Britse minister steunt actie tegen verplichting bit BEF

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:04

xSlvna schreef:
Als ik een dressuurproef zou moeten doen met een menstang, prima. Ketting losjes en voldoende oefenen, dan kun je zelfs van een "marteltuig" met een geringe spanning (net geen boogjes) vrienselijk rijden.
Maar het gaat om het idee, als je fair genoeg bent om bitloos te gaan kun je ook fatsoenlijk (en dus zonder pijn) rijden met bit

Nou dan kun je toch ook een nette proef zonder bit neer zetten. Als het alleen maarom fair rijden gaat.

Hier loopt de een met bit en de ander zonder. Waarom? Om dezelfde reden dat je het ene paard een dubbel gebroken bit geeft en het andere een enkel gebroken bit. Nogmaals, ik ben niet van de eenbitdoetzeer brigade, ik snap alleen niet waarom je je opties zo zou beperken.

Eske_B

Re: Britse minister steunt actie tegen verplichting bit BEF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:58

Erg positief, ik ben benieuwd!
Basisklasse gaat tot de Z, toch?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 15:57

wat op zich wel grappig is , opmerkingen als
"witte neusriempjes"
"als je fair genoeg bent om bitloos te rijden dan kun je ook fair genoeg zijn om met bit te rijden "
en "dat er een reden zou moeten! zijn om bitloos te rijden"
dat zijn toch ook geen argumenten :?

net zoals " een bit doet ten alle tijden pijn" een non argument is ,
laat mensen lekker bitloos starten als ze dat willen, waarom zou je een medische reden moeten hebben voor een optoming die geen nadelige gevolgen heeft bij correct gebruik.
een passend bit heeft ook geen nadelige gevolgen bij correct gebruik , een hack heeft ook geen nadelige gevolgen bij correct gebruik
en alle opties hebben nadelige gevolgen als je er verkeerd mee omgaat.
maar om er maar verplicht in een bit in te moeten hangen...omdat dat nu eenmaal moet :?

zolang iedereen maar wel langs dezelfde maatstaf word gelegd zie ik echt het probleem niet

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 19:27

Brittanië gaat ervoor! Ik hoop maar dat de rest van Europa dan ook snel volgt.

Zoals er al gezegd is - een bit en een bitloze optoming, je kan met beiden het paard zeer doen. Het is inderdaad maar hoe je het bekijkt, wil je een kapotte mond, of een kapotte neus? Dit zijn natuurlijk wel de extrema. Er zijn genoeg mensen die goed rijden, of dat nu met of zonder bit is. Zolang mensen maar de keuze krijgen. Die verplichting van een bit tijdens wedstrijden vindt ik belachelijk. Not to mention die stang en trens... Dat is er echt over. Ik snap dat je veel verschillende hulpen gaat moeten geven met je sporen, maar die sporen zijn er enkel om de hulpen niet zo duidelijk te maken. Om het geheel wat mooier te tonen, of als je paard niet gevoelig genoeg is. Ik snap ook helemaal niet dat je sporen gaat gebruiken als je paard "niet gevoelig genoeg" is, dan los je dat op zonder sporen, niet mét.
Die stang en trens is (in mijn opinie) dan helemaal overbodig, het is een kwestie van je paard goed opleren op een gewoon bit/bitloos/whatever suits your fancy.

Met bit rijden is dan ook zo geïntegreerd in de ruiterwereld (hoewel natural horsemanship en dergelijke steeds meer aan bod komt tegenwoordig) dat sommigen er heel moeilijk gaan over doen, dat zie je nu al komen!

HighVoltage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 19:30

Thumbs up!
Zolang ze in de toekomst wel het gebruik van een bit niet afschaffen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:36

Skyefate, kun jij me dan een aantal filmpjes sturen van paarden die op een trens een GOEDE proef neer zetten zoals een Valegro (noem maar wat, ben niet zo thuis in de sport), of een heel stuk slechter, maar nog goed genoeg voor winst? Ben echt interesseert, ik geloof namelijk dat het erg moeilijk is voor paard en ruiter om op zo een niveau zonder stang te rijden. De 'spoor' van de topklasses.

