Meisje (10) gewond door omgevallen ponykar [Video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BAStable

Re: Meisje (10) gewond door omgevallen ponykar [Video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:22

Even offtopic: heeft iemand nog meer de wisseltruc rond 00.09 opgemerkt := ?

Hopelijk valt het mee met het meisje!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:23

Neon schreef:
Daarbij volwassenenn zouden op spierkracht beter in staat zijn om een paard tegen te houden? Laat me niet lachen.. zo'n shet trekt ook door de spierkracht van een volwassen man heen hoor... maak je daar maar geen illusies over..

Goed lezen, ik zei dat zelfs ervaren menners soms hun paarden al niet houden, laat staan kinderen.

Volwassenen kunnen wel beter situaties inschatten, dus misschien was het karretje dan niet gekanteld omdat een volwassen de hoek van het stoepje anders neemt.

Tuurlijk gebeuren er bij volwassenen ook ongelukken, maar wij weten wel beter hoe en wat voor/ tijdens/ na zoiets.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:23

Neon schreef:
Daarbij volwassenenn zouden op spierkracht beter in staat zijn om een paard tegen te houden? Laat me niet lachen.. zo'n shet trekt ook door de spierkracht van een volwassen man heen hoor... maak je daar maar geen illusies over..

Ja maar daar gaat het niet om, het gaat om inzicht en overzicht en dat hebben die jonge kinderen gewoon niet voldoende. Daarnaast kan het beest nog zo dood braaf zijn, het blijft een dier met een eigen brein en een eigen wil. Het is niet voor niks dat je pas op je 16e op een scooter mag klimmen en op je 18e in een auto. Motorisch gezien zal een 14 jarige het ook al wel kunnen, maar ze hebben gewoon het inzicht/overzicht niet.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:24

Mwa, ik twijfel daar toch aan hoor.
Een volwassene kan dat een stuk beter inschatten.
Toen ik 11 was ging ik ook oppad met een tweespan welsh pony's (met de eigenaar erbij!)
Ik mende toen ook al ruim een jaar 2 keer per week maar kon de situatie's toch een stuk minder goed inschatten dan nu (4 a 5 jaar later)
Ik vind het onverantwoord.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:29

Heb begrepen dat het allemaal erg is meegevallen, op wat lichte verwondingen na. Gelukkig maar! (Overigens is het de normale gang van zaken dat er zo hoog wordt opgeschaald qua hulpdiensten als de melding ernstig klinkt, beter voor niks dan te laat...)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:40

Valt het alleen mij op dat er nergens gesproken word over een gekantelt karretje, enkel in de titel...?
Het meisje zat klem tussen het karretje en een paal.. Daar hoeft dat ding toch niet voor gekantelt te zijn...?

Verder; naar mijn idee is het karretje niet te groot hoor...? Er zit een hogere bok op, maar verder is hij echt niet te groot ofzo...

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:49

Ik had ook niet echt het idee dat het karretje te groot is trouwens.

Wat LoveUggs zegt over het kantelen van het karretje kan ik wel in mee gaan. Ik heb het idee dat het karretje helemaal niet gekanteld is en dat het meisje "enkel" tussen de kar en de paal vast kwam te zitten. Geen idee hoe, ongelukkie samenloop van omstandigheden denk ik.

Ik blijf het wel onverantwoord vinden om zulke jonge meisjes zonder ervaren volwassene op pad te laten gaan.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:53

Saskia,ik ben zelf ook een menner en de kar is echt te groot waardoor er meer risico's zijn met omkiepen enzo.
de kont van de pony hoort dezelfde hoogte te staan als de voorkant van de koets.
Zoals dit.
http://oi58.tinypic.com/4nfh1.jpg

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:55

Ze zullen wel een stoeprandje of een paaltje meegenomen hebben. Ik moet zeggen dat ik als 13-14 jarige ook gemend heb samen met een leeftijdsgenootje. Tja... een ongeluk zit in een klein hoekje.
Waar ik me meer druk over kan maken is de enorm overdreven inzet van hulpdiensten. Wat dat de maatschappij wel niet kost?! Ik denk dat je zo op 7.500-10.000 euro zit.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 10:04

inowa schreef:
Saskia,ik ben zelf ook een menner en de kar is echt te groot waardoor er meer risico's zijn met omkiepen enzo.
de kont van de pony hoort dezelfde hoogte te staan als de voorkant van de koets.
Zoals dit.
http://oi58.tinypic.com/4nfh1.jpg

Mmmm ik heb het tweede filmpje (die had ik alleen nog maar met een schuin oog bekeken) nog even gekeken en ik zie wat je bedoeld en ik denk dat je gelijk hebt.

En over de inzet van de hulpdiensten. Je weet in eerste instantie niet wat voor soort melding er binnen is gekomen. Als er wordt gemeldt dat er iemand klem zit dan is het volgens mij standaard dat de brandweer er bij komt. Politie komt sowieso bij een ongeval.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:33

BAStable schreef:
Even offtopic: heeft iemand nog meer de wisseltruc rond 00.09 opgemerkt := ?

Hopelijk valt het mee met het meisje!

Haha, ik heb 'm even teruggekeken, hij is leuk :')

Inderdaad opvallend hulpdiensten, maar kan me voorstellen dat ze het zekere voor het onzekere namen. Gelukkig maar dat de schade mee lijkt te vallen en het meisje er zo vanaf komt :)

mesecur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:50

LoveUggs schreef:
Valt het alleen mij op dat er nergens gesproken word over een gekantelt karretje, enkel in de titel...?
Het meisje zat klem tussen het karretje en een paal.. Daar hoeft dat ding toch niet voor gekantelt te zijn...?

Verder; naar mijn idee is het karretje niet te groot hoor...? Er zit een hogere bok op, maar verder is hij echt niet te groot ofzo...

De melding die bij de hulpdiensten binnenkwam:
14:12:48 19-04-14 - P 1 ONGEVAL (VOERTUIG GEKANTELD) (PERSOON BEKNELD) DORPSSTRAAT/LURINGSTRAAT - N365 ONSTWEDDE 012731

Verder zou bij de melding zijn gemeld dat het meisje tijdelijk het bewustzijn zou zijn verloren. De hulpdiensten, waaronder dus de brandweer en de traumahelikopter zijn hierop uit voorzorg ter plaatse gegaan.

De meisjes die in het tweede filmpje (gefilmd door mijn concurrent) op de kar zitten werden ondervraagd door de politie wie er ten tijde van het ongeval op reed.

Ik heb het eerste filmpje zelf gefilmd en ben niet zo van het paardenwezen, ('kvind het lieve dieren, maar het is niet iets waar ik dagelijks over praat :) ) maar ik ben het eens met het feit dat zulke jonge kinderen niet zelfstandig een kar getrokken door een pony zouden kunnen besturen.

Bij kinderen mist het verkeersinzicht vaak. Ondanks dat het een 30km zone is op die plek is het er behoorlijk druk. Er is een stukje bos in de buurt (Een pad tussen een paar bomen door) maar verder was het gewoon het centrum van het dorp.

Of de kar daadwerkelijk omgevallen is durf ik verder geen uitspraken te doen. De titel is gebaseerd op de oorspronkelijke tekst, welke gebaseerd was op de melding en mijn eigen waarnemingen. Het huidige bericht is het officiële persbericht uitgegeven door de politie Noord-Nederland.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 07:51

Mesecur, bedankt voor je bijdrage! Dat heldert iig op waarom er zo veel hulpdiensten uitgerukt zijn :)
Laten we er bij blijven dat het gelukkig allemaal goed is afgelopen.