Blog: "Presteren met een minder ideaal paard?"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:06

Leuk om hier alle verhalen van paarden met karakter te lezen. Geweldig hoe ze samen met ruiter/menner een prachtige combinatie weten te vormen.

AnnemiekvM

Re: Blog: "Presteren met een minder ideaal paard?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:23

Wat een mooi stuk. Ik ben zo ook blij met Tommie. Hij heeft geen ruime gangen, maar een top karakter.
Dat vind ik veel belangrijker. Bij hem voel ik me goed en ik heb samen met hem veel plezier.
Hij wil graag en we zijn na een stop ook weer met de wedstrijden begonnen. Ben benieuwd waar we gaan uitkomen.
Natuurlijk lopen er dan paarden die veel duurder zijn en mooiere gangen hebben. Maar ik zou voor geen goud willen ruilen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 18:18

Leuke blog! Kanttekening van mijn kant is echter wel dat wat de een geen meewerkend karakter vindt, dan kan het dat voor een ander met de juiste klik wel zijn. :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 18:29

Helemaal waar! Mijn paard heeft ataxie/wobbler, altijd de wil om te werken...zie mijn onderschrift {:} + in mei gaan we Z2!

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 18:34

klopt helemaal dit stukje!
ook hier een paar geweldige pony's gehad. 3 daarvan zelf opgeleid tot en met hoogste klasse bij de pony's in de dressuur en de ander (C-pony) liep op 20 jarige leeftijd nog die jonge talentvolle D pony's eruit in het Z2 puur en alleen maar omdat ze er in de ring voor 200% voor ging.
Onze hengst Raspoetin heeft heeft nog het beste karakter, ik reed hem slechts 1 tot 2 keer in de week. een keer in de clubspringles en een keer op wedstrijd en deze pony zette zich altijd super in en kwam zelfs met deze geringe training iedere keer een stapje verder (zelfs Limburgskampioen) en loopt ondertussen Z2 zonder echt al eens zwaar in training te moeten zijn gezet (uiteraard wel iets meer dan eerst trainen en iets minder wedstrijden rijden). een karakter waar je U tegen zegt, en het karakter dat mij het plezier in deze sport laat behouden.

maar toch moet ik zeggen dat je met een paard met goed karakter wel hoog in de klasse kan komen maar ik heb nog nooit een minder spectaculair paard in een nationaal team gezien. dus we kunnen met onze huis tuin en keuken paardjes best een eindje komen maar er zitten in mijn ogen helaas toch grenzen aan, maar dat weerhoud (mij in ieder geval) en niet van om net zoveel plezier te beleven.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 18:49

Ontzettend leuk om al die reacties te lezen met zoveel verschillende verhalen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:02

Hier ook het geluk gehad een werelds minder ideaal paard te treffen, mijn fjorden merrie Sjolvir.
Dank zij haar karakter en het feit dat ik door had, dat ze allicht niet was wat ik zocht, maar aan de andere kant toch weer helemaal perfect was, hebben we het tot het Z1 +16 kunnen halen (ze is mijn eerste paard),
waren we endurance klasse II stargerechtigd met 5 wedstrijden, helaas toen geblesseerd en terug getrokken uit die disciplines.
Ondertussen doet ze wederom haar best, maar nu voor de wagen (is meer mijn mennende onkunde dat ze nog niet verder is dan het L en dat ik pas sinds vorig jaar vervoer heb).

Heb overigens wederom een niet ideaal paard/pony... overbouwd, steil achterbeen, onderstandig voorbeen, ongelijke voeten, grote luiwammes, maar uiteindelijk is hij een heel fijn paard, net M2 stargerechtigd geworden.

Wel moet ik altijd in mijn achterhoofd houden dat het gevraagde wel eerlijk moet blijven, aangezien ze geen van allen hun bouw helemaal mee hebben.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:07

ik denk dat 95% van de ruiters/ amazones zich hier in terug kunnen vinden.

Ook ik heb niet een bewegingswonder.
Vlak galopje en een nog niet zo'n sterk achterbeen.
Ik ben al blij als ik 6 of een 7 haal op m'n middengalop terwijl de contra galop voor ons weer een eitje is.
Ik merk dat er met training veel te bereiken is en er nog veel meer in zit!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:16

farahtjuh schreef:
Super geschreven en het is zeker waar de frirse merrie van 17 is zeker een mooi verhaal en op wedstrijd mijn ogen uitgekeken.
Wat een talent geweldig.
Ik denk dat er in elk paard wel wat zit.

