Dierenarts overlijdt na trap van een paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Re: Dierenarts overlijdt na trap van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:30

Heftig. Ben als 17 jarige tegen het hoofd getrapt. Heb het overleeft maar ondervind er nu 15 jaar later nog steeds veel ellende van. Paard schrok overigens.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 23:23

Vreselijk voor de nabestaande en iedereen die van dichtbij heeft meegemaakt.

Anderhalf week geleden was in de buurt ook een DA en paardeneigenaar die waren beide getroffen in het hoofd door een paard die steigerde.. DA had een fikse hoofdwond dat gehecht moest worden en de eigenaar moest met heli naar het ziekenhuis met flink stuk vd hoofdhuid eraf tot aan het bot (schedel) en een gebroken neus.. beide hadden een engel die over hun waakte want het had veel ergere kunnen aflopen..

Eigenaar is inmiddels weer thuis maar ergste blijkt dat haar kinderen het gebeuren van dichtbij had meegemaakt en alleen pottenkijkers kwamen kijken zonder dat iemand zich had ontfermd over haar kinders... :x Gelukkig was haar vriendin aanwezig die gelijk eerste hulp had verleend, daar is ze erg dankbaar voor.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 05:03

44Myrthe44 schreef:
Een paard mag nooit, maar dan ook echt nooit, trappen als er een mens in de buurt staat, om welke reden dan ook.
Helaas voeden veel mensen hun paarden niet goed op waardoor er dit soort dingen moeten gebeuren.

Bullshit opmerking weer, er staat hier nergens dat het dier niet goed opgevoed is. Zelfs het best opgevoede dier als jij die echt goed laat schrikken of goed pijn doet kan uithalen.

Het blijven dieren hoor. En zo zie je maar weer, ook merries kunnen levensgevaarlijk zijn, als het een hengst was geweest was de reactie van iedereen waarschijnlijk 'levensgevaarlijk' die hengsten, maar nu is het een merrie en dan is het, ja risico van het vak XD

Maar goed, ontzettend erg voor nabestaande en eigenaar van het paard. Arme kinderen zonder vader en die eigenaar moet er mee leven dat zijn paard iemand om het leven heeft gebracht. En ik ben ook zeker wel benieuwd naar de toedracht, misschien kunnen we er nog wat van leren.

Missbeauty30

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 06:13

Verdrietig voor de nabestaande. Maar inderdaad het blijven dieren hoor.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 09:05

Ik ben 2x geraakt door een merrie, de eerste had net een veulen en ik liep niet op te letten en de 2e was hoefbevangen, maar had toch pijnlijke behandeling nodig.

Dus in beide gevallen een risico dat ik zelf genomen heb en niet de paarden de schuld van geef.
Waar ik tandartstechnisch nog steeds 'plezier' van heb, maar het gelukkig wel na kan vertellen.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 09:08

Verschrikkelijk!
Sterkte voor alle nabestaanden,
Maar ook de eigenaar van het paard :(:)

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 09:11

Brrr verschrikkelijk! Het zou je paard inderdaad maar zijn..
Sterkte voor de nabestaanden :(:)

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 09:15

Jeetje wat een vreselijk ongeluk ! Heel veel sterkte voor de nabestaanden !

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 10:37

Verschrikkelijk. Sterkte voor de nabestaanden

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 10:44

bij mijn bevalling heb ik ook de gynaecoloog weg geschopt, ben ik dan ook niet goed opgevoed?? Pijn zorgt voor een oerinstinct waardoor je alle geleerde dingen gewoon vergeet.

sterkte voor de familie

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:24

Toydoll schreef:
44Myrthe44 schreef:
Een paard mag nooit, maar dan ook echt nooit, trappen als er een mens in de buurt staat, om welke reden dan ook.
Helaas voeden veel mensen hun paarden niet goed op waardoor er dit soort dingen moeten gebeuren.

Bullshit opmerking weer, er staat hier nergens dat het dier niet goed opgevoed is. Zelfs het best opgevoede dier als jij die echt goed laat schrikken of goed pijn doet kan uithalen.

Het blijven dieren hoor. En zo zie je maar weer, ook merries kunnen levensgevaarlijk zijn, als het een hengst was geweest was de reactie van iedereen waarschijnlijk 'levensgevaarlijk' die hengsten, maar nu is het een merrie en dan is het, ja risico van het vak XD

Maar goed, ontzettend erg voor nabestaande en eigenaar van het paard. Arme kinderen zonder vader en die eigenaar moet er mee leven dat zijn paard iemand om het leven heeft gebracht. En ik ben ook zeker wel benieuwd naar de toedracht, misschien kunnen we er nog wat van leren.

Dat het dier niet goed opgevoed is blijkt uit het feit dat het trapte.
Ook bij schrik, ook bij pijn, mag een paard nóóit uithalen naar een mens!
Paarden die niet goed opgevoed zijn zijn inderdaad levensgevaarlijk. Daarom is een goede opvoeding zo belangrijk!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:30

Allereerst wil ik even gecondoleerd zeggen voor de man en zijn familie, altijd erg jammer zo'n ongelukken, maar dat ook het risico van het vak :n

44Myrthe44 schreef:
Paarden die niet goed opgevoed zijn zijn inderdaad levensgevaarlijk. Daarom is een goede opvoeding zo belangrijk!

