Adelinde Cornelissen zet rentree met Parzival om in winst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 13:18

Wat me verbaasd is dat er mensen zijn die het fantastisch vinden dat ze zo kritisch is op zichzelf is. Net of hen dat verbaasd. Ik denk dat iedereen die op dat niveau is gekomen, daar alleen kan komen als deze kritisch durft te kijken naar zichzelf. ;)

LBLGypsyCobs

Re: Adelinde Cornelissen zet rentree met Parzival om in winst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 14:52

Ik heb vorig weekend een clinic van haar bezocht.
Toen ik aankwam was ze net een keelriempje losser aan het maken.

Een ander paard ging wat onstuimig rond en toen de amazone dat met de handen wilde oplossen, gaf ze aan dat het hoofd vanzelf wel naar de hand komt wanneer het paard zou ontspannen.
Een half rondje later was dat ook zo.

Weer een andere amazone zat strak op haar paard en hield het paard ook zo, die kreeg te horen zelf armen en schouders te ontspannen en losser en relaxter in het algemeen te zijn.
Ze kan van zo iemand in een half uur geen vriendelijke ruiter maken, maar hopelijk wel wat mee geven om over te denken en aan te werken.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 16:19

Wát zijn het toch een toppers Adelinde & Parzival ! +:)+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 16:34

vur schreef:
Wat me verbaasd is dat er mensen zijn die het fantastisch vinden dat ze zo kritisch is op zichzelf is. Net of hen dat verbaasd. Ik denk dat iedereen die op dat niveau is gekomen, daar alleen kan komen als deze kritisch durft te kijken naar zichzelf. ;)

kritisch zijn op jezelf is nog iets anders dan je methode durven veranderen. :) Bovendien denk ik dat je ze de kost niet wil geven die op dat niveau "vast geroest zijn" in hun manier omdat ze er prijzen mee halen.

However, mij verbaast het dat mensen geen verschil zien. Hij is inderdaad wat onrustiger (ook weer niet zo extreem als sommige hier doen over komen. Ze kunnen niet allemaal in houdgreep gereden worden, liever niet zelfs) in de aanleuning en hier en daar een communicatie foutje, ik zie echter enkel "onregelmatigheden" (onrustig hoofd, communicatie foutje) die ik enkel kan wijten aan hetgeen thuis "veranderd is" ook nog te bevestigen op wedstrijd. :) Op wedstrijd wil je wel eens (ja ook topruiters want gues what, het zijn gewoon mensen...) "hervallen" in oude foutjes omdat je zo met je proef bezig bent/door de entourage enz. :) thuis dingen "goed" hebben wil nog niet zeggen dat het op wedstrijd vanaf de 1e moment er op zal zijn. Maar ik zie wel degelijk stukken waar ie veel meer lossigheid in zijn lijf toont dan voorheen. Het is nog niet constant maar he, geef het nog eens een paar proeven. Ben erg benieuwd naar de volgende wedstrijden van deze twee! De stukken die goed zijn vind ik iig veelbelovend! :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 16:37

Herman97 schreef:
Ik heb de proef ook gekeken en vind wel dat er meer rust is in de proef. Hij lijkt wat minder "gestressd" zeg maar door de omgeving. Ben het wel eens met wat men zegt over de aanleuning. Deze ziet er onrustig uit, maar denk dat er niet veel paarden zo los kunnen lopen in hun lijf en toch super stil in de aanleuning kunnen zijn als Valegro. Dat paard zie je amper me te zijn hoofd bewegen tijdens welke oefeningen dan ook.
Parcival is wel vooruit gegaan vind ik en ik vind de manier waarop Adelinde naar haar zelf en haar paard kijkt wel top. Dat getuigd wel degeljjk dat zelf een top amazone is.
Wat me wel opviel is dat haar stang bijna de gehele proef zowat horizontaal in zijn mond hangt .... vind dat dan weer niet zo fijn om te zien .....

Lol, ik heb vanmiddag gekeken...
Ik zag geen rust in de proef. Ik zag een luie Parzival.
Die inderdaad niet gefocussed is op zijn omgeving, zoals Adelinde zegt. Maar ook niet geheel gefocussed is op Adelinde in de proef...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 16:50

Het is best moeilijk om als combinatie na zo'n tijd een andere richting in te slaan.
Thuis zal het best voor elkaar zijn, maar in zo'n sfeer kan ik me voorstellen dat er wat oude gewoontes opduiken.

Was het maar zo makkelijk dat we bij paard en ruiter een knop omzetten en er een andere stijl in programmeren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 16:55

LBLGypsyCobs schreef:
Het is best moeilijk om als combinatie na zo'n tijd een andere richting in te slaan.
Thuis zal het best voor elkaar zijn, maar in zo'n sfeer kan ik me voorstellen dat er wat oude gewoontes opduiken.

Was het maar zo makkelijk dat we bij paard en ruiter een knop omzetten en er een andere stijl in programmeren.

Welke oude gewoontes?
Hij had geen moeite met zijn omgeving hoor? Was gewoon te relaxed en in zichzelf gekeerd om zich te focussen op zijn amazone....

En het beeld dat jij schetst over een clinic heeft natuurlijk niets te maken met haar eigen rijstijl. Hoe kan je een compleet andere combinatie verkopen dat je een paard in z'n bakkes moet trekken? Niet natuurlijk... Hoe kan je dat überhaupt aan de basis verkopen. Iedere ruiter op dat niveau zal hetzelfde zeggen aan de gemiddelde basisruiter :) Evenals een goede basisinstructeur. Alleen is het soms nodig om het iets anders verpakt te horen te krijgen.
Laten we eerlijk zijn Parzival is een geval apart, die heeft een gebruiksaanwijzing. En nu hij 17 is, zullen die scherpe kantjes er vast wel vanaf zijn. Maar toen ze vorig jaar bij Johan Hamminga trainde, was het geheel een stuk harmonieuzer dan nu ze alleen met zichzelf en haar partner en een camera traint.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 17:06

Ik doel ook niet zo zeer op het paard alleen, misschien dat ie juist door niet op te letten op de automaat ging en Adelinde dat even niet wist om te zetten.
Dat is slechts giswerk van mijn kant.
Ik kan ook niet oordelen over de gebruiksaanwijzing van het paard.

Ik heb echter wel eens clinics gezien waar het in de bakkes trekken wel degelijk verkocht werd, uiteraard niet in dergelijke bewoordingen.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 17:11

vur schreef:

Jmijv verbaast dus ook. Er zijn er niet veel die een stap terug doen en een tot dan toe succesvolletraining gaan aanpassen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 17:15

Die ken ik regionaal zelfs amper. :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 17:15

LBLGypsyCobs schreef:
Ik doel ook niet zo zeer op het paard alleen, misschien dat ie juist door niet op te letten op de automaat ging en Adelinde dat even niet wist om te zetten.
Dat is slechts giswerk van mijn kant.
Ik kan ook niet oordelen over de gebruiksaanwijzing van het paard.

Ik heb echter wel eens clinics gezien waar het in de bakkes trekken wel degelijk verkocht werd, uiteraard niet in dergelijke bewoordingen.

Ik kan me alleen niet voorstellen dat een paard als Parzival volledig op de automaat een proef loopt. Zeker gezien de manier waarop Adelinde er op zit, wat niet bepaald als een zoutzak te benoemen is. Eerder stug en volledig ondersteunend aan het paard.
Bovendien zal een ruiter van dat niveau niet willen dat zijn of haar paard op de automatische piloot gaat, aangezien dat het plaatje niet ten goede komt.

Er zullen inderdaad vast instructeurs zijn die het in de bek trekken graag zien. Als er ook GP ruiters zijn die een paard helemaal kunnen verrijden :')

HighVoltage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 17:17

Ik vond de kür vandaag niet echt fijn om naar te kijken. Ik heb andere beter zien doen (rustiger, minder detailfoutjes), wint ze toch nog de proef...

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 18:01

eerlijk gezegd vind ik adelinde juist een heel eerlijke ruiter, en ookal was de proef niet perfect wel een terechte winnaar.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 18:14

Natuurlijk hoort je training aanpassen of veranderen bij het kritisch naar jezelf kijken. Als je hoger wilt scoren bij de jury zul je wel moeten. Anky heeft ook nooit anders gedaan dan telkens maar weer met juryleden gaan praten om te horen wat er beter moest om dan vervolgens thuis daar keihard mee aan de slag te gaan. Dat ze bij de basis vaak vastgeroest zitten oké, maar op topniveau kom je dan op een gegeven moment niet meer mee met de rest en de nieuwkomers.

Trouwens, voor de winter knikte parzival ook onzettend met zijn hoofd, dus daar zie ik geen verschil. Misschien is het nu zelfs wel ietsje minder juist. In zijn rug vind ik hem nog steeds strak. Oké, als ik heel kritisch kijk, zit ze er nu minder aan te hangen en lijkt ie minder strak van voren. Daar moet ik jullie dan toch wel gelijk geven. Maar om nu te zeggen dat ie ontzettend losgelaten oogt, nee.
Verder viel me op dat ie ontzettend veel moeite had met de pirouette naar links was het geloof ik. Dat zag ik voor de winter ook al. Net of ie ergens last van heeft. Dus ik zou zeggen, het laatste jaar en lekker met pensioen sturen. Maar nu ben ik misschien wel erg pessimistisch.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 08:59

Ben het wel met je eens Vur. Appuyementen naar links gingen naar mijn idee ook vrij moeizaam. Het knikken met zijn hoofd heeft denk ik te maken met spanning in het lijf. Ik vond het beeld niet prettig, maar dat heb ik bij deze combinatie nooit echt gevonden, te geforceerd spierballen werk.