Over paarden en vliegtuigen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Schoentje

Re: Over paarden en vliegtuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:37

USA - Nederland schijnt iets goedkoper te zijn, omdat er minder paarden terug komen dan heen gaan en de stallen toch terug moeten komen.
In Amerika Hebben ze voor de binnenlandse vluchten de Air Horse One. Een toestel waar alleen paarden op kunnen waarmee ze met een lange laadklep oplopen. Daar stond laatst een mooi artikel over in de Paardenkrant.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:38

Interessant! Wat is engtevrees?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:50

Katja schreef:
En als ze zich misdragen nog eruit gegooid kunnen worden voor ze ellende veroorzaken aan boord. Ik ben helaas een keer gebeld of ik een paard weer op wilde komen halen.

Of ze zijn zo uitgeput dat ze vlak na het opstijgen inelkaar zakken en dan moet je terug.
:oo Ik wil niet weten wat dat toen gekost heeft.
Overigens stond er een top team klaar bij terug komst.

Mijn laatste vlucht is helaas alweer een tijdje geleden...hoop snel weer eens te mogen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:54

Dat zijn inderdaad dure grapjes Cowgirl. Wij hebben er eentje verkocht waarvan ik vooraf had gezegd dat hij echt niet met 3 in een container kon omdat hij dan de hut af ging breken. Dat hebben ze toch geprobeerd en ik hoorde dat hij inderdaad na de start teruggekomen is. Paard was na verkoop naar een tussenpersoon gegaan dus die heeft alles geregeld maar ik wil niet weten wat het kostenplaatje was.

Giolli schreef:
Interessant! Wat is engtevrees?

Een paard dat bang is voor smalle ruimtes. Deze paarden kunnen meestal ook niet smal staan in een tweepaardstrailer.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:58

Interessant, was er eigenlijk altijd al benieuwd naar. :)

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:14

Cowgirl schreef:
Op een vlucht naar Ryhad heb ik een kort filmpje gemaakt van hoe de paarden in het vliegtuig staan.
In een 747. Eerst met het trapje naar beneden en dan naar achter.
In de MD11 van Martinair hebben we veel minder ruimte....als soms een iets te dikke voorgevel hebt moet je je tussen de wand en de cargo door persen met je hoofd scheef....zo leuk _O- :D

https://www.youtube.com/watch?v=myZlxJI ... NDCrmTp0Qg

O mooi filmpje! Bedankt voor het delen!

Leuk artikel. Veel wist ik niet en vroeg ik me al wel eens af. Ik begon me dingen af te vragen geloof ik, op het moment dat Edward Gal een keer had over dat Totilas een poos moest vliegen, maar dat dat geen probleem hoefde te zijn. Erg leuk!

Waar in Amerika zijn ze nu ook alweer bezig om een mege complex te bouwen waar de paarden eerst even naar toe kunnen voor vertrek? Dat was laatst nog op bokt geloof ik.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:23

@Cowgirl, wat raar dat ze de paarden zo ver naar achteren hebben gezet!
Ik heb ook een keer een 747 cargotoestel rondgelopen toen de paarden gelukkig tegen het trapje aanstonden, maar dat valt inderdaad niet mee!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:24

Normaal blijft een paard met engtevrees aan boord en gaat er een ander paard vanaf. Hierdoor kan de stal breder worden gezet. Het andere paard kan gewoon op de volgende in een triple stal mee.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:30

ik had eigenlijk nog nooit gehoord van engtevrees. ik dacht eerst dat het een typfout was! maar dat is er dus echt! hoeveel zou het wel niet kosten om je paard te laten vervoeren naar Amerika of een ander land. Een hond is al best wel prijzig vind ik zelf!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:33

Schoentje schreef:
@Cowgirl, wat raar dat ze de paarden zo ver naar achteren hebben gezet!
Ik heb ook een keer een 747 cargotoestel rondgelopen toen de paarden gelukkig tegen het trapje aanstonden, maar dat valt inderdaad niet mee!

Ik kan mij deze vlucht nog nauwlijks herinneren maar het kan heel goed zijn dat we eerst nog ergens een stop hadden waar vracht gelost moest worden. Dan staan de paarden automatisch achterin omdat ze er als laatste uitmoeten.
Naar Zuid-Amerika staan ze ook altijd achteraan omdat we dan soms 2 extra stops hebben.
Richting Azie had ik ze eigenlijk altijd vooraan.

Maar mij maakt het niet uit. Ik vind het ook wel wat hebben dat geklauter en kruip door sluip door. :D

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:36

Dat houdt je bezig op de lange vluchten hè :D

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:39

Mijn hoefdsmid vertelde eens dat hij vroeger wel eens heeft meegeholpen met het laden van sportpaarden op het vliegveld.
Toen gebruikten ze een lange smalle loopbrug waar ze dan op moesten rennen met het paard achter zich aan, om zo het vliegtuig in te rennen.
Helaas kan ik er geen filmpje van vinden, want zoiets lijkt me ook erg spectaculair om te zien. Maar laden vanuit een box lijkt me toch minder stressvol.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:42

Schoentje schreef:
Dat houdt je bezig op de lange vluchten hè :D

Echt wel en helemaal als je ruimte in de container helemaal volgestouwd is met jerrycans, hooinetten, zakken met paardenspullen waarover dan allemaal hooi ligt wat uit je netten is gevallen en dan maar zoeken naar je emmertje. En dan word je tijdens het zoeken in je rug gebeten want het gaat volgens je passagiers niet snel genoeg.... :D

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:46

Er was laatst een topic over.. ook al zo interessant!

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:50

Pffff dat is behoorlijk duur! De reis duurder dan het paard zelf.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:55

Interessant!
Ik heb 2 jaar geleden mijn paard van Canada naar Luxemburg laten vliegen en dat was allemaal heel erg netjes geregeld. De groom belde me ook meteen om te zeggen hoe de vlucht verlopen was, erg fijn.
Voor zover ik weet stond mijn paard wel niet in "een ruime stal" maar met 3 paarden in een box, ingedeeld in stands.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:04

ThreeFingers schreef:
Pffff dat is behoorlijk duur! De reis duurder dan het paard zelf.

_O-

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:06

Leuk topic is dit ! Herinnert mij aan mijn '' vroegere '' carriere in de luchtvracht... alweer een hele tijd geleden :D Wij boekten toen ook de paarden en de tickets voor de grooms, ook in Frankfurt paar maal wezen kijken als ze geladen werden en hééééél vaak de vraag gekregen of ik niet mee wou als attendant...helaas....ik ben bang in een vliegtuig, met mij schieten de paarden dus echt niks op :') :')

JackyCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:10

interessant stuk.
Had er zelfs wel meer over willen lezen eigenlijk :list:

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:12

Heb mijn Paint ook overgevlogen met KLM combi vlucht was goed geregeld, ik vloog mee als werkende groom. Heel leuk om mee te maken. Hij deelde toen een boks met een bloed mooie Arabische hengst.

JackyCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:19

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:27

Het lijkt me erg leuk om er mee te werken en dus mee te vliegen of dingen te regelen/begeleiden mbt de paarden. Ik werk al op Schiphol, maar dit lijkt me erg leuk om uiteindelijk te doen!
Iemand met ervaring ermee die mij wil PBen?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 18:00

Interessant om dit precies nu te lezen, aangezien wij bezig zijn met emigreren naar Canada. Er poppen meteen vragen op:

Mag je als eigenaar zelf meevliegen als groom? Hoe zit het met drachtige merries, mogen die ook vliegen en zo ja, tot hoe ver in de dracht? Kan een merrie met veulen samen getransporteerd worden?

Hoe word je meevliegend groom zoals anderen hier gedaan hebben?

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 18:12

@JackyCS bedankt voor de linkjes.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 18:14

kleinvosje schreef:
Interessant om dit precies nu te lezen, aangezien wij bezig zijn met emigreren naar Canada. Er poppen meteen vragen op:

Mag je als eigenaar zelf meevliegen als groom? Hoe zit het met drachtige merries, mogen die ook vliegen en zo ja, tot hoe ver in de dracht? Kan een merrie met veulen samen getransporteerd worden?

Hoe word je meevliegend groom zoals anderen hier gedaan hebben?

Waarom zou je er zelf bij willen zijn? Waarschijnlijk word je zelf nerveuzer dan het paard. Ik vond de grooms toen erg fijn en was blij dat ik er zelf niet bij moest blijven.