Ik vind jouw reacties echt heel vreemd. Een paard kan zo goed opgevoed zijn als het wil, maar het is en blijft nu eenmaal een dier! Het kan goed zijn dat dit geval hier totaal niets met opvoeding te maken heeft, we hebben hier geen idee van wat er gebeurd is, dus ik zou die woorden ook maar snel weer inslikken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:31

44Myrthe44 schreef:

Ik zou het erg knap vinden als je een paard hebt wat gegarandeerd nooit zou trappen. Natuurlijk is een goede opvoeding heel belangrijk en mag trappen absoluut niet, maar iedereen die (professioneel) met paarden bezig is zou toch echt wel rekening moeten houden dat het risico op een trap er echt wel in zit. Net zoals een paard kan bokken, steigeren en op hol kan slaan, hoe lief, braaf en goed opgevoed ook.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:32

o dus als jij een paard bent. en er word zonder verdoving in je gesneden of wat dan ook, rustig? en jou paard ook?ik kan dus zo met een groep motoren,buldozers,toeters en bellen langs jou paard rijden zonder datie in de stress schiet! met jou ernaast. dat wil ik wel zien. en jij kent het paard niet misschien is het een getraumatiseerd paard

btw dit is voor SNOLLYGOSTER

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:35

Wat een grote onzin dat het dier niet goed is opgevoed.

Veel sterkte voor de nabestaanden

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:51

kesha1 schreef:
o dus als jij een paard bent. en er word zonder verdoving in je gesneden of wat dan ook, rustig? en jou paard ook?ik kan dus zo met een groep motoren,buldozers,toeters en bellen langs jou paard rijden zonder datie in de stress schiet! met jou ernaast. dat wil ik wel zien. en jij kent het paard niet misschien is het een getraumatiseerd paard

btw dit is voor SNOLLYGOSTER

Hoezo voor snollygoster? Wat ik er uit haal is dat jullie hetzelfde bedoelen. Paarden kunnen in tijden van pijn de ergste dingen doen. Maakt niet uit hoe goed het is opgevoed.

Ps. Sterkte voor de nabestaanden!

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 14:16

nee ik weet heel goed paard vergeet alles alsie pijn heeft en doet er alles aan om van die pijn te ontkomen dus geen enkele opvoeding helpt daarbij

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 14:21

kesha1 schreef:
nee ik weet heel goed paard vergeet alles alsie pijn heeft en doet er alles aan om van die pijn te ontkomen dus geen enkele opvoeding helpt daarbij

Uhm, ja, daar verwijs ik toch ook naar in mijn reactie. Wat bedoel je nu eigenlijk? Want bij mijn weten delen wij hier ook gewoon dezelfde mening :o?

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 14:23

o sorryyyyy je typte net iets toen ik het bericht verstuurde en toen dacht ik dat dat jou reactie was maar die had ik nog niet eeen gelezen! soorrrrrrrrryyyyy ik bedoelde 44myrthe44

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 14:26

Wat een vreemde opmerkingen maak jij, 44Myrthe44... Mijn 2 paarden zijn beide erg goed opgevoed, maar ik blijf toch opletten. Ze kunnen idd schrikken, pijn hebben of ze kunnen even goed trappen naar een vlieg of daas. Als jij er dan net achter staat, heb je het wel zitten helaas...

Mijn DA heeft ook eens een trap in haar gezicht gehad, maar dat viel al bij al nog mee, gelukkig...

Sterkte voor de nabestaanden... Echt een naar ongeluk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 14:59

Voor de slimmeriken onder ons.
De merrie die mijn vet de mond verbouwde was geblinddoekt, lag op de grond en mepte naar een "vlieg".

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 20:27

kesha1 schreef:

Nee hoor. Als je met een groep motoren langs komt schiet de mijne direct in de stress, daar doe je niks aan. En als hij pijn heeft of hij schrikt, laat hij dat ook echt wel merken. Hij zal alleen niet trappen richting mij.
En natuurlijk moet je blijven opletten. Het blijven paarden he. Soms vergeten ze even dat ze zijn opgevoed. En dan moet je héél consequent zijn. Ook als het paard het deed omdat hij pijn had of schrok, of geblinddoekt op de grond lag en naar een vlieg trapte. Trappen naar een mens mag nooit, onder welke omstandigheid dan ook. Geen uitzondering mogelijk.

Je ziet mij dan ook nergens zeggen dat dit paard niet goed was opgevoed. Wie weet was het wel een ''foutje''.
Maar ik zie het in mijn omgeving veel te veel gebeuren, paard die naar een vlieg trapt en mens op een haar na mist, waarna er vervolgens niet wordt ingegrepen. Paard wat schrikt en richting mens trapt, waarna er niet wordt ingegrepen. Etc. Dan vráág je erom dat het een keer misgaat. Nogmaals, ik zeg niet dat dat hier het geval was. Ik denk alleen dat veel van dit soort ongelukken te voorkomen zijn, door paarden goed op te voeden en ze te leren, dat ze echt nooit, onder geen enkele omstandigheid, mogen trappen naar een mens.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 21:19

wat nou als het een getraumatiseerd paard is, ga jij dan ook slaan??

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 22:41

Ik weet niet als het wel zo goed is dat jij met paarden bezig bent hoor Myrthe, jij schijnt namelijk te vergeten dat het hier om dieren gaat. Ik ga het nogmaals herhalen, een paard mag perfect opgevoed zijn, maar het risico van ene trap zit er altijd in. Een dier in angst of pijn gaat nu eenmaal 'dierlijke' reacties vertonen.
En stop ik erover want ik vind niet dat deze reacties hier in dit topic thuis horen.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 23:38

kesha1 schreef:
wat nou als het een getraumatiseerd paard is, ga jij dan ook slaan??

Waar heb ik gezegd dat je moet slaan?
Ik heb gezegd dat je consequent moet zijn. Het zal per paard afhangen wat een passende reactie is. Natuurlijk sla je een getraumatiseerd paard niet.

En Snollygoster: heb jij wel gelezen? Ik ben het helemaal met je eens. Het blijven dieren en het risico van een trap zit er inderdaad altijd in, zoals ik in mijn vorige reactie ook zei.