetzelfde, maar de napijn van chippen en het vervelende dat het in een spier moet (en dus bij iedere beweging voelbaar is) duurt zoveel langer.

Daarnaast is het helemaal niet veilig! Haal er een sterke magneet overheen en alle gegevens zijn eraf. Zo'n dom systeem dit!

Iets met DNA, kruinen, brandmerken, whatever. Allemaal beter dan chippen.

Goh.... nu ben ik toch wel benieuwd wanneer jij dit zelf hebt uitgeprobeerd.....

x_channel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:16

Ik vind de chip ook maar zeer dubbel hoor... Er kan zoveel mee gedaan worden en vervalst worden e.d. Mijn eerste paardje ondertussen 'echt' overleden, was al dood toen ik ze kocht. De uitleg was toen omdat ze ooit in beslag was genomen werden ze dood verklaard??? Raar maar waar dus gewoon 2 de chip erin en klaar.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:19

Ik vraag me oprecht af wat de tegenargumenten zijn op vlak van gezondheid. Wat zijn veelvoorkomende medische problemen bij paarden die rechtstreeks veroorzaakt worden door de chip?

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:46

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 08:01

Ik ben niet zo zeer tegen chippen, in tegendeel. maar als ik mij aan de verplichte tijden wil houden, en dus een veulen voor 6 maanden leeftijd gechipt én met paspoort wil hebben, dan moet ik ze bij ons stamboek uiterlijk op 4,5 maand laten chippen. Nu, heb je wel eens het gemiddelde halsje van een veulen rond die leeftijd gezien? my god, ze zijn nog zo klein en iel dan... en bij alle paarden die jong gechipt zijn is mijn ervaring dat je de chip nauwelijks nog kunt vinden op latere leeftijd. Ik zou dus liever zien dat ze voor 1,5 jarige leeftijd gechipt worden maar max voor ze de 2,5 jarige leeftijd bereiken, en voor ze het terrein verlaten (al dan niet verkocht) met uitzondering van spoed-DA-bezoeken. De afstamming kan bij ons stamboek perfect gecontroleerd worden via DNA (wat ook verplicht is bij ons stamboek) en dat vind ik een goede zaak die ook gelijktijdig meer ruimte bied om het latere chippen wat te ondersteunen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:28

Mijati schreef:
Als je het hebt over indenficatie via DNA, dan zou je dus altijd eerst bloed moeten prikken voor indentificatie. Dat lijkt me ook niet echt paardvriendelijk.
Ik kom zelf uit de hondenwereld en ook daar is chippen verplicht oa om broodfok te localiseren en te ontmoedigen. Het inbrengen van een chip bij een pup van 5-7 weken gaat met dezelfde naald als bij een paard. Geen van de pups die bij ons gechipt zijn, hebben er ooit last van gehad. Dus lijkt me ook dat het bij paarden ook geen probleem op te hoeven leveren.

Ooit wel een paard laten brandmerken, dat was eens en nooit meer, het dier had er weken last van.

Aub vergelijk niet het chippen bij honden en katten met die bij paarden!

Bij honden enz wordt het chip onderhuids geplaatst, bij paarden in spier weefsels! Iets heel anders! En aangezien dat paard net die plaats waar het chip geplaatst is gebruiken, kan ook tot vele problemen leiden. Natuurlijk niet als ze veulens maar later als ze in opleiding worden genomen.

En even voor het duidelijkheid NERGENS in het EU wetgeving aangaande paarden identificatie word microchippen als middel verplicht aangeduid! Alternatieven worden vermeld ... maar aangezien de fabrikanten van de chips goed hebben gelobby'd en het financieel aantrekkelijk hebben gemaakt voor bepaalde instanties en organisaties, voeren de meeste Ministeries het chip door.

En aan wie hebben wij als paardeneigenaren het hele chip gebeuren te danken .... Nederland!!!!!!!!!
Die zijn er mee begonnen, nota benen ZONDER EU goedkeuring, en hebben dus het hek open geslaan zodat er geen weg terug was voor de commissie die toen pas met de regelmentering bezig was.

SanneRex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:35

Na het zien van de site hieronder ga ik toch meer twijfelen aan de onschuld van zo'n chip.

Er waren zelfs gevallen waar de ontstekingen 2 jaar later pas een probleem werden.
Het veroorzaakte een enorme bult die operatief verwijderd moest worden inclusief de chip.
En wat gebeurt er dan met zo'n paard? Moet hij na zijn herstel weer een chip omdat het verplicht is? Zodat ook deze na 2 jaar zijn huid uit rot? Onzin, voor deze paarden zou er een alternatief moeten zijn.
En nog begrijp ik niet waarom het is verplicht, er zouden meer keuzes moeten zijn die wat minder risico met zich meebrengt. Om de chip heen ontwikkelen ontstekingscellen wat natuurlijk een normale reactie is van het lichaam. Het is onnatuurlijk en het hoort er niet.

http://hgroen.wordpress.com/?s=chippen+bedreigend

Gevolg voor jonge paarden...

https://hgroen.wordpress.com/2011/04/09 ... #more-3566

Ik twijfel of paarden met een chip helemaal niets meer ervan voelen.
Voor mij rede en bewijs genoeg om alternatieven te bedenken voor de chip... :(

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:34

sonita schreef:
Een van mijn paarden heeft ook 2 chips!
Schijnbaar hadden ze niet de juiste uitlezer, nu heb ik dus 2 registraties voor 1 paard.
Vorig jaar zeer tegen mijn zin 2 paarden laten chippen, in de manenkam.
Hele discussie gehad met de NVWA, mijn hengst heeft een brandmerk ( komt uit de VS)is DNA getest voor het stamboek, en ja hoor, toch verplicht chippen.
Direct afschaffen die ellende, er is me nog nooit gecontroleerd, al ruim 18 jaar meerdere paarden.
Alleen als je de Rendac belt om een paard te halen vragen ze naar het LEVENSnummer?!?! _-:(
Je moet hem halen omdat ie dood is!
Mijn shettie laat ik niet chippen, overleg met DA ivm Rendac, dan doen ze het liggend. :=

Paard zonder chip wordt nog steeds opgehaald door Rendac. Geen probleem.

labrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:06