Vierenveertigjarige pony Vosje overleden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:59

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:00

Wouw, ik hoop dat de mijne het gaat halen, maar dan moeten we nog vijf jaar. Respect voor deze pony en de grote dienst baarheid die zij had naar de mensen toe. Rust zacht knappe pony.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:05

Wauw wat een leeftijd en wat zag ze er nog goed uit!

lailapri schreef:
ik hoop dat de mijne het gaat halen, maar dan moeten we nog vijf jaar.

Hier precies hetzelfde :)

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:11

Mando schreef:
Schitterende leeftijd zeg.

Mijn buurman heeft een 32 jarige fjord die nog voor de huifkar loopt hoor.
Zolang ze nog plezier in het werken hebben is het prima

Vaak als je ze geen " doel" meer geef en ze met pensioen stuur is het meestal snel over.
Ik hoop dat de mijne ook zo oud mag worden....

Rust zacht Vosje,... de hemel heeft er weer een mooi sterretje bij.

helemaal mee eens. Op Facebook word er al allemaal rot naar de manege gegooid omdat het zielig zou zijn.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:22

tassie schreef:
Op Facebook word er al allemaal rot naar de manege gegooid omdat het zielig zou zijn

Dat meen je niet?! Rust roest... En idd vaak als je ze stilzet is het snel over met werklustige dieren :(:)

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:29

Mando schreef:
Schitterende leeftijd zeg.

Mijn buurman heeft een 32 jarige fjord die nog voor de huifkar loopt hoor.
Zolang ze nog plezier in het werken hebben is het prima

Vaak als je ze geen " doel" meer geef en ze met pensioen stuur is het meestal snel over.
Ik hoop dat de mijne ook zo oud mag worden....

Rust zacht Vosje,... de hemel heeft er weer een mooi sterretje bij.

hier staat een dame van 37 die al een aantal jaar met pensioen is hoor :)) gaat nog steeds goed met dr.

wat een mooie leeftijd heeft vosje bereikt zeg!

mignonne2403

Re: Vierenveertigjarige pony Vosje overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:37

Op onze manege loopt ook nog een pony in de les die 44+ is....

26_Deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:37

Wat heeft ze een mooie leeftijd mogen behalen. Al moet ik op foto zegge dat je dr leeftijd niet zou geloven en zeg wat zag se er goed uit

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:41

wauw, geweldig dat het paardje zo oud heeft mogen worden!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:51

Mooie leeftijd, mijn oude vriend Jasir is in maart 34 geworden, dat vind ik ook al een hele mijlpaal, 44 is echt een unicum. Slaap zacht, Vosje.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:19

Rianneke schreef:
tassie schreef:
Op Facebook word er al allemaal rot naar de manege gegooid omdat het zielig zou zijn

Dat meen je niet?! Rust roest... En idd vaak als je ze stilzet is het snel over met werklustige dieren :(:)

Het werk op deze gehandicaptenmanege is natuurlijk ook wel heel anders dan voor een doorsnee manegepony. Als je de situatie niet kent kan je daar verkeerde conclusies aan verbinden.

Deze pony liep elke dag in de wei en liep rustige rondjes vaak met een begeleider ernaast in de manege en door de omgeving tijdens de lessen. Eigenlijk is het een ideale pensioenplek voor paarden. Ze worden super verzorgt en rustig in beweging gehouden. Dankzij die verzorging heeft deze pony zo oud kunnen worden.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:25

Ik ben het er wel een beetje mee eens dat je zo´n oude pony niet meer voor gehandicapten zou moeten gebruiken. Dat is namelijk veel zwaarder werk voor een pony dan een gewone ruiter, vooral als de motoriek van de gehandicapte slecht is. Bovendien zijn ze vaak aan de zware kant.

Ik wilde ooit mijn 7-jarige superbrave E-pony schenken aan een manege voor gehandicapten, maar die wilden haar niet hebben omdat ze bang waren dat ze het fysiek niet aan zou kunnen.

Dan vind ik het wel raar dat zo'n oude pony die nota bene al met pensioen is dan alsnog wordt ingezet voor gehandicapten. Dat ze hier en daar nog een gewoon kinderlesje meeloopt oke...

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:41

wat een bijzondere pony.
Ook hoe ze uit haar ogen kijkt.
Ze heeft een mooi en lang leven gehad en ook fijn dat de verzorgers niet hebben gewacht tot ze helemaal afgetakeld was, toch?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:49

LindyH schreef:
Ik ben het er wel een beetje mee eens dat je zo´n oude pony niet meer voor gehandicapten zou moeten gebruiken. Dat is namelijk veel zwaarder werk voor een pony dan een gewone ruiter, vooral als de motoriek van de gehandicapte slecht is. Bovendien zijn ze vaak aan de zware kant.

