Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
gekvanfleur schreef:de titel is een beetje misleiden.,maar denk niet dat er veel bokkers zijn achtervolgt tijdens buitenrit door een gefrustreerde hengst die over het hek sprong..is behoorlijk gevaarlijk en mevrouw is goed weggekomen!
Ashley5760 schreef:M_D_H schreef:Wat een onzin. Elk dier is onvoorspelbaar, een hengst niet meer of minder dan een merrie of een ruin... of zelfs een cavia.
Het is vooral frustratie, ze kennen geen omgang met andere paarden, ze staan geïsoleerd, hoog in het voer, worden overal heen gesleept en moeten daarnaast nog dekken ook...
Hoe ouder de hengst wordt in combinatie met een temperamentvol karakter, hoe lastiger het dier wordt. .. zeker in het voorjaar.
Ik loop toch iets liever in een koeienstal zonder stier tussen het melkvee dan met stier... 101 voorbeelden waar het (bijna) mis ging. Hormonen spelen wel degelijk een rol zeker bij voorjaar. Lang niet alle mannelijke dieren hebben er evenveel last van en omgevingsfactoren spelen ook een rol. Maar het is vrij logisch en bewezen dat ze met name in voorjaar wat meer last van de hormonen hebben.
M_D_H schreef:Ik heb jarenlang met hengsten gewerkt, dekhengsten, jonge hengsten etc. Ik heb ook met merries en ruinen gewerkt. Elk paard is even gevaarlijk bij elk paard moet je opletten wat er gebeurt.
Ik heb nooit problemen met ze gehad.
Sterker nog, ik heb liever een hengst als een merrie omdat een hengst juist voorspelbaarder is dan een merrie.
Heerlijke dieren en erg jammer dat ze worden afgeschilderd als gevaarlijk, onvoorspelbaar etc.
Sterker nog er zijn mensen die beweren dat je hengsten moet behandelen als je ergste vijand.
Zo'n onzin

Toch flink schrikken.

VivaLaVida schreef:tamary schreef:Veel fokkers die niet selecteren op hanteerbaarheid (want een hengst), samen met isolatie van andere paarden, hoog in het krachtvoer, ... verdrietig leven en bar slecht voor het imago van de gehele diersoort.
Precies..