Zeker moet iedereen zelf weten of die een bit in doet of niet, vind het super, maar niet nodig. Net als een S&T, als je het niet nodig denkt te hebben, laat je de stang toch bungelen? Niemand die je verplicht om dat ding horizontaal in de mond te leggen.

paardenmaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:25

Mooi initiatief! Fijn dat ruiters hun eigen keuzes kunnen maken, hoe zij willen rijden.

Ik lees meerdere reacties over 'middeleeuwse middelen'. Is paardrijden op zich dan niet een middeleeuws middel om je te verplaatsen van A naar B?
We gebruiken in ons dagelijks leven (hulp) middelen die eeuwen geleden zijn bedacht maar in de loop van de tijd ontwikkeld zijn. (auto, wasmachine etc.) Maar allen geperfectioneerd, maar sommige uitvindingen waren gewoon goed ;) naar mijn idee. Mijn pony krijg je echt niet uit de graskant met een bitloos hoofdstel . . .

Citaat:
Hier loopt de een met bit en de ander zonder. Waarom? Om dezelfde reden dat je het ene paard een dubbel gebroken bit geeft en het andere een enkel gebroken bit. Nogmaals, ik ben niet van de eenbitdoetzeer brigade, ik snap alleen niet waarom je je opties zo zou beperken.

Precies iedereen moet doen wat hij of zij goed vind voor zijn paard! Dat anderen dit anders beoordelen moesten we daar maar eens mee ophouden. Ik ken jou paard niet jij het mijne niet. Maar ik denk dat iedereen vanuit de beste intenties voor zijn paard zorgt en het ernaar behandeld.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 16:36

paardenmaf schreef:
Mijn pony krijg je echt niet uit de graskant met een bitloos hoofdstel . . .

Maar dát is omdat JIJ in dit geval niet zonder hulpmiddelen kan en dit komt door een gebrek aan respect vanuit de pony. Dat maakt van een hulpmiddel niet direct iets wat nodig is en/of goed is.

Net zoals je je paard niet aan het wijken krijgt (noem maar wat) zonder sporen. Dan klopt het niet als je zegt "Maar sporen zijn oké want anders wijkt mijn pony niet". Sporen (en bit) zijn goed of kunnen goed zijn omdat ze dingen duidelijk maken en minder grof, omdat ze hulpen kleiner maken zonder het onduidelijk te laten worden of om 100 hulpen uit elkaar te houden. Niet "omdat het dier het anders niet doet".

paardenmaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 18:01

xSlvna schreef:
paardenmaf schreef:
Mijn pony krijg je echt niet uit de graskant met een bitloos hoofdstel . . .

Maar dát is omdat JIJ in dit geval niet zonder hulpmiddelen kan en dit komt door een gebrek aan respect vanuit de pony. Dat maakt van een hulpmiddel niet direct iets wat nodig is en/of goed is. .

ja daar heb je wel weer een punt :))

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 18:09

Marjoow schreef:
Positief! Al vind ik niet dat bitloze ruiters anders beoordeeld zouden moeten worden dan ruiters met bit.
Is het niet nog zo dat bitloos alleen op speciale wedstrijden mogen???

En waarom dat in godsnaam. Ik hen gedwongen overgestapt naar bitloos maar verder merk ik weinig verschil als rijden met bit.
Nu heb ik de pech dat die van mij eigenlijk momemteel alleen fijn loopt en ontspant op een hackamore en je daar dan weer niet mee mag starten...
maar weer een stap vooruit dus.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 18:12

M_D_H schreef:
Wat ik wel apart vind van de FEI is dat je bij het springen wel met een hackamore mag rijden. Waarom zou je dan niet bitloos mogen rijden bij de dressuur? Beetje krom...

Precies en dressuur met een hackamore mag dan weer niet ;)
Kwestie vh makkelijk te houden

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:05

ik ben blij dat britanie dit doet en wat ik ervan vind:

bit: ik heb niks tegen een bit, oke ik vind een ijslands bit er niet vershrikkelijk fijn eruit zien maar dat is mijn mening en ik rij me VP op een enkelgebroken D-trens en bitloos voor de afwisseling. ik denk dat mensen op -mijn ervaring- manege's niet leren: hoe kwetsbaar de mond is en een zachte hand te hebben. volgens mij leer je ook niet wat voorn inwerking een bit heeft ect. maar ik heb wel zo iets van : als mensen nou proberen bitloos hun paard inrijden en daarna voor de gewenning een bitje in doen zodat hij beide optomingen kent. en zoals veel mensen hier zeggen : JE MAAKT HET ZO STERK ALS JE HAND.
ik kwam er bij mijn eerste VP achter dat ik een hele harde hand had, heb ik afgeleerd met hulp.

sporen: tsjah wat kan ik erover zeggen, ik ben er geen voorstander van maar in de Z -bijvoorbeeld gewoon hoor- dan kan ik het nog begrijpen dat je hele specifieke hulpen moet geven. als je maar weet hoe/wat je aan je voeten hebt. ik ken ook iemand die rijd een heel leuk paardje en ze rijd met sporen maar dat is omdat hij met zo'n groot opp. niet reageert. nu moet je niet denken die geeft een harde trap in de buik.
WEET WAT JE AAN JE VOETEN HEBT, EN WAT HET KAN AANRICHTEN.

bitloos: ik heb er helemaal geen problemen mee ik rijd zelf ook af en toe bitloos. Maar soms denk ik wel : waarom rijd je met een hackmore bitloos? dat heeft bijna de zelfde werking als een hack-bit. en sorry als jullie ermee rijden maar dit snap ik gewoon niet zo goed. tuurlijk kan je er mee rijden als je een rustige hand hebt en weet wat voorn sterke werking het heeft. want als jij aardig hard trekt dan voelt je paard dat 3x zo hard.

stang en trens: hier ben IK niet zo'n voorstander van. ik weet er denk ik ook niet genoeg om er een hele grote menig over te hebben. wat ik wel vind: 1 bit past al amper in een paardenmond waarom dan 2?
dit zal ik denk ik nooit helemaal snappen maarja.

Hopenlijk snappen jullie het maar ik vind het fijn dat ook mensen in de politiek inzet tonen!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:10

Waarom bijvoorbeeld ik met een hackamore rijd? Pony is afgehard op al het andere en de hackamore is het laatste wat nog veilig is. Pony is braaf en heeft nooit iets gemeens in zin, enkel is terugkomen vanuit galop naar draf gewoon zwaar en niet leuk (galop is toch veel leuker...). Hang ook wel eens met mijn hele gewicht in de teugels mét hackamore. Dier breekt echt zijn neus niet. Heb er dan liever een hack om hangen dat een stang in (die weer op de lagen en tong gaat werken, terwijl het dan ook nog op de kaken werkt door de druk!).

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:16

oowh maar met een hack kan je neusbotje heus wel breken, zeg niet dat dit makkelijk gaat want ik weet niet hoe hoog jij hem hebt zitten.
als je hem laag hebt zitten kan het wet maar anders, i have no idea

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:20

Dat is gewoon onzin. Die kans is echt nihil, dat je dat bot kan breken. Dan moet je de neusriem ongeveer op de neusgaten hebben zitten.

Ik heb hem hoog zitten en met leder kinband (en kussen), band over de neus rekt best mee en dat onder de neus dus ook.

Veiligheid gaat voor, en ik heb dan lieven een hackamore omhangen waar geen druk/contact op is tenzij het paard echt remmen moet (denk aan snel reageren als iets mis gaat ofzo, langzaam vertragen doe je op de zit, niet op de teugels). Pony lijkt het prima te vinden op uitrit en met springen (vaste hindernissen in het bos, heftige parcoursen). Kort druk voor een bocht ofzo en dan weer los laten, paard heeft veel minder last daarvan dan constant contact op een bit.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:27

okeeeee bedankt snap ik weer wat meer van een hack, wist er niet geweldig veel van allee dat als je hem laag had je het neusbotje kon breken want daar is het dun. en hoe hoger -niet te hoog tuurlijk- hoe minder hij het voelt volgens mij??

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 14:23

kesha1 schreef:
oowh maar met een hack kan je neusbotje heus wel breken, zeg niet dat dit makkelijk gaat want ik weet niet hoe hoog jij hem hebt zitten.
als je hem laag hebt zitten kan het wet maar anders, i have no idea

Zolang je hem mooi hoog op.de neus hebt zitten is die kans klein. Ik gebruik bv geen kinketting maar gewoon een leren kinriempje. Waar hack bitloos gebruiken. Pony kon een jaar geleden alleen maar hard. Liep overal doorheen en dat al geruime tijd. Hij had een afwijking aan de tong en rugproblemen. Ik ben helemaal van voor af aan met hem begonnen. Kaal longeren, pas daarna onder het zadel. Kaakgekruist maakte hem ontzettend gespannen. Met sidepull ook weer net te weinig ontspanning en onder alle werk probeerde ie uit te komen. Sinds de hack wel ontspannen. Voor het eerst sinds een jaar ook weer een ontspannen galop zonder vluchtmodus. En waar nodig heb ik toch een rem.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 14:27

kijk bij zulke verhalen denk ik van: dit heeft een goede onderbouw maar: WAAROM rent hij door de rest heen?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 14:36

Waarom heel simpel. Jaren lang last gehad van zn tong, in combinatie met rugpijn geeft dit dus paniekreacties, en knijpt hij er tussenuit. Inmiddels reageert hij weer beter op hulpen en zitten er alweer fijne stukken tussen. Dier heeft het een en ander meegemaakt en dat vergeet ie niet zo gauw. En dan is er een combinatie van slecht aangeleerde houding, pijn en vluchtreactie.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:12

kesha1 schreef:
kijk bij zulke verhalen denk ik van: dit heeft een goede onderbouw maar: WAAROM rent hij door de rest heen?

Omdat elk paard anders is.
Een ander karakter, een andere bouw, mond, neus, een andere geschiedenis.
Waarom reageert het ene paard ergens wel op en het andere niet?
Waarom kun je het ene paard met een halstertje rijden en loopt het andere paard alleen lekker op een pessoabit?

Waarom zweert de ene mens bij een ballerina schoen en de ander bij kistjes of sportschoenen?

Omdat we allemaal anders zijn en verschillende dingen fijn vinden...

Wij als ruiter horen uit te zoeken waar een dier het fijnste mee uit de voeten kan, er is niet 1 lijn voor wat het dier in moet hebben en wat niet...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:29

EskeGirl schreef:

ZZ-Licht tegenwoordig..

Bitloos springen mag toch pas vanaf Z? Dat heb ik nooit begrepen. Mij zul je niet bitloos zien dressuren, maar als anderen dat prettig vinden zou dat gewoon moeten mogen. Het enige wat ik dan weer jammer vind is die bitlozemaffia die een bit weer als zieluuggghh bestempelt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:30

Nies_ schreef:
EskeGirl schreef:

ZZ-Licht tegenwoordig..

Bitloos springen mag toch pas vanaf Z? Dat heb ik nooit begrepen. Mij zul je niet bitloos zien dressuren, maar als anderen dat prettig vinden zou dat gewoon moeten mogen. Het enige wat ik dan weer jammer vind is die bitlozemaffia die een bit weer als zieluuggghh bestempeld.

Of als middeleeuws...

En bitloos springen mag inderdaad pas vanaf de Z...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:31

Dat is sowieso niet al te helder. Volgens mij hadden de Romeinse paarden ook gewoon bitten in.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:33

Ja klopt volgens mij wel ja...

Maar de Middeleeuwen werden als barbaarser beschouwd dan de Romeinse tijd (waarschijnlijk omdat iedereen alleen maar aandacht schenkt aan de goede uitvindingen van de Romeinen? )

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:34

In mijn ogen is het gewoon een uiting van domheid.