Staart- en maneneczeem steeds verder ontrafeld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Re: Staart- en maneneczeem steeds verder ontrafeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:12

Oh wat zou dat fijn zijn! Mijn verzorgpaard heeft het jaren goed gedaan op een enting Insol maar dat een jaartje niet gedaan en het is weer raak. Deken is bijna geen doen vanwege het wisselvallige weer en het spul wat we hebben maakt zijn staart zwart (derfen.. Heel vies goedje)

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 23:03

Zal toch fijn zijn als ze allemaal van de jeuk af geholpen kunnen worden.
Pony die ik rijd en zijn vriendje worden ook gek van de jeuk.
Manen, staart, benen, buik, maken ze allemaal kapot.
Weet niet zeker of het echt zomereczeem is.
Is al een holistisch dierenarts bij geweest, ze zijn helemaal nagekeken, krijgen speciaal voer, maar het helpt allemaal niks.. |(

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 05:08

lovewidy schreef:
Het heeft mijn paardje bijna t leven gekost. In het jaar dat hij niet van mij was(vorig jaar), was hij van een man die meende dat maneneczeem de slacht betekent. Gelukkig heeft een hele aardige man dit tegen gehouden, hem over gekocht en hem behandelt. Toen ik hem terugkocht was hij genezen. Helaas is t dit jaar weer teug gekomen, maar wel veel minder erg. Mijn shetlander heeft het ook. Vroeger schuurde zij zich ook tot bloedens toe en was ze helemaal kaal aan t einde van de zomer, maar sinds ze bij andere paarden staat is er niks aan de hand.

Pas hebben ze een week uitelkaar gestaan wegens praktische redenen, maar toen begonnen ze allebei te schuren en zag ik de staarten kaler worden. Maar nu ze weer bij elkaar staan, krabben ze elkaar en schuren ze zichzelf niet kapot en hebben zover ik kan waarnemen nergens last van. Ik doe er verder ook niks aan, want zolang ze maar bij elkaar staan is er niks aan de hand.

Ze staan overigens dag- en nacht buiten.

Zomer eczeem gaat echt niet over omdat er een ander paard bij staat... Dan was het geen zomer eczeem maar wellicht gewoon verveling? Zou wel lekker makkelijk zijn anders :=

hendrika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:26

Ik hoop echt dat dit doorbreekt zou echt geweldig zijn, die arme beesten hebben er echt last van.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:30

Ik heb het artikel eerder deze week doorgestuurd naar de DA/paardenkliniek hier in de buurt (Duitsland). De paarden-DA heeft terug geschreven dat ze contact zou opnemen met de faculteit diergeneeskunde van de universiteit utrecht betreffende dit onderzoek. En zodra ze meer weet en ook wat de kosten zouden zijn neemt ze weer contact met mij op _/-\o_

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:25

Zover is het onderzoek nog niet. Ze hebben allergenen gevonden waar de paarden op reageren maar de immuuntherapie is nog in ontwikkeling. Dit is nog niet getest op paarden. Dat moet nog gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:29

Dit hebben ze in het buitenland wel al getest op paarden dacht ik eens gelezen te hebben?

Quinsxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:52

hallo ik zag toevallig dit staan en wou er op reageren....
m'n shetlander heeft er last van maar ik weet niet hoe ik het moet oplossen iemand een idee stuur graag een privé bericht reageer ik sneller

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:34

Hellup! Ik heb er zelf last van!!!

De knutjes ofwel in gewoon nederlands; zandvliegen, vinden mij ook extreem lekker. Net als muggen weten ze me feilloos te vinden in een groep mensen. Zit altijd onder de bulten van wat voor steekbeesten dan ook terwijl mensen in mijn buurt me vreemd aan zitten kijken dat ik weer overal jeuk heb. Dus ook voor mensen geldt dat de een er gevoeliger voor is dan de ander. Ik roep ook al jaren dat het 'eczeem' geen 'eczeem' is maar door kleine stekende vliegjes veroorzaakt wordt, ik heb ze notabene vaak genoeg gezien onderhand. Gelukkig eindelijk een bewijs dat ik niet in het luchtledige aan het roepen ben.

Dus mocht er iemand een geweldig goed middel weten, dan hou ik me warm aanbevolen. En nee, ik ga geen dikke laag vaseline op mijn hele lijf smeren of een of ander goedje waardoor ik niet tegen zonlicht kan, of iets dergelijks.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:49

Idra schreef:
En waar koop je dat?

In nederland is het niet te krijgen.
In belgié wel.
Ik zou gewoon even googlen.

Persoonlijk zou ik het wel als laatste redmiddel gebruiken; het is chemische troep!

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 08:44

Libera schreef:
lovewidy schreef:
Het heeft mijn paardje bijna t leven gekost. In het jaar dat hij niet van mij was(vorig jaar), was hij van een man die meende dat maneneczeem de slacht betekent. Gelukkig heeft een hele aardige man dit tegen gehouden, hem over gekocht en hem behandelt. Toen ik hem terugkocht was hij genezen. Helaas is t dit jaar weer teug gekomen, maar wel veel minder erg. Mijn shetlander heeft het ook. Vroeger schuurde zij zich ook tot bloedens toe en was ze helemaal kaal aan t einde van de zomer, maar sinds ze bij andere paarden staat is er niks aan de hand.

Pas hebben ze een week uitelkaar gestaan wegens praktische redenen, maar toen begonnen ze allebei te schuren en zag ik de staarten kaler worden. Maar nu ze weer bij elkaar staan, krabben ze elkaar en schuren ze zichzelf niet kapot en hebben zover ik kan waarnemen nergens last van. Ik doe er verder ook niks aan, want zolang ze maar bij elkaar staan is er niks aan de hand.

Ze staan overigens dag- en nacht buiten.

Zomer eczeem gaat echt niet over omdat er een ander paard bij staat... Dan was het geen zomer eczeem maar wellicht gewoon verveling? Zou wel lekker makkelijk zijn anders :=
Ik zou niet weten waardoor het anders over is gegaan, heb er verder niks aangedaan. En ze hadden t allebei toch echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 08:46

Dat is dan echt geen echte eczeem hoor :n een eczeempaard reageert natuurlijk niet eens niet op mugjes omdat er een anderd paard bij staat :=

Lijkt me dan eerder schuren van verveling oid.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 09:01

Yvank_ schreef:
Dat is dan echt geen echte eczeem hoor :n een eczeempaard reageert natuurlijk niet eens niet op mugjes omdat er een anderd paard bij staat :=

Lijkt me dan eerder schuren van verveling oid.

Er lopen best een hoop paarden rond die het etiketje "ZE" opgeplakt hebben gekregen terwijl ze echt geen ZE hebben.
ZE is simpel aantoonbaar in het bloed (antistoffen) maar niet veel mensen nemen die moeite......

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:35

Knutjes hebben volgens de literatuur ook voorkeur voor lange mannen en mensen met een hoog BMI :+

Ik spuit nu knoflook op mijn paard (geen ZE maar wel dikke bulten) en nu is ze nagenoeg knut vrij.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 11:48

Sizzle schreef:
Knutjes hebben volgens de literatuur ook voorkeur voor lange mannen en mensen met een hoog BMI :+

Ik spuit nu knoflook op mijn paard (geen ZE maar wel dikke bulten) en nu is ze nagenoeg knut vrij.

Wij voeren knoflook(poeder). Helpt niet 100% maar het verschil tussen bult-aan-bult of hier en daar een bultje is toch opmerkelijk.....

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:47

Ik heb een tijd vitamine B complex gegeten, het helpt wel een beetje tegen muggen, maar niet echt tegen knutjes. Knoflook eten helpt er ook niet echt tegen, maar ik heb het eigenlijk nooit uitwendig geprobeerd.

Hoe doe je dat, Ikke? Gewoon met de knoflookpers en dat puur op het paard of maak je er een of ander mengsel van met iets vloeibaars?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:52

Ik heb gewoon een nachtje een lepeltje knoflookgranulaat samen met kruidnagel in warm water laten trekken, daarna door een zeef en in een plantenspuit.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:22

Klinkt simpel. Ga ik proberen, tnx!