Mager endurancepaard zorgt voor opschudding in Frankrijk

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 23:36

Ik zou eens heel simpel bij google afbeeldingen endurance paard intypen en kijk eens wat een verschil met dit dier

Raineri

Re: Mager endurancepaard zorgt voor opschudding in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 23:43

Had ik al gedaan easy going maar moeilijk om er een oordeel dan over te vellen aangezien je er niets van weet (zoals klasse) Zou eigenlijk meer foto's van paarden willen zien uit dezelfde klasse.

Was nog even opzoek gegaan naar een foto van Bauke Mollema na de tdf. Ook nogal schraal. precies hetzelfde als dit paard in kwestie :)

Afbeelding

Ik weet niet hoe het werkt met endurance paarden maar als deze aan het begin van zijn seizoen staat dan vind ik dat hij wel iets meer reserves mag hebben, als die foto al aan het einde is gemaakt dan vind ik het niet gek en ook niet te dun. Denk dat sommige mensen gewoon te veel het beeld van het Hollands welvaren van het Nederlandse paard in hun achterhoofd houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 23:44

Ik weet haast 100% zeker dat dit paard veel beter zal presteren als wat meer vlees aan zou zitten.
Dus waarom is die dan zo marger de wedstrijd ingestuurd?
En waar moet dit paard zijn energie vandaan halen om die 160km te kunnen lopen?

Ik ben erg benieuwd naar het onderzoek.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 23:49

Danique die man hoeft geen persoon 160km op zn rug mee te sjouwen.

Vind de vergelijking met mensen gewoon niet op gaan.
Op de foto's die ik via google zie zie ik toch veel vollere paarden en dan maakt het me niet uit welk niveau. Een renpaard is toch ook niet mager en onbespierd? Snap werkelijk niet hou mensen dit goed kunnen praten.
Laatst bijgewerkt door easygoing op 30-05-14 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 23:51

Jak die man mag ook eens wat eten. Het paard ziet er in mijn ogen niet goed uit. De ribben zie je teveel, de schoft lijkt zo ingezakt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 23:55

"Die man" eet bijna 8000 kcal per dag :')

In zoverre is het te vergelijken dat het beide duursporters zijn. Ik vind dressuurpaarden en endurance paarden minder met elkaar te vergelijken :) om maar iets te noemen. En niveau maakt wel degelijk uit voor de vorm van het lichaam.
Laatst bijgewerkt door Raineri op 30-05-14 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 23:55

Nou dan mag die nog wat meer eten. Krijg er de kriebels van.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 23:57

Enne wie vergelijkt hier dan een dressuurpaard met een endurancepaard?

Niveau maakt me in die zin niet uit dat ik op google paarden in alle klasse voorbij komen en in alle klasse zien ze er beter uit dan dit dier

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 23:59

Die zichtbare ribben maak ik me nog niet zo druk over, zo lopen er ook zat renpaarden rond, maar het tekort aan rugbespiering is een ander verhaal. Op de bovenlijn horen de reserves te zitten, dat betekent niet dat er spek op hoort, maar basisbespiering wel en dat ontbreekt hier. Dan moet een paard zo tekort komen dat die spier is gaan afbreken en dan klopt er iets heel erg niet.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 00:02

easygoing schreef:
Enne wie vergelijkt hier dan een dressuurpaard met een endurancepaard?

Niveau maakt me in die zin niet uit dat ik op google paarden in alle klasse voorbij komen en in alle klasse zien ze er beter uit dan dit dier

Goed lezen, er staat: om maar een voorbeeld te noemen ;)

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 00:04

Ik heb goed gelezen, wat ik aan wilde geven is dat je een vreemde vergelijking maakte.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 00:05

tamary schreef:
Die zichtbare ribben maak ik me nog niet zo druk over, zo lopen er ook zat renpaarden rond, maar het tekort aan rugbespiering is een ander verhaal. Op de bovenlijn horen de reserves te zitten, dat betekent niet dat er spek op hoort, maar basisbespiering wel en dat ontbreekt hier. Dan moet een paard zo tekort komen dat die spier is gaan afbreken en dan klopt er iets heel erg niet.

Inderdaad

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 00:08

Nee hoor, hij kwam alleen een beetje uit de lucht vallen misschien. Maar ik haal meer het "hollands welvaren" aan wat ik eerder zei, en dat iedereen teveel het intervallichaam van een dressuurpaard in gedachte heeft. Maar heb ik niet zo duidelijk gezegd.

Wel even heel duidelijk erbij zeggen dat ik de rugbespiering etc 'iets' te weinig vind. Dus goedpraten doe ik niet.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 00:10

We zijn niet gek en weten heus wel dat er verschil is tussen de paarden uit de verschillende disciplines.

Buiten de rugbespiering vind ik ook de bespiering op de achterhand ver beneden pijl.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 00:11

easygoing schreef:
We zijn niet gek en weten heus wel dat er verschil is tussen de paarden uit de verschillende disciplines.

Buiten de rugbespiering vind ik ook de bespiering op de achterhand ver beneden pijl.

Huh? Dat zeg ik toch niet?

