Pony's gered uit ondergelopen weiland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:31

Shirley schreef:
Niet verwacht, maar het is ook niet in één plons gevallen ....

Sneu voor die dieren :n

Woon jij hier?? In 1 dag is nogal in 1 plons hoor.

Shirley

Re: Pony's gered uit ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:34

Ik woon niet daar, maar ook in een laaggelegen gebied waar bij serieuze regenval wateroverlast kan dreigen.

En in een dag kun je een hoop regelen ;)
Dan zijn heel wat uurtjes, dat bedoel ik met niet in één plons :(:)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:37

Gister stond de vecht al énorm hoog, als er dan nog iets meer valt kan het vannacht letterlijk de druppel zijn geweest.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:39

Ik heb even gekeken maar dit weiland is niet aan de vecht. Zo extreem veel als er gevallen is had niemand aanzien komen.
Mensen werken ook gewoon, je staat nirt iedere 2 uur bij je pony's. Wie weet heeft hrt stuk nooit eerder zo vol water gestaan.

Hier bij hoogeveen (hemelsbreed km of 25 van ommen) staan alle sluizen open om het water weg te pompen. Dit is sinds 1968 niet meer voorgekomen. Niemand had in kunnen schatten dat er plaatselijk zóveel water viel.

Dit is in 1 dag gebeurd. Dan vind ik het niet netjes om de eigenaar maar gelijk voor iemand uit te makem die niet om zn pony's geeft en ach shetjes zijn toch niets waard.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:40

Shirley schreef:
Ik woon niet daar, maar ook in een laaggelegen gebied waar bij serieuze regenval wateroverlast kan dreigen.

En in een dag kun je een hoop regelen ;)
Dan zijn heel wat uurtjes, dat bedoel ik met niet in één plons :(:)

Dit is niet zozeer laaggelegen gebied. Zulke overlast gebeurd zelden. Zoalsnik al zei, in 1968 voor het laatst.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:49

Goed dat ze ze eruit gehaald hebben, niet alleen vanwege verdrinksdood, maar het is helemaal niet goed voor hoeven, huid en herstel (geen liggende slaapmogelijkheid in water) om lange tijd in het water te blijven staan.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:05

cp112 schreef:
Wat er hier in de omgeving gevallen is was biet voorspelt. Sterker nog. Het weerbericht vn 2 dagen terug zei zelfs dat hrt voornamelijk ib hrt westen ging onweren.

Er is op plaatsen bijna 80!! Mm per uur gevallen. Alles staat hier onder water, straten blank, er is in korte tijd gewoon heel veel water gevallen.

Ommen ligt aan de vecht en die treed nog wel eens buiten de oevers. Misschien stpnden de pony's er in de buurt.

Niet zpmaar vingers gaan wijzen. Dit is echt in een dag gebeurd, hrt ging ontzettend snel!

80 mm¹ wil ik geloven. Per uur niet. Als dat een heel etmaal aanhoudt, zou dat nl. resulteren in 1.92 m¹ en dan praat je Ark van Noach scenario's. Evengoed is het heel veel regen in een relatief kort tijdsbestek en ik ben met je eens dat verwijten aan het adres van de eigenaar onterecht zijn. Deze hoeveelheid neerslag was niet voorzien en de gevolgen die dat plaatselijk zou hebben waren dat dus evenmin.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:23

Ik zei niet dat dat 24 uur aanhield. Maar op plaatsen ging het echt zo hard.

Hier is eergisteravond in een uur ook 50mm gevallen. Dat gaat zo snel dat putten etc hrt water dan niet wegkrijgen

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:23

waarom de eigenaar direct aanvallen? ik denk niet dat dit te verwachten was , maar fijn voor die beestjes dat ze gered zijn ( ik spreek er dan over dat die pony's niet in de uiterwaarden liepen dan zou het nogal dom zijn... )

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:53

snertweer ook!!! echt extreem al dat water!!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:09

unihorses schreef:
waarom de eigenaar direct aanvallen? ik denk niet dat dit te verwachten was , maar fijn voor die beestjes dat ze gered zijn ( ik spreek er dan over dat die pony's niet in de uiterwaarden liepen dan zou het nogal dom zijn... )

Is toch geen aanvallen ?
Althans, niet van mijn kant :)

Ik vraag me oprecht af of het niet te voorkomen/voorzien is geweest dat een dergelijk laaggelegen weiland overstroomt.
Ik lees ook dat deze rivier toch vaker buiten de oevers treedt en je hoeft geen weerprofeet te zijn om te weten dat je in een dergelijk geval niet alleen hoeft te kijken naar de regen die boven je eigen hoofd valt ;)

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:39

Afbeelding

zo zag ons weiland eruit na een nacht regen, is normaal ook superdroog..... we gingen om 12 uur op bed en het was droog, smorgens zag het er zo uit.... dus tja er is een boel gevallen en de gemalen, sluizen en sloten konden nergens deze hoeveelheid regen aan,

fijn dat de pony's gered zijn, denk dat de eigenaar ook compleet verrast was door de snelle stijging en vooral de hoeveelheid.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:45

cp112 schreef:
Ik heb even gekeken maar dit weiland is niet aan de vecht. Zo extreem veel als er gevallen is had niemand aanzien komen.
Mensen werken ook gewoon, je staat nirt iedere 2 uur bij je pony's. Wie weet heeft hrt stuk nooit eerder zo vol water gestaan.

