Staarten van Belgische trekpaarden nog steeds geamputeerd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Re: Staarten van Belgische trekpaarden nog steeds geamputeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 09:00

Zo triest.. Helemaal omdat de hondenclubs laten zien dat "gecoupeerd = niet showen" wel werkt. Maarja, dan moet de keurende instantie daar natuurlijk wel actief in meegaan.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 09:10

heel triestig dat dit nog steeds gebeurt, zeker omdat de wet al meer dan tien jaar geleden ingevoerd is. Iemand zal 'het goede voorbeeld' moeten gaan geven, maar blijkbaar denken de fokkers dat de gecoupeerde staart zo'n meerwaarde is dat hun paarden minder kans maken of dat ze met de rug aangekeken zullen worden?

Oh en dat van de 'staart tussen de deur' uitzondering mogen ze best afschaffen wat mij betreft, hoe onhandig moet je zijn om zoiets te laten gebeuren? De staart is bovendien toch ook een 'schoonheidskenmerk' van alle paarden, dat ze daar ook op beoordeeld worden. En anders kan je een lange staart opbinden om de billen te zien.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 09:31

Ik vind het zelf afschuwelijk lelijk en jammer voor die mooie beesties. Maar als er iets komt doordat die staart wel geamputeerd moet worden, dan moet er vind ik een GELDIGE VERKLARING bij. Want ja je wilt je paardje geen pijn laten lijden of in ieder geval zo min mogelijk.

Ze moeten het idd op keuringen verbieden maar als je paard zijn staart voor 2001 geamputeerd is. Niet bij jou dan mag het en als er een verklarig is op papier waarom ie na 2001 geamputeerd is

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 09:37

Dit soort problemen zijn heel moeilijk uit te roeien, net als met de broodfok van puppy's. Zolang mensen genoegen blijven nemen ermee en de dieren accepteren blijft dit bestaan.

Ik zag laatst hier op Bokt foto's van een meisje dat een Belgisch paard in training had. Het dier had geen staart maar daar mocht vooral niets van gezegd worden want het was haar paard niet. Ik was niet begonnen aan zo'n paard, door er wel mee te gaan werken werk je mee aan het in stand houden van dit soort ellende.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 09:43

Tazzey schreef:
Dit soort problemen zijn heel moeilijk uit te roeien, net als met de broodfok van puppy's. Zolang mensen genoegen blijven nemen ermee en de dieren accepteren blijft dit bestaan.

Ik zag laatst hier op Bokt foto's van een meisje dat een Belgisch paard in training had. Het dier had geen staart maar daar mocht vooral niets van gezegd worden want het was haar paard niet. Ik was niet begonnen aan zo'n paard, door er wel mee te gaan werken werk je mee aan het in stand houden van dit soort ellende.

alsof die eigenaar opeens zijn dieren niet meer liet ontstaarten alleen omdat een verzorger weigert terug te keren :') dan was er wel iemand anders gekomen hoor, hoe is iemand anders zijn paarden verzorgen meewerken aan die malafide business?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 09:45

Ik zie ook niet dadelijk hoe het trainen van een Belgisch Trekpaard noodzakelijk inhoudt dat je het couperen mee in stand houdt, toch niet als het om rijden of rijden met de kar oid gaat... En idd, het is dan idd haar schuld niet, dus op dat moment commentaar geven op de ontbrekende staart is dan irrelevant, tenzij de persoon die daarvoor verantwoordelijk is ook meeleest.

Er moet naar anderen met de vinger gewezen worden dan naar meisjes die die paarden aandacht geven op een manier die niks met keuringen te maken hebben.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 09:50

merrylegs schreef:
alsof die eigenaar opeens zijn dieren niet meer liet ontstaarten alleen omdat een verzorger weigert terug te keren :') dan was er wel iemand anders gekomen hoor, hoe is iemand anders zijn paarden verzorgen meewerken aan die malafide business?

Als je met zo'n paard nergens meer terecht kunt zullen andere potentiëlen eigenaars zichzelf wellicht bedenken. Dus door een paard zonder staart te accepteren in training of stalling draagt bij aan de instandhouding van het probleem.

Ik praat dus niet over een verzorgster, ik spreek in mijn stukje duidelijk over iemand die een paard in training heeft staan. ;)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 09:51

Sorry, dat vind ik persoonlijk alsnog onzin.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 09:55

Dat vind ik eigenlijk ook een drogreden, het is toch niet de taak van stalhouders of trainers om voor rechter te gaan spelen? Het moet gewoon verboden worden op keuringen, dan neemt het aantal staarten vanzelf wel toe.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 09:56

Ik denk dat ze hear no evil see no evil speak no evil bedoeld.
Door het negeren van het probleem door zelfs een simpele verzorger zal het zeker niet weggaan.
Het niet op zeggen en gewoon accepteren is eigenlijk een beetje de bodem van dit probleem.

Zo interpreteer ik het :j

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 10:01

Je moet ergens beginnen om het aan te pakken. Zolang je overal met die paarden terecht kunt zolang niemand daar iets van zegt zul je het probleem niet kwijtraken. Er is al geprobeerd om het bij de bron aan te pakken en dat heeft geen resultaat tot nu toe dus dan moet je het anders aan pakken.

Als jij een paard zonder staart koopt en het dier keurig overal kan stallen en in training zetten dan blijft het probleem zoals het nu is want het verbod werkt niet. Als je zo'n paard dus niet meer zonder meer ergens kwijt kunt zul je wel twee keer nadenken vooraleer je een staartloos paard koopt. Dit zal het probleem zeker niet oplossen maar het kan er wel voor zorgen dat je het kan inperken.

Ik hoop overigens van harte dat dit probleem ooit de kop ingedrukt kan worden want het is je reinste dierenmishandeling.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 10:04

Dit vraagt gewoon een keiharde aanpak door ze te weigeren voor keuringen, niks meer maar zeker niks minder.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 10:09

Wat en bullshit dreigement van de fokkers dat ze stoppen met fokken als ze niet meer mogen couperen...

Ze gaan echt niet spontaan Shetlanders fokken of allemaal medewerker worden bij de gamma. .. kom op zeg... ze hebben weet ik veel hoeveel geld geïnvesteerd in hun bloedlijnen en alle zooi die je nodig hebt om te kunnen fokken (weides, stalling, van die dingen waarin de hoefsmid een trekpaard zijn hoeven doet, diepvriezen, bokken om sperma op te vangen en weet ik wat voor troep ze hebben...

Mensen moeten eens gaan nadenken in plaats van zich verschuilen achter loze kreten... ik denk overigens niet dat het stamboek echt bang is dat er niet meer gefokt zal worden... ze zijn zelf voor couperen en ze schuiven gewoon lekker de schuld af op de fokkers... trieste bedoening... als ze hier iets aan hadden willen doen, was het al lang gebeurd...

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 10:17

Tieneke schreef:
Dit vraagt gewoon een keiharde aanpak door ze te weigeren voor keuringen, niks meer maar zeker niks minder.

Daar ga je het niet mee redden. Niet iedereen heeft een paard wat op de keuring gelopen heeft. Het is absoluut een goede start maar er moet meer gebeuren.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 10:36

Er komt gewoon verandering in, maar het gaat langzaam en dat is niet erg. Iets wat al 100 jaar gebeurd, stop je niet van de een op de andere dag. Ben vorige week op de PHC in haps geweest, en daar zie je nog maar weinig paarden rondlopen zonder staart. Trekpaarden worden steeds vaker gebruikt voor dit soort doeleinden, en echt mensen die paarden als fokpaard kopen zijn er steeds minder. Er komen steeds meer mensen die een trekpaard willen op op te rijden en die willen er eentje mèt staart.
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 0315_n.jpg
foto is een beetje onduidelijk, maar lange staarten zijn duidelijk te zien.
Langzaam aan komt het besef wel, dat als de fokkers hun paarden willen verkopen, dat ze er dan een staart aan moeten laten.

Het heeft geen nut om ze hier op keuringen te weigeren als het belgische stamboek daar niet aan meedoet. Want dan blijven de fokkers die hun paarden willen couperen gewoon couperen en dan rijden ze wel met de vrachtwagen richting belgie voor een keuring.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 10:56

Dierenartsen zitten in een lastig parket. De concurrentie is moordend en als de keus is tussen niet couperen en een klant verliezen die veel dieren heeft, of toch wel couperen, dan is de keuze haast geen keuze. Er moet toch een boterham verdiend worden.

Aanpakken via de keuringen is inderdaad hard nodig, als gecoupeerde paarden geweigerd worden in België en daar een mentaliteitsverandering optreedt zal dat al schelen. Voor de hobbyist zouden meer controles op de medische noodzaak van amputaties moeten volgen.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 10:58

Als er nu een europees verbod kwam om zowel het couperen zelf als gecoupeerde paarden op keuringen te verbieden... Maar dat zal wel veel te hoog gegrepen zijn :$

Susie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 11:16

Ben blij dat er ook mensen zoals pocogaucha reageren!!! Wij hebben ook een trekpaard MET STAART. Ik ga ook met haar fokken en dat veulen behoudt ook zn staart! Er zijn dus echt mensen die die cultuurverandering in gang zetten!! Ik ben ook tegen couperen maar ben die reacties soms wel een beetje beu. Ik wil ook wel eens een positieve reactie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 11:18

Iris82 schreef:
Dit artikel gaat over België en niet over Nederland, maar volgens mij heeft niet iedereen dat door. Het komt ook niet heel duidelijk naar voren in het artikel. Naja, het is dus al met al dezelfde situatie als in Nederland.

Belgie?? Je moest eens weten hoeveel Nederlandse paarden in Belgie nog gecoupeerd worden. Alleen de bonden kunnen dit stoppen door paarden zonder staart niet meer toe te staan op keuringen.

neocoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 16:07

Tazzey schreef:
Tieneke schreef:

Daar ga je het niet mee redden. Niet iedereen heeft een paard wat op de keuring gelopen heeft. Het is absoluut een goede start maar er moet meer gebeuren.

Aangezien het de oude garde (juryleden) van de KVTH is die de staartloze paarden laten winnen en de paarden met staart onderaan plaatsen, zullen ze zeker niet op keuringen verboden worden. zij bepalen nml de regels en zien het liefst gecoupeerde paarden. deze zullen altijd boven een ongecoupeerd paard geplaatst worden, ook als ze slechter zijn.
Dit heb ik al vrschillende malen gezien, vooral bij de hengsten zul je er geen vinden met staart.

neocoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 16:10

bigone schreef:
Iris82 schreef:
Dit artikel gaat over België en niet over Nederland, maar volgens mij heeft niet iedereen dat door. Het komt ook niet heel duidelijk naar voren in het artikel. Naja, het is dus al met al dezelfde situatie als in Nederland.

Belgie?? Je moest eens weten hoeveel Nederlandse paarden in Belgie nog gecoupeerd worden. Alleen de bonden kunnen dit stoppen door paarden zonder staart niet meer toe te staan op keuringen.

In Belgie zie je gelukkig wel een verbetering. Zeker omdat ze in Steenhuffel geen paarden meer gebruiken zonder staart, behalve misschien de oudjes die met pensioen zijn en soms als "aaipaard" worden gebruikt.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 16:13

Susie1992 schreef:
Ben blij dat er ook mensen zoals pocogaucha reageren!!! Wij hebben ook een trekpaard MET STAART. Ik ga ook met haar fokken en dat veulen behoudt ook zn staart! Er zijn dus echt mensen die die cultuurverandering in gang zetten!! Ik ben ook tegen couperen maar ben die reacties soms wel een beetje beu. Ik wil ook wel eens een positieve reactie.

Mensen zoals jij horen een compliment te krijgen omdat jullie niet aan deze verminkingen meedoen. En de rest die het doet moeten aangepakt worden.

Bij deze super dat jij zowel de merrie als veulen hun staart houden!

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 16:25

ik heb ook een trekpaard staan, met staart!! over een paar maanden ga ik op zoek naar nog een trekpaard voor erbij en dat word er ook eentje met staart. ik vind gewoon dat dat hoort, ook voor het verjagen van de vliegen. ik vind trekpaarden zonder staart gewoon niet mooi kijken, staart moet gewoon blijven zitten.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 16:34

We hebben toch een partij voor de Dieren?! Lijkt me een schone taak! Vooral in Europees verband oplossen, reizen ze niet meer naar Belgie en Frankrijk voor zo'n idiote verminking. En wat doet het PVE? Stamboek vergunning intrekken zolang er vanaf een bepaalde datum nog gecoupeerde veulens/merries verschijnen. Simpel zat lijkt me. En ben ook nog eens blond... :o

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 16:38

Jammer dat dit nog gebeurt :n

Over het typisch Belgie, dat klopt wel er. Er zijn zo nog uitzonderingen omdat er politica zichzelf zouden benadelen bv. Met rundvee mag je maximum 8u aan een stuk rijden, paarden mogen gewoon doorrijden tot ze op locatie zijn