Politie treft geen pony te water maar met darmkoliek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:05

Sterkte aan de eigenaar en sorry voor het gespeculeer van ons 'medemens'.

monnikenburg

Re: Politie treft geen pony te water maar met darmkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:53

zo makkelijk oordelen van ze staan schraal, zo vraag je om zandkoliek, geen ruwvoer bla bla bla.
de beste stuurlui staan aan wal.
Misschien zijn de pony´s wel gevoelig op hoefbevangenheid en staan ze daarom zo, misschien krijgen ze s´morgens en s´avonds wel lekker hooi bij, misschien krijgen ze wel elke maand een kuur zandweg.
Lekker makkelijk oordelen als je de feiten niet kent mensen.

Sterkte voor de eigenaar, zo iets is verschrikkelijk.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:15

monnikenburg schreef:
zo makkelijk oordelen van ze staan schraal, zo vraag je om zandkoliek, geen ruwvoer bla bla bla.
Misschien zijn de pony´s wel gevoelig op hoefbevangenheid en staan ze daarom zo, misschien krijgen ze s´morgens en s´avonds wel lekker hooi bij, misschien krijgen ze wel elke maand een kuur zandweg.

Verhaal uit OP daar gelaten.
Paarden hou je niet op zo'n stuk "wei" en bestrijd de symptomen met zandweg. Dat is nou echt praat van paarden houden zonder verstand. (Zelfde verhaal als alleen fastfood eten en dan rennie's nemen tegen maagzuur... Ook geen "oplossing").

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:19

proudmama schreef:
Wat een lieve foto van die agente met die pony in haar armen....
Dat dacht ik ook inderdaad.

Vind het wel weer typisch bokt hier met al die conclusies en speculaties. Geen drinken, niet genoeg gras. Want iedereen op bokt heeft het hartstikke perfect voor mekaar natuurlijk. :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:22

Stond de pony in een dikke wei vol gras, dan was het ook weer niet goed, want ja, zo hou je een shetlander toch niet. Heerlijk bokt weer. :')

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:25

Als ik zo'n weitje zou huren zou ik zorgen dat ergens goed zichtbaar m'n telefoonnummer hangt om dit soort dingen te voorkomen.

Ik zou niet zomaar oordelen over de eigenaar in kwestie. Je kunt niet alles zien en weten vanaf foto's.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:26

Dat is allemaal maar raden.

Mijn lease paard gooit ook graag zijn drinkbak om soms vul ik hem 3x achter elkaar (zwarte bakken wat je koopt in de bouwmarkt) Als ik wegga en hij zou hem weer omgooien dan staat hij inderdaad weer even zonder water totdat de pensionhoudster het ziet of een stalgenoot. Moeilijk wat over te zeggen.
Alleen mensen die het paard kennen of er vaak langskomen kunnen een mening vormen over de verzorging van deze paarden.

Vreselijk voor het paard ook koliek.

Vind het geen lieve foto. Paard heeft veel pijn.

Hieronder is allemaal Quotes van anderen maar bleef foutmeldingen geven:

KarmaWitch schreef:
anneliesdj schreef:
Ik zie geen schrale dieren hoor, en logisch dat die weide schraal is als er continu 2 pony's lopen.
Die omgekeerde badkuip viel mij wel op, terwijl er zoveel regen is gevallen de afgelopen tijd.

Dat viel mij ook op, maar dr staat ook een schuilstal, daar kan het ook staan. Daar is verder weinig over te melden vind ik

Dr staat in het krantenartikel (moet je even goed kijken) geen drinkwater beschikbaar. Dan zal het ook niet in de schuilstal hebben gestaan denk ik. Bovendien waarom zou je een drinkbak in een schuilstal zetten. Je hebt toch liever dat ie zich ook met regenwater vult.
Misschien heeft de pony zijn badkuip omgegooid (toen er niks meer inzat).
Geloof daarom ook niet dat de eigenaar 2 x daags kwam. Dan zou het drinkwater toch echt moeten opvallen.[/quote]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:17

Er staat inderdaad in het krantenartikel dat de eigenaar zelf heeft gekozen voor het laten inslapen.

Ook ik wens de eigenaren heel veel sterkte toe en schaam mij voor mijn medepaardenmensen die er op los speculeren, maar van de hoed noch de rand afweten...

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:20

Ik heb het idee dat dit de pony is van een bokker. Dat het een pony is die als veulen bij mij vandaan komt. Ik ga eens even navraag doen.
Bah wat naar al die speculaties

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:24

Gini schreef:
Stond de pony in een dikke wei vol gras, dan was het ook weer niet goed, want ja, zo hou je een shetlander toch niet. Heerlijk bokt weer. :')

Inderdaad, maar nu is het weer te weinig en dat is ook niet goed.

Misschien stond die net vijf minuten zonder water omdat die die badkuip had omgegooid. Maar gelukkig is dat niet waar natuurlijk want van deze foto's zie je heel het terrein en weet je ook gelijk hoe goed ze worden verzorgd, gelukkig maar dat bokt altijd alles zo goed weet. :j

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:24

Wat een droevige beelden -O- Super dat ook hier weer de hulpdiensten hun best hebben gedaan om het tot een goed einde te brengen, maar wat jammer dat hun inzet voor niets is geweest :(:)
Sterkte aan de eigena(a)r(en)!
Y;(

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:32

Sterkte voor de eigenaar!

En over die omgekeerde badkuip: Hier liggen ze ook omgekeerd, juist vanwege de regen. Er zijn namelijk ook paarden die hooi uit een badkuip/bak krijgen vaak met een net of rooster erover.
Wanneer er enorme regen voorspelt worden draai je die beter even een paar dagen om.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:00

Ik vind die badkuip een verhaal van: wel of niet omgegooid. Kijk het beestje kan wel jeuk gehad hebben en als er al weinig inzit, gaat zo'n ding gauw om.
Valt niet over te speculeren.
Verder vind ik de foto met politieagente wel lief. Je ziet dat zij zich bekommerd om het beestje.
Verder wens ik de eigenaren ontzettend veel sterkte.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:22

" quote " Vind het geen lieve foto, paard heeft veel pijn "
Tja zo kan je alles negatief interpreteren, ik vind het aandoenlijk zoals deze agente liefdevol met het hoofd van de pony in haar schoot ligt, terwijl het niet eens haar eigen paard is..

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:33

ik heb in januarie ook mijn shetlander laten inslapen, hij had ook zandkoliek. maar helaas ook weidemyopathie.

hij heeft 2 dagen nog op de kliniek gestaan. in heede (duitsland) maar helaas. hij reageerde wel goed op de behandeling. maar niet voldoene en met te veel pijn. en bij de kliniek zeiden ze ook. we weten niet of we beide kunnen genezen. en daarom hebben we dus ook de keuze genomen om hem in te laten slapen.
ik mis onze ome ko(hij was als een oom voor de veulens die we hadden) nog altijd. maar ik weet ook dat hij pijn had en misschien niet goed zou herstellen.

hij stond overdag wel op een weide waar in januarie geen echt gras meer op staat.
nachts op stal en werd zowel op stal als buiten bijgevoerd met hooi. hij kon altijd drinken, tenzij ze natuurlijk de bak om hadden gegooid maar dit gebeurde niet vaak. en alsnog was hij ziek.

ik vind het jammer dat mensen hier zo betweterig op reageren. het is al sneu genoeg om je paard of pony zo te verliezen.
sterkte voor de eigenaren

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:45

Heel triest voor zowel de pony als de eigenaar.
Ook ik vind dit een "mooie" foto een agente houdt het hoofd van de pony op schoot en de brandweerman staat er aangeslagen bij.
Tuurlijk is de aanleiding niet fijn maar wel fijn dat er mensen zich om de pony bekommeren en niet denken aan vieze kleren oid.
En het paardje is niet voor niks ingeslpaen door de VA.
Ik hoop dat als ze mijn paard ooit zo aantreffen dat er ook zo gehandeld wordt.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:55

Babootje schreef:
Dr staat in het krantenartikel (moet je even goed kijken) geen drinkwater beschikbaar. Dan zal het ook niet in de schuilstal hebben gestaan denk ik. Bovendien waarom zou je een drinkbak in een schuilstal zetten. Je hebt toch liever dat ie zich ook met regenwater vult.
Misschien heeft de pony zijn badkuip omgegooid (toen er niks meer inzat).
Geloof daarom ook niet dat de eigenaar 2 x daags kwam. Dan zou het drinkwater toch echt moeten opvallen.

Mijn vorige Fjord gooide ook volle drinkbakken om hoor (van specie tot badkuip formaat) als hij zich verveelde. Zegt dus nog niet alles.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:59

Ik snap het niet. De pony is toch ingeslapen nadat de eigenaar daar toestemming voor had gegeven.
Dit kan toch gewoon gebeuren, ik vind het gewoon heel sneu voor de pony en ook voor de eigenaar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:24

fourseasons schreef:
Vind het wel weer typisch bokt hier met al die conclusies en speculaties. Geen drinken, niet genoeg gras. Want iedereen op bokt heeft het hartstikke perfect voor mekaar natuurlijk. :')

Geen drinken, dat stond in het krantenbericht. Niet genoeg gras, kun je zien aan t weitje. Zandkoliek als oorzaak geconstateerd door de DA die erbij was.
Weinig speculeren aan.
Mogelijk voerde de eigenaar bij en was hij zich niet bewust van de risico's van zo'n schraal stuk wei.

Op de stal waar ik nu sta is me ook aangeboden mijn pony op een schraal stukje te zetten (ivm IR), maar ik doe m liever dus een graasmasker om. Je moet je wel weten van dit soort risico's wil je je er bewust van zijn.
Geen drinkwater vind ik wel een kwalijke zaak. Maar mss had de pony zijn bak omgegooid, wie zal t zeggen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:10

Wat een ongelofelijk gespeculeer hier. Laten we eerst het onderzoek eens afwachten. Niet genoeg gras..... we weten NIETS over de achtergrond en de daadwerkelijke situatie. Veroordelen is wel erg simpel..... Als de eigenaar een zorgzaam iemand is, lijkt me dit afschuwelijk.

Overigens staat mijn eigen paard de nachten op zand (en verhard stuk met schuilstal) en hooi, maar als hij het hooi (samen met zijn Hafjesvriendin) op heeft (ondanks de slowfeeders), dan zou hij ook zand kunnen eten. Ik doe regelmatig een zandtest met zijn mest en hou het in de gaten. Meer kan ik niet doen. Overdag staat hij op goed grasland (met meer dan voldoende gras). Juist op deze manier hou ik zijn IR heel goed onder controle (het is al zo'n gepuzzel geweest jarenlang). Dag en nacht een graasmasker om, vind ik geen pretje voor mij paard. Maar de betweters hier weten het vast allemaal beter. Wat ik wel fijn en belangrijk vind, is dat bij ons de buren precies weten hoe ze ons moeten bereiken en er is regelmatig iemand bij onze paarden (roosterverdeling). Maar dan nog, weet je niet altijd wat er in een uurtje kan gebeuren.

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:40

Ashley5760 schreef:
monnikenburg schreef:

Verhaal uit OP daar gelaten.
Paarden hou je niet op zo'n stuk "wei" en bestrijd de symptomen met zandweg. Dat is nou echt praat van paarden houden zonder verstand. (Zelfde verhaal als alleen fastfood eten en dan rennie's nemen tegen maagzuur... Ook geen "oplossing").

Slaat dus echt nergens op wat je nu zegt.
Wie zegt er dat die paarden daar dag in dag uit zomer en winter staan?
Leuk voor de eigenaren om al die lekkere betweterige verwijten hier te lezen van de "experts".
Lang leven bokt.

Het ene paard is nou eenmaal veel gevoeliger voor zandkoliek dan de ander en ze kunnen prima op zo´n weitje lopen.
Ik heb er ook diverse lopen die het hele jaar door bv op zo´n wei zouden kunnen lopen zonder ook maar iets te gaan mankeren.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 18:07

Wat een speculaties ook weer zeg :n

Bokt weet het altijd beter :x

Sterkte voor de eigenaar van het dier.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 18:26

Ik vind het een kippenvel foto, die brandweer en agente met pony op schoot .... Je ziet gewoon de pijn die die mensen hebben om die pony, die ze niet kennen..... Erg 'mooi', dat er dus toch nog wel goede mensen zijn, je gaat er soms toch aan twijfelen.

En zandkoliek, tja, die shetjes worden dik van lucht en te dik is net zo dodelijk, dus speculeren vind ik erg gemeen. Jullie hebben geen flauw idee (en ik ook niet!), dus laat je bullshit conclusies even voor je ;-)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 18:28

Babootje schreef:
fourseasons schreef:

Geen drinken, dat stond in het krantenbericht. Niet genoeg gras, kun je zien aan t weitje. Zandkoliek als oorzaak geconstateerd door de DA die erbij was.
Weinig speculeren aan.
Mogelijk voerde de eigenaar bij en was hij zich niet bewust van de risico's van zo'n schraal stuk wei.

Op de stal waar ik nu sta is me ook aangeboden mijn pony op een schraal stukje te zetten (ivm IR), maar ik doe m liever dus een graasmasker om. Je moet je wel weten van dit soort risico's wil je je er bewust van zijn.
Geen drinkwater vind ik wel een kwalijke zaak. Maar mss had de pony zijn bak omgegooid, wie zal t zeggen.

Jij geloofd alles wat in de kranten/internet of op het nieuws komt? Hm, ik heb vaak zat dingen van dichtbij gehad meegemaakt en vervolgens een artikel van kwam in de krant of zelfs op het nieuws, compleet verdraait. Zou toch maar niet alles geloven. 'Mogelijk' hebben die beesten een hartstikke lieve eigenaar, erg knap dat je zo kunt oordelen vanaf een paar foto's maar vooral erg onbeschoft.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 18:43

Wat een nachtmerrie voor de eigenaar :(:). Eerst je pony verliezen en daarna via internet totaal de grond ingetrapt worden en weg gezet worden als dierenmishandelaar :n.
Ik denk dat er over heel veel bokkers die hier hun mening lopen te verkondigen ook wel zaken zijn die andere niet passen.