Handelaar Toon Sprangers: "Ik blijf handelen in paarden"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LukieBradley

Re: Handelaar Toon Sprangers: "Ik blijf handelen in paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 08:12

Dat gaf ik ook al eerder aan.
Voor zichzelf heeft hij Hulp nodig.
Slecht was hij niet voor de dieren, wat ik wel moet nageven is dat al gingen ze vlak daarna eigenlijk naar de slacht.
Hij had er wel teveel op zijn terrein en de geslachten niet goed gescheiden en daar ging het bij de dode denk mis.
Was echt puur en alleen slacht.
Mensen die ze niet kwijt kkunnen, konden ze daar wel kwijt.
Dus killbuyer zou ik het best willen noemen.
Eigenlijk vind ik dat hij de rommel van anderen opruimt die perse steeds veulentjes willen.
Toon vroeg altijd om Veel hengstjes omdat die weinig kostten en voor hem dus wel opleverde.
Vandaar dat vooral die daar liepen.
Omdat mensen zelf de verantwoordelijkheid niet nemen worden en werden ze daar maar gedumpt.

Die kees, dat is wel eentje die zijn paarden treurig Had verwaarloost

Barte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 08:44

Tja ik rijdt er elke dag langs en zie zelf de dieren staan ...Ze staan er met een flinke hoeveelheid hooi in de wei .Ze zien er rottig uit onverzorgd en rot in het haar het meerendeel zijn shetlanders .

Het begon weer met 1 en het werden en 3 en tja vul maar weer in.Vorige week zag ik de politie weer staan .Het bleek weer bal te zijn .Maar waarom nu pas en niet een paar maanden eerder toen het weer begon???

Ik ben het totaal niet eens met zijn manier van doen maar vrees dat Toon zelf niet in de gaten heeft heo slecht hij bezig is .Hij gelooft dat hij het toch goed doet .Tja en dat zegt al genoeg over hem .Zelf veel gezondheid problemen .Als hij nu eens gewoon zou ophouden dan zou dat voor hem zelf ook veel beter zijn.Maar vrees dat dat een loze hoop is ..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:20

Je hebt goed vee en je hebt slecht vee, laat hij nu net in slecht vee handelen. Kan natuurlijk maar zoals gezegd , hij zal ze niet meer behandelen aan ontstoken ogen, slechte hoeven of wat dan maar ook, ze worden toch snel verkocht aan de slager. Even een paar balaen kuil/hooi erin, 10 kilo erbij en daar zit zijn "winst" in. En deze dieren worden nog steeds van hem gekocht, als dat niet meer zou gebeuren dan stoppen dit soort mensen wel maar er is blijkbaar nog steeds een markt voor.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:25

Het probleem zit mijns inziens niet bij mensen zoals deze handelaren, of bij degenen die de dieren van hen kopen. Zij lossen -denk ik- juist een probleem op..... Het probleem van het o zo leuke (shetlander) veulen waar de wereld echt niet op zat te wachten. Wie moet er dan dus "aangepakt" worden?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:17

Je moet je afvragen waarom hij het "rotte vee" dan opkoopt? Omdat andere mensen er niet vanaf komen? En waarom komen zij er niet vanaf? De verwaarlozing is daar al begonnen. Om dan te zeggen dat er niets te wijten valt aan Toon Sprangers vind ik te ver gaan. Het gaat hier om zieke dieren, zieke dieren hebben recht op medische hulp. Als ze die niet krijgen, is het verwaarlozing. Dat deze dieren dus op een tussenstation staan voor de salamifabriek, prima, maar de omstandigheden moeten gewoon goed zijn en de omstandigheden zijn niet goed. Teveel dieren op een te kleine ruimte, te weinig eten, te zieke dieren, geen overzicht op hengstige merries en hitsige hengsten...tel alles bij elkaar op en je hebt verwaarlozing.
Als hij ze doorverkoopt aan de salamifabriek, waarom blijft hij dan steeds met zoveel dieren zitten? Er gaat gewoon iets niet goed hier. Daarbij geteld dat deze man niet eens in staat is om voor zichzelf te zorgen, ja, heel goed dat ze dan ingrijpen. Dat deze meneer dan intrinsiek een aardige man is, is leuk gezegd, maar ik schaar hem in het vakje van de typische animal horder...obsessieve verzamelaar.

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:31

Bah wat staan die dieren erbij..

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:39

karijn schreef:
J Het gaat hier om zieke dieren, zieke dieren hebben recht op medische hulp. Als ze die niet krijgen, is het verwaarlozing. Dat deze dieren dus op een tussenstation staan voor de salamifabriek, prima, maar de omstandigheden moeten gewoon goed zijn en de omstandigheden zijn niet goed. Teveel dieren op een te kleine ruimte, te weinig eten, te zieke dieren, geen overzicht op hengstige merries en hitsige hengsten...tel alles bij elkaar op en je hebt verwaarlozing.

Precies dit. Ookal zijn ze bestemd voor de slacht, jij hoort voor de dieren in je bezit te zorgen. Medische zorg hoort daar ook bij. Als jij je dieren verwaarloosd ben je wat dat betreft fout bezig voor de wet en kunnen je dieren in beslag worden genomen, ookal zijn ze bestemd voor de slacht. Dat betekend niet dat je ze van te voren maar even aan hun lot kunt overlaten/mishandelen.

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:30

Billy schreef:
Littlejoo schreef:
Voor wie het verhaal rond de eerste inbeslagname van de dieren van deze handelaar niet kent, hierbij
de berichtgeving van Omroep Brabant van 18 oktober 2014.

http://www.omroepbrabant.nl/?news/20104 ... haald.aspx

Trek je conclusie, maar wie in de toekomst nog dieren koop bij hem, werkt mishandeling zelf in de hand.

Das best knap, aangezien het hier in rotterdam nog maar mei 2014 is...helderziend misschien?

Nou nooouuuu goh foutje hoor, raad eens zou ze 2013 bedoelen

gij mierenneuker

Sharon_Amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:15

Zoals op de foto's te zien is, staan er idd veel te veel paarden op een kluitje.
Al die mensen die veulens fokken en zo geld willen verdienen, denk ook s aan waar de ponys terecht komen.
In mn eigen kring heb ik al mensen gezien die zomaar ponys van de hand doen alsof t een plant is die je doorgeeft oid. Wie weet waar die terecht komen.
T internet staat vol met ponys due gratis af te halen zijn of anders zelfs naar de slacht gaan! Is dat wat je wilt als je je pony weer s laat dekken, omdat t zo schattig is en t wellicht een zakcentje oplevert?

T is net als bij katten die ongewenst zwanger raken. Waar gaan al die kittens naartoe? Hoeveel mensen slaan ze in een zak tegen de muur ipv hun kat te laten castreren?

Misschien dwaal ik nu af. Het is goed dat bij deze man de paarden afgenomen zijn, of hij ze nou verwaarloosd kocht of ze zo liet worden, als er 2 dood op het terrein liggen is er toch iets goed mis?!

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:00

meschien verveelt de dierenbescherming hun eigen wel en dan moet je iemand gaan pesten he

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:34

Precies en als ze je 1x hebben blijven ze komen en aan de echte verwaarlozing doen ze niets.
Nogmaals, alles bij elkaar kan niet goed gepraat worden maar hij ruimt wel het rommel probleem op en de werkelijke oorzaak mag gezocht worden in alle hobby fokkerijen

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:45

JoyCiej007 schreef:
Maar.........

het kan toch zo zijn dat hij schrale/verwaarloosde/slecht uit ziende dieren af en toe op koopt en vervolgens weer verhandeld? Is het dan hem persoonlijk aan te rekenen dat die dieren er zo aan toe zijn op het moment dat DB/DP komt kijken?

Of is dat nu een hele naieve vraag?

Ik bedoel; hoeveel bokkers vangen wel niet eens een mager/schraal/verwaarloosd/'mishandelde' pony op? En hoe lang kan het soms wel niet duren voor een mager paard weer goed (en veilig, dus niet te snel!) weer op gewicht is?

Hier mee wil ik heus niet zeggen dat alles koek en ei zal zijn geweest bij de betreffende handelaar, maar puur en alleen op hoe (sommige?) dieren er op een bepaald moment uit zien, in een toch al wisselend paardenbestand (handelaar....) oordelen vind ik ook nog al wat....

Jaa dat kan zeker. wij hebben ook jaren lang gehandeld in magere en verwaarloosde paarden,
ofja de paarden kwamen mager en verwaarloosd bij ons, wij probeerde ze er weer helemaal bovenop te krijgen en te verkopen naar een leuk baasje. Maar helaas ook veel klachten van mensen om ons heen als er weer een nieuw paard was, was dus niet binnen 1 dag opgeknapt is.
Hierdoor moesten we de paarden vaak eerst een aantal weken op stal houden en dik maken voor ze naar buiten konden.
Heel jammer natuurlijk, maar zo kan het dus ook gaan

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:55

Barte schreef:
Tja ik rijdt er elke dag langs en zie zelf de dieren staan ...Ze staan er met een flinke hoeveelheid hooi in de wei .Ze zien er rottig uit onverzorgd en rot in het haar het meerendeel zijn shetlanders .

Het begon weer met 1 en het werden en 3 en tja vul maar weer in.Vorige week zag ik de politie weer staan .Het bleek weer bal te zijn .Maar waarom nu pas en niet een paar maanden eerder toen het weer begon???

Ik ben het totaal niet eens met zijn manier van doen maar vrees dat Toon zelf niet in de gaten heeft heo slecht hij bezig is .Hij gelooft dat hij het toch goed doet .Tja en dat zegt al genoeg over hem .Zelf veel gezondheid problemen .Als hij nu eens gewoon zou ophouden dan zou dat voor hem zelf ook veel beter zijn.Maar vrees dat dat een loze hoop is ..

Waarom zou hij vooral shetlanders hebben? Omdat mensen hun shetje wel even laten dekken door de shet van de buren want ja, lief zo'n veulentje. Zo denkt iedereen tegenwoordig en daardoor is er een overvloed aan paarden die niet verkocht worden. (Hè wat vreemd nou) Daar begint de 'mishandeling'. Deze paarden zien er wat mij betreft prima uit hoor. Ken veel en veel ergere gevallen.

Loveleyente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:58

Pff die leeft wel een beetje heel erg in zijn eigen 'wereldje'. Zonde van de overleden dieren en vreemd dat hij nog steeds niet helemaal wakker word uit zijn droom over zijn manier van 'handelen'.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:05

Ik geloof dat je de zinnen psychische Hulp nodig niet hebt gelezen ;)

Loveleyente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:10

Oh sorry ik lees het nu pas. Iets te snel conclusies getrokken :o

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:22

JoyCiej007 schreef:
Maar.........

het kan toch zo zijn dat hij schrale/verwaarloosde/slecht uit ziende dieren af en toe op koopt en vervolgens weer verhandeld? Is het dan hem persoonlijk aan te rekenen dat die dieren er zo aan toe zijn op het moment dat DB/DP komt kijken?

Of is dat nu een hele naieve vraag?

Ik bedoel; hoeveel bokkers vangen wel niet eens een mager/schraal/verwaarloosd/'mishandelde' pony op? En hoe lang kan het soms wel niet duren voor een mager paard weer goed (en veilig, dus niet te snel!) weer op gewicht is?

Hier mee wil ik heus niet zeggen dat alles koek en ei zal zijn geweest bij de betreffende handelaar, maar puur en alleen op hoe (sommige?) dieren er op een bepaald moment uit zien, in een toch al wisselend paardenbestand (handelaar....) oordelen vind ik ook nog al wat....

Idd helemaal mee eens!
Oordeel niet als je de persoonlijke situatie niet kent!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 08:14

LukieBradley schreef:
Precies en als ze je 1x hebben blijven ze komen en aan de echte verwaarlozing doen ze niets.
Nogmaals, alles bij elkaar kan niet goed gepraat worden maar hij ruimt wel het rommel probleem op en de werkelijke oorzaak mag gezocht worden in alle hobby fokkerijen

Hij ruimt het "rommel" probleem niet op, waarom zit hij elke keer weer met zoveel dieren dan? Hij is een horder, een horder ruimt niet op, die verzamelt...
Als hij echt handelt met de salamifabrieken, zou hij niet zoveel dieren hebben.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:41

Dr moet wel wat vlees op zitten voor ze de salami in gaan, dus hij zal ze eerst wat moeten voeren lijkt me....

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:38

En dat gebeurt dus niet in voldoende mate. Plus als deze beestjes ziek bij hem komen en hij is bekend met de eisen van de salamifabriek (zoals jij stelt dat er vlees op moet zitten), dan zou hij zeker beter moeten weten. Het spijt me, maar ik vind het terecht dat hij beter geen paarden en pony's kan houden.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:20

Heb jij gelezen wat ik typte?
Ze hadden hem vlak voor een zending.
En ja dat was regelmatig daar, als jij Veel aankopen in een week hebt dan op het einde zijn het er veel Ja.
Oh en daarbij, ik ken de man persoonlijk en ken ook heel zijn terrein dus ik weet waar ik het over heb.
Bij de eerste keer was Ik er ook bij ;)
Nee ze hebben hem niet zomaar gepakt en ik ben er ook van overtuigd dat hij Hulp nodig heeft maar wat dat betreft weet ik echt wel wat ik vertel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:30

moonie schreef:
meschien verveelt de dierenbescherming hun eigen wel en dan moet je iemand gaan pesten he

Mischiens moeten sommige mensen de link eens lezen, die gaat niet alleen over 2 dode pony's die er gevonden zijn maar ook over 2 honden die zo verwaarloost waren dat ze die hebben moeten laten inslapen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:39

Met de link die ik heb gelezen (inderdaad die met de twee honden die ingeslapen zijn) staat niet dat ze allemaal ondervoed waren. Maar inderdaad, ontstoken ogen, verwaarlozing van de hoeven etc.
Dat valt in Nederland nog gewoon onder verwaarlozing, en terecht. Zo op de foto vond ik het ook wel een hoop paarden op een klein stukje. Ik woon er niet om de hoek dus zou niet weten of de foto ook als waarheid aan te nemen is, maar we zijn allemaal tegen ophokken van paarden, maar veel bewegingsvrijheid hebben ze zo op de foto ook niet.

Ongeacht waarom hij ze koopt (ik begrijp dat hij ze opkoopt om aan te laten komen en dan naar de slager door te verhandelen), daar heeft de dierenbescherming weinig boodschap aan natuurlijk. Er hangt geen bordje om die paarden met 'over 3 weken ben ik een frikandel, dus daarom sta ik er zo bij' en daarbij komt dat ik persoonlijk het ook absoluut geen legitiem excuus vind om dan die dieren maar zo te laten staan. Nog ongeacht waar het probleem vandaan komt (vermeerderen ipv fokken en zulk soort dingen; ben het er mee eens, maar dat is geen reden om het goed te praten), moet je toch voor een dier zorgen als deze ziek is. Ongeacht of dat deze over 3 weken naar de slager gaat of niet. Ik stop toch ook niet met m'n merrie d'r hoeven te verzorgen omdat ze over een maand misschien wel dood zou kúnnen zijn.

Als je wilt handelen in vlees in plaats van paarden (want het gaat de man dan dus om de waarde van het vlees en niet om het levende wezen) moet je bij een slagerij gaan werken of als importeur van voedselwaren. Wel de lusten, niet de zorg.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:46

Ik ken mensen die dieren aan hem verkocht hebben en ja het is inderdaad een vee handelaar maar wat staan die dieren erbij en hij is zelf zo vreselijk dik en dat de dieren regelmatig in beslag worden genomen kost hem toch ook geld ik bedoel hij heeft ze moeten aanschaffen is het niet.
En dan die boetes en in beslag namens hij ken er beter mee stoppen kost hem veel geld en de dieren staan er vreselijk bij en zo opeen gepakt.
En ja shetlander hengstjes kosten niks meer je kunt ze zo voor niks afhalen.
Vind het echt erg voor de dieren.
Ken nog iemand die een hengstveulen heeft jawel een shetlanderxwelhs die wil hij aan die man verkopen ik zei toen die gaat dan weg voor de slacht gaf hij niks om nou moe.
Vind die man echt zon killbuyer als ik het zo allemaal in het filmpje zie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:04

chelle_dora schreef:
Met de link die ik heb gelezen (inderdaad die met de twee honden die ingeslapen zijn) staat niet dat ze allemaal ondervoed waren. Maar inderdaad, ontstoken ogen, verwaarlozing van de hoeven etc.
Dat valt in Nederland nog gewoon onder verwaarlozing, en terecht. Zo op de foto vond ik het ook wel een hoop paarden op een klein stukje. Ik woon er niet om de hoek dus zou niet weten of de foto ook als waarheid aan te nemen is, maar we zijn allemaal tegen ophokken van paarden, maar veel bewegingsvrijheid hebben ze zo op de foto ook niet.

Ongeacht waarom hij ze koopt (ik begrijp dat hij ze opkoopt om aan te laten komen en dan naar de slager door te verhandelen), daar heeft de dierenbescherming weinig boodschap aan natuurlijk. Er hangt geen bordje om die paarden met 'over 3 weken ben ik een frikandel, dus daarom sta ik er zo bij' en daarbij komt dat ik persoonlijk het ook absoluut geen legitiem excuus vind om dan die dieren maar zo te laten staan. Nog ongeacht waar het probleem vandaan komt (vermeerderen ipv fokken en zulk soort dingen; ben het er mee eens, maar dat is geen reden om het goed te praten), moet je toch voor een dier zorgen als deze ziek is. Ongeacht of dat deze over 3 weken naar de slager gaat of niet. Ik stop toch ook niet met m'n merrie d'r hoeven te verzorgen omdat ze over een maand misschien wel dood zou kúnnen zijn.

Als je wilt handelen in vlees in plaats van paarden (want het gaat de man dan dus om de waarde van het vlees en niet om het levende wezen) moet je bij een slagerij gaan werken of als importeur van voedselwaren. Wel de lusten, niet de zorg.

En zo is dat, goed verwoord. :j