De grootste valkuil voor ruiters volgens Tineke Bartels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 22:59

Dan hoor je dat ook geen Fries te noemen :')

*edit: ik zie overigens op wedstrijden nog evenveel barokke als slankere voorbij komen

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 23:01

Poess91 schreef:
Voor mij is 't wat steviger, met veel behang en meer karakter.
Maar ik snap niet hoe je dat eruit kan fokken als ze dat allemaal wel wat hebben

Ze hebben allemaal wel wat. De ene heeft het ene wat meer als het andere en als prioriteiten veranderen kun je zeker een ras veranderen. Dat zie je met de haflingers toch ook.
Als het niet zou kunnen zou je ook niet kunnen verbeteren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 23:03

Laura01234 schreef:
leuk filmpje!! al vind ik het wel gedurfde uitspraken die ze doet over de barokke paarden haha :7

Ik vind er niets gedurfd aan. Ik weet dat Tineke o.a. Friezen heeft getraind en gereden. Tineke heeft heel veel kennis en ze zegt niets geks :)

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 23:03

Maar het volledig eruit werken, lijkt me niet?
Geen één ras blijft hetzelfde, net als dat elk dier blijft veranderen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 05:58

Poess91 schreef:
Dan hoor je dat ook geen Fries te noemen :')

*edit: ik zie overigens op wedstrijden nog evenveel barokke als slankere voorbij komen

Ze moesten wel met een ander ras er door gaan fokken. Niet alleen om te verbeteren maar ook om inteelt tegen te gaan.

quarterH

Re: De grootste valkuil voor ruiters volgens Tineke Bartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 07:37

Was dit een topic over het filmpje van Tineke of. Gaat het over de fok van friezen? Ben het even kwijt :p

Misschien handig als jullie een apart topic openen over de friezenfok.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 07:50

quarterH schreef:
Was dit een topic over het filmpje van Tineke of. Gaat het over de fok van friezen? Ben het even kwijt :p

Misschien handig als jullie een apart topic openen over de friezenfok.

Voor mij hoeft dat niet. Ik ben helemaal niet van de Friese paarden, maar als het filmpje hier besproken moet worden dan worden daar altijd punten uit gehaald die voor sommigen belangrijk zijn, de ene keer zal een scheef gezicht besproken worden, de andere keer het Friese paard omdat mensen misschien door een opmerking geraakt zijn en anderen kunnen hier dan op reageren.

Als jij een ander aspect van het filmpje belicht wilt hebben, breng dat dan in, dan vorm je een waardevolle bijdrage aan een discussie.
Dat doe je niet door mensen te zeggen waar ze het niet over mogen hebben.
Bied ze een alternatief!

quarterH

Re: De grootste valkuil voor ruiters volgens Tineke Bartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 07:55

Heb ik eerder al gedaan.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 09:00

Tendance schreef:
Poess91 schreef:
Ik vind niet dat je het rastypische weg fokt, het zijn en blijven gewoon 100% friezen waarmee je fokt namelijk. Snap niet hoe je het dan kan veranderen? :P

Omdat er een bepaalde rasstandaard is waaraan ze moeten voldoen en daaraan voldoen bepaalde nieuwere types niet.
En er zijn al heel veel Friese paarden niet meer zuiver Fries hoor!

Verklaar je laatste zin alsjeblieft eens nader?

Elke Fries voldoet aan de rasstandaard, anders worden ze niet in het stamboek opgenomen. Daar zijn regels voor.
Dat de één wat zwaarder is dan de ander is altijd zo, er is geen mal waar ze allemaal uitkomen dus verschil hou je. Bovendien zie ik veel mensen de jeugdigheid van een paard verwarren met luxere types, of denken ze dat merries er net zo uit moeten zien als hengsten. Ik hoor elk jaar opnieuw op de hengstenkeuring mensen zeggen dat ze "zooo luxe" worden, en als diezelfde generatie dan een jaar of tien oud is dan zegt iedereen "die zijn pas mooi barok, die jonge zijn zoooo luxe".......

Tenslotte gaat het fokken van rastypische paarden en paarden die geschikt zijn voor de sport prima samen. Kijk maar naar mijn Wolter, bijzonder rastypisch en toch Grand Prix. In het KFPS fokdoel staat niet voor niets "Een functioneel en harmonisch gebouwd gebruikspaard in het bezit van de Friese raskenmerken, dat gezond en vitaal is en aanleg heeft om in de sport te presteren".