Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Agossie schreef:Ja, ik heb een brandende vraag... Ik wil er heel graag naartoe en ga ook zeker, maar zou graag willen weten of ik mijn pro-camera mee mag nemen, maar kan werkelijk nergens vinden of het wel of niet mag... Wil niet bij de deur mijn camera af moeten geven of terug naar huis kunnen... (En nee, ik laat hem niet in de auto... )
Janine1990 schreef:Ben ik de enige die het raaarrrr vind dat er niet gefilmd mag worden bij trainingen???
Lijkt me in dit mediatijdperk juist heel slim. Als ze dan toch niets te verbergen hebben.
En ik denk niet dat je een paard laat schrikken als je een foto maakt zonder flits.![]()
Zo uit jouw verhaal, xmarliez, klinkt het alsof ze nog spastischer omgaan met hun paarden dan de gemiddelde GP dressuurruiter...
xmarliez schreef:Nou dat valt wel mee hoor. Maar het zijn openbare trainingen waar geld voor betaald moet worden om ze te kunnen zien. Dus als deze openbaar staan dan komen er geen mensen meer, dus geen inkomsten.
In de stal vind ik het niet meer dan logisch dat er geen foto's met flits gemaakt mogen worden (dus sowieso geen foto's want de flits gaat vaak automatisch aan). Een paard kan daar altijd van schrikken en er staan daar 80 hengsten die compleet rustig zijn en dat willen ze ook graag zou houden. Je mag de paarden ook niet aaien en dat vind ik ook niet gek.
Een grote groep mensen geeft al voldoende onrust.
xmarliez schreef:Ze zullen ook niet zomaar van hun stuk raken hoor. Deze paarden staan allemaal heel ontspannen en voldaan in hun stal. Maar ik vind het persoonlijk goed dat er regels zijn. Je moet duidelijk aangeven aan de mensen die meelopen met een rondleiding wat wel en niet mag want je moet goed weten dat 80% van de mensen die meelopen met zo een rondleiding totaal niets met paarden hebben maar mee gaan om dit stukje cultuur te bezichtigen. Je weet nooit en ten nimmer wat een paard doet dus laat je iedereen de paarden aaien en er gebeurd iets zijn hun verantwoordelijk.
Om zichzelf zo goed in te dekken, de paarden te beschermen maar ook zeker de mensen die aan de rondleiding deelnemen hebben ze besloten deze regels op te hanteren.
Ben ik het zelf ook helemaal mee eens.
En als je graag naar de Spaanse Rijschool gaat dan heb je geen beeldmateriaal nodig om te weten wat je kunt verwachten. Dat is je dan allang duidelijk
Net zoals het jou duidelijk is dat je er niet graag heen zou gaan. Die mening heb je toch ergens op gebaseerd dus dan is het toch goed? Er zijn zat foto's, artikelen en boeken te vinden over de Spaanse Rijschool om te bekijken of je er graag naartoe zou willen ja of nee.
Voor mij was het een super ervaring die ik nooit had willen missen.
xmarliez schreef:Ik reageer toch ook niet om te rellen? Ik zeg gewoon wat ik daar ervaren heb en dat de regels zo zijn dat is niet anders. Door beeldmateriaal van de openbare trainingen openbaar te zetten zou het gevolg kunnen zijn dat er minder bezoekers komen en dat levert hun minder op.
Persoonlijk ben ik het totaal niet eens met de nieuwe weg die ze ingeslagen zijn, meer publiciteit etc. Ze hadden het moeten houden zoals het was. Maar dat bracht geen geld meer in het laatje..
Als ze nog onderhouden werden door het land was het waarschijnlijk nooit zover gekomen. De Spaanse Rijschool was nog een van de weinige instituten waar de zuivere Klassieke Rijkunst uitgevoerd werd. Waar de ruiters zuiver opgeleid werden. Nu draait het om de inkomsten en niet meer om het behouden van deze cultuur. Daardoor gaan ze steeds verder van hun roots afstaan, eeuwig zonde.
Janine1990 schreef:Bij VDL is de hengstenshow 1x per jaar. Als de paarden dan die dag wat weinig rust krijgen dan is het niet anders daar komen ze wel weer overheen.xmarliez schreef:Nou dat valt wel mee hoor. Maar het zijn openbare trainingen waar geld voor betaald moet worden om ze te kunnen zien. Dus als deze openbaar staan dan komen er geen mensen meer, dus geen inkomsten.
In de stal vind ik het niet meer dan logisch dat er geen foto's met flits gemaakt mogen worden (dus sowieso geen foto's want de flits gaat vaak automatisch aan). Een paard kan daar altijd van schrikken en er staan daar 80 hengsten die compleet rustig zijn en dat willen ze ook graag zou houden. Je mag de paarden ook niet aaien en dat vind ik ook niet gek.
Een grote groep mensen geeft al voldoende onrust.
Zit absoluut wel wat in.
Nu trekt de Spaanse Rijschool mij ook totaal niet hoor.
Maar ik ben eerder geneigd om ergens naar toe te gaan waarvan ik weet wat ik een beetje kan verwachten, dan naar iets dat geheel achter gesloten deuren plaats vindt.
En 80 hengsten op stal maakt op mij niet echt veel indruk. Ga naar de hengstenshow van VDL stud, je mag ze aanraken, in alle stallen lopen, je mag foto's maken met flits, en die beesten worden er niet anders van. Ook niet vlak voordat ze de ring in moeten om geshowd te worden en nog even worden bij gepoetst. Maar in de ring staan ze er mooi wel en zou ik er niet graag mee lopen.
Oh en nu niet beginnen over concentratie, want diezelfde paarden werden meestal ook onder het zadel getoond, het gaat om springpaarden, dus niet een rondje voor de fokkers van kijk hoe hoog die benen kunnen.
Dus nee, ik ben nog niet overtuigd![]()
Maar ik zie het waarschijnlijk helemaal verkeerd