Zonder zadel en bit rijden per definitie vriendelijker?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:20

Het kan allemaal nog vriendelijker.... gewoon niet op een paard gaan zitten.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:21

zonder zadel is niet vriendelijker. Als je zonder zadel rijdt zit je op de ruggengraat, deze ligt normaal vrij wanneer er een zadel op het rug van het paard ligt. :j

ilaan

Re: Zonder zadel en bit rijden per definitie vriendelijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:47

Dat mensen hier serieus op in gaan zeg. Wat een vaag artikel.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:26

Ziet er heel erg uit als een 'Stik het is avond en ik moet nog een artikel van 1000 woorden doorsturen' stukje. Maar goed, het is geloof ik een opinie stukje en dan mag de schrijver/ster natuurlijk wel met de eigen bril op schrijven en hoef je het als lezer er niet mee eens te zijn.

Aan de andere kant snap ik het zadel als hulpmiddel niet zo goed. Ja, om op te stappen en om wat steviger te blijven zitten, maar voor de rest? Misschien heb ik ergens heel wat gemist, dat kan, maar ik vind een zadel soms eerder tegenwerken dan meewerken en bovendien moet je met een zadel juist meer moeite doen om te voelen wat het paard doet.
Voor de rest zie ik eigenlijk alleen maar voordelen voor het paard. De al genoemde betere gewichtsverdeling en vrije ligging van de ruggengraat plus het feit dat je stabieler kunt zitten en dus, als je net als ik geen perfecte ruiter bent, minder snel uit balans raakt en daarmee je paard verstoort. En in mijn geval willen mijn benen nogal eens een eigen leven gaan leiden, door de beugels voel ik makkelijker waar ze uithangen en waar ze zouden moeten zijn. Lijkt me voor paardlief ook wel prettiger dan dat er voortdurend allerlei ledematen langs komen vliegen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:45

Pfff Wat n waardeloos artikel...Dat dit op de voorpagina staat??!! Bizar :P
Ga er maar niet eens verder op in XD

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:58

Wat heeft zadelloos in vredesnaam met bitloos te maken? Dat is net zoiets als bitloos koppelen aan caploos. Ik rij al jaren bitloos, maar nooit zadelloos, omdat ik zonder zadel zelf niet fijn vind en voor het paard is het ook niet fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 23:06

Caploos is ook veel onvriendelijker voor het paard. Met een cap heb je toch extra invloed op de voorhand door de verzwaring van het ruiterhoofd. Daarom hebben dressuurruiters in de hoogste klasse ook een hoedje op, want die zijn nog aerodynamischer zodat je je hoofd alleen maar hoeft te draaien en het paard beweegt vanzelf in de juiste richting. :D

Lijkt me een goed onderwerp voor nieuw wetenschappelijk stukje in Bit, sluit prima aan bij het onderwerp en de toon van dit artikel. :')

Wat ik ook wel interessant vind is dat de onderzoeker zegt dat Langdurig zonder zadel rijden slecht is. Hoe lang duren die dressuurproefjes dan wel niet als die volgens bit dan ook per se slecht moeten zijn? Zoals het er staat heeft die onderzoeker het helemaal niet over 5-7 minuten zonder zadel rondhupsen in de ring en zegt dus ook helemaal niets inhoudelijks over die wedstrijden.

Argumenten tegen bitloze hoofdstellen zijn ook altijd wel boeiend, want het meest gehoorde argument tegen een bitloos hoofdstel bij dressuur is dat de neus te gevoelig is voor een dressuurmatig teugelcontact. En het tandvlees van het paard dan niet? Want de lagen zijn niets anders dan een laag tandvlees over bot, en geen enkel lichaamsdeel is gevoeliger dan dat...

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 23:08

Debbie00 schreef:

Ja echt he

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 23:18

@Pluizebolpum, mijn oude merrie is altijd heel stellig geweest dat zij zonder zadel een bijzonder slecht idee vindt. Ook barebackpads en de boomloze zadels als Torsion wil zij niets mee te maken hebben, dat was echt wel glashelder. Wie ben ik dan om te zeggen dat het zonder zadel beter is? :)*

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 23:46

hallokind schreef:
Ik heb laatst gehoord van mijn instructrice, dat als je 50kg weegt. En je gaat daarna zonder zadel op je pony/paard gaat zitten, in stap weeg je 50kg, in draf weeg je al het 3 dubbele dus 150kg, en in galop weeg je 300kg. Die kilo's komen dan op je zitbeen knobbels, dus eigenlijk is het heel slecht voor je paard/pony zijn of haar rug.

