Eerste wedstrijd voor amateurruiters op de kalender

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:26

Ashley5760 schreef:
Als ik dit lees (amateur status) mag 90% van m'n normale rubriek meerijden....
Mag ik met m'n z1 paard dan ook impuls zonder galop starten....

Wat zijn de kosten (want dit was een heel groot argument destijds)?

10 per proef net zo duur als reguliere wedstrijden..

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:33

Ik denk dat ik vroeger precies de doelgroep zou zijn van zo'n wedstrijd (nu geen paard meer). Geen wedstrijdambitie, maar ik wilde wel mijn paard voor elkaar hebben (thuis). Dan is het weleens leuk om dat te toetsen in een wedstrijdje. Voor een keer een wedstrijdje is alles wat je rondom de officiële wedstrijden moet regelen/betalen/aanvragen niet leuk meer. Dus zo'n wedstrijd zou dan ideaal zijn.

Ik neem aan dat je bij deze wedstrijden niet rijdt voor officiële winstpunten (?). In dat geval zou je niet bang hoeven zijn voor de wedstrijdruiter die regelmatig op stap gaan denk ik. Zij zullen dan liever een wedstrijd rijden voor wintspunten.

Dat het een amateurwedstrijd is, neemt niet weg dat wel gewoon alles voor elkaar moet zijn. De jury mag dan ook gewoon normaal jureren. Immers een amateur hoort ook gewoon zijn pony/paard netjes te rijden :j.

Ik reed overigens gewoon fnrs. Kon ik mij prima mee vermaken zo een paar keer per jaar.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:34

Anoniem schreef:
Ashley5760 schreef:

Ik denk dat het vooral om de overige kosten gaat: lidmaatschap KNHS, startpas ed.

overigens Ashley: waarom zou je überhaupt met je Z1 paard impuls zonder galop willen starten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:41

zap schreef:
Anoniem schreef:

Ik denk dat het vooral om de overige kosten gaat: lidmaatschap KNHS, startpas ed.

overigens Ashley: waarom zou je überhaupt met je Z1 paard impuls zonder galop willen starten?

Ik had gelezen dat je als nog lid moet zijn van de knhs. Kwa startpas zullen ze ook zoiets moeten hebben. Want anders is nooit te controleren of iemand niet met meer dan 3 verschillende paarden rijd.

Traiectum

Re: Eerste wedstrijd voor amateurruiters op de kalender

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:44

Ik heb voor de grap eens het inschrijfformulier geopend. Voor de Impulsrubrieken hoef je geen startpas te hebben, voor de overige klasses (B, L1, L2, M1, M2 dressuur; B, L springen) heb je wel een startpas nodig. Lijkt me dat het dus niet goedkoper is dan KNHS wedstrijden.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:53

Dat je lid moet zijn van de KNHS is puur verzekeringstechnisch, zo eist de KNHS dat voor de mensen die wedstrijden willen organiseren. Ik had liever in dit geval ook gezien dat ze de startpas in de hogere rubrieken zouden laten vervallen. Ik heb nog nooit een startkaart gehad, maar durf met mijn paard gerust een M2/Z proef te starten zonder een gek figuur te slaan. Maar om voor die 4 wedstrijden per jaar lid te worden van een vereniging in Nederland, startpas aan te vragen e.d. is me gewoon veel te duur. Ik weet zeker dat er zo veel meer mensen zijn in Nederland en voor "ons" zouden dit best leuke wedstrijden kunnen zijn. Met springen doe ik met met de seniorenclub Achterhoek. Ook hier is een startpas niet verplicht en de wedstrijden worden verreden over 2 manches met barage. Prijzen is prijzengeld. En deze wedstrijden zijn supergezellig!!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:12

Goed initiatief! Voor dressuur vind ik het wat onzin, want er zijn al veel impulsrubrieken. Maar voor het springen is het ideaal! In die regio zie je vaak ook in het BB de profs met hun hele jonge paarden. Tuurlijk rijden die niet voor de prijzen. Maar je moet wel met 30 man in een klein bakje met veel jonge hengsten losrijden en dat is best beangstigend voor de gemiddelde dressuurruiter die eens een parcourtje wil proberen.

Dus op deze manier wordt het voor die mensen leuk om eens wat te proberen in het springen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:56

Anoniem schreef:
[ Daarbij dacht ik dat het ook een doel was om wedstrijden goedkoper te maken maar met 10 euro per start is het net zo duur als knhs..

Als het daarom gaat, direct stoppen.. of de cola en de friet laten staan. :+

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:35

dit is helemaal geweldig ! :D ik wil graag wedstrijden (gaan) springen met mijn b pony maar die meter kan ik echt niet aan met hem :') maar 70 cm durf ik best aan :D

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:21

zap schreef:
Ashley5760 schreef:

Dus ze hoeven geen lid van de knhs te zijn? (Dat is wel raar als de wedstrijden onder de knhs uitgeschreven worden). En wie gaat (met name de impuls rubrieken) dan jureren?

Haha dat wil ik niet maar ben benieuwd hoe ze dat gaan controleren... (Of is er niks te winnen?)

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:56

R12312 schreef:
Goed initiatief! Voor dressuur vind ik het wat onzin, want er zijn al veel impulsrubrieken. Maar voor het springen is het ideaal! In die regio zie je vaak ook in het BB de profs met hun hele jonge paarden. Tuurlijk rijden die niet voor de prijzen. Maar je moet wel met 30 man in een klein bakje met veel jonge hengsten losrijden en dat is best beangstigend voor de gemiddelde dressuurruiter die eens een parcourtje wil proberen.

Dus op deze manier wordt het voor die mensen leuk om eens wat te proberen in het springen.

Ja erg leuk maar als ze allemaal in Zwolle worden georganiseerd heeft de rest van nederland er niets aan :n . En ik las net dat er maar 4 wedstrijden komen.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:08

Het lijkt me leuk om oz eens iets anders te proberen.
Ik zou het nog leuker vinden als ze er dan bijvoorbeeld een stukje western (op laag niveau) of onderdelen van trec bij zouden doen.
Dan kan je echt eens iets anders proberen

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:36

Ik vind het raar dat dit een uitzondering is eigenlijk. 'Vroeger' kon ik met m'n huis tuin en keuken pony bij de ponyclub nog wel leuk mee doen, maar dat is tegenwoordig haast ondenkbaar. Zeker bij de paarden. En nee niet iedereen heeft een eigen paard of een top paard. Dus kan me voorstellen dat er voor deze amateur wedstrijden wel veel animo is!
Ik start nu met een manege paard KNHS, dus ook niet hooggeschoold, en een paard waar ik slechts 2x per week op rijd. Dus dit lijkt me voor mij ideaal. Nu de B lukt nog wel. (Tenminste eerste wedstrijd 189 punten en 7e, dus zo slecht nog niet). Maar denk niet dat het zo makkelijk blijft gaan. Paard loopt nog 6 dagen per week in de manege lessen tenslotte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:38

ceasario schreef:
Anoniem schreef:
[ Daarbij dacht ik dat het ook een doel was om wedstrijden goedkoper te maken maar met 10 euro per start is het net zo duur als knhs..

Als het daarom gaat, direct stoppen.. of de cola en de friet laten staan. :+

Ga eens wekelijks 2 proeven starten.... Loopt toch lekker aan hoor ;) voor mij als student.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:53

Per wedstrijd ben ik ruim 50 euro kwijt.. (beperkte startkaart), lidmaatschap KNHS en FNRS, lidmaatschap ponyclub, paard huur (lease paard), inschrijfgeld.
Dan heb ik nog niet eens vervoer e.d. want ik start alleen bij ons op de manege (wedstrijden zat)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:54

Ik vind het wel een leuk initiatief.

Steeds vaker hier in de buurt mooie kleine wedstrijden op vrijdag overdag.
De amateur is dan aan het werk.

Daarnaast veel paarden waar je u tegen zegt, de mensen met een gewoon paard blijven weg.
De lol is weg .alles is prestatie. Wat vaak ook niet.eens het welzijn ten goede komt.

En ja ik heb ook op een huis tuin en keuken paard z gereden dus ben geen ruiter die het b niet doorkomt.
Maar vind wedstrijden steeds minder gezellig door de prof sfeer.
Onderling.is wel nog leuk en ieder leeft met elkaar mee.
Misschien hier ook weer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:58

Ik zag het idee toen best zitten eigenlijk want hier is geen impuls, maar NIET onder de vleugels van de KNHS. En niet helemaal in Zwolle, hoe lang rij ik dan met de trailer, 3 uur, 4 uur? :+ En idd ook niet voor 10 Euro per proef.
En helaas ben ik volgens de regels ook ineens een prof want 'ik genereer een inkomen uit het rijden voor derden'. Geen leefbaar inkomen maar wel een inkomen :=

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:03

www.amateurruiters.nl
Citaat:
Tussen de professional en amateur ligt een groot grijs gebied. Zo zijn er amateurs die hun sport professioneel aanpakken en zijn er professionals die amateuristisch te werk gaan maar desondanks toch een professional blijven. Wanneer wij kijken hoe dat in de landen om ons heen is opgelost en wij dit voorbeeld zouden volgen, vrezen wij dat er in Nederland niet veel amateurruiters over zullen blijven. Daarom spreken we vanaf nu alleen nog van amateurruiter en beroepsruiter. Onder amateurruiters verstaan we die groep van ruiters welke niet beroepsmatig de sport beoefenen, maar een andere betaalde dagtaak of studie naast de sport hebben. De beroepsruiter genereert inkomsten uit het rijden en africhten van paarden. Om te kunnen deelnemen aan amateurwedstrijden moet elke deelnemer voorafgaand aan de wedstrijd, zowel de Amateurstatus Verklaring als de Eigenaarsverklaring (per paard) ingevuld inleveren.

Ben ik nou gek? De amateurstatus geldt toch voor 90 % van de mensen die ik in het weekend tegenkom op een 'gewone' KNHS wedstrijd??

Ik vond het trouwens vreemd dat je in deze 'amateurwedstrijden' bij het springen niet wordt beoordeeld op stijl - dat lijkt me nou juist voor 'amateurs' erg belangrijk...

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:13

Ik ben de doelgroep :j
Als het hier in de buurt zou zijn, zou ik best mee willen doen. Ik snap het wel. Maar nu start ik straks ook net zo lief zonder talent en met een bonte pony in de reguliere B. Al eindigen we onderaan :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:24

IngeK schreef:
Ik ben de doelgroep :j
Als het hier in de buurt zou zijn, zou ik best mee willen doen. Ik snap het wel. Maar nu start ik straks ook net zo lief zonder talent en met een bonte pony in de reguliere B. Al eindigen we onderaan :Y)

Met een talent loos paard kun je in de b prima midden tot bovenaan rijden. Goed rijden dan zijn de punten daar ook naar.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:39

Ik had het uiteraard niet over mijn paard maar over mijzelf waar het talent ontbreekt :D
Verder gaan we het wel zien, op dit moment galoppeer ik nog niet met mijn paard (zie onderschrift) dus toch nog even oefenen ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:32

We zullen zien. Ik denk dat voor die springrubrieken best animo is. Veel mensen worden toch afgeschrikt door die magische meter in een B parcours.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 06:30

Maar oefenspringen is er volgens mij wel veel meer en daar kun je ook 70 springen.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 06:50

Wat een onzin gebeuren, dit is dus eigenlijk opgezet voor degene die niet mee kunnen komen op de gewone wedstrijden, als je dan hier op deze wedstrijd ook nog eens onder aanstaat ben je dus echt hopeloos, misschien is het "nationaal stuntel kampioenschap" een betere naam.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 06:52

Bixie voor 12+?