Ik wilde ooit mijn 7-jarige superbrave E-pony schenken aan een manege voor gehandicapten, maar die wilden haar niet hebben omdat ze bang waren dat ze het fysiek niet aan zou kunnen.

Dan vind ik het wel raar dat zo'n oude pony die nota bene al met pensioen is dan alsnog wordt ingezet voor gehandicapten. Dat ze hier en daar nog een gewoon kinderlesje meeloopt oke...
Ze hebben haar geprobeerd op pensioen te doen, maar dat ging niet goed. Toen verzwakte ze zo erg dat ze snel zou overlijden als ze haar niet weer aan het werk zouden zetten is mij verteld door een begeleider daar...
Er werd ook echt wel heel goed rekening gehouden met haar leeftijd hoor, ze gingen daar echt geen hele zware mensen oid opzetten. Beestje werd ook super verzorgd, vorig jaar (liep daar toen stage) zag ze er net zo uit als op die foto :)

Erg sneu, maar ze heeft wel een prachtige leeftijd gehaald en héél veel mensen plezier gedaan! Schrok stiekem wel een beetje toen ik de titel aanklikte :o

Hanneke_68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:55

Fantastisch! Wat een mooie leeftijd! Ze zullen haar gaan missen!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:58

LindyH schreef:

Er is een paar jaar terug geprobeerd haar met pensioen te doen, maar toen ging ze hard achteruit. Ze was op haar plek in de manege. Ze leefde weer op toen ze de lessen weer mocht lopen. En het werk werd afgestemd op wat ze aankon. Die pony hoorde daar gewoon. Anders was ze ook geen 44 geworden ;) .

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 16:08

44 jaar dat kon je niet aan de pony zien. Wat was het een mooie pony . Y;( Y;( Y;(

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 16:14

Rianneke schreef:
tassie schreef:

Maar Vosje was ook echt niet gezond meer. Zo had ze regelmatig het bloed uit d'r zwelling lopen. Dus het was gewoon einde verhaal voor het beestje.

Edit:
Een stukje terug heb ik in dit topic een linkje geplaatst naar het nieuwsbericht van Vosje in de Zwolse Krant (De Stentor).
Hierin staat o.a. het volgende:

Citaat:
„Maar ze was ziek. Ze had een gezwel bij haar uier, regelmatig zat de stal onder het bloed."
(...) "Vosje had de laatste tijd ontzettende last van jeuk, vertelt Bogaart.

„En op allerlei plekken was de huid opengescheurd. We hebben nog wel gedokterd, maar het werd niet echt beter. Ze had de laatste jaren veel verzorging nodig, daarom konden we haar niet ergens rustig in een wei zetten.
We hebben toen gezegd: we voorkomen dat we haar straks ergens halfdood in de stal vinden.”"

Ik zie dat dit in het bericht in de openingspost niet wordt genoemd.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 16:21

Een prachtige leeftijd, en dan al die tijd nog zo fit zijn!. Over het rijden: de ene gehandicapte is de andere niet. Iets hoger niveau kan prima rijden. Natuurlijk is het pittig voor de pony, maar ik neem aan dat ze haar goed in de gaten hebben gehouden. Als ze te zwaar werk zou hebben, had ze imo deze leeftijd nooit kunnen halen, maar eerder problemen gekregen hebben door kreupelheid.

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 16:32

Mooie leeftijd heeft Vosje gehaald! De hemel heeft er een mooie ster bij :j

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 16:52

Geweldig paardje, ik heb haar 20 jaar geleden al gezien bij Wilten, en later dus ook bij het Hoefijzer... zo eentje vind je niet snel weer.

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 16:56

Kippenvel bij het lezen :o
Maar ik zou haar echt geen 44 geven!
Eerder 15/20.
Is er misschien een foto van haar hele lichaam ben benieuwd :o

limagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 16:59

Is dit wel een recente foto :+ , ben het eens met de rest. Van deze pony zou je echt niet zeggen dat ie 44 is *D .

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:04

Vosje... <3 <3 <3 .
Vosje heeft denk ik haar plaats in de eeuwig groene weides wel verdiend.
Wat een schatje was dat.

Ik heb nooit op Vosje gereden, ben pas gaan rijden op mijn 18e en ben niet zo klein :D :D.
Maar ken Vosje nog van toen ze bij Wilten stond.
Dat van mijn 18.. is al weer 24 jaar geleden.... toen was Vosje nog "maar" 20 blijkbaar ;)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:25

wauw wat een leeftijd _/-\o_

Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat die foto niet bepaald recent is; ze ziet er wel heel erg jong uit op die foto voor een 44 jarige.

edit; hoewel, na de link boven aan deze pagina gezien te hebben. Daar staat een foto van dr van 4 jaar geleden en ziet ze er precies zo uit als op de foto in de op, dus bij nader inzien toch wel redelijk recent.

Hulde zeg; op die leeftijd er zo goed uit zien
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 30-04-14 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt