Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Krissis schreef:''het laten verhongeren... ''
Ik weet niet zo goed wat ik van die uitspraak vind... Van de ene kant wordt er (bewust) niet bijgevoerd, van de andere kant is het ook niet het doel van de boswachter om dieren honger te laten lijden. Ik denk er nog even over na
kiki1976 schreef:Niemand zegt dat 100% crepeert. Er word alleen gezegd dat niet alles wat er is dood gegaan is afgeschoten.
Maar hoe je het ook went of keert, het is en blijft in mijn ogen een vorm van dierenmishandeling.
Want
A) Er lopen veel te veel dieren per M² om er 24/7 365 van te kunnen leven
B) Er word in tijden van voedselschaarste (oorzaak punt A) niet bijgevoerd.
C) Ze blijven het onder het mom doen van "de wildernis". Maar vergeten wel dat dieren deze dieren in tijden van voedselschaarste wegtrekken. Maar dit is niet mogelijk ivm de hekken die erom heen staan.
Vanillia schreef:Krissis schreef:''het laten verhongeren... ''
Ik weet niet zo goed wat ik van die uitspraak vind... Van de ene kant wordt er (bewust) niet bijgevoerd, van de andere kant is het ook niet het doel van de boswachter om dieren honger te laten lijden. Ik denk er nog even over na
Dus als je iets 'per ongeluk' laat verhongeren maakt dat het minder erg? Ik vind het echt schandalig dat er zoveel beesten worden gehouden op een postzegel en dan claimen dat het 'de natuur' is als er beesten verhongeren.
ruitje schreef:Hoe kunnen cijfers van stervende dieren subjectief zijn? Dood is dood, zie niet in hoe de media dat anders kan weergeven?
Naar mijn idee is mishandeling het BEWUST pijn doen van dieren, juist het feit dat het echt een beleid is, gemaakt door experts maakt dat ik het misschien wel kwalijker vind dan mishandeling waar jij het over heb, bijv. verkeerd gebruik van een bit door iemand die niet beter weet.
Niemand gaat aan die handelaar waarbij al die dode paarden in de wei lagen vragen waarom zijn beleid zo is, die zijn paarden worden in beslag genomen... Dat is toch scheef? Blijkbaar is het afhankelijk van een 'beleid' of je strafbaar bent als je een paard laat verhongeren?
Citaat:Voor dieren die leven in een gebied groter dan 5000 hectare geldt, dat zij de status van "wild" hebben. Er is geen eigenaar, de dieren zijn geen "gehouden dieren" en vallen derhalve ook niet onder de Veewet. De Flora- en faunawet is hier van toepassing. Deze stelt dat een ieder in het wild levende dieren de nodige zorg dient te geven. Staatsbosbeheer voldoet hieraan volgens een gerechtelijke uitspraak uit 2006. Volgens de Flora- en Faunawet is het bijvoeren van wild verboden. Doordat de dieren in de Oostvaardersplassen als wild beschouwd worden is er geen verplichting om kadavers van dode dieren op te ruimen.
Citaat:De Oostvaardersplassen vormen een jong natuurgebied van zo'n 5600 ha (56 km²) tussen Almere en Lelystad in de Nederlandse provincie Flevoland. De Oostvaardersplassen zijn van internationaal belang als moerasgebied en overwintergebied voor vogels. Het gebied is ruwweg in twee gedeelten te onderscheiden: een nat (ca. 3600 ha) en een droog (ca. 2000 ha) gedeelte. Het droge gedeelte is een geschikt habitat voor grote grazers.
jillhorses schreef:Maar we zien het wel als wild? Maar in het 'wild' kunnen dieren verder trekken als er geen voedsel meer is. Of is dit heel raar beredeneert?
berdien85 schreef:Ik ben er laatst langs gereden met de trein, en me echt doodgeschrokken over het aantal dieren.. Arme dieren. Lijkt me inderdaad alleen doordat de winter niet doorgezet heeft. En dat de dieren niet dood zijn, wil nog niet zeggen dat ze gezond zijn..
Krissis schreef:ruitje schreef:Hoe kunnen cijfers van stervende dieren subjectief zijn? Dood is dood, zie niet in hoe de media dat anders kan weergeven?
Naar mijn idee is mishandeling het BEWUST pijn doen van dieren, juist het feit dat het echt een beleid is, gemaakt door experts maakt dat ik het misschien wel kwalijker vind dan mishandeling waar jij het over heb, bijv. verkeerd gebruik van een bit door iemand die niet beter weet.
Niemand gaat aan die handelaar waarbij al die dode paarden in de wei lagen vragen waarom zijn beleid zo is, die zijn paarden worden in beslag genomen... Dat is toch scheef? Blijkbaar is het afhankelijk van een 'beleid' of je strafbaar bent als je een paard laat verhongeren?
Als dat keiharde cijfers zijn, klopt het absoluut wat jij zegt. Alleen twijfel ik daar aan, wat daar de bronnen van zijn.
Een weide met grazers blijf ik anders vinden dan de oostvaarders. De oostvaarders is echt niet die postzegel van een paar vierkante kilometers, het is een gigantische lap grond. Ja, er zijn teveel grote grazers, ook voor die giga lap grond, maar wat mij zo stoort is dat men niet in de discussie gaat met de betrokken experts, dat men vooral afgaat op het eigen gevoel, de wereld wilt verbeteren en ondertussen een eigen paard heeft die van de winter 24/7 op stal staat.
Ik vergelijk dat met een konijn: een konijn is in mijn ogen beter af tijdens een kort goed leven, dan 12 jaar in een hokje van een vierkante meter.
ruitje schreef:NiNa_14 schreef:Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe jullie het dan zouden willen zien?
hoe zouden ze nu verder moeten met de dieren op de oostvaarderplas??
Castreren
nynke55 schreef:Dat gaat ook nooit goed.. Ik heb gelezen dat de winter van 2014 ook een zachte winter wordt.. Mocht de winter van 2015 wel streng en koud etc. worden, dan zullen de sterftegetallen dan alleen maar hoger en hoger zijn.berdien85 schreef:Ik ben er laatst langs gereden met de trein, en me echt doodgeschrokken over het aantal dieren.. Arme dieren. Lijkt me inderdaad alleen doordat de winter niet doorgezet heeft. En dat de dieren niet dood zijn, wil nog niet zeggen dat ze gezond zijn..
Inderdaad, ik zag ook vanuit de trein die enorme kuddes, de een na de ander, dat kan toch nooit goed gaan?
Just_Sannee schreef:Tsja, ik kan het alleen maar zien als nóg minder voedsel voor die dieren dus waarschijnlijk aankomende winter het dubbele aantal dode dieren dan vorig jaar..
Ashley5760 schreef:Zachte winter, minder dood dus meer dieren die drachtig zijn en dit jaar bevallen & meer dieren die dit jaar weer gedekt worden..... Dus hopen dat het volgend jaar ook een zachte winter wordt anders kan er misschien nog wel meer afgeschoten worden als voorgaande jaren.