Hoewel de massa (kg) van de ruiter iha van belang is, is in de wel geen zadel discussie de druk van veel meer belang, N/cm2.
Bovenstaand verhaal is natuurkundig gezien kul, je massa is constant en verandert niet (vermageringskuren daargelaten ;) ), de kracht die je op de paardenrug uitoefent, en over welke oppervlakte die kracht verdeeld wordt, niet.
Ik ben het op zich wél eens met de conclusie, een zadel is imo geen hulpmiddel om de ruiter gemakkelijker te laten zitten zoals onder de " naturals" wel beweerd wordt, het is een essentiele bescherming van de paardenrug.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 00:03

Waarom zadelloos meteen aan bitloos en naturals gekoppeld wordt is mij een compleet raadsel. Want dat heeft niets met elkaar te maken, ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat diegene die als natural bestempeld worden ook gewoon vinden dat een zadel beter is voor het paard.

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 01:21

Heb toestraks nog zadelloos gereden ( wel met hoofdstel en bit ) en ben er beetje op gaan letten := maar ik zelf vind beide fijn om te rijden. Met en zonder zadel. Al vind ik zonder zadel natuurlijk wel per paard verschillen. Vind de 6 jarige vos ( Dulita in mijn profiel ) namelijk lekkerder zitten zonder zadel dan Nero ( pony/paardje wat ik tijdelijk bij verzorg )
Ochja en even mijn mening.. vond artikel ook behoorlijk vaag :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 01:28

Zucht, gaan we weer.

Om een paar goed te kunnen gymnasticeren dien je het paard te kunnen begeleiden om zijn lichaam optimaal te kunnen gebruiken, en daar hoort in mijn ogen een optoming bij om het dier te kunnen verzamelen. Al dan niet met bit, echter geen nekrope. De motor zit namelijk achter, en om het afvloeien van de overtollige energie naar voren te voorkomen, die je een dier af te kunnen remmen.

Een zadel verdeelt de druk over een groter oppervlakte op de paardenrug. Zonder zadel wordt de druk van de zitbeenknobbels over een te klein oppervlak verdeelt, uiteindelijk gaat het paard daar alleen maar last van krijgen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 01:31

Cassidy daar ging het helemaal niet over. Het ging over de controle die je al dan niet daarmee kunt uitvoeren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 01:39

Als je denkt een paard met een bit tegen te kunnen houden, moet je het om zijn benen binden. Bit is niet voor de controle. Bit is voor de verfijning.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 01:44

Nee nee ik bedoel juist dat die proef/test (wat t ook weer was) niet bedoeld was als "wat is vriendelijker voor het paard" maar met minder dezelfde (of beter) controle kunnen hebben oer je paard en jezelf (je zit). Maar de schrijfster van dit artikel doet alsof het ging om wat vriendelijker was, jij borduurd verder op het wel of nieg vriendelijker terwijl dat niet de insteek was.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 02:29

Slecht artikel, maar goed dat er wel over nagedacht wordt natuurlijk.

Mijn d-pony is gewoon getraind met bit en zadel. Ik ben begonnen met halsring te rijden voor de ''grap'' enkele jaren geleden. Natuurlijk is alles bevestigd, maar ik was eerst best verbaasd hoe goed hij reageerde zonder bit.
Nu rijden wij western en vraag ik geen oprichting, maar als je je paard goed aan het lopen hebt en goed aan de hulpen, is veel mogelijk zonder oprichting. Met je zit, maar ook met de halsring kun je nog erg veel doen.

Nu is hij geblesseerd en heb ik een paar keer zonder iets erop gestapt. Normaal weeg ik met zadel meer....En ook dan stopt hij op mn zit. Nu zonder zadel stopte hij ook goed. Omdat mn man wat moeite heeft met zijn bekken en hij naast me reed op de merrie deed ik het voor. Ik ben toen zelf op mn handen gaan zitten en voelde mn zitbeenknobbels behoorlijk. Logisch dat het inkomt als hij het normaal al voelt met zadel.
Ik kreeg geen pijnreactie van hem of dat het irriteerde, maar zelf vind ik het ook niet iets voor dagelijks uren zo te rijden of serieus te trainen.

Natuurlijk kan een ruiter een super zit hebben, maar de oppervlakte is idd erg klein.

Ik vond voorheen de oefeningen beheersen erg leuk, maar ik vind zonder iets rijden wel een mega gaaf gevoel geven en ik denk dat een paard het op zich wel erg fijn vindt. Hij voelt niks en je geeft hem veel vertrouwen wat zeker een gunstige werking heeft. Dat paard beseft ook niet dat het uiteindelijk drukpinten kan geven die hem last kunnen bezorgen.

Je hoeft geen natural te zijn. Bij veel westerndemo's worden tegenwoordig de hoofdstellen uit gedaan om te laten zien dat je zonder iets nog steeds alles kan doen zoals nette cirkels, wissels, speed control, stops, spins, achteruit.

Maar dat je een hoofdstel of bit nodig hebt en het noodzakelijk is om je paard aan de voorkant daarmee rond te rijden, ben ik het niet mee eens. Zat oefeningen om een paard goed te laten lopen zonder aan de neus of mond te moeten trekken. Dat het plaatje dan anders is, kan wel zo zijn, maar is in deze zin niet belangrijk lijkt me.

En wat is schadelijk? IK zie dagelijks mensen veel schade rijden aan hun paard en dat is algemeen geaccepteerd, dus tja.......Ga bitten, hulpteugels en neusriemen eerst uit de schappen halen. Laat die alleen verkocht worden op medisch voorschrift. Dat zijn nog steeds de grootste boosdoeners. Ik kan zo aanwijzen welke mensen direct zullen roepen dat zij hun paard nooit op halsring zouden kunnen rijden. Alsof een paard beseft dat jij denkt dat je met bit wel wat te zeggen denkt te hebben? Het meeste zit tussen onze oren.

Mika2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 07:43

Loes1996 schreef:
nee bitloos en zadelloos is niet perse vriendelijker. Bij beide manieren is het maar zo vriendelijk als dat de ruiter het wilt maken...

Maar dat kan een ruiter niet zelf bepalen
Want een paard kan niet praten dus je weet zelf niet precies hoe of wat het beste is voor je paard

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:51

hallokind schreef:
Sammie schreef:
http://www.bitmagazine.nl
Ingezonden door Bokker Sanne1992

Wie zonder hoofdstel, maar met een nekring rijdt, kan een hogere beoordeling krijgen en wie ook het zadel weglaat, kan nog meer punten verdienen. Tijdens de eerste IHF-wedstrijd wordt de natuurlijke manier van rijden extra beloond. Maar is dat ook terecht? Is het rijden zonder hoofdstel en zadel inderdaad beter?
(…)
En is het bitloos en zadelloos rijden eigenlijk wel vriendelijker voor het paard? Nee. Helaas.

Lees hier de rest van het artikel.

Ik heb laatst gehoord van mijn instructrice, dat als je 50kg weegt. En je gaat daarna zonder zadel op je pony/paard gaat zitten, in stap weeg je 50kg, in draf weeg je al het 3 dubbele dus 150kg, en in galop weeg je 300kg. Die kilo's komen dan op je zitbeen knobbels, dus eigenlijk is het heel slecht voor je paard/pony zijn of haar rug.

Beetje onzin lijkt mij.

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:35

Een slecht artikel van bit met een kort door de bocht conclusie van bokt. Een goede ruiter zou zich moeten bekwamen in alle manieren. En inderdaad : als het zielig is of slecht allemaal, laat je paard dan in de wei staan en kijk er alleen naar.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:14

Cassidy schreef:
Zucht, gaan we weer.

Om een paar goed te kunnen gymnasticeren dien je het paard te kunnen begeleiden om zijn lichaam optimaal te kunnen gebruiken, en daar hoort in mijn ogen een optoming bij om het dier te kunnen verzamelen. Al dan niet met bit, echter geen nekrope. De motor zit namelijk achter, en om het afvloeien van de overtollige energie naar voren te voorkomen, die je een dier af te kunnen remmen.

Een zadel verdeelt de druk over een groter oppervlakte op de paardenrug. Zonder zadel wordt de druk van de zitbeenknobbels over een te klein oppervlak verdeelt, uiteindelijk gaat het paard daar alleen maar last van krijgen.

Als ik mijn paard op de neckrope achterwaarts kan laten gaan, kan laten vertragen, kan laten stoppen, zijwaarts kan laten gaan, kan laten wijken, stelling kan vragen, waarom zou ik haar dan niet op een dag, als zij er aan toe is (dat is ze nu met hoofdstel ook nog niet, we wisselen het af) niet kunnen verzamelen?
Je hebt toch gewoon controle over de voorkant?

may123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:47

Debbie00 schreef:

dat wilde ik ook net zeggen haha!

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:23

Debbie00 schreef:

Helemaal mee eens.
Het schijnt helemaal niet prettig te zijn voor een paard als iemand langer dan 5 a 10 minuten op zijn rug zit.
Jammer dat je daar zo weinig over hoort.
Als paardenliefhebbers onder elkaar zou ik daar wat meer ophef over verwachten.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:50

Wat een shit arrikel zeg.
Bit en bitlòos kun je zo scherp maken als je zelf wilt.
Dat een blad als bit zo'n artikel plaatst

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:04

Wat een klllllote artikel. Echt :roll: