Assendelft: amazone belandt met paard in water [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:40

Echt wat een respectloze reacties naar de brandweer toe (met name de eerste twee reacties)
Paarden uit de sloot vissen is niet de core business van de brandweer, dat is branden blussen en
mensen levens redden. Dat ze toch iedere keer op komen draven als er weer een paard in de sloot ligt
is super. Maar een beetje respect is wel op zijn plaats, zeker naar hulpverleners toe!

Verder worden paarden onder narcose ook aan hun benen opgehangen dus zo ontzettend schadelijk lijkt me dit ook niet voor een paar minuutjes.

Pandameisje

Re: Assendelft: amazone belandt met paard in water [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:41

Dan zie je maar weer hoe mensen naar de hulpverleners zijn he.. gewoon geen respect maar ja. Ik ben blij dat het paard nog leeft en kan best niet op de goede manier gebeurd zijn misschien was er geen andere manier.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:43

Giolli schreef:
Jennyj01 schreef:
Als jij mij had gezien had je gezien dat ik niet zo had gehandeld. Want helaas heeft er bij ons ook wel eens een paard te water gelegen. Dit paard lag al even te water voor de brandweer er was. Dus tijd zat m wat te ondernemen. Tenslotte bel je niet direct de brandweer maar kijk je eerst wat je kan doen.
Ik stap dus wel in het water om het zadel af te doen en m'n paard te kalmeren. En regel dus wel een halster. En wat Lady62 zegt klopt helemaal. Niet alleen een band erachter maar ook het hoofd geleiden. Daar heeft het dier steun aan.

Nee je hebt helemaal gelijk. Dat jij zo iets hebt mee gemaakt geeft jou natuurlijk direct groen licht om de eigenaresse uit te schelden. ;)

Want hoe weet je precies dat eigenaresse niet eerst zelf gestunteld heeft? Of was je er toevallig bij?

Als er een bericht geplaatst werd dat paardlief het niet had overleeft, omdat ze niet direct de brandweer had gebeld maar zelf was wezen prutsen was dat ook weer fout geweest. Lekker makkelijk, van een afstandje commentaar leveren. :n

Ik scheld haar niet uit maar constateer dat ik haar een lomp wicht vind. En ik zeg ook helemaal niet dat ze niet gelijk de brandweer heeft gebeld. Dit soort dingen gebeuren nl nooit bij de brandweer voor de deur. Dus het duurt even voor ze er zijn.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:44

Wat is een lomp wicht dan wel, koosnaampje?
Wat trek jij rare conclusies joh... Wie weet was het wel bij de kazerne om de hoek.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:46

Pffff wat ben jij vermoeiend zeg.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:47

Jennyj01 schreef:
Pffff wat ben jij vermoeiend zeg.

Wat reageer jij respectloos zeg! Dom wicht?! Adrenaline kan veel met je lichaam doen, soms weet je niet meer precies wat je zegt/doet. Je was er niet bij dus oordeel niet op zo'n respectloze manier..

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:48

Ik zei niet dom maar lomp.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:49

Het is ook heel lastig om met iemand in discussie te gaan als je weet dat de ander gelijk heeft, ach.. you tried :D

Zonder gekkigheid, ik probeer je duidelijk te maken dat je gewoon geen conclusies kunt trekken als je maar de helft weet en al helemaal niet de eigenaresse lomp wicht noemen als je geen idee hebt wat er zich heeft afgespeeld. ;)

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:50

Zinloze discussie hier zeg, pfff.

Ik vind dat er niemand kan oordelen, jullie zijn er niet bij geweest en kennen de situatie ook niet.

Ik kan jullie wel vertellen de sloten hier vol bagger liggen en je veel moeite zal moeten doen om er uit te komen, als paard en als mens zijnde.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:53

Gelukkig is het paard op de kant

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:54

Als je het filmpje nog een keer bekijkt hoor je haar zeggen. Hij was bang. Hij liep te kloten. Toen trapte ik hem naar voren. En toen flikkerde hij achterover de sloot in. Dan ben je toch lomp bezig geweest? Het is een ongeluk. Dat kan en als je dan je been gebruik wat hard doorkomt beland je in de sloot. Maar het is gewoon een lompe aktie. Vervelend voor paard en ruiter en gelukkig liep het allemaal goed af.
Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 24-04-14 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:54

aa jeetje gelukkig is het goed afgelopen. Ik vind het juist fijn dat zij rustig bleef, in paniek raken heeft niemand wat aan. Men heeft hun best gedaan en paard is er levend uitgekomen en beide hebben niets...

moet er dan echt op alles gereageerd worden??

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:57

Uit een ander topic:

Citaat:
Het NIBRA http://www.nibra.nl is eht Nederlands Instituut voor Brandweer en Rampenbestrijding. Zij hebben in 2001 "eerste hulp bij ongevallen met grote huisdieren" gepubliceerd. Ik kan deze uitgave niet meer op hun website vinden, maar nog wel een link naar PTC+ voor samenwerkingsverbanden: Praktijkcursus Eerste hulp bij ongevallen met grote huisdieren.

Enfin, in de genoemde brochure staat bij de methode voor het redden van een paard uit de sloot het volgende:
<..>
Heeft u eenmaal een lage walkant of schuin talud bereikt, dan kan het dier zichzelf redden of uit het water gesleept worden met behulp van brandslangen die om de borst en de achterhand worden gelegd en/of een sleepzeil.
<...>
Stapsgewijs bestaat de werkwijze uit de volgende stappen:
1. Breng een borsttuig achter het dier langs aan
2. Bevestig twee lange touwen aan de stroppen van het borsttuig.
3. Leid deze touwen onder de buik van het dier tussen beide voorbenen door.
4. Maak de touwen vast aan het halster. Dit is nodig om achteroverslaan van het dier te voorkomen.
5. Leid de uiteinden van de twee touwen over de laadbak van bijvoorbeeld een landbouwwagen.
6. Maak de uiteinden van de twee touwen voor aan de wagen vast. Door de wagen met een trekker langzaam naar voren te rijden, wordt voorkomen dat het dier achteruit glijdt. Als er vervolgens getakeld wordt, dan moet ter voorkoming van het achteruitglijden van het dier een band achter de achterhand worden aangebracht.

OF
1. Leg het midden van een brandslang over de schoft van het paard.
2. Kruis de slangen een aantal malen tussen de voorbenen door.
3. Leg een andere slang achter de billen langs.
4. Laat één persoon het hoofd geleiden.
5. Bind indien nodig touwen aan de voorbenen.
6. Trek het dier tegen de afgevlakte walkant uit de sloot.
7. Houd hierbij het hoofd goed tegen de grond gedrukt, anders probeert het dier overeind te komen.
Ook de volgende werkwijze is mogelijk:
1. Leg een touw achter de voorbenen rond de borst en om de buik.
2. Trek of sleep het dier zijwaarts uit de sloot (mits de walkant niet te hoog is).

De werkwijze die u volgt voor een te water geraakt dier komt grotendeels overeen met de werkwijze voor een in de modder vastzittend dier.
Als het dier uitgeput is door het gevecht wat het geleverd heeft en u kunt de voorbenen niet vinden, dan kan een reddingshaak, een hijsband of een reddingsbroek onder de borst aangebracht worden. De reddingshaak moet voorzichtig achter de voorbenen en rond de borst geschoven worden. Daarna kan met de reddingshaak of de hijsband de reddingsbroek rond de borst geschoven worden. Wanneer rond de borst een hijsband bevestigd is, moet bij voorkeur ook een band voor de achterbenen aangebracht worden, de zogenaamde reddingsbroek. Het uit het water trekken moet langzaam, doortastend en op een veilige manier voor mens en dier gebeuren.

<...>
Botbreuken en verlammingen komen vaak voor door ondeskundige hulp, bijvoorbeeld door op de verkeerde plaats banden, touwen of kettingen aan te leggen om het dier uit zijn benarde positie te trekken of te takelen.

Bovenstaande is letterlijk overgenomen uit de brochure. Nergens, maar dan ook nergens (dus ook niet op de foto's die erbij staan), staat het advies om het dier aan de voorbenen te trekken
Ik zou de desbetreffende brandweerlieden eens op het bestaan van deze informatie wijzen, wellicht kunnen ze een cursus volgen Pling Ze zullen zoiets zeker niet opzettelijk fout doen, maar er bestaat helaas nog veel onkunde.

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:59

Voor wie het wil weten. De brandweer haalt, in deze regio, regelmatig paarden uit het water. Uit ervaring weet ik dat ze echt wel weten wat ze doen en ook luisteren naar de aanwijzingen van de eigenaar van het paard.
Laatst bijgewerkt door Happy_Joy op 24-04-14 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:03

Respect voor de brandweer mannen. Mijn broer zit bij de brandweer heeft niks met paarden maar in nood staat hij en het korps altijd klaar.

En lomp vind ik het ook wel van het paard. Heb het zelf in het verleden ook gehad. Paard wilde niet mijn kant op en gaf been kwam er tegen in en we belanden in de sloot. Maarja het zijn nu eenmaal dieren

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:04

Pff wat een gezeik weer hierzo..

Paard zou hooguit wat spierpijn hebben, en behoorlijk geschrokken zijn.
9 vd 10 paardenliefhebbers, doen alsof paarden van porselein zijn gemaakt ofzo.. Zo'n dier kan echt wel tegen een stootje, en een beetje getrek en gesjouw. Niet zo zeuren allemaal, je doet er toch niks aan.
Belangrijkste is dat het paard er heelhuids uit is gekomen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:06

Ik walg hiervan....

''paard liep te klootuh dus ik trap m naar voren...''
Dat ze dat nog met een lach zegt...

En dan het paard koppig noemen.. haal dat dier eens normaal uit de sloot ipv aan het hoofdstel te trekken...
Wanneer worden die brandweerlieden nou een bijgeschoold w.b vee/paard uit het water halen!
Dit is al zo vaak fout gegaan!

Paard zit volledig in de stress, klapt wat achterover, onderwater, rolt een keer om, staat wat te trappen.. Dat dier is op..
En dan maar koppig noemen... -O- Jongens.. waar zit jullie verstand... Is dat weggebrand ofzo...

En die amazone maar lachen... >;)

_emmma_ schreef:
Verder worden paarden onder narcose ook aan hun benen opgehangen dus zo ontzettend schadelijk lijkt me dit ook niet voor een paar minuutjes.

Hier zeg je het al, opgehangen.
Dus NIET gesjord. Bij elke keer sjorren komt er een klap op de benen, en die vangen het hele lijf mee...
Nee, hier zal die nog flink last van krijgen..

Dat het zadel en hoofdstel niet afgedaan is vind ik nog het minst belangrijkste..
je springt niet bij een spartelend paard het water in om het zadel af te halen..
Veiligheid voorop.
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 24-04-14 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:09

Het lijkt wel dat ze niet beseft dat ze geluk heeft gehad, ben benieuwd hoe vaak dit nog gebeurd?

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:11

Echte Uitgeester laat maar zeggen.
In Noord Holland zijn ze gewoon een beetje plat.

Maak jullie toch niet zo druk. Eind goed, al goed.

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:15

Mmm, voor degene die dit allemaal maar raar vinden van de brandweer, ik hoop voor jullie dat je hier nooit mee te maken krijgt :+

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:24

dus mensen jullie zouden niet gaan zeuren als er geen brandweer bij kwam en het paard dood zou gaan. wat zijn sommige hier toch respectloos

@happy_joy die mensen zouden hun paard dus laten verdrinken omdat ze de brandweer geen goede hulp vinden geven.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:25

Toen die van mij liep te kloten en achteruit richting slootje ging trapte Ik hem toch ook echt naar voren hoor.
Dat ie daarop dus daadwerkelijk naar voren schoot is mijn geluk misschien geweest maar ik begrijp de amazone best ;)

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:27

er is altijd wel iets aan te merken:
lacht een ruiter is het in deze situatie niet goed, word ze hysterisch zal ze commentaar krijgen dat ze er niets mee opschiet. haalt ze het zadel er eerst af zal men zeggen jahoor waarom denkt ze daar als eerste aan. komt de brandweer die het goed doet en red zal er gezegd worden dat er wrs teveel man omheen stond. Sja men kan zich ook druk maken om gewoon niks!

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:30

Alltimapanda, precies, dat bedoelde ik.

Brandweer lijkt mij, voor deze situatie de beste oplossing.
Takelen had misschien nog gekunt, maar een paard dat in de stress is op takelen zal ook niet goed aflopen.
Andere optie wat ik wel eens zie is met de trekker (tractor) paarden uit de sloot halen, nou ik kan je verzekeren dat die paarden dan meer mankeren dan hoe het op deze manier is gegaan.

En hoe de amazone praat, tja, ik denk dat de gemiddelde jeugd in NL nog beroerdere woorden zal uitkiezen om zich uit te drukken.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:33

Gelukkig maar dat hij er eindelijk uit is!

En gelukkig maar dat ze in de toekomst een hele hoop bokkers kunnen bellen die het allemaal beter weten en kunnen dan de brandweer! :n