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 00:19

Nou eigenlijk wel ;). Lees je post maar eens terug. Je insinueert dat iedereen het hollands welvaren model in gedachten heeft.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 00:24

Nee. Er staat: ik denk. Ik zeg niet dat het zo is. En dan bedoel ik de eerste post waar ik het aanhaal en niet de tweede. Als je die al gewoon goed had gelezen dan was die verwarring er ook niet ontstaan.
Het zou fijn zijn als je mijn mening niet meer invult voor mij :) scheelt een hoop misverstanden en anders wordt het een beetje "jumping to conclusions".

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 00:27

Ik lees het goed maar wellicht anders dan jij het bedoeld.

Ites

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 00:33

Als we de vergelijking met topsporters gaan maken wil ik daar wel graag aan toevoegen dat dat ménsen zijn die zelf voor die sport kiezen, en er dus ook zelf voor kiezen om extreem veel van hun lichaam te vragen. En ja, tot aan het ongezonde aan toe. Een paard schrijft zichzelf niet in voor een endurance wedstrijd, dat doet de ruiter. Een paard kiest er niet zelf voor om zoveel van zijn lichaam te vragen, dat doet de ruiter. En ja het paard zal het vast wel leuk vinden enz enz maar hij zal echt niet uit zichzelf 160 km lopen, zo snel mogelijk, een heel seizoen lang. Dus als een paard er zó uitziet na een wedstrijd, of van mijn part een heel seizoen, dan is imo óf de sport niet goed voor het paard, óf het paard niet geschikt voor de sport.
In ieder geval is dit paard echt te mager, en als hij bij een of andere shanky boer stond zouden we met z'n allen vooraan staan om dierenmishandeling te schreeuwen. Waarom is het dan ineens wel ok als het om topsport gaat? En als het "normaal" is voor paarden in dat niveau van de endurance om er zo uit te zien aan het einde van het seizoen, dan is er iets mis met de sport en is het dus veel te zwaar. Als een paard ver onder zijn gezonde gewicht moet gaan zitten om die afstand te kunnen lopen, dan is het dus te zwaar en moet je dat dus niet doen. Simpel.
Verder vind ik endurance een hele leuke sport hoor, als het ook maar leuk en gezond blijft voor het paard.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 00:34

Hmm ach ja, is al laat ook. Ik ga maar eens slapen, slaaplekker iedereen!

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 00:48

tamary schreef:

En die spieren die zo belangrijk zijn om die 75 kilo te dragen zie ik gewoon niet.
Ik weet nog niet genoeg over anatomie en draagkracht, maar met de weinige info kan ik toch opmaken dat iets niet klopt: je ziet letterlijk de schoft en schouderspieren lopen.

Een marathon loper is dun, maar ook hij heeft spieren ontwikkelt op de belangrijke draagvlakken.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 02:09

Dit paard zou idd niet aan de start mogen verschijnen op welke wedstrijd dan ook. Het paard heeft er trouwens super uitgezien voordat ie verkocht werd.

Je ziet in de endurance veel paarden in sport conditie, die voor velen als mager worden gezien, terwijl het gemiddelde paard in Nederland te dik is. Ik heb zelf een paard wat moeilijk dik te krijgen is, 1bonk spieren( en dan de lange spieren net als marathon lopers, geen bodybuilder type dressuurpaard ) en met uitgebalanceerde voeding een mooie vetreserve, maar na een wedstrijd zie je wel dat daar gebruik van wordt gemaakt. Ze krijgt dan ook altijd de tijd om weer helemaal te herstellen überhaupt voordat we weer op een volgende wedstrijd gaan.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 07:19

Tjee.... En dat beessie moet nog 160 km gaan lopen?! Geen vetreserves om aan te spreken, dan worden er dus nog meer spieren opgegeten. Lijkt me geen gezonde situatie. Ik snap überhaupt niet dat hier nog een zadel op kan liggen, zonder het dier schade aan te doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 08:21

Sammie schreef:
Een woordvoerder van de FEI zegt: "Het paard werd mager bevonden, maar was niet uitgemergeld. Zijn conditie kan vergeleken worden met veel endurance-atleten alsook marathonlopers."

De voorzitter van het comité, welke de wedstrijd organiseerde, ondersteunt deze verklaring. In de Franse media vergelijkt hij het paard met de afstandsrenner Mo Farah.

Op de foto van Mo Farah zie je dat hij gewoon heel droog staat, maar hij is wel enorm gespierd.
Dit paard is ontzettend onbespierd, zeker aangezien het blijkbaar om een best sportniveau gaat.
Ik vind het echt geen goede vergelijking :n

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 11:56

Urielle schreef:
Sammie schreef:
Een woordvoerder van de FEI zegt: "Het paard werd mager bevonden, maar was niet uitgemergeld. Zijn conditie kan vergeleken worden met veel endurance-atleten alsook marathonlopers."

De voorzitter van het comité, welke de wedstrijd organiseerde, ondersteunt deze verklaring. In de Franse media vergelijkt hij het paard met de afstandsrenner Mo Farah.

Op de foto van Mo Farah zie je dat hij gewoon heel droog staat, maar hij is wel enorm gespierd.
Dit paard is ontzettend onbespierd, zeker aangezien het blijkbaar om een best sportniveau gaat.
Ik vind het echt geen goede vergelijking :n

Dit paard heeft geen vet reserve maar is niet onbespierd, anders had ie niet 74km kunnen lopen voordat ie werd afgekeurd op kreupelheid!