TV: Kennis van nu "gekloonde paarden"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babbelbrittx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:48

wel lastig in de wedstrijden :') je weet nooit wie heeft gewonnen als je allemaal dezelfde hengst heb ;)

het heeft volgens mij niet zo heel veel nut, je krijgt er alleen maar geknoei van..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:49

Ik ben eigenlijk wel benieuwd, hoe ze klonen voor elkaar hebben gekregen....

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:54

maralyn schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd, hoe ze klonen voor elkaar hebben gekregen....

Klonen kunnen we al best een tijd, klinkt een stuk moeilijker dan het is ;)
Voor wat uitleg van de soorten klonen en het proces: http://wetenschap.infonu.nl/diversen/81 ... elijk.html

sajavado

Re: TV: Kennis van nu "gekloonde paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:56

@weidebloem het KWPN weet zelf eigelijk nog niet zo goed wat ze nou met die klonen willen gaan doen..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:01

Binnen de proefdierwereld wordt klonen al lang en breed gebruikt, alleen is het nog wat omslachtig. In 2013 hebben Japanners het voor elkaar gekregen met een beetje bloed: http://www.nu.nl/wetenschap/3512135/mui ... bloed.html.
Dus dat de paardenwereld zou volgen, is imo zo gek niet.

De vraag is alleen of het ethisch verantwoord is.

Ik ga zondag kijken i.i.g. :j

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:02

Tsja, als je dan een droompaard hebt, krijg je m steeds opnieuw qua bouw en uiterlijk! haha

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:03

magda_90 schreef:
Binnen de proefdierwereld wordt klonen al lang en breed gebruikt, alleen is het nog wat omslachtig. In 2013 hebben Japanners het voor elkaar gekregen met een beetje bloed: http://www.nu.nl/wetenschap/3512135/mui ... bloed.html.
Dus dat de paardenwereld zou volgen, is imo zo gek niet.

De vraag is alleen of het ethisch verantwoord is.

Ik ga zondag kijken i.i.g. :j

Nou, vraag is ook of het nut heeft. In de paardenwereld dan. Dezelfde genen betekent natuurlijk niet automatisch ook dezelfde kwaliteiten.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:07

Dat moet zeker afgevraagd worden ja. :j

sajavado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:09

ik ben er zelf nog niet zo over uit of ik het nou wel of niet goed vind. in sommige gevallen wel, zoals bijv een goed presterende ruin.

maar idd een oude hengst waar al heel veel genen van zijn.. dan zou ik het wel een hele dure investering vinden..

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:18

Zie ik het goed in het filmpje en hebben die twee Jazz kloons wel andere aftekeningen aan de benen (een met twee witte voeten achter, een met maar een witte voet achter ?
In hoeverre is een kloon dan identiek ?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:20

Sigrid72 schreef:
Zie ik het goed in het filmpje en hebben die twee Jazz kloons wel andere aftekeningen aan de benen (een met twee witte voeten achter, een met maar een witte voet achter ?

Alleen genetisch, uiteraard.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:33

Sigrid72 schreef:

Dat heeft wssl met kleurcellen te maken, er zijn kleine verschillen (ouderdier heeft bv sok tot halverwegen pijp, kloon heeft kleinere sok of aan een ander been). Volgens mij zijn ze nog onderzoek aan het doen naar de precieze oorzaak.

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:40

sajavado schreef:
ik heb recent een presentatie en verslag gemaakt over het klonen. ik ben toen ook naar Broere geweest en heb ze alle 3 gezien incl. Jazz. ook heb ik toen gesproken met iemand van daar die mij ook een hoop kon vertellen. dus ik kan eventueel wat vragen beantwoorden :)

_San87_ schreef:
Ah, dat wil ook ook wel zien :).

Ik snap niet zo goed waarom Jazz gekloond is, misschien dat daarin ook wat duidelijkheid komt.

ze hebben Jazz gekloont zodat het makkelijker word om zijn DNA te verspreiden over de hele wereld. en om Jazz (die inmiddels toch al 23 is) wat meer rust te geven. inmiddels hebben wij in nederland al heel veel Jazz in de bloedlijnen zitten, dus voor onze fokkerij is het niet meer heel erg relevant. maar zo zijn er nu dus wel mogelijkheden om een Jazz kloon in Amerika neer te zetten, omdat de vraag vanuit daar steeds meer komt. en stel Jazz komt morgen te overleiden, kunnen ze alsnog door met zijn genen die in de klonen zitten.

@PKFrancis

dat is precies gebeurd met de volbloed ruin Gem Twist XX. deze heeft zichzelf dubbel en dwars bewezen in de sport, maar doordat het een ruin is konden die genen niet doorgegeven worden. maar er kwam wel steeds meer vraag naar volbloed paarden in de springsport. omdat ze nu inmiddels ook 2 klonen hebben van hem (Gemini en Gem twist alpha XX) is dit nu dus wel mogelijk!
en inderdaad een ggk hengst helemaal laten inzetten voor de sport en vervolgens een kloon in te zetten voor de dekdienst.

mochten er nog vragen zijn zal ik ze proberen te beantwoorden!

Bedankt! En hoe weet je nu als eigenaar van een merrie dat je sperma van Jazz hebt gekregen en niet van een kloon van hem? Is dat wel na te gaan mocht je dat willen onderzoeken?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:53

PKFrancis: Dat is niet na te gaan (alleen wat vastgelegd word op papier), maar feitelijk maakt het niks uit. De kloon heeft hetzelfde genetische profiel en zal dus dezelfde genen vererven als het ouderdier.

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:00

Jazz zelf is circa 2500euro dekgeld maar je kunt dan dus niet nagaan of het echt van hem is of van een kloon? Dan berust het dus op een kwestie van vertrouwen dat je echt zijn sperma krijgt? Daarbij zeg jij dat het niet uitmaakt genetisch gezien welk sperma je krijgt (jazz of jazzkloon)? Ik zou zelf dan toch echt Jazz sperma willen en geen kloonsperma van 2500euro.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:01

PKFrancis schreef:
Jazz zelf is circa 2500euro dekgeld maar je kunt dan dus niet nagaan of het echt van hem is of van een kloon? Dan berust het dus op een kwestie van vertrouwen dat je echt zijn sperma krijgt? Daarbij zeg jij dat het niet uitmaakt genetisch gezien welk sperma je krijgt (jazz of jazzkloon)? Ik zou zelf dan toch echt Jazz sperma willen en geen kloonsperma van 2500euro.

Maar dat is puur een gevoelskwestie, want het 'kwakje' is precies hetzelfde ;)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:28

PKFrancis schreef:

Snap ik (je laatste zin) maar eigenlijk genetisch maakt het niks uit.... Dat het tegen al je (en mijn) gevoel in druist is wat anders ;).

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:36

Ik vraag me af, als het misplaatst is: mijn excuses, maar is het niet zo dat als je een 23jarig paard kloont, dat de DNA-cellen dan ook als die van een 23jarig paard zijn? En de kloon dan een achterstand heeft wanneer deze geboren wordt. Zeg broze botten van een 80jarige bij een pasgeboren baby. Correct me if I'm wrong, maar jaren geleden met biologie dacht ik dat zoiets naar voren kwam als probleem van klonen?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:57

Lara dat klopt indd dolly was geboren als 6jaar "oud" lam. En leefde daardoor ook veel korter.
Of dit inmiddels nog zo is? Geen idee?
Je leest er nergens over en er wordt zelfs gesproken over "klonen op olympische spelen", dan zouden die klonen theoretisch bv 30 zijn (als ze gekloond waren uit een ouderdier van 20).

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:22

Lara schreef:
Ik vraag me af, als het misplaatst is: mijn excuses, maar is het niet zo dat als je een 23jarig paard kloont, dat de DNA-cellen dan ook als die van een 23jarig paard zijn? En de kloon dan een achterstand heeft wanneer deze geboren wordt. Zeg broze botten van een 80jarige bij een pasgeboren baby. Correct me if I'm wrong, maar jaren geleden met biologie dacht ik dat zoiets naar voren kwam als probleem van klonen?

Dat klopt. De telomeren op het DNA zijn al korter dan bij een normaal jong dier. Een gekloond paard is ook dus alleen maar voor sperma intressant. Al zal je je moeten afvragen waarom zo'n dier toen de tijd gecastreerd is en wat voor effect dit kan hebben op nakomenlingen(bijv. onhandelbare hengst die door zijn hormonen niet genoeg kon presteren).
Daarnaast zijn de grote nadelen dat klonen veel geld en toch ook nog wel tijd kost. De kans dat er al nieuw talent is ontdekt wat beter is, is groot.
Kort samengevat: klonen zijn duur en geeft ook stilstand in het fokken. Daarnaast is de levensspanne van een kloondier ook korter. Ze zullen eerst moeten zoeken naar een manier om de telomeren te kunnen verlengen. Maar die is nog lang niet gevonden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:22

Ik meen dat Dolly nog een aantal keer gekloond is en dat die klonen inderdaad beter waren dan de eerste.
mooney schreef:
PKFrancis schreef:
Is zoiets misschien interessant bij een ruin die uitzonderlijk heeft gepresteerd en dmv een kloon 'zichzelf' kan voortplanten? Dus niet de kloon voor de sport gebruiken maar om dna door te geven vd ruin aan nakomelingen. Of moet je zoiets niet willen, dat vraag ik me weleens af. Of een ggk hengst die sport en dekken niet kan combineren alleen inzetten voor sport en voortplanten dmv een kloon vd hengst? Zomaar vragen van mij. Ik ga kijken, interessant.

Dat is zeker een interessant idee, aangezien de kloon hetzelfde erfelijk materiaal doorgeeft.
Het nadeel is wel dat deze kloon eerst nog geboren moet worden, dus eer je de 'hengst' dan beschikbaar hebt ben je een jaar of 4 verder. En dan is de kans groot dat er ondertussen alweer andere interessante hengsten zijn opgedoken en dat de gekloonde hengst geen meerwaarde meer heeft.
Daarbij hoeft een goed sportpaard nog geen goede stamvader te zijn.

Wat ik erg interessant vind aan de klonen is het bekijken van nature VS nurture. Dus kijken wat nu echt genetisch is bepaald en wat door omgevingsfactoren wordt bepaald (zowel uiterlijk als gedrag). Zo zie je dat de klonen niet gelijk zijn in aftekeningen, dat is interessant wat betreft kleurgenetica. Maar ik zou ook best 10 (of meer) klonen uit hetzelfde paard willen vergelijken in karakter en sportprestaties, kan leuke inzichten geven voor de sportfokkerij naar mijn mening.
Of weer meerdere klonen van hetzelfde paard en verschillende trainingsmethoden gebruiken (of bij verschillende topruiters laten trainen) en dat met elkaar vergelijken.
:o De wetenschapper in mij geniet van deze scenario's.

Ik vind het inderdaad ook wel heel interessant en ik zou ook zeker met een kloon fokken. Zie nog niet in waarom niet. Als je op de site van Zangersheide kijkt scheelt het dekgeld enorm en in theorie zou het hetzelfde kwakje moeten zijn.

De klonen die ik ben tegen gekomen (internet) hadden gewoon de afstamming op papier staan, wel met de vermelding dat het een kloon is. Voorbeeld: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/714550 Hoe het op het stamboekpapier staat weet ik niet, ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar.

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:28

Wow ik volg

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:47

PKFrancis schreef:

Waarom?

Dat is nou juist het hele principe van het kloneren, dat je een dier hebt wat precies dezelfde genen hebt.

Ik weet niet zo goed wat ik er nou van moet vinden, ik vind het eigenlijk een beetje in het verleden blijven hangen. Ik denk dat het juist in de paardensport goed is dat er ook vernieuwing qua genen komt en niet een aantal bepaalde hengsten jaren achter elkaar gebruikt blijven worden.

RoosMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:54

Dat wil ik niet missen!
Radionx schreef:
:j Dat zal handig zijn met viertal /3 /3 /3 /3 rijden

:') :') _/-\o_

sajavado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:34

Als jij zelf naar broere zou bellen met de vraag of je een jazz kwakkie mag voor je merrie, ga ik er vanuit dat ze de keuze aan jou geven of je van jazz zelf wil of van een kloon. En ik denk dat je dan idd voor de kloon minder zal betalen.

Als ik eigenaar zou zijn van een dekhengst kloon, zou ik die keuze aan de merriehouder laten. Dat lijkt mij het meest fair.