Minder dieren overleden in Oostvaardersplassen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 13:43

Ik ben er laatst langs gereden met de trein, en me echt doodgeschrokken over het aantal dieren.. Arme dieren. Lijkt me inderdaad alleen doordat de winter niet doorgezet heeft. En dat de dieren niet dood zijn, wil nog niet zeggen dat ze gezond zijn..

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 13:44

Krissis schreef:
''het laten verhongeren... ''
Ik weet niet zo goed wat ik van die uitspraak vind... Van de ene kant wordt er (bewust) niet bijgevoerd, van de andere kant is het ook niet het doel van de boswachter om dieren honger te laten lijden. Ik denk er nog even over na :)

Dus als je iets 'per ongeluk' laat verhongeren maakt dat het minder erg? Ik vind het echt schandalig dat er zoveel beesten worden gehouden op een postzegel en dan claimen dat het 'de natuur' is als er beesten verhongeren.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 13:44

kiki1976 schreef:
Niemand zegt dat 100% crepeert. Er word alleen gezegd dat niet alles wat er is dood gegaan is afgeschoten.

Maar hoe je het ook went of keert, het is en blijft in mijn ogen een vorm van dierenmishandeling.
Want
A) Er lopen veel te veel dieren per M² om er 24/7 365 van te kunnen leven
B) Er word in tijden van voedselschaarste (oorzaak punt A) niet bijgevoerd.
C) Ze blijven het onder het mom doen van "de wildernis". Maar vergeten wel dat dieren deze dieren in tijden van voedselschaarste wegtrekken. Maar dit is niet mogelijk ivm de hekken die erom heen staan.

Ik beweer niet dat er gezegd wordt dat er 100% crepeert, maar de reacties hier doen dat wel vermoeden. Ik vind (owjee, gevaarlijk, een mening!) dat er soms te overtrokken gereageerd wordt terwijl niemand echt het gesprek aangaat met de direct betrokkenen.
Begrijp me niet verkeerd, elke dag met een gebroken poot rondlopen is een dag teveel en het valt onder uitzichtloos leiden. Immers, in een echte wildernis werd je verlost doordat je een hapje voor een vleeseter zou zijn.
Verwaarlozing zou ik beter op zijn plek vinden dan mishandeling. Ik vind mishandeling niks met een beleid te maken, dat vind je in mijn ogen meer terug bij het fout gebruiken van scherpe bitten, onredelijk gedrag richting dieren e.d.
Dat er voedselschaarste is, zou zomaar kunnen. Nogmaals: ik kom er niet dagelijks, ik ben niet in gesprek geweest met experts.
De media is hoe dan ook altijd subjectief en de grens tussen feiten en geruchten is klein.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 13:45

Vanillia schreef:
Krissis schreef:
''het laten verhongeren... ''
Ik weet niet zo goed wat ik van die uitspraak vind... Van de ene kant wordt er (bewust) niet bijgevoerd, van de andere kant is het ook niet het doel van de boswachter om dieren honger te laten lijden. Ik denk er nog even over na :)

Dus als je iets 'per ongeluk' laat verhongeren maakt dat het minder erg? Ik vind het echt schandalig dat er zoveel beesten worden gehouden op een postzegel en dan claimen dat het 'de natuur' is als er beesten verhongeren.

Goed, als jij geen ruimte geeft aan andere die proberen te brainstormen over dit onderwerp, klets ik wel met je mee:
''Schandalig, die oostvaardersplassen! Die boswachters, die zouden ze eens 4 weken geen eten moeten geven, dan wisten ze wel wat de dieren mee moeten maken!''

}:0

jillhorses

Re: Minder dieren overleden in Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 13:55

Maar we zien het wel als wild? Maar in het 'wild' kunnen dieren verder trekken als er geen voedsel meer is. Of is dit heel raar beredeneert?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 13:59

Hoe kunnen cijfers van stervende dieren subjectief zijn? Dood is dood, zie niet in hoe de media dat anders kan weergeven?

Naar mijn idee is mishandeling het BEWUST pijn doen van dieren, juist het feit dat het echt een beleid is, gemaakt door experts maakt dat ik het misschien wel kwalijker vind dan mishandeling waar jij het over heb, bijv. verkeerd gebruik van een bit door iemand die niet beter weet.

Niemand gaat aan die handelaar waarbij al die dode paarden in de wei lagen vragen waarom zijn beleid zo is, die zijn paarden worden in beslag genomen... Dat is toch scheef? Blijkbaar is het afhankelijk van een 'beleid' of je strafbaar bent als je een paard laat verhongeren?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:02

Dood laten "hongeren" (we gaan er vanuit dat ze zich aan hun woord houden en proberen bijtijds af te schieten) of in leven houden met flinke dosis pijnstillers omdat de eigenaar geen afscheid kan nemen. Ik weet niet wat ik erger vind.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:06

Dat het ene bestaat wil toch niet zeggen dat het ander minder erg is? Beiden zou niet voor moeten komen.... waarbij ik voor het paard met pijnstillers nog kan zeggen dat hij in ieder geval geen pijn heeft :')

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:07

ruitje schreef:
Hoe kunnen cijfers van stervende dieren subjectief zijn? Dood is dood, zie niet in hoe de media dat anders kan weergeven?

Naar mijn idee is mishandeling het BEWUST pijn doen van dieren, juist het feit dat het echt een beleid is, gemaakt door experts maakt dat ik het misschien wel kwalijker vind dan mishandeling waar jij het over heb, bijv. verkeerd gebruik van een bit door iemand die niet beter weet.

Niemand gaat aan die handelaar waarbij al die dode paarden in de wei lagen vragen waarom zijn beleid zo is, die zijn paarden worden in beslag genomen... Dat is toch scheef? Blijkbaar is het afhankelijk van een 'beleid' of je strafbaar bent als je een paard laat verhongeren?

Als dat keiharde cijfers zijn, klopt het absoluut wat jij zegt. Alleen twijfel ik daar aan, wat daar de bronnen van zijn.
Een weide met grazers blijf ik anders vinden dan de oostvaarders. De oostvaarders is echt niet die postzegel van een paar vierkante kilometers, het is een gigantische lap grond. Ja, er zijn teveel grote grazers, ook voor die giga lap grond, maar wat mij zo stoort is dat men niet in de discussie gaat met de betrokken experts, dat men vooral afgaat op het eigen gevoel, de wereld wilt verbeteren en ondertussen een eigen paard heeft die van de winter 24/7 op stal staat.
Ik vergelijk dat met een konijn: een konijn is in mijn ogen beter af tijdens een kort goed leven, dan 12 jaar in een hokje van een vierkante meter.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:24

Er is geen idscussie mogelijk met de experts omdat dit onder de flora en fauna wet valt.
Deze zegt in het kort dat deze dieren NIET mogen worden bijgevoerd. Hier is eerder ook al een rechtzaak over geweest.
Citaat:
Voor dieren die leven in een gebied groter dan 5000 hectare geldt, dat zij de status van "wild" hebben. Er is geen eigenaar, de dieren zijn geen "gehouden dieren" en vallen derhalve ook niet onder de Veewet. De Flora- en faunawet is hier van toepassing. Deze stelt dat een ieder in het wild levende dieren de nodige zorg dient te geven. Staatsbosbeheer voldoet hieraan volgens een gerechtelijke uitspraak uit 2006. Volgens de Flora- en Faunawet is het bijvoeren van wild verboden. Doordat de dieren in de Oostvaardersplassen als wild beschouwd worden is er geen verplichting om kadavers van dode dieren op te ruimen.

Het gebied voldoet idd aan de grootte om onder deze wet te vallen. Het gebied is nl 5600 hectare groot.
Alleen houden ze er hierbij geen rekening mee dat het grootste gedeelte daarvan namelijk uit water/natte gedeelte's bestaat die niet geschikt zijn voor grazers.
Citaat:
De Oostvaardersplassen vormen een jong natuurgebied van zo'n 5600 ha (56 km²) tussen Almere en Lelystad in de Nederlandse provincie Flevoland. De Oostvaardersplassen zijn van internationaal belang als moerasgebied en overwintergebied voor vogels. Het gebied is ruwweg in twee gedeelten te onderscheiden: een nat (ca. 3600 ha) en een droog (ca. 2000 ha) gedeelte. Het droge gedeelte is een geschikt habitat voor grote grazers.

In mijn ogen staat een bewuste verwaarlozing gelijk aan mishandeling hoor.

Sterfte cijfers:
In de winterperiode (1 december tot 30 april) van 2011-2012 stierven 1481 grazers
In de winter van 2012-2013 waren dat er 1684

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:54

jillhorses schreef:
Maar we zien het wel als wild? Maar in het 'wild' kunnen dieren verder trekken als er geen voedsel meer is. Of is dit heel raar beredeneert?

Ja dat zie je verkeerd. In de natuur is die ruimte van een andere kudde en dus al bezet! Er staan in de echte wildernis geen hekken maar de begrenzing is er evengoed.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:57

berdien85 schreef:
Ik ben er laatst langs gereden met de trein, en me echt doodgeschrokken over het aantal dieren.. Arme dieren. Lijkt me inderdaad alleen doordat de winter niet doorgezet heeft. En dat de dieren niet dood zijn, wil nog niet zeggen dat ze gezond zijn..

Inderdaad, ik zag ook vanuit de trein die enorme kuddes, de een na de ander, dat kan toch nooit goed gaan?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:18

Mijn paarden staan niet 24/7 in een box en ik vraag mij af of de paarden die langzaam aan het doodgaan zijn niet liever 24/7 met een buik vol zouden staan. Die situatie kun je niet vergelijken denk ik. Het ene paard komt beweging en sociaal contact te kort, de ander voedsel en een pijnvrij leven. Volgens mij is dat beiden niet oke en ik snap dus niet waarom er steeds naar andere situaties gewezen word waarbij een paard het ook slecht heeft? Dat kan de OVP toch niet goed maken?

Volgens mij is bokt een discussieforum, als we over elk onderwerp alleen een mening mogen hebben nadat we een betrokkene persoonlijk hebben gesproken word het stil hier denk ik. Daarnaast heb ik mij wel degelijk ingelezen in het beleid, maar ben ik het er gewoon niet mee eens :)

Of een paard nou in een weiland van 5 bij 5 doodgaat van de honger, of op een giga lap grond, dat maakt het feit dat je een paard laat verhongeren toch niet anders? Wat maakt die handelaar die laatst op VN stond die dode paarden in zijn land had en waarvan alles in beslag is genomen nou anders?

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:23

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe jullie het dan zouden willen zien?
hoe zouden ze nu verder moeten met de dieren op de oostvaarderplas??

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:25

Voor de mensen die de cijfers graag willen controleren, hier zijn alle verslagen van Staatsbosbeheer mbt de oostvaardersplassen te vinden:
http://www.staatsbosbeheer.nl/nieuws%20 ... jfers.aspx

Ik ben wat aan het rekenen geweest in het jaarverslag van 2013 maar ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat er wat gegoocheld wordt met de cijfers zodat er wat minder dieren zouden zijn overleden dan vermoedelijk werkelijk het geval was :\

Op zich snap ik nu wel waarom ze zo fel tegen bijvoeren zijn. Het is een experiment dat al jaren loopt en waarbij men kijkt hoe de populatiegrootte zich ontwikkeld wanneer de mens 'niet' ingrijpt. Het zou alleen netjes zijn wanneer dit experiment geregistreerd zou moeten worden als dierproef, dan zijn er wat duidelijkere regels wanneer er ingegrepen moet worden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:44

NiNa_14 schreef:

Castreren :D

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:49

Krissis schreef:
ruitje schreef:

Als dat keiharde cijfers zijn, klopt het absoluut wat jij zegt. Alleen twijfel ik daar aan, wat daar de bronnen van zijn.
Een weide met grazers blijf ik anders vinden dan de oostvaarders. De oostvaarders is echt niet die postzegel van een paar vierkante kilometers, het is een gigantische lap grond. Ja, er zijn teveel grote grazers, ook voor die giga lap grond, maar wat mij zo stoort is dat men niet in de discussie gaat met de betrokken experts, dat men vooral afgaat op het eigen gevoel, de wereld wilt verbeteren en ondertussen een eigen paard heeft die van de winter 24/7 op stal staat.
Ik vergelijk dat met een konijn: een konijn is in mijn ogen beter af tijdens een kort goed leven, dan 12 jaar in een hokje van een vierkante meter.

Ik had mijn cijfers van nos.nl (zij zeggen in het artikel de cijfers van staatsbosbeheer te hebben gekregen) dus neem aan dat dat klopt (ging over het jaar 2013).

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:52

ruitje schreef:
NiNa_14 schreef:

Castreren :D

Oke, maar als je de dieren laat castreren zal uiteindelijk de populatie weer gaan afnemen en dan?
of castreer je maar een deel van de populatie? maar welk deel castreer je dan?
en beperk je zo de genenpool niet te erg in zon eigenlijk al kleine populatie en komen er hierdoor straks hele andere problemen aan het licht?
(ik vraag me eigenlijk of dit nu niet al het geval is)

en gaat dit niet het idee van de oostvaarderplas volkomen voorbij, namelijk het instant houden van een ecosysteem met geen tot geringe menselijke invloed?

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:59

nynke55 schreef:
berdien85 schreef:

Inderdaad, ik zag ook vanuit de trein die enorme kuddes, de een na de ander, dat kan toch nooit goed gaan?
Dat gaat ook nooit goed.. Ik heb gelezen dat de winter van 2014 ook een zachte winter wordt.. Mocht de winter van 2015 wel streng en koud etc. worden, dan zullen de sterftegetallen dan alleen maar hoger en hoger zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 16:18

Nog even en alles gaat dood , de bomen kaal gevreten die gaan dan dood dus geen bladeren niks meer en dan zachte winter volgend jaar baby boom en dan een harde winter en mega veel sterfgevallen.

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 17:04

Just_Sannee schreef:
Tsja, ik kan het alleen maar zien als nóg minder voedsel voor die dieren dus waarschijnlijk aankomende winter het dubbele aantal dode dieren dan vorig jaar..

Dat was ook het eerste wat bij mij op kwam toen ik het op de radio hoorde, ik vind het echt belachelijk dat mensen dit mooi en natuurlijk vinden :n

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 17:50

Dit jaar groeide het gras tot december en begon het gras al in februari weer te groeien. Ik ben niet onder de indruk.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 18:09

bigone schreef:
En ze blijven geloven in hun eigen Wildernix, bullshit.

Helemaal mee eens! al zullen ze dit wel aanwenden om te propageren dat hun zogenaamde "beleid" werkt.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 19:18

Ashley5760 schreef:
Zachte winter, minder dood dus meer dieren die drachtig zijn en dit jaar bevallen & meer dieren die dit jaar weer gedekt worden..... Dus hopen dat het volgend jaar ook een zachte winter wordt anders kan er misschien nog wel meer afgeschoten worden als voorgaande jaren.

en anders wel die winter erna als het strenger word.. maar er komt toch steeds minder eten met hoe meer er blijven leven.. :n

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 22:25

Alle dieren die op een eiland leven kunnen ook niet wegtrekken, dus of er nou een hek omheen staat of een plas water, de natuur doet altijd z'n werk

Gebied X met oppervlakte A kan een populatie herbergen van aantal Y +/- b. Populatie > Y = sterfte door voedselgebrek, populatie < Y = groei van de populatie.

Ook wanneer een natuurlijke vijand aanwezig is, zullen niet alle dieren op 'humane' wijze aan hun einde komen, hongerdood is altijd een van de grootste doodsoorzaken, ook wanneer een natuurlijke vijand aanwezig is.

Alleen willen wij mensen dat liever niet zien = nl zielig. Alsof het houden van dieren in kleine ruimtes níet zielig is (bioindustrie). Welk dier heeft een beter leven; Oostervaardersplassen of de kip in de bioindustrie.....

Trouwens iedereen maakt zich druk over het aaibare grote wild, maar niemand hoor je over de massale karpersterfte door plotseling laag water. Ik wacht nog steeds op de actiegroep duw de karper terug het ijsselmeer in.