Dankjewel :)!
Mijn merrie was helemaal niet erg werkwillig. In de M1 hebben we juist enorme problemen gehad, zeepje weg, was dikke vinger, ik doe niets meer. Ik reed haar absoluut niet op zweep, maar de consequentie van niet luisteren was wat weg. En de motivatie was tot een ernstig dieptepunt gezakt.
We hebben daarna wat medische problemen gehad, maar daarna is de knop echt omgegaan bij haar. Het moeilijke werk vindt ze echt wel leuk en ze doet echt onwijs haar best voor mij. Nu met de wissels aanleren wordt ze bloedheet. En dat is fantastisch (en lastig!).

Toen ik haar kocht was het doel ook helemaal niet om wedstrijden te gaan rijden. Wel wilde ik haar beter voor elkaar hebben, bespierd, mooi in conditie.
Het heeft heel veel management, doorzettingsvermogen, maar ook motivatie van anderen (zoals mijn lieve instructrice Jenny) gekost om zover te komen...
Hopelijk blijft ze voorlopig nog even zo fit en fanatiek en kunnen we de Z2 gaan starten en wie weet verder.....

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 22:26

Dit klopt als een zwerende vinger :D

Ik zeg altijd "ik heb een huis-tuin-en-keuken-paard, maar wij zijn er toch maar geraakt!"

Zorg dat de zwakke punten van je paard, juist zijn sterke punten worden. Blijf er niet bij hangen en denken "ja maar, dat kan hij niet omdat...." Denk eerder "omdat hij dat heeft, zal ik eens zo en zo werken"

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 22:30

Ik denk dat het beroemdste paard wat bij dit stukje past wel Seabiscuit is!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 01:19

Door jou stukje komt bij mij de hoop weer een beetje naar boven.
Ik heb een geweldig leuk werk willig paard.
Hij staat altijd met zijn neus vooraan als ik er aan kom.
Altijd vrolijk.
Altijd bereid om te werken voor je.

Nu is er helaas vorige week spat geconstateerd.
Maar achter af denk ik, goh hij heeft gewoon met pijn Nog zijn best gedaan.

Zelfs toen ik aan hem merkte dat er iets niet goed was deed hij nog zo'n best voor je.

Door jou stukje heb ik ook de hoop dat we weer terug komen in de sport.
Hij heeft de wil om te werken voor je!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:04

Heel goed stuk, ik had het al gelezen op Facebook. Ik heb zelf ook een Fries, die niet over flitsende gangen beschikt, maar die tot nu toe super meekomt.
Ondanks mijn eigen beperkingen doen we het tot nu heel aardig. Met veel inzet, heel veel geduld en hulp van mijn instructeur en natuurlijk het altijd werkwillige karakter van mijn paard.
Met motivatie en inzet van jezelf kan je heel ver komen.

ArmaWhis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:33

Er word steeds gesproken over karakter van het paard, maar het is vooral de samenwerking en combinatie ruiter en paard. Een ander zou waarschijnlijk echt niet Z kunnen starten met de fries.
Je moet elkaar leren opzoeken en begrijpen, alleen dan kan je een combinatie worden en presteren.

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:07

Inspirerend!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:20

Vind het wel dubbel.
Het is leuk als je met een minder geschikt paard ver komt in de sport. Juist wanneer je het niet had verwacht.
Echter moet je goed opletten dat je eerlijk blijft. Dat hetgene wat je vraagt wel haalbaar is voor je paard. Het moet wel leuk zijn en blijven voor je paard.

Dus als je graag wedstrijden rijdt raad ik wel aan om daar een geschikt paard voor te kopen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:07

ArmaWhis schreef:
Er word steeds gesproken over karakter van het paard, maar het is vooral de samenwerking en combinatie ruiter en paard. Een ander zou waarschijnlijk echt niet Z kunnen starten met de fries.
Je moet elkaar leren opzoeken en begrijpen, alleen dan kan je een combinatie worden en presteren.