Hier bij hoogeveen (hemelsbreed km of 25 van ommen) staan alle sluizen open om het water weg te pompen. Dit is sinds 1968 niet meer voorgekomen. Niemand had in kunnen schatten dat er plaatselijk zóveel water viel.

Dit is in 1 dag gebeurd. Dan vind ik het niet netjes om de eigenaar maar gelijk voor iemand uit te makem die niet om zn pony's geeft en ach shetjes zijn toch niets waard.

Lag het aan de regge?

Ik ben echt benieuwd waar het precies is...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:56

Je hoeft geen drie keer reclame voor jezelf te komen maken, hoor ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:57

Ik heb op je getemd, reclame maken is niet de bedoeling. ;)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:59

Pfff waarom alle berichten gebruiken om te spammen, ik heb getemd

fairhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:09

Er is wat mis gegaan met plaatsen van mijn bericht.
Ben hier niet dagelijks te vinden en bekend op deze site.
Wil de deuren open zetten voor mensen die in nood zitten met dit hoge water.
Oké is er stalruimte voor 50 stuks vee aanwezig.
Dit omdat de dieren weer de dupe worden door de natuur, vooral met te veel wateroverlast :)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:14

Op de facebookpagina van hartvanNL gaat al een hele discussie over dat de eigenaar een dierenbeul is..
Ongelooflijk hoe men altijd snel zijn oordeel klaar heeft. Inderdaad, wat hier ook al gezegd was, de eigenaar stond er wel midden in de nacht om de pony's te redden.
Ik ga er toch ook echt vanuit dat het men overvallen is..

Edit: Het valt mij op hoe nuchter er hier nog gereageerd wordt! +:)+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:27

fairhoeve schreef:
Er is wat mis gegaan met plaatsen van mijn bericht.
Ben hier niet dagelijks te vinden en bekend op deze site.
Wil de deuren open zetten voor mensen die in nood zitten met dit hoge water.
Oké is er stalruimte voor 50 stuks vee aanwezig.
Dit omdat de dieren weer de dupe worden door de natuur, vooral met te veel wateroverlast :)

Is toch super dat dit aangeboden word!!! +:)+

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:33

berdien85 schreef:
Op de facebookpagina van hartvanNL gaat al een hele discussie over dat de eigenaar een dierenbeul is..
Ongelooflijk hoe men altijd snel zijn oordeel klaar heeft. Inderdaad, wat hier ook al gezegd was, de eigenaar stond er wel midden in de nacht om de pony's te redden.
Ik ga er toch ook echt vanuit dat het men overvallen is..

Edit: Het valt mij op hoe nuchter er hier nog gereageerd wordt! +:)+

er wordt zo nuchter gereageerd omdat het bijna iedereen kan overkomen die niet naast zijn pony's woont denk ik. Ik bedoel ik kom er na 8 uur 's avonds niet meer en dan zie ik ze 10 uur 's ochtends wel weer. In zo'n tijd kan er heel veel gebeuren.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:42

Precies mijn gedachte unihorses!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:48

zo kwam ik gisterochtend aan en was de sloot overstroomd , gelukkig hebben ze een hoog stuk... maar ook mijn ruwvoer is volledig "weggespoeld" terwijl het netjes afgedekt enzo was. Vanmiddag krijg ik hopelijk een nieuwe baal. Tot dan moeten ze het maar doen met restjes hooi en gras, vind mezelf ook geen dierenbeul :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:52

de steiging van water kan snel gaan,zeker naast een rivier...wat hier niet het geval was.
Maar een halve meter in een paar uur geloof ik niet in.
Eerst word het eens drassig,dan zie je geen droge plekken meer en dan daarna staan ze eens tot hun buik in het water.Gelukkig staan ze nu droog....het zijn ''maar'' shets...die zijn meestal de underdog.Zielepieten :(

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:58

Tja hoer is maandagavond in de omgeving in korte tijd ook 70mm gevallen en het blijft maar door regenen..Het is echt extreem hoor en ik denk niet dat je op zoiets rekent!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:01

Misschien heeft de eigenaar de brandweer zelf wel gebeld omdat het alleen niet lukte... Je wait 't nait! ;)