Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
hallokind schreef:Ik heb laatst gehoord van mijn instructrice, dat als je 50kg weegt. En je gaat daarna zonder zadel op je pony/paard gaat zitten, in stap weeg je 50kg, in draf weeg je al het 3 dubbele dus 150kg, en in galop weeg je 300kg. Die kilo's komen dan op je zitbeen knobbels, dus eigenlijk is het heel slecht voor je paard/pony zijn of haar rug.
hallokind schreef:Sammie schreef:http://www.bitmagazine.nl
Ingezonden door Bokker Sanne1992
Wie zonder hoofdstel, maar met een nekring rijdt, kan een hogere beoordeling krijgen en wie ook het zadel weglaat, kan nog meer punten verdienen. Tijdens de eerste IHF-wedstrijd wordt de natuurlijke manier van rijden extra beloond. Maar is dat ook terecht? Is het rijden zonder hoofdstel en zadel inderdaad beter?
(…)
En is het bitloos en zadelloos rijden eigenlijk wel vriendelijker voor het paard? Nee. Helaas.
Lees hier de rest van het artikel.
Ik heb laatst gehoord van mijn instructrice, dat als je 50kg weegt. En je gaat daarna zonder zadel op je pony/paard gaat zitten, in stap weeg je 50kg, in draf weeg je al het 3 dubbele dus 150kg, en in galop weeg je 300kg. Die kilo's komen dan op je zitbeen knobbels, dus eigenlijk is het heel slecht voor je paard/pony zijn of haar rug.
Cassidy schreef:Zucht, gaan we weer.
Om een paar goed te kunnen gymnasticeren dien je het paard te kunnen begeleiden om zijn lichaam optimaal te kunnen gebruiken, en daar hoort in mijn ogen een optoming bij om het dier te kunnen verzamelen. Al dan niet met bit, echter geen nekrope. De motor zit namelijk achter, en om het afvloeien van de overtollige energie naar voren te voorkomen, die je een dier af te kunnen remmen.
Een zadel verdeelt de druk over een groter oppervlakte op de paardenrug. Zonder zadel wordt de druk van de zitbeenknobbels over een te klein oppervlak verdeelt, uiteindelijk gaat het paard daar alleen maar last van krijgen.
Debbie00 schreef:Het kan allemaal nog vriendelijker.... gewoon niet op een paard gaan zitten.