Dat denk ik ook hoor. Wij kunnen elkaar ook heel erg motiveren of demotiveren. Als ik denk, we doen een rustig dagje en zij besluit van alles aan te bieden. Dan gaan we toch meer doen. Als zij iets minder actief is, dan probeer ik haar te motiveren. Als ik dan wat leuke oefeningen voor haar doe (galop!!!) dan is ze ook zo met het koppie'tje weer bij mij.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:43

Ben het ermee eens dat het een wisselwerking is, maar als je paard gewoon niet wil werken is het wel heel lastig om hem gemotiveerd te krijgen ;) En vraagt dus nog meer geduld en doorzettingsvermogen van de ruiter...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:51

darkadia schreef:
Ben het ermee eens dat het een wisselwerking is, maar als je paard gewoon niet wil werken is het wel heel lastig om hem gemotiveerd te krijgen ;) En vraagt dus nog meer geduld en doorzettingsvermogen van de ruiter...

Waarom zou een paard niet willen werken???

Als ik de verhalen hoor of hier lees, dan denk ik toch altijd aan een medisch probleem of een ruiter met voor dat paard te weinig ervaring....en dan heb je ook nog een heel klein gedeelte met sensibele paarden en slechte ervaringen die daardoor blokkeren.

Doorzettingsvermogen van de ruiter is imo niet altijd goed. Sommige paarden lenen zoch niet als leerpaard en doe je echt geen plezier om daar veel fouten op te maken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 16:03

sneeuwpop schreef:
Waarom zou een paard niet willen werken???

Als ik de verhalen hoor of hier lees, dan denk ik toch altijd aan een medisch probleem of een ruiter met voor dat paard te weinig ervaring....en dan heb je ook nog een heel klein gedeelte met sensibele paarden en slechte ervaringen die daardoor blokkeren.

Er zijn echt paarden die niet de juiste instelling hebben voor de sport. Paarden moet voor zichzelf ook een beetje hard zijn. Er zijn paarden die met elk ieniemienie pijntje al opgeven, als het ook maar even een beetje moeilijk wordt hebben ze er geen zin meer in.
En daar tegenover zijn er ook paarden die altijd doorlopen, ook al hebben ze medische problemen, dan nog lopen ze door. Gewoon omdat ze het voor je willen doen. Die paarden kunnen je ook stuk rijden.

De paarden die snel opgeven lopen vaak op talent nog wel veel uit maar als het op een gegeven moment toch moeilijk wordt dan trekken ze het niet. Ze moeten het wel voor je willen doen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:19

Verschil idd met de sportpaarden en de overige paarden.
Ik bedoel gewoon dat een paard niet in de bak wil rijden. Paarden die echt in verzet gaan bij simpel werk.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 20:30

sneeuwpop schreef:
Verschil idd met de sportpaarden en de overige paarden.
Ik bedoel gewoon dat een paard niet in de bak wil rijden. Paarden die echt in verzet gaan bij simpel werk.

Paard dat bij simpel werk in verzet gaat mankeert vaak iets, of wordt slecht gereden.
Dat wordt vaak vergeten en wat voor de een simpel is kan voor de ander heel lastig zijn.

En niet in de bak willen rijden, geloof ik niet zo in.
Het is nou net de kunst zo'n paard toch te motiveren om zijn werk te doen, door afwisseling in het werk tijdens het dressuur rijden, of door afwisseling op allerlei andere disciplines.
(Ik geef toe dat bakwerk ook niet echt favoriet is bij mijn fjord, maar als ik dat goed aanpak is ze
prima te motiveren, alleen geen 5 dagen in de week en helemaal niet als het saai rechtdoor is.)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 20:53

Die van mij is dus een paard wat je tegen zichzelf in bescherming moet nemen. Ondanks dat hij spat heeft en achter nu niet helemaal fit is. Zal hij onder het zadel nog steeds goed lopen. Hij loopt wel iets stijver maar zal alle oefeningen zonder protest doen!

Gelukkig ken ik mijn paard goed en had ik door dat het niet helemaal goed zat.

kroontje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:15

Ik snap natuurlijk wel dat in een dure sport hoge eisen voorkomen, maar ik vind het ook belangrijk dat de prestatie het belangrijkst is, en dat het uiterlijk niet een enorme rol meespeelt..

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 11:48

Erg mooi stukje en ook helemaal waar!