KRO Brandpunt besteedt aandacht aan exporthandel in paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 23:07

Barb77 schreef:
Fijne amazone op de achtergrond op 37.29 -O-

Dat viel mij ook op. Die staat er lekker op.

Tessebes

Re: KRO Brandpunt besteedt aandacht aan exporthandel in paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 05:26

Nou die amazone was idd het meest schokkend. Je moet ergens naar kijken alsrrest niet echt boeiend is.... Overal wordt geld verdiend, ook in de paardenhandel.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 06:41

Ik heb gekeken. Wat ze gisteren lieten zien was bij mij ook al bekend. Vroeger was een van mijn paaden verkocht via een tussen persoon , die er veel meer aan overhield dan wij hadden gekregen!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 09:57

Ik werd helemaal kriebelig van de hoeveelheid grof gereden paarden. Bah geen fijne promotie. En voor de rest een matig verhaal.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:04

Ik ga het vanmiddag even kijken.........hoewel ik me af vraag of het de moeite is na alle berichten :+

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 13:01

Kendra schreef:
Niks nieuws, oppervlakkig en hap-snap....
Dat had wel beter gekund.
Beetje brandpunt - brandhout :-)..

Precies... zoals zoveel "actualiteiten programma's" Serieus klinkend stemmetje, muziekje eronder... een zielige vrouw uit Hemrik... vaaaaaag allemaal...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:55

jansje73 schreef:
Ik heb gekeken. Wat ze gisteren lieten zien was bij mij ook al bekend. Vroeger was een van mijn paaden verkocht via een tussen persoon , die er veel meer aan overhield dan wij hadden gekregen!

Dat is toch die man zn werk -O- Ik vond het een beetje flauw, beetje kleutersfeertje had het. Over de onderlinge afspraak werd niets gezegd dus of die tussenhandelaar nou een lul was, of het paardenmeisje onwijs naif was is maar de vraag. Kreeg het idee dat ze je het eerste wilde laten geloven, maar ik denk dat het meer van het tweede was.

DutchFarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 16:37

Matige journalistiek. Zo'n documentaire had toch een stuk meer diepgang kunnen hebben. Ze noemen dat hier:"scratching the surface".

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:12

DutchFarm schreef:
Matige journalistiek. Zo'n documentaire had toch een stuk meer diepgang kunnen hebben. Ze noemen dat hier:"scratching the surface".

Ze halen er ook dingen bij... Die huilende vrouw waarvan die Pool er met het geld vandoor is gegaan heeft ook nog schulden gemaakt op haar naam... Heeft er toch geen ene donder mee te maken... En dat ze door die man er geen lol meer in heeft...

Edhunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 13:24

Ach Fred kroket ben het helemaal met je eens dat zielige gedoe... Maar misschien ken jij die vrouw wel heel goed ? Jij woont toch ook in Friesland ? Het is natuurlijk ook geen tros opgelicht verhaal er werd alleen maar wat aangestipt en ja de familie Hendriks is toch ook groot geworden door deze praktijken!! Als je naar hun spulletje kijkt jeetje ... Zo wil ik ook wel verdienen!

SuzieQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 13:43

Barb77 schreef:
Fijne amazone op de achtergrond op 37.29 -O-

Fijn ja. 10 Seconden Nederlandse topsport -O-

Edhunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:17

Ha ben effe aan het googelen geweest en kom tot ontdekking dat deze pool een erg stoute man is die zijn paard ook nog eens heeft misbruikt met z'n sporen!! Dus hij is ook nog eens erg bekend! Wat een zak van een vent ! Ja kan begrijpen dat je woest bent en dat het huilen je nader staat dan het lachen en dat je effe geen zin meer hebt in rijden tja dat zal ik ook hebben als de zaak zolang sleept( 3 jaar).! Dus mijn bokt oordeel stel ik bij deze bij en hoop dat deze mevr toch wel haar geld krijgt!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:24

Edhunter schreef:
Ach Fred kroket ben het helemaal met je eens dat zielige gedoe... Maar misschien ken jij die vrouw wel heel goed ? Jij woont toch ook in Friesland ? Het is natuurlijk ook geen tros opgelicht verhaal er werd alleen maar wat aangestipt en ja de familie Hendriks is toch ook groot geworden door deze praktijken!! Als je naar hun spulletje kijkt jeetje ... Zo wil ik ook wel verdienen!

Ja Friesland is best heel groot... Hemrik is toevallig best dichtbij een dorp waar ik heb gewoond maar het is niet echt waar wat ze zeggen dan iedereen elkaar kent in Friesland ;)

Het is triest en ik had meteen wel een vermoeden welke ruiter het is maar dan nog heeft het geen ene reet te maken met het onderwerp van het programma... Ze heeft haar paard verkocht via een tussenhandelaar en die heeft er meer voor gevangen dan hij had verteld. Dan had ze het paard in consignatie moeten doen bij de Pool en een contract moeten afsluiten dat hij een afgesproken percentage krijgt als het paard wordt verkocht. Want op dat moment kon ze die man goed gebruiken aangezien het altijd interessant is als een bekende ruiter een paard "verkoopt". Dus ze maakte ook gebruik van zijn (vermoedelijke) naamsbekendheid.

Edhunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:43

Hij heeft het paard verkocht zat niets tussen das pas lullig!! Maar als je in dat dorp gewoont hebt dan moet je die vrouw toch kennen ? Of niet wil wel eens weten hoe het precies zit ( ben altijd wat nieuwsgierig van aard) , heb een kennis en die heeft ook zoiets meegemaakt en heeft zijn geld wel gekregen van de tussenhandelaar toen hij hoorde hoe het zat:-))))

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:49

Edhunter schreef:
Hij heeft het paard verkocht zat niets tussen das pas banketstaaf!! Maar als je in dat dorp gewoont hebt dan moet je die vrouw toch kennen ? Of niet wil wel eens weten hoe het precies zit ( ben altijd wat nieuwsgierig van aard) , heb een kennis en die heeft ook zoiets meegemaakt en heeft zijn geld wel gekregen van de tussenhandelaar toen hij hoorde hoe het zat:-))))

Ik zei net toch ook al dat we in Friesland echt niet weten wie iedereen is en waar iedereen woont... Mijn ouders wonen in een dorp van 500 mensen maar die kennen elkaar echt niet allemaal hoor, ik heb niet in Hemrik gewoond maar in een dorp ernaast (6 jaar geleden) en woon in Leeuwarden en geloof me ik weet niet eens hoe mijn buurman heet... Rijd je naar Hemrik toe als je het wil weten... Zo groot is het niet!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:42

Heb laatst ook een paard gekocht in NL.... Werd ook geprobeerd om de prijs even extra op te schroeven omdat 'ie richting Amerika ging. Mooi niet, mn schoonzusje heeft toen vanuit NL gemaild, en toen die naar de prijs informeerde was het gelijk een stuk minder :)
Dat is toch ook belachelijk :+

Uiteindelijk issie dus via haar gekocht, maar toen verkoopster doorhad dat ie alsnog naar Amerika ging weigerde ze om de verkoopbon te ondertekenen (nodig voor export). Echt zo kinderachtig :n

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 16:40

Ik heb het even teruggekeken. Ik snap dat verhaal niet zo van paardenverkopers die hun paard via een tussenpersoon verkopen. Je zet je paard te koop voor een X bedrag. Je krijgt dat er uiteindelijk voor via die tussenhandelaar in sommige gevallen. Ook al verdient de tussenhandelaar er heel veel aan, jij hebt toch je bedrag ervoor gekregen wat je in eerste instantie wilde. Tussenhandelaar heeft blijkbaar de juiste connectie om er nog meer voor te vragen dan de verkopende partij. Je kiest er uiteindelijk zelf voor om je paard via een tussenpersoon te verkopen en daar maak je zelf de afspraken mee. Lijkt meer op het hebberig worden van de verkopende partij als blijkt dat de tussenhandelaar ´makkelijk veel geld heeft verdiend´. Verkoop dan gewoon je paard zelf als je dit niet wilt. Het verhaal over de compagnon snapte ik dan ook niet, vooral niet waarom er extra dingen bijgehaald werden over schulden maken op andermans naam. Dat staat hier toch los van, ongeacht het smerig is en niet hoort.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 07:18

ik heb het ook teruggekeken, ik vond het niet veel bijzonders.
Tussenhandelaren heb je gewoon nodig, die hebben zo hun connecties etc.
En dat ze daar een x-bedrag voor ontvangen is toch gewoon, dat weet je als je ermee in zee gaat.

En die mevrouw uit Friesland, ja, dat is gewoon pech, die is gewoon hartstikke bedonderd.
Maar daar was ze zelf bij, dat kan overal gebeuren, heeft verder niet specifiek met de paardenhandel te maken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 07:21

5 ton noem je een x bedrag? Nou ik vind dat toch echt oplichting

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 09:46

Ligt eraan wat afgesproken is. Is er afgesproken dat de verkoper 5000 krijgt en de tussenhandelaar verkoopt het dier voor 20000 heeft hij gewoon goede handel gedaan. Dat wordt in dit verhaal niet verteld.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 17:44

ja, dat bedoel ik

Edhunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:26

Luisteren is moeilijk hè dat paard is niet voor 5 ton verkocht van haar !! Zo zie je maar weer !!