Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
CarinaR schreef:Morganlefay schreef:Oef daar is bij leven aardig wat over te doen geweest. Beestje, had als iedereen normaal had gedaan(sorry hoor) nog wel een tijdje meegekund.
Tja, mensen en geld, geeft alleen maar hommeles.
Een aneurysma is bij iedereen te overkomen.
Lijkt me sterk dat zn verleden er wat van doen heeft
valiantS schreef:Zonde echt een wereld pony !
Gelukkig heeft hij de laatste jaren een TOP leven gehad in Weert, en nog van een fijn pensioen
kunnen genieten. En ja hij kon daar heerlijk op de wei !
HorseyDude schreef:Citaat:De pony was in goede gezondheid, maar overleed plotseling vorige week woensdag.
HÚH?! Paarden gaan toch niet zomaar door de beentjes? Call me weird maar hier klopt iets niet...
Citaat:Hartaandoeningen bij paarden
* Aneurysma
Een uitzakking in een slagader die wordt veroorzaakt door een verzwakking van de slagaderwand. Deze plek word opgeblazen als een ballon doordat de druk van het bloed door de slagader heen stroomt.
Symptomen:
Die zijn er eigenlijk niet. Deze hartaandoening kan barsten. Dit leidt tot een dodelijke bloeding. Vaak gebeurd dit in een periode waarin er veel spanning wordt opgebouwd, je ziet hier dat
renpaarden en militarypaarden tijdens wedstrijden soms ineens instorten en doodgaan.
Oorzaak en diagnose:
De larven van de grote bloedworm brengen een groot gedeelte van hun leven door in de slagaders van het darmscheil. Dit zorgt ervoor dat de slagaders zwakker worden. Zo ontstaat een aneurysma.
Behandeling:
Wanneer het aneurysma nog niet gebarsten is, zijn er ook geen symptomen. Je kunt het dan ook niet behandelen. Als het wel barst, is het al te laat.
Angela schreef:Jammer dat er zo'n "gedoe" is rond deze prachtpony, nu is hij een beetje een stille dood gestorven, het is echt jammer dat hij niet nog jaren langer een mooie sportcarriere heeft gehad. Al is pensioen natuurlijk ook lekker, er vanuit gaande dat het dan wel echt pensioen is, dus met veel weidegang.
HorseyDude schreef:Citaat:De pony was in goede gezondheid, maar overleed plotseling vorige week woensdag.
HÚH?! Paarden gaan toch niet zomaar door de beentjes? Call me weird maar hier klopt iets niet...