Dierenarts verschijnt voor tuchtrechter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: Dierenarts verschijnt voor tuchtrechter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:08

triest verhaal zeg. zonde van het paard.
bij ons op stal heeft ook wel eens een paard vast gezeten in de tralies... terwijl het onmogelijk leek om daar een hoef door te krijgen is het toch gebeurd.. gelukkig waren ze er snel bij en is het goed afgelopen.

ik heb wel een hekel gekregen aan tralies daardoor. een box met dichte wanden heeft mijn voorkeur.

of dit ongeluk voorkomen had kunnen worden weet ik niet. Zou de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering van de dierenarts/kliniek dit soort ongevallen niet dekken?

ik ben benieuwd naar de uitspraak.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:11

Geldtrekker...

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:15

eenitraM schreef:
Geldtrekker...

Dat was mijn eerste gedachte ook toen ik het artikel las

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:15

Ook mijn paard heeft jaren terug met zijn hoef door de tralies gezeten, wat gelukkig wel goed is afgelopen omdat hij heel rustig is blijven liggen. Was gewoon een standaard Corton box en onbegrijpelijk hoe zijn hoef uberhaupt door de spijlen heen heeft kunnen gaan.

Overigens is mijn paard geen onstuimige hengst met moeilijk karakter, maar heeft kennelijk toch hoog genoeg getrapt om door de spijlen heen te gaan. Helaas domme pech.... Maar wel heel zuur als je hierdoor je paard verliest natuurlijk.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:17

Ik heb het idee dat dit een bekend verhaal is. Ik zou niet weten wat een juiste oplossing zou zijn, het liefst heb je je igen paard terug, allemaal erg sneu.
Laatst bijgewerkt door Mellow op 27-05-14 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:18

Wat een naar ongeval.
Maar ik word ook een beetje huiverig van deze aanklachten... hoe erg het ook is, iedereen maakt fouten.
Het lijkt me niet leuk werken, als je steeds moet vrezen voor een aanklacht.

Maar toch sterkte voor de eigenaresse en de dierenarts, want die zal ook aangedaan zijn door deze gebeurtenis.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:24

Afschuwelijk ongeluk, zowel voor de eigenaresse als voor de kliniek.
Sterkte aan beide partijen.

Als eigenaresse die twijfelt of het paard wel rustig blijft op stal had ik gevraagd om een flexibele plastic plaat tussen de spijlen door te vlechten, zo deden wij het steeds bij het afspenen van veulens. Maar ik neem aan dat het niet gebeurd is.

Verder is het gewoon natuurlijk ronduit kut voor iedereen, mogelijk speelt de eigenaresse het zo om bijv. een nieuw paard aan te kunnen schaffen oid, daar kan ik niet over oordelen.

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:28

Gevalletje `Bedrijfsongeval`

Ontzettend naar ongeval, maar eigenaresse heeft waarschijnlijk e.e.a. moeten ondertekenen voordat ze paard daar achterliet. Been there, done that...

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:28

Ik weet wel dat je normaal tekent dat zij niet aansprakelijk zijn voor als er iets met je paard gebeurd zolang die op de kliniek verblijft...
Gezien er paarden zijn die na de operatie uit narcose komen ,bij het opstaan geholpen worden en dan toch presteren om een been te breken....oid

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:54

xxCYNNxx schreef:
eenitraM schreef:
Geldtrekker...

Dat was mijn eerste gedachte ook toen ik het artikel las

Maar wel de d.a rekening moeten betalen terwijl je paard dood is. En je als eigenaar van mening bent dat de dood van je paard voorkomen had kunnen worden door verkeerde inschatting.....
Tja valt ook wat voor te zeggen.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:59

Wie zegt dat die rekening wel betaald moet worden :?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:59

Nergens staat dat ze een rekening gehad heeft toch?

Duidelijk dat eigenaar niet weet waarover ze spreekt ivm sedatie en derg.
Ik heb zelf een jaarling met een verschrikkelijke beenwond gehad. Dierenarts wou het proberen. Daarvoor moest ze onder narcose, dat is het eerste waarbij je weet dat het fout kan gaan. Daarna moest ze 8 weken boxrust en dagelijks behandeld. Dit was zeker niet de makkelijkste jaarling maar nooit sedatie of derg nodig gehad. Je weet gewoon dat het in onnatuurlijke omstandigheden fout kan gaan.

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:04

Ik kan nergens iets vinden over de rekening? Dus hoe je daar bij komt?

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:17

eenitraM schreef:
Geldtrekker...

ik denk niet dat het om het geld gaat hoor ;) als je paard dood gaat denk je daar echt niet aan op dat moment

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:17

De dierenarts moet zich ook flink schuldig voelen :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:22

De kennis hoe wijd de speling tussen de spijlen van standaard boxen hoort te zijn om dit soort omgevallen te voorkomen, behoren bij een dierenarts aanwezig te zijn...

Het is niet de eerste keer dat paarden met bv rollen met een been door de tralie komen te steken....

Een probleem die in paardenland ook bekend is....

Dus zorgen dat de buigzaamheid van de spijlen verhinderd worden door het lassen van een versteviging, of andere kwaliteit stangen, niet buigzaam dus, of dichter tegen elkaar.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:24

elineXpooh schreef:
eenitraM schreef:
Geldtrekker...

ik denk niet dat het om het geld gaat hoor ;) als je paard dood gaat denk je daar echt niet aan op dat moment

Niet op die moment nee, maar een tuchtzaak is niet de volgende dag.
Wat is het doel dan, de dierenarts straffen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:27

elineXpooh schreef:
eenitraM schreef:
Geldtrekker...

Dat werkt echt niet bij iedereen zo.
En het gaat hier om een jaarlinghengst, zonder al te beste manieren zo te lezen. Dus ga ik er ook niet vanuit dat de eigenaar 'm zo veel in de handen heeft gehad... :Y)

Ze hebben vast een enorme band opgebouwd :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:30

xSogno schreef:
Vraag me toch af wat voor spaken dit zijn, op welke hoogte?
Als ze gewoon op hoefhoogte zitten vind ik dat ook wel erg onhandig, zoiets kan altijd gebeuren, zou je als dierenarts toch moeten weten dat paarden zicht vast kunnen klemmen op de meest rare posities.

Volgens mij zijn het daar van die gewone Iroko boxen, zijkanten dicht en voor een schuifdeur met spijlen in het bovenste deel. Uitsparing bij de voerbak.
Tja hoe wil je zo'n dier dan anders stallen, in een volledig dichte en gecapittoneerde box of zo.
Ik neem aan dat het dier thuis ook in een normale box staat.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:34

of nog nooit een box van dichtbij gezien heeft...kan ook natuurlijk

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:45

Babootje schreef:
xSogno schreef:
Vraag me toch af wat voor spaken dit zijn, op welke hoogte?
Als ze gewoon op hoefhoogte zitten vind ik dat ook wel erg onhandig, zoiets kan altijd gebeuren, zou je als dierenarts toch moeten weten dat paarden zicht vast kunnen klemmen op de meest rare posities.

Volgens mij zijn het daar van die gewone Iroko boxen, zijkanten dicht en voor een schuifdeur met spijlen in het bovenste deel. Uitsparing bij de voerbak.
Tja hoe wil je zo'n dier dan anders stallen, in een volledig dichte en gecapittoneerde box of zo.
Ik neem aan dat het dier thuis ook in een normale box staat.

Denk dat zo'n hengst eerder in een opfok staat en de kans groot is dat hij nog nooit tot vrij weinig een stal heeft gezien. Waar de da weinig aan kan doen, overigens.
Tsja ik zou die box eerst wel eens willen zien voor ik oordeel.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:22

Bedrijfsongeval. Daarvoor zal de veearts verzekerd zijn.

Aan de rechter om te beoordelen of de veearts nalatig is geweest.

Als je een paard opneemt voor behandeling als veearts, moet je hem een veilige omgeving bieden.
Dat geldt ook als een mens opgenomen wordt in het ziekenhuis; het ziekenhuis moet een veilige omgeving bieden voor jou als patiënt.

Erg sneu voor alle betrokkenen. Voor de eigenaresse, voor de veearts en voor het paard. Hier heeft niemand voor gekozen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:39

Ik denk dat als mijn dier zich zo had verwond onder het oog van de dierenarts, ik hen ook aansprakelijk had gesteld. Je mag als klant er toch wel vanuit gaan dat een dier er veilig staat en goed in de gaten word gehouden.

Daar betaal je voor!

Dus ik had het waarschijnlijk ook gedaan.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:26

Volgens mij loopt hier nu van alles door elkaar. Aansprakelijkheid, verzekering, de rekening, evt schadevergoeding....daar gaat het hier niet eens over. Een DA komt voor de tuchtraad, als een eigenaar vind dat hij zn beroep niet goed heeft uitgeoefend. De uitspraak hiervan gaat dus ook puur en alleen over het feit of de DA anders had moeten handelen of nalatig is geweest in zn beroepsuitoefening. Dit kan vervolgens een berisping, waarschuwing of erger tot gevolg hebben. Over schadevergoedingen etc doet de tuchtraad geen uitspraak, daarvoor zal je een andere weg moeten bewandelen.
Dus er kan maar 1 reden zijn voor de eigenaar om dit grapje uit te halen: eigenaar vind dat de DA zn beroep niet goed heeft uitgeoefend.

Ik ben helemaal voor kritisch zijn naar DA's en ik kom wel eens verhalen tegen waarbij ik het heel erg terecht zou vinden om desbetreffende DA voor de raad te slepen, maar in dit geval niet. Imo domme pech en heeft het weinig te maken met het uitoefenen van het beroep.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:22

Amigo_ schreef:
Ik kan nergens iets vinden over de rekening? Dus hoe je daar bij komt?

Beetje kort door de bocht, máár als je paard wordt geopereerd aan bv koliek en die streft dus alsnog alvorens het uiteindelijke ontwaken,ja dan moet jij toch die paar duizend euro's betalen.....
(paard kwijt én je geld)..