Gedonder op buitenrit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Danielleeee_

Re: Gedonder op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:04

Echt hele handige informatie! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 07:54

Dan is het handig als je paard het commando kent voor liggen. Ga je samen op de grond. Begint mij nu wel een lampje branden, mijn eerste paard (moeder van ons huidige) die ging tijdens onweer altijd midden in het land liggen.
Wel slim.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:49

Ik ben dus weer fan van onweer en ga er naartoe :')

Ik zou als tip geven, houdt buienradar in de gaten maar ook http://www.bliksemdetectie.nl Op laatst genoemde site kun je de ontladingen zien op dat moment dus kun je in de gaten houden waar het onweert en hoe heftig het is.

Verder, houdt dit soort wolken in de gaten:
Afbeelding

Afbeelding

En de klassieke bloemkoolwolk of aambeeld.
Afbeelding

En bij dit soort wolken, zeg ik; rennen! :P
Afbeelding

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:00

OsMo schreef:
Dan is het handig als je paard het commando kent voor liggen. Ga je samen op de grond. Begint mij nu wel een lampje branden, mijn eerste paard (moeder van ons huidige) die ging tijdens onweer altijd midden in het land liggen.
Wel slim.

Creëer je voor het paard dan niet hetzelfde effect als je als mens zou gaan liggen op de grond en dus een grote schok krijgt?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:12

Joolien schreef:
[ Afbeelding ]

Een supercel...heb ik een keer van te dichtbij mogen inspecteren(pukkelpop)....en ik zeg..Joolien heeft gelijk rennen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:13

NatasjavE schreef:
Joolien schreef:
[ Afbeelding ]

Een supercel...heb ik een keer van te dichtbij mogen inspecteren(pukkelpop)....en ik zeg..Joolien heeft gelijk rennen.

Echt niet. :Y)
Camera op statief/in de hand en blijven staan (uiteraard op een verantwoordelijke plek). O:)

Vorig jaar net gemist helaas. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:16

NatasjavE schreef:
Joolien schreef:
[ Afbeelding ]

Dat was idd een zeer uitzonderlijke supercel, die komen in NL sporadisch in die hevigheid voor. MAar er kan wel een boel narigheid uit komen, valwinden kunnen voor veel overlast zorgen en er zit vaak extreem veel regen en hagel in dit soort buien.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:16

magda_90 schreef:
Echt niet. :Y)
Camera op statief/in de hand en blijven staan (uiteraard op een verantwoordelijke plek). O:)

Vorig jaar net gemist helaas. -O-

Je bent gek..er zijn op pukkelpop 5 doden gevallen!

8)7

:D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:19

Er zijn wel meer mensen die mij voor gek verklaren inderdaad als het op dit soort dingen aankomt. := :')
Ik vind het juist daarentegen zo machtig mooi, soms zou ik best wel met Storm Chasers mee willen. :)

Afbeelding

<3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:29

Ik vind het ook erg gaaf maar ben me maar al te bewust van de gevaren en ben daarom vooral over het voorval in België ingetogen...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:05

Joolien schreef:
Ik vind het ook erg gaaf maar ben me maar al te bewust van de gevaren en ben daarom vooral over het voorval in België ingetogen...

Mijn smilie was ook zeker niet bedoeld om het luchtig te maken. Ik was erbij en weet hoe ernstig en heftig het was.

Maar meer dat ik het wel grappig vind dat er mensen zo dol op dit soort weer zijn.
Maar wellicht is mij post wat ongelukkig samengesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:08

NatasjavE schreef:
Joolien schreef:

Mijn smilie was ook zeker niet bedoeld om het luchtig te maken. Ik was erbij en weet hoe ernstig en heftig het was.

Maar meer dat ik het wel grappig vind dat er mensen zo dol op dit soort weer zijn.
Maar wellicht is mij post wat ongelukkig samengesteld.

Oh t was ook neit op jou bedoelt hoor, meer op Magda, ik bedoel ik vind dit weer ook leuk maar ik vind t een beetje dubbel om te zeggen dat je er graag bij had willen zijn. In september heb ik heel heftig onweer meegemaakt en dat was echt niet leuk meer zo hard. En daarnaast ben ik redelijk op mijn plaats gezet door de ravage die vorig jaar in Joplin is aangericht.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:11

Dat geld ook voor mij Joolien. Ik heb genoeg buien meegemaakt inclusief de schade (onweer in de bergen brengt ook ontzettend veel schade met zich mee) om te weten hoe gewelddadig moeder natuur is. Mag ik er ondanks al het geweld er niet van genieten? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:13

magda_90 schreef:
Dat geld ook voor mij Joolien. Ik heb genoeg buien meegemaakt inclusief de schade (onweer in de bergen brengt ook ontzettend veel schade met zich mee) om te weten hoe gewelddadig moeder natuur is. Mag ik er ondanks al het geweld er niet van genieten? :)

Jawel, graag zelfs(eindelijk iemand die net zo gek is als ik :P ), maar ik vond je iets te enthousiast net ;) Maar t is al goed :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:14

Ik ben nu eenmaal enthousiast als een klein kind als we het over onweer hebben of als er een bui aan komt. Je maakt mijn dag compleet als ik de show live mee mag kijken, doch op een verantwoordelijk manier.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:19

Moet zeggen dat ik onweer ook enorm fascinerend en leuk vind. Maar ben er tegelijkertijd ook een beetje angstig voor.
Ben het liefst op het moment van onweer in een stevig(!) huis met een goed uitzicht. Wat dat betreft zouden jullie mijn huis geweldig vinden.
Balkon op het Zuid-Oosten wat een behoorlijk vrije uitkijk over een park bied en daar we een hele brede straat hebben en geen hoogbouw aan de voorzijde daar ook goed zicht op de wolken en het weer. :D

En in een tent vind je mij met een onweer niet meer...

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:39

Handige tips van Bokt :j. Zelf heb ik geen eigen paard en ik ga ik nooit op buitenrit, maar gewoon over het algemeen. Ik denk dat het paard echt met mij te doen zou hebben als het zou onweren op buitenrit :=.. Ik vind het ontzettend eng maar wel heel gaaf tegelijk. Ik heb laatst deze foto gemaakt met mijn mobiel:

Afbeelding
Vind hem stiekem wel heel gaaf :).

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:51

Zelf deze gemaakt een paar jaar geleden
Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:07

Goed informatief artikel!

Foto's zijn inderdaad wel handig om ze goed te kunnen herkennen.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:47

xTitanic schreef:
Ik zeg, barst maar los deze zomer! <3 Ik hou van onweer. Prachtig natuurverschijnsel.

Agree! Ik vind bliksem echt prachtig.^^

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:19

Nou ik vind onweer ook heel mooi van een afstandje, met een sigaretje in mijn hand tegen de zenuwen, vanuit een stevig huis haha. Vind het echt doodeng en vooral de schade die je kunt krijgen door wind en blikseminslag. Heb een keer van dichtbij een blikseminslag meegemaakt en dat was genoeg!
De keer dat ik in een grote bui heb gezeten met mijn paard vond ik enorm leerzaam. Het was in de duinen, op een grote vlakte en zij was pas 5 en nog niet zo ervaren buiten en ik stond echt doodsangsten uit. Normaal bestudeer ik de buienradar heel goed.... zeker als er code oranje is voorspelt. Normaal zou ik niet gegaan zijn maar mij rijmaatjes zeiden dat het wel zou gaan...nou we hebben het geweten. De paarden hadden al niet zo veel zin om van stal weg te gaan alsof ze doorhadden dat er slecht weer aan kwam. Het was echt een grote bui die ons binnen 5 minuten had ingehaald en heel eng. Ik zweette echt peentjes maar mijn jonge paard bleef echt totaal rustig..echt bijzonder..terwijl ze echt aan mij moet hebben gevoeld dat ik het eng vond. Ze is ook wel echt een rots en de andere twee paarden waren rustige ervaren paarden.
Maar blijf erbij dat wachten en je paard vastbinden mij geen optie lijkt. Voor ons instinctief en de paarden trouwens ook was het duidelijk dat we gecontroleerd maar snel naar huis wilden. De paarden waren niet in paniek maar ze wilden duidelijk ook niet wachten om te zien wat er zou gebeuren. Ik denk wel dat paarden doorhebben dat dit soort weer gevaarlijk kan zijn daarom wilden ze zo snel mogelijk terug naar stal. Trouwens dat een trailer ook een kooi van Faraday is, wist ik niet.

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:45

Wat doen jullie met schrikdraad als het onweert?
Ik haal voor mijn eigen gevoel altijd de stroom eraf als het gaat onweren, omdat ik het idee heb dat je dan minder spanning aantrekt ofzo? En dan minder kans hebt dat het inslaat. Wie doet dit ook en weet of het een feit of fabeltje is?

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:57

Zeker nuttige informatie!! Bedankt!

Bakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:06

Super artikel +:)+

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:42

Een keer meegemaakt dat het begon te rommelen en vervolgens te onweren.... en heel hard te regenen.
Waren we midden in het veld.
In volle galop zijn we terug naar huis gereden. Alleen toen het wat glad werd, hebben we wat vaart geminderd.
Kletsnat thuis, maar wat was ik blij weer in